Обгрунтування використання процедури
У замовника наявна потреба у здійсненні закупівлі послуги з розподілу електричної енергії, а саме код 65310000-9 (ДК 021:2015) Розподіл електричної енергії (Послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії) .
Відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування Кабінет Міністрів України затвердив постановою від 12.10.2022 № 1178.
З огляду на це сьогодні замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом (п. 3 Особливостей).
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822.
Пункт 13 Особливостей передбачає можливість для замовників придбати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуги з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, роботи, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у встановлених випадках.
Підпункт 5 пункту 13 Особливостей одним із таких випадків визначає випадок, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у разі відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Державна політика у сфері житлово-комунальних послуг ґрунтується, зокрема, на принципах забезпечення контролю у сфері діяльності природних монополій та регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги у випадках, визначених законом (ч. 1 ст. 3 Закону № 2189).
Органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» від 09.07.2010 № 2479-VI (далі — Закон № 2479).
Згідно глави 1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП №312 від 12.03.2018 року (надалі – ПРРЕЕ):
Плата за перетікання реактивної електричної енергії - плата за послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії до електроустановок споживачів, що експлуатують електромагнітно незбалансовані установки з неефективним співвідношенням активної і реактивної потужності, які оператор системи розподілу/оператор системи передачі змушений надавати споживачам на території здійснення своєї ліцензованої діяльності.
Пунктами 1.2.3 та 4.33 ПРРЕЕ Споживач, який відповідно до методики, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, зобов’язаний здійснювати розрахунки за перетікання реактивної електричної енергії, не має права відмовити оператору системи, на території здійснення ліцензованої діяльності якого приєднані електроустановки споживача, в укладенні (переукладенні) договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії (додаток 2 ПРРЕЕ).
Також, підпунктом 3 пункт 5.5.13. ПРРЕЕ зобов’язано непобутового споживача під визначення якого підпадає Замовник, здійснювати компенсацію перетікань реактивної електричної енергії з метою енергозбереження та дотримання показників якості електричної енергії.
Згідно вимог пункту 2.7 підрозділу V Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25.07.2006 № 258, введення та дотримання режимів компенсації реактивної потужності є одним із завдань оперативного управління електроустановками як невід’ємної складової експлуатації електричних установок. Також, обов’язок непобутового споживача компенсувати перетікання реактивної електричної енергії випливає зі змісту пункту 8.5.9 Кодексу системи розподілу, затвердженого Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310. Споживачі, крім населення та прирівняних до нього категорій, мають забезпечити в точці приєднання до мереж ОСР нульовий перетік реактивної потужності. В іншому випадку споживачі (крім населення) здійснюють плату за компенсацію перетоку реактивно електричної енергії.
Пунктом 4.33 ПРРЕЕ регламентується, що споживачі, електроустановки яких приєднані до мереж, що належать операторові системи, вносять плату за перетікання реактивної електричної енергії на поточний рахунок оператора системи відповідно до умов договору про надання послуг з компенсації перетікань реактивної електричної енергії.
Оператор системи в розумінні ПРРЕЕ є як оператор системи розподілу, так і оператор системи передачі (визначення понять зазначених в п. 1.1.2 ПРРЕЕ.)
Згідно Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470) місце провадження господарської діяльності - територія (або частина території) адміністративно-територіальної одиниці, де розташована система розподілу електричної енергії, що перебуває у власності ліцензіата та до яких приєднані електричні мережі споживачів, які живляться від мереж ліцензіата.
Постановою НКРЕКП № 1531 від 27.11.2018 року ТОВ "ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ" видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Дніпропетровської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) ТОВ "ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ", та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством).
Положення Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії, затверджена наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 06.02.2018 N 87 визначено, що розрахунки за перетікання реактивної електроенергії здійснюють за об’єктами споживачів електроенергії з дозволеною потужністю 16 кВт і більше. Тобто, непобутові споживачі зобов’язані здійснювати плату за перетікання реактивної електроенергії лише за об’єктами, договірна потужність яких дорівнює або перевищує 16 кВт.
Враховуючи, що у КП “Міський тролейбус” є наявні об’єкти договірна (дозволена) потужність яких перевищує 16 кВт., а саме 11 об’єктів, тому у замовника виникає необхідність здійснити закупівлю послуг з компенсації перетікань реактивної електричної енергії, у власника мереж до якого приєднаний Замовник, а саме ТОВ "ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ".
Очікувана вартість закупівлі на 2025 рік визначається виходячи з очікуваного обсягу споживання електричної енергії та тарифу на розподіл електричної енергії / розрахунку компенсації перетікань реактивної електричної енергії, розрахованого згідно Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії, затвердженої Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 06.02.2018 № 87.
ТОВ «ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ»є суб’єктом природної монополії.
Природні монополії регулюються нормами Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 № 1682-III (далі — Закон № 1682). Природна монополія — стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 1682).
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону № 1682 зведений перелік суб’єктів природних монополій (далі — Зведений перелік) веде АМКУ на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, які формує НКРЕКП, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, — нацкомісії регулювання природних монополій у відповідній сфері або органи виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Відповідно до пункту 7 Порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій, затвердженого розпорядженням АМКУ від 28.11.2012 № 874-р, Зведений перелік розміщується щомісяця до 20 числа на офіційному вебсайті АМКУ (http://www.amc.gov.ua).
Відповідно до інформації, наведеної у Зведеному переліку, розміщеного на офіційному вебсайті АМКУ станом на 31.07.2025 року, ТОВ «ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ» включено до Зведеного переліку на території Дніпропетровської області.
Отже, враховуючи вище наведене закупівлю послуг з компенсації перетікань реактивної електричної енергії за нашим місцезнаходженням можуть бути надані лише певним виконавцем, а саме ТОВ "ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ", інший суб’єкт господарювання не може надавати замовникові (споживачеві) зазначені послуги, крім власника мережі. Відповідно, що для закупівлі послуг з компенсації перетікань реактивної електричної енергії відсутня конкуренція з технічних причин, унаслідок чого договір може бути укладено лише з одним власником мереж, за відсутності при цьому альтернативи. Тому, договір про закупівлю послуги з розподілу електроенергії, може бути укладений лише з одним виконавцем, а саме з ТОВ "ДТЕК ВИСОКОВОЛЬТНІ МЕРЕЖІ".
Отже, задля забезпечення безперебійної роботи КП «Міський тролейбус», необхідно провести закупівлю за предметом код 65310000-9 (ДК 021:2015) Розподіл електричної енергії (Послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії) шляхом укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель.