Звернення:
За тендером : Послуги з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Доброго дня.
Центром гуманітарного розмінування у серпні 2025 року оголошено 8 процедур закупівель послуг з розмінування різною очікуваною вартістю та із різною площею земель, що підлягають розмінуванню із однаковим строком завершення надання послуг у всіх закупівлях до 31.12.2025 року.
До прикладу, закупівля UA-2025-08-19-005903-a (очікувана вартість - 3 445 673,42 грн., площа розмінування 50,9617 га) та закупівля UA-2025-08-20-011790-a (очікувана вартість 402 824,73 грн, площа 5,9578 га.).
В той же час, Замовником встановлено єдині кваліфікаційні критерії стосовно наявності в учасника працівників відповідної кваліфікації – не менше 5 саперів.
Така вимога є дискримінаційною та обмежує конкуренцію, оскільки:
1. Порушено принципи недискримінації учасників та пропорційності (ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі») – вимоги мають бути співрозмірними та адекватними предмету закупівлі та його обсягу.
2. Невиправдані кваліфікаційні критерії. Згідно зі ст. 16 Закону, замовник може встановлювати критерії, що підтверджують наявність трудових ресурсів, але вони повинні бути співмірними з обсягом робіт. Вимога однакової кількості працівників для різних обсягів робіт не відповідає принципу пропорційності.
Враховуючи наведене, просимо проаналізувати звернення та внести зміни до тендерних документацій.
Дата оприлюднення звернення:
22.08.2025 12:01
Добрий день, шановний учасник. За загальними правилами норм Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), при проведенні конкурентних процедур закупівель замовник може встановлювати кваліфікаційні критерії, визначені частиною 2 статті 16 Закону. Одним із таких критеріїв, що передбачений пунктом 2 згаданої частини, є наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Законом або Особливостями не встановлено вимог документального підтвердження відповідності учасників зазначеному критерієві.
Так, згідно з роз’ясненням Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 07.02.2017 № 3302-06/3812-06, замовник самостійно визначає кваліфікаційні критерії з тих, що передбачені ст. 16 Закону, та вказує в тендерній документації інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям.
Крім того відповідно до пункту 3 статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Вимога про наявність у учасника працівників (фахівців) необхідної кількості відповідних рівнів кваліфікації, а саме сапер (розмінування) не менше 5 осіб не є дискримінаційною, а відповідає специфіці предмету закупівлі (роботи підвищеної небезпеки/небезпечні роботи), потребі забезпечення безперервності та безпеки процесу, законодавчим вимогам, а участь меншої кількості фахівців може створити загрозу для безпеки працівників та довкілля (навколишнього середовища).
Вимога щодо мінімальної кількості саперів не залежить від площі земельної ділянки, оскільки визначає саме базовий рівень безпеки та професійності.
В свою чергу, відповідно до Методики визначення військових втрат, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації (наказ Міністерства оборони України від 14.09.2022 № 277) за один розрахунок прийнято 5 чоловік, аналогічно до Наказу ДСНС України від 31.05.2013 № 369 типова структура відділення піротехнічних робіт підрозділів оперативно-рятувальної служби цивільного захисту ДСНС України складає 5 одиниць особового складу.
Також звертаємо Вашу увагу, що закупівля здійснюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою КМУ від 12 березня 2024р., № 284) (далі – Порядок). Визначення очікуваної вартості закупівлі послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій щодо обчислення вартості робіт з гуманітарного розмінування, затверджених наказом Мінекономіки від 12.04.2024 р. № 9180 і за основний персонал прийнято групу саперів 5 осіб та витрати на їх відрядження та проживання.
Зазначена вище вимога не обмежує кількості потенційних учасників, не обмежує конкуренцію і є доцільною, спрямованою на забезпечення безпеки, належного, своєчасного надання послуг та допустимою при здійсненні закупівель.
Встановлена вимога є доцільною, спрямованою на забезпечення безпеки, належного та своєчасного надання послуг.
Дата оприлюднення відповіді:
27.08.2025 16:03