Звернення:
За тендером : Послуги з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Доброго дня.
Відповідно до п. 2.2.1 Додатку 5 до тендерної документації вимагається надання довідки, що містить інформацію про матеріальні цінності, обладнання, оснащення, матеріали з їх переліком та кількісним показником, які необхідні для забезпечення виконання робіт з гуманітарного розмінування.
До довідки додаються копії підтверджуючих документів на право володіння, користування чи розпорядження обладнання/ механізмів/ устаткування, необхідного для надання послуг, які є предметом закупівлі, та /або регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри), складені в паперовій формі станом не раніше дати оголошення закупівлі, завірені належним чином підписом уповноваженої посадової особи учасника та печаткою учасника
Вказанні документи повинні бути чинними протягом всього періоду надання послуг.
Замовником однозначно не розтлумачено вимогу стосовно того чи лише регістри бухобліку мають бути складені не раніше дати оголошення закупівлі, чи усі підтверджуючі документи. Тому слід відштовхуватися від позиції стосовно вимоги до усіх документів.
Питання 1. Потенційний учасник отримав в оренду обладнання до дати оголошення відкритих торгів, підтверджуючим документом є договір оренди та акти прийому-передачі. Яким чином можна скласти дані документи не раніше дати оголошення закупівлі?
Питання 2. Замовником встановлено вимогу стосовно строків надання послуг до 31.12.2025 з можливістю пролонгації на 60 днів. В потенційного учасника договір оренди обладнання закінчується раніше даного періоду (з першочерговим правом пролонгації). Послуги, у разі перемоги у закупівлі, учасник планує надати також раніше вказаного Замовником періоду. Жодного порушення законодавства нема, але, як виконати вимогу: Вказанні документи повинні бути чинними протягом всього періоду надання послуг? Дискримінація.
Питання 3. Третім абзацом п. 2.2.1 Додатку 5 до тендерної документації вимагається, що усі (в т.ч. довідки, договори, акти прийому-передачі) документи, повинні бути чинними протягом всього періоду надання послуг. Жодним нормативним документом (ДСТУ 4163:2020 «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів», інструкції з діловодства тощо) не передбачено можливість гарантування видавником документу дійсності довідок, регістрів, тощо до кінця поточного року.
Враховуючи, що вимоги стосовно дати видання документів та їх чинності є дискримінаційними та значно звужують коло потенційних учасників не надаючи економічного ефекту замовнику у процесі виконання договору, а вимогу стосовно чинності довідок та регістрів виконати неможливо, просимо внести зміни до тендерної документації.
Дата оприлюднення звернення:
21.08.2025 12:04
Питання 1. Потенційний учасник отримав в оренду обладнання до дати оголошення відкритих торгів, підтверджуючим документом є договір оренди та акти прийому-передачі. Яким чином можна скласти дані документи не раніше дати оголошення закупівлі?
Добрий день, шановний потенційний учасник. Стосовно питання першого, звертаємо увагу на хибне трактування вимог тендерної документації зокрема в застосуванні вимоги до усіх документів, а не регістрів бухгалтерського обліку (облікових регістрів).
Вимога тендерної документації передбачає, що саме регістри бухгалтерського обліку мають бути складені станом не раніше дати оголошення закупівлі у зв’язку з необхідністю підтвердження актуальності наявних матеріальних цінностей саме на момент проведення процедури закупівлі.
Щодо інших документів (договори оренди, акти приймання-передачі тощо) зазначене обмеження щодо дати складання не поширюється. Такі документи можуть бути укладені раніше, але повинні бути чинними на момент подання тендерної пропозиції та на період виконання договору.
Таким чином, учасник може подавати в складі тендерної пропозиції копії договору оренди та актів прийому-передачі, укладені до оголошення закупівлі.
Також звертаємо увагу, що Центр гуманітарного розмінування визначає строк для подання тендерних пропозицій більший ніж сім календарних днів, щоб більша кількість потенційних учасників змогла прийняти участь в закупівлі та підготувати свою тендерну пропозицію, в тому числі укласти договори оренди обладнання після дати оголошення закупівлі у випадку необхідності.
