Звернення:
За тендером : Ноутбук HP 250R G9
Тема:
Дискримінаційні вимоги у ТД
Зміст:
Шановний Замовнику!
Уважно вивчивши документацію до оголошення UA-2025-08-19-006890-a, зокрема Додаток 1, вважаємо за необхідне звернути Вашу увагу на низку положень, що, на нашу думку, не відповідають вимогам чинного законодавства у сфері публічних закупівель та принципам добросовісної конкуренції.
1. Вимога щодо надання листа (гарантійного/інформаційного) від виробника або офіційного дистриб’ютора
У Додатку 1 до оголошення встановлено вимогу щодо обов’язкового надання інформаційного листа від виробника товару або його представництва / офіційного представника в Україні, яким має підтверджуватись гарантія, наявність сервісного обслуговування в місті поставки та перелік сервісних центрів.
Зазначена вимога не передбачена жодною нормою законодавства, зокрема Законом України «Про публічні закупівлі» або Постановою КМУ №1275. Більше того, вона створює необґрунтовану перевагу для учасників, які мають прямі зв’язки з виробником або його дистриб’юторами, та штучно звужує конкуренцію, обмежуючи доступ до участі добросовісних постачальників, які можуть забезпечити належну поставку, гарантію та сервіс, але не мають можливості отримати такий лист.
У низці рішень Антимонопольного комітету України подібні вимоги визнавались дискримінаційними та такими, що порушують частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Зазначаємо, що учасник самостійно несе повну відповідальність за поставку товару, його якість, гарантійні зобов’язання та надання сервісного обслуговування. У складі своєї пропозиції він може надати гарантійний лист, в якому підтвердить:
• строк гарантії на товар (не менше 12 місяців);
• наявність гарантійної підтримки у місті поставки;
• інформацію про сервісні центри, які здійснюватимуть обслуговування.
Таким чином, вимагаємо вилучити положення про обов’язковість інформаційного листа від виробника / дистриб’ютора, як таке, що є дискримінаційним та порушує норми законодавства.
________________________________________
2. Надмірна вимога щодо підтвердження характеристик через посилання на офіційні сайти
У документації встановлено, що порівняльна таблиця, яка подається Учасником, обов’язково має містити посилання на офіційний сайт виробника, представника або дистриб’ютора, на якому підтверджується відповідність технічних характеристик.
Зазначена вимога є надмірною, формальною та такою, що може призвести до необґрунтованого відхилення пропозицій, навіть у випадку фактичної відповідності товару усім технічним параметрам. Слід враховувати, що:
• не всі характеристики товару можуть бути вказані на сайтах виробника або його представників;
• контент офіційних сайтів не є стабільним (змінюється, архівується або тимчасово недоступний);
• не всі виробники або бренди мають локалізовані сайти чи сайти із повним переліком характеристик.
З урахуванням вищезазначеного, така вимога не є пропорційною меті закупівлі та суперечить принципам рівного доступу та добросовісної конкуренції, закріпленим у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Звертаємо Вашу увагу, що учасник може підтвердити відповідність технічним характеристикам товару власними засобами, зокрема:
• заповненою порівняльною таблицею з технічними характеристиками;
• гарантійним листом.
Просимо виключити вимогу про обов’язкове посилання на сайт виробника як єдине джерело підтвердження, та дозволити учасникам підтверджувати відповідність товару технічним вимогам у довільній формі під свою відповідальність.
________________________________________
Висновок
У зв’язку з вищевикладеним вимагаємо внести зміни до тендерної документації шляхом:
• виключення вимоги щодо надання листа від виробника / дистриб’ютора;
• пом’якшення вимог до джерел підтвердження технічних характеристик, зокрема дозволити учасникам самостійно підтверджувати їх у довільній формі, без прив’язки виключно до посилань на офіційні сайти.
