Закупівля Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору) від ЛІЦЕЙ № 1 ОХТИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ.
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
18.08.2025 16:16
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
18.08.2025 16:16
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
18.08.2025 16:16
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
18.08.2025 16:16
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
18.08.2025 16:16
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
28.08.2025 18:12
Спосіб підтвердження
Назва
Довідка в довільній формі
Опис
1.2.1. На підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Учасник має надати довідку в довільній формі, з інформацією про виконання (повне або часткове) аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) (не менше одного договору) із зазначенням найменування, адреси, телефону контрагента (покупця) згідно такого аналогічного договору, найменування предмету закупівлі, номер та дату договору. Аналогічним вважається договір постачання меблів для навчальних закладів за кодом ДК 021:2015 - 39160000-1 шкільні меблі.
Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Архівована
Дата створення
18.08.2025 16:16
Дата архівування
28.08.2025 18:12
Спосіб підтвердження
Назва
Довідка в довільній формі
Опис
1.2.1. На підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Учасник має надати довідку в довільній формі, з інформацією про виконання (повне або часткове) аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) (не менше одного договору) із зазначенням найменування, адреси, телефону контрагента (покупця) згідно такого аналогічного договору, найменування предмету закупівлі, номер та дату договору. Аналогічним вважається договір постачання меблів для навчальних закладів за кодом ДК 021:2015 - 39160000-1 шкільні меблі.
ЛІЦЕЙ № 1 ОХТИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Поштовий індекс
42700
Країна
Україна
Область або регіон
Сумська область
Населений пункт
Охтирка
Адреса
вул. Перемоги, буд. 2
Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору)
Тендер:
UA-2025-08-18-010137-a
Кваліфікований електронний підпис накладено.
Тип:
скарга
За тендером
UA-2025-08-18-010137-a.b1
Дата:
22.08.2025 19:26
Стан:
Прийнято до розгляду
СКАРГА на умови тендерної документації у процедурі відкритих торгів з особливостями на закупівлю UA-2025-08-18-010137-a, предмет: Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі
Встановлені у Тендерній документації вимоги по відношенню до Скаржника, як до потенційного учасника процедури Закупівлі, є дискримінаційними, чим порушують його законні права та інтереси відносно можливостей взяти участь у цій процедурі Закупівлі.
Від 18.08.2025 16:20, ЛІЦЕЙ № 1 ОХТИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ (далі – «Замовник») оголосив відкриті торги з особливостями на предмет закупівлі товарів Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі, ідентифікатор закупівлі: UA-2025-08-18-010137-a (далі – «Закупівля»). Очікувана вартість Закупівлі – 599 730, 00 грн з ПДВ, кінцевий строк подачі пропозицій – до 26.08.2025 00:00.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – «Закон»), закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.
Керуючись п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178) (далі – «Особливості»), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст. 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Згідно з ч. 4 ст. 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МФ ТРЕЙД КОРП» (далі – «Скаржник» та/або ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП») має бажання та намір прийняти участь у Закупівлі, запропонувавши товар належної якості, проте вимоги тендерної документації до Закупівлі встановлені таким чином, що суттєво обмежують конкуренцію під час проведення Закупівлі. Такі вимоги по відношенню до нас, як до потенційного учасника є дискримінаційними та порушують наші законні права та інтереси.
ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» ознайомилися з вимогами Тендерної документації по процедурі ВІДКРИТІ ТОРГИ (з особливостями) на закупівлю Товару Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору) за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі, що її ЗАТВЕРДЖЕНО Протоколом Уповноваженої особи Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області від 18.08. 2025р. № 71 (далі – «Тендерна документація»), та вважаємо, що Замовник допустив порушення вимог чинного законодавства, зокрема, але не виключно Закону та Особливостей, які суттєво обмежують конкуренцію під час проведення Закупівлі.
Встановлені у Тендерній документації вимоги по відношенню до Скаржника, як до потенційного учасника процедури Закупівлі, є дискримінаційними, чим порушують його законні права та інтереси відносно можливостей взяти участь у цій процедурі Закупівлі.