Питання 2. Замовником встановлено вимогу стосовно строків надання послуг до 31.12.2025 з можливістю пролонгації на 60 днів. В потенційного учасника договір оренди обладнання закінчується раніше даного періоду (з першочерговим правом пролонгації). Послуги, у разі перемоги у закупівлі, учасник планує надати також раніше вказаного Замовником періоду. Жодного порушення законодавства нема, але, як виконати вимогу: Вказанні документи повинні бути чинними протягом всього періоду надання послуг? Дискримінація.
Стосовно питання другого, звертаємо увагу, що відповідно до пункту 2.3. проекту договору (додаток 2 до тендерної документації) передбачено строк надання послуг до 31 грудня 2025 року з моменту надходження повідомлення виконавцю про резервування у повному обсязі коштів для надання послуг. Для формування такого повідомлення Центр гуманітарного розмінування (далі – Центр) має перерахувати бюджетні кошти з реєстраційних рахунків на підставі подання та платіжної інструкції уповноваженим банкам. В свою чергу є ряд процедур та умов для формування подання щодо здійснення компенсації в межах помісячних планів асигнувань загального та спеціального фондів державного бюджету з урахуванням відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду державного бюджету, що в свою чергу потребу певного строку виконання.
Разом з тим учасник/виконавець має право надати послуги раніше, але повинен підтвердити наявність у нього чинних правових підстав володіння/користування обладнанням принаймні на строк виконання договору.
Відповідно до інформації зазначеної у звернені, якщо в учасника є першочергове право пролонгації договору оренди обладнання - він може надати відповідне документальне підтвердження (додаткова угода, меморандум про наміри, лист орендодавця тощо), що свідчить про можливість продовження користування обладнанням. Отже, вимога не є дискримінаційною, а спрямована на гарантування належної спроможності виконавця забезпечити надання послуг протягом усього встановленого замовником періоду.
Питання 3. Третім абзацом п. 2.2.1 Додатку 5 до тендерної документації вимагається, що усі (в т.ч. довідки, договори, акти прийому-передачі) документи, повинні бути чинними протягом всього періоду надання послуг. Жодним нормативним документом (ДСТУ 4163:2020 «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів», інструкції з діловодства тощо) не передбачено можливість гарантування видавником документу дійсності довідок, регістрів, тощо до кінця поточного року. Враховуючи, що вимоги стосовно дати видання документів та їх чинності є дискримінаційними та значно звужують коло потенційних учасників не надаючи економічного ефекту замовнику у процесі виконання договору, а вимогу стосовно чинності довідок та регістрів виконати неможливо, просимо внести зміни до тендерної документації."
Стосовно питання третього в частині трактування вимоги тендерної документації: «…Вказанні документи повинні бути чинними протягом всього періоду надання послуг» слід зазначити, що строк дії документів визначається в першу чергу їх видом, призначенням та особою, якою(якими) підготовлено/укладено такий документ.
Тому вимога щодо чинності стосується зокрема того, що:
довідки та листи повинні бути дійсними на момент подання пропозиції та підтверджувати актуальний стан ресурсів учасника;
регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри) складені не раніше дати оголошення закупівлі та повинні підтверджувати актуальний стан ресурсів учасника;
щодо інших документів (договорів, актів тощо) вимога полягає в тому, щоб вони залишалися чинними (або продовжувалися) на весь строк виконання договору.
Відповідно, вимоги тендерної документації встановлені до всіх учасників закупівлі та відображають рівне ставлення до них без дискримінації учасників. В свою чергу за загальними правилами норм Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), при проведенні конкурентних процедур закупівель замовник може встановлювати кваліфікаційні критерії, визначені частиною 2 статті 16 Закону. Одним із таких критеріїв, що передбачений пунктом 1 згаданої частини, є наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій. Законом або Особливостями не встановлено вимог документального підтвердження відповідності учасників зазначеному критерієві.
Так, згідно з роз’ясненням Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 07.02.2017 № 3302-06/3812-06, замовник самостійно визначає кваліфікаційні критерії з тих, що передбачені ст. 16 Закону, та вказує в тендерній документації інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям.
Крім того відповідно до пункту 3 статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Вимога щодо чинності документів, що підтверджують наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій протягом всього періоду надання послуг є доцільною, спрямованою на забезпечення безпеки та належного та своєчасного надання послуг.
Зазначена вище вимога не обмежує кількості потенційних учасників, не обмежує конкуренцію і є допустимою при здійсненні закупівель.
Дата оприлюднення відповіді:
26.08.2025 16:55