У разі невжиття заходів для усунення вищезазначених порушень залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України як органу оскарження, відповідно до положень Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення звернення:
20.08.2025 14:16
Шановний Учаснику, дякуємо за запитання. Уважно розглянувши Ваші питання, маємо повідомити наступне:
1. Вимога щодо надання листа (гарантійного/інформаційного) від виробника або офіційного дистриб’ютора У Додатку 1 до оголошення встановлено вимогу щодо обов’язкового надання інформаційного листа від виробника товару або його представництва / офіційного представника в Україні, яким має підтверджуватись гарантія, наявність сервісного обслуговування в місті поставки та перелік сервісних центрів. Зазначена вимога не передбачена жодною нормою законодавства, зокрема Законом України «Про публічні закупівлі» або Постановою КМУ №1275. Більше того, вона створює необґрунтовану перевагу для учасників, які мають прямі зв’язки з виробником або його дистриб’юторами, та штучно звужує конкуренцію, обмежуючи доступ до участі добросовісних постачальників, які можуть забезпечити належну поставку, гарантію та сервіс, але не мають можливості отримати такий лист. У низці рішень Антимонопольного комітету України подібні вимоги визнавались дискримінаційними та такими, що порушують частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначаємо, що учасник самостійно несе повну відповідальність за поставку товару, його якість, гарантійні зобов’язання та надання сервісного обслуговування. У складі своєї пропозиції він може надати гарантійний лист, в якому підтвердить: • строк гарантії на товар (не менше 12 місяців); • наявність гарантійної підтримки у місті поставки; • інформацію про сервісні центри, які здійснюватимуть обслуговування. Таким чином, вимагаємо вилучити положення про обов’язковість інформаційного листа від виробника / дистриб’ютора, як таке, що є дискримінаційним та порушує норми законодавства.
Замовник здійснює закупівлю товару в порядку спрощеної закупівлі. Згідно ч. 3 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено перелік інформації, який обов’язково зазначається Замовником в Оголошенні, при цьому зазначено, що в Оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація. Відповідно до п.5. Додатку 1 Оголошення Замовником вимагається надання від Учасника в складі пропозиції: «Інформаційний лист від виробника товару або його представництва/філії (якщо їх відповідні повноваження поширюються на території України), або від офіційного представника виробника в Україні, яким підтверджується термін гарантії на товар, наявність гарантійної підтримки в місті поставки товару та зазначається перелік авторизованих сервісних центрів по всій території України». Окрім цього п.1-4 Додатку 1 Оголошення передбачено надання Учасником в складі пропозиції ряду гарантійних листів щодо спроможності поставки товару належної якості та у відповідній кількості. Визначені вимоги жодним чином не звужують конкуренцію та не надають перевагу для учасників, які мають прямі зв’язки з виробником або його дистриб’юторами. Інформаційний лист від виробника товару або його представництва/філії (якщо їх відповідні повноваження поширюються на території України), або від офіційного представника виробника в Україні має можливість отримати кожен потенційний Учасник, який має спроможність поставляти товар належної якості та в належній кількості. Замовник не вбачає дискримінації у вказаній вимозі.
2. Надмірна вимога щодо підтвердження характеристик через посилання на офіційні сайти У документації встановлено, що порівняльна таблиця, яка подається Учасником, обов’язково має містити посилання на офіційний сайт виробника, представника або дистриб’ютора, на якому підтверджується відповідність технічних характеристик. Зазначена вимога є надмірною, формальною та такою, що може призвести до необґрунтованого відхилення пропозицій, навіть у випадку фактичної відповідності товару усім технічним параметрам. Слід враховувати, що: • не всі характеристики товару можуть бути вказані на сайтах виробника або його представників; • контент офіційних сайтів не є стабільним (змінюється, архівується або тимчасово недоступний); • не всі виробники або бренди мають локалізовані сайти чи сайти із повним переліком характеристик. З урахуванням вищезазначеного, така вимога не є пропорційною меті закупівлі та суперечить принципам рівного доступу та добросовісної конкуренції, закріпленим у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Звертаємо Вашу увагу, що учасник може підтвердити відповідність технічним характеристикам товару власними засобами, зокрема: • заповненою порівняльною таблицею з технічними характеристиками; • гарантійним листом. Просимо виключити вимогу про обов’язкове посилання на сайт виробника як єдине джерело підтвердження, та дозволити учасникам підтверджувати відповідність товару технічним вимогам у довільній формі під свою відповідальність.
В Додатку 1 Оголошення визначена вимога, згідно якої Учасник повинен надати порівняльну таблицю, яка повинна містити посилання на офіційний сайт виробника або офіційного представника виробника або офіційного дистриб’ютора, на якому має бути підтверджено відповідність запропонованих ноутбуків та усіх технічних характеристик вказаних Учасником усім технічним характеристикам зазначеним Замовником, що є предметом цієї закупівлі. У разі не відповідності технічних характеристик обладнання, вказаних Учасником в порівняльній таблиці, така пропозиція відхиляється. Характеристики товару, що визначені в таблиці Замовником та підтверджені Учасником в поданій пропозиції повинні відповідати технічним характеристикам, що містяться на сайті виробника або офіційного представника виробника або офіційного дистриб’ютора. Така вимога дозволяє відслідкувати відповідність інформації, що надається Учасником в складі пропозиції. Замовник не вбачає дискримінації у вказаній вимозі, оскільки таку інформацію спроможний надати кожний потенційний Учасник.
Дата оприлюднення відповіді:
21.08.2025 13:46