Керуючись положеннями ст. 18 Закону та з урахуванням норм Особливостей, звертаємося з наступним:
1. У ДОДАТКУ 2 до тендерної документації Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі», від учасників вимагається:
«…
Фактом подання тендерної пропозиції учасник підтверджує відповідність своєї пропозиції технічним, якісним, кількісним, функціональним характеристикам до предмета закупівлі, у тому числі технічній специфікації (у разі потреби – планам, кресленням, малюнкам чи опису предмета закупівлі) та іншим вимогам до предмета закупівлі, що містяться в тендерній документації та цьому додатку, а також підтверджує можливість поставки товару відповідно до вимог, визначених згідно з умовами тендерної документації.
Обґрунтування необхідності закупівлі даного виду товару – замовник здійснює закупівлю даного виду товару, оскільки він за своїми якісними та технічними характеристиками найбільше відповідатиме вимогам та потребам.
ТАБЛИЦЯ
У разі посилання на конкретну торговельну марку, патент, конструкцію у найменуваннях за предметом закупівлі, джерело його походження або виробника - слід вважати в наявності вираз «або еквівалент».
ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» вважає, що вимоги є дискримінаційними, оскільки:
Стосовно зазначеного Замовником у Додатку 2 до Тендерної документації: «№ 1,Назва обладнання: Стіл письмовий з шухлядами праворуч, Технічні характеристики: Матеріали виготовлення: ЛДСП 16мм, Металевий каркас: труба прямокутного перетину 50х25 мм, листовий метал 1 мм, ніжки на регульованих опорах. Екран на всю висоту столу. Стіл обладнаний тумбою з шухлядами ШхГхВ: 1200х600х750мм, Колір остаточно узгоджується з Замовником при укладанні договору, то
у технічних вимогах Замовник чітко вказує використання труби прямокутного перетину 50х25 мм, листовий метал 1 мм, може виготовляти виключно один виробник.
Скаржник, як потенційний учасник, з метою перевірки можливості виконання технічних вимог Замовника, звернулися безпосередньо до найбільшого виробника на ринку товарів, що є предметом Закупівлі, з яким співпрацює Скаржник – ТОВ «АНШАР ГРУП». У відповіді (Відповідь на запит № 218-2 від 22 серпня 2025 року) було зазначено, що «на разі не має виробничих можливостей виготовити: Стіл письмовий з шухлядами праворуч на металевому каркасі з труби прямокутного перетину 50х25мм. до 31.10.2025 р., оскільки виготовлення даного виробу з труби прямокутного перетину 50х25мм. потребує налаштування виробничого процесу, а також закупівлі додаткового обладнання. Для можливості виготовлення даного виробу потрібно 3 місяці. Додатково повідомляємо, що ми як фабрика виробник меблів, в тому числі на металевому каркасі, звернулися до постачальників металевих труб щодо закупівлі в останніх металевої труби прямокутного перетину 50х25 мм. на що отримали відповідь, що термін виготовлення даної труби становить 3 місяці.».
Крім того, ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» звернулися до інших провідних виробників та постачальників меблів і металоконструкцій, які займають значну частину ринку, зокрема:
1. ТОВ «РОЗКОМ» (https://rozkom.com.ua/)
2. ТОВ «Промінь-освіта» (https://promin-osvita.com.ua/)
Від обох компаній ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» отримало підтвердження, що зазначені Замовником розміри труби є специфічними та потребують додаткового обладнання для їх виготовлення, що робить неможливою участь цих підприємств у даній Закупівлі.
Таким чином, Замовник фактично створив умови, при яких виконати технічні вимоги може лише один конкретний виробник, а інші, зокрема ті виробники з якими співпрацює ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» - не можуть виконати такі специфічні вимоги Замовника. Замовник не передбачив можливість еквівалентних рішень або допустимих відхилень у розмірах, що призвело до усунення добросовісної конкуренції та надання переваги заздалегідь визначеному учаснику.
Крім того, інші виробники, з якими може співпрацювати Скаржник пропонують аналогічні рішення з листового металу товщиною наприклад 0,8 мм або 1,2 мм, які повністю відповідають функціональному призначенню товару. Таким чином, вимога «листовий метал 1 мм» є надмірною та такою, що обмежує в участі Скаржника.
Відповідно до Закону, технічні специфікації не повинні містити вимог чи посилань, які можуть бути виконані лише конкретним суб’єктом господарювання, окрім випадків, коли це обґрунтовано. У даному випадку обґрунтування відсутнє. Аналогічного Висновку дійшла КОМІСІЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ в своєму рішенні № 10459-р/пк-пз від 17.06.2024 по закупівлі UA-2024-05-27-012179-a (додаємо, як доказ до Скарги).
Незважаючи на наявність формального виразу «або еквівалент», такі вимоги повністю виключають можливість участі потенційних учасників закупівлі, зокрема Скаржника, з товаром виробників з якими він співпрацює, через потребу в налаштуваннях виробничого процесу, а також закупівлі додаткового обладнання, та зважаючи на те, що термін виготовлення даної труби, про яку зазначає Замовник становить 3 місяці.
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
Стосовно зазначених вимог Замовником у таблиці Додатку 2 до Тендерної документації: «№ 2, Назва обладнання: Стілець (крісло) учительський, Технічні характеристики: М'яке сидіння, вкрите штучною шкірою чи тканиною на ваш вибір. Суцільногнутий каркас. Труба d25 мм – кругла труба ШхГхВ: 450х440х800 мм. Колір остаточно узгоджується з Замовником при укладанні договору».
Вважаємо дану вимогу дискримінаційною, оскільки на ринку такого товару наявні різні конструктивні рішення учительських стільців – із суцільногнутим каркасом, із розбірним каркасом, із посиленими зварними з’єднаннями тощо. Усі ці варіанти забезпечують належну міцність та відповідність санітарним і безпечним нормам. Проте вимога саме «суцільногнутого» каркаса без альтернативи штучно обмежує коло потенційних постачальників, зокрема Скаржника, який може запропонувати інший варіант каркасу для даного виду товару, що жодним чином не вплине на його функціональні властивості.
Замовником не наведено жодних пояснень, чому саме «суцільногнутий каркас» є критично необхідним. Водночас стільці з іншими видами каркасів (наприклад, зварні конструкції) також можуть відповідати вимогам міцності, довговічності та безпеки, а інколи навіть перевищувати характеристики суцільногнутих.
Таке формулювання вимоги фактично під конкретний товар чи виробника суперечить принципам добросовісної конкуренції та недискримінації учасників, закріпленим у Законі.
Таким чином, вимога зазначення лише «суцільногнутого каркаса» без можливості пропонування еквівалентних конструктивних рішень є дискримінаційною та має бути видалена із Тендерної документації.
Стосовно зазначених вимог Замовником у таблиці Додатку 2 до Тендерної документації:
«№ 3, Назва обладнання: Комплект учнівський стіл 1-місний №4-7, Технічні характеристики: Стіл учнівський одномісний п'ятикутний, 4-7
ШхГхВ: 700х597х640-820мм.
Труба круглого перетину діаметром 20 мм, 25мм та 32мм
Стільниця виготовлена з ЛДСП товщиною 16 мм. На каркасі наявне маркування ростової групи (виріз діаметром не менше 10 мм, зміна кольорів відбувається відповідно до виставленої ростової групи). Екран та полиця ЛДСП 16 мм.
Відповідає ДСТУ ГОСТ 22046:2004 та ДСТУ EN 1729-1:2004, що підтверджується сертифікатом відповідності, виданими уповноваженим органом, акредитованим НААУ
Стілець на круглій трубі з ручкою, 4-7
ШхГхВ: 380х485х760-880мм. Труба, мм D= 25, 32.
Стілець учнівський, регульований по висоті
Габаритні розміри відповідають ДСТУ 11016-93 «Стільці учнівські. Типи та функціональні розміри»:
Висота сидіння – 380 /420/460/500 мм.
Ширина сидіння– 380 мм
Глибина сидіння – 380 мм
Ширина спинки– 380 мм.
Регулювання висоти: 4-7 ростові групи
Сидіння та спинка виготовлені з гнутої фанери, товщиною 8 мм покриті лаком. Кріплення спинок та сидінь до каркасу стільців учнівських здійснюється за допомогою болтів спеціальної грибоподібної форми та гайок заокругленої форми, що будуть убезпечувати від отримання травм та пошкодження одягу.
Нижня частина металевого каркаса стільця виготовлена з металевої труби круглого перетину, діаметром 32 мм, товщиною 1,2 мм, верхня частина діаметром 25 мм, товщиною 1,2 мм.
В місцях регулювання висоти, встановлена перехідна поліуретанова пластикова втулка. Регулювання здійснюється за допомогою 2-х телескопічних муфт.
Захисні покриття: Металеві частини стільця пофарбовані порошковою фарбою. Спинка та сидіння до каркасу кріпляться гвинтами та гайками із заглушками з внутрішньої сторони. На торцях каркасу закріплені пластикові заглушки, які запобігають травмуванню учнів та пошкодженню підлоги.
На каркасі наявне маркування ростової групи (виріз діаметром 10 мм, зміна кольорів відбувається відповідно до виставленої ростової групи). Для комфортного пересування стільця та більш жорсткої конструкції у верхній частині спинки стільця труба цільна та має вигин, що повторює вигин на спинці, усі інші радіуси згинів труби не перевищують 65 мм.
Колір виробу: остаточно колір виробу узгоджується із Замовником при укладанні договору.
Відповідає ДСТУ ГОСТ 22046:2004 та ДСТУ EN 1729-1:2004, ДСТУ 11016-93 що підтверджується сертифікатом відповідності, виданими уповноваженим органом, акредитованим НААУ».
Вважаємо дискримінаційними вимоги Замовника щодо підтвердження відповідності предмета закупівлі застарілим радянським стандартам ДСТУ 11016-93 «Стільці учнівські. Типи та функціональні розміри» та ДСТУ 11015-93, які були розроблені ще на основі ГОСТів часів СРСР та фактично не застосовуються у сучасному виробництві меблів. Такі стандарти не відповідають сучасним європейським підходам та вимогам ринку, адже наразі діють гармонізовані міжнародні стандарти, зокрема ДСТУ EN 1729-1:2004 та ДСТУ EN 1729-2:2004, що регламентують ергономіку та безпеку учнівських меблів. Встановлення вимоги надання сертифікатів відповідності саме радянським ДСТУ є штучним обмеженням конкуренції, оскільки більшість виробників та постачальників орієнтуються на сучасні європейські стандарти, а не на застарілі норми. Зокрема, виробник, з яким співпрацює Скаржник виготовляє товари, що відповідають саме такі, що відповідають сучасним стандартам, зокрема ДСТУ ГОСТ 16371:2016, ДСТУ ГОСТ 19917:2016, ДСТУ ГОСТ 22046:2004, ДСТУ 4414:2005, ДСТУ EN 527-2:2007, ДСТУ EN 1729-1:2004, ДСТУ EN 1729-2:2004, що підтверджується наданим до цієї Скарги сертифікатом відповідності №UA.P.000778-25.
Тобто, Замовник встановив таку вимогу, якій можуть відповідати лише ті учасники, які вже мають підтверджуючі документи на відповідність застарілим стандартам, що є неправомірним по відношенню до Скаржника.
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
Крім того, Замовник щодо товарів «Комплект навчального обладнання для кабінету математики (один комплект).»: № 1 -Стіл письмовий з шухлядами праворуч, № 2 - Стілець (крісло) учительський, № 3 -Комплект учнівський стіл 1-місний №4-7, № 4 - Стінка універсальна для кабінетів та класів, та щодо товарів «Комплект навчального обладнання для кабінету біології (один комплект).Склад комплекту включає:» 1 - Стіл письмовий з шухлядами праворуч, 2-Стілець (крісло) учительський, 3 - Комплект учнівський стіл 1-місний №4-7, 4 - Стінка універсальна для кабінетів та класів, 5 - Комплект столів демонстраційних для вчителя, 6 - Тумба з мийкою та краном, 7 - Стіл учнівський 2-місний лабораторний з розетками, 8 - Стілець - таблетка, лабораторний зазначив, що «колір остаточно узгоджується з Замовником при укладанні договору» та «..або на вибір замовника». Це створює наступні дискримінаційні умови для учасників, зокрема для Скаржника:
- неможливість обрахувати кінцеву вартість товару при поданні тендерної пропозиції, оскільки ціна ДСП напряму залежить від кольору та наявності його на складі;
- ризик того, що після визначення переможця Замовник може наполягати на кольорі, який не є у наявності в учасника або не виробляється постачальником, що фактично унеможливить виконання договору;
- можливість створення преференцій для «потрібного» учасника, якщо Замовник буде обирати специфічний колір, доступний лише у нього.
Крім того, Скаржник також звернувся на фабрику ТОВ «Аншар Груп» з офіційним запитом стосовно ЛДСП і отримали у відповідь - Відповідь на запит № 218-2 від 22 серпня 2025 року, підтвердження: «Щодо надання ціни на продукцію, яка зазначена у Вашому запиті просимо надати конкретні кольори виробів, оскільки дана інформація суттєво впливає на ціну виробів та терміни відвантаження готової продукції. Додатково повідомляємо, що кольори та декори матеріалів мають різні терміни виготовлення фабриками та заводами виробниками матеріалів».
Таким чином, вимога Замовника щодо погодження кольору вже після завершення процедури закупівлі є дискримінаційною, адже: унеможливлює для учасника об’єктивний розрахунок вартості товару на етапі подання пропозиції; створює ризик вибору Замовником кольору, який може бути відсутнім у постачальника або мати тривалий строк виготовлення; фактично надає перевагу лише окремим виробникам, які зможуть забезпечити відповідний декор у потрібний термін.
Це створює дискримінаційні умови для всіх інших учасників, зокрема Скаржника, які не можуть розрахувати та надати коректну пропозицію без зазначення конкретних параметрів товару на етапі оголошення Закупівлі.
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
2. Крім того, у п.12 ДОДАТКУ 2 до тендерної документації Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі», від учасників вимагається:
«12. Переможець торгів має впродовж трьох робочих днів узгодити із Замовником остаточні кольори каркасів, спинок та сидінь, ДСП, тощо із наданням зразків у письмовій формі за підписом Сторін.».
Дана вимога є дискримінаційною та такою, що обмежує коло потенційних учасників Закупівлі, зокрема, обмежує в участі у Закупівлі Скаржника оскільки виробники та постачальники ЛДСП та інших матеріалів з якими співпрацює ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП», працюють за графіком запуску у виробництво, і виготовлення окремих кольорів (які на момент оголошення процедури закупівлі ще не обрані Замовником) потребує значно більше часу, ніж три дні.
У більшості випадків зразки надаються лише після виготовлення або постачання матеріалу, а не одразу, що технічно унеможливлює виконання цієї умови для переважної для Скаржника.
Така вимога Замовника фактично створює перевагу лише для обмеженого кола виробників, постачальників, які вже мають у наявності всі необхідні зразки та кольори, тоді як інші учасники ринку, зокрема Скаржник автоматично обмежений в участі у Закупівлі через неможливість виконання цієї вимоги у встановлений строк.
Для підтвердження зазначеному вище, ми звернулися із запитом до ТОВ «АНШАР ГРУП» - виробника заявлених товарів, що є предметом Закупівлі і отримали офіційну відповідь – Відповідь на запит № 218-2 від 22 серпня 2025 року, що «технологія виготовлення фанерних виробів, зокрема спинки та сидіння займає 5 робочих днів, даний термін дозволяє забезпечити загущення смол та бути готовим до подальшого використання. Також звертаємо Вашу увагу на те, що для запуску виготовлення даної продукції необхідно зазначити конкретний колір матеріалу».
Водночас Замовник у Тендерній документації не визначив конкретний колір ДСП, що додатково потребує часу для закупівлі відповідних матеріалів.
Таким чином, зазначена вимога фактично виключає можливість участі будь-якого учасника, який не має у наявності всіх можливих кольорів, які Замовник зможе обрати лише після проведення Закупівлі. Така вимога створює переваги для окремих учасників і є дискримінаційною умовою для Скаржника, що у свою чергу суперечить принципам встановленим у ст.5 Закону, зокрема принципу «недискримінація учасників та рівне ставлення до них».
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
3. Крім того, у п.8 ДОДАТКУ 2 до тендерної документації Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі», від учасників вимагається:
«У разі якщо учасник є виробником, надається – лист про власне виробництво, із зазначенням місця розташування виробничих потужностей, гарантією виготовлення, поставку та збирання товарів у строк передбачений тендерною документацією.
Якщо учасник процедури закупівлі не є виробником меблів, для підтвердження статусу офіційного представника виробника необхідно надати листи авторизації виробника (або його офіційного представника/дистриб’ютора) із зазначенням найменування замовника, номера тендера в системі публічних закупівель на товар.».
Для ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» дана вимога є дискримінаційною, тобто такою, що обмежує в участі у даній Закупівлі, оскільки ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» не є виробником меблів, що є предметом закупівлі, однак здійснює господарську діяльність у сфері постачання товарів на законних підставах, має підтверджений досвід виконання аналогічних договорів та здатне забезпечити якість і строки поставки відповідно до умов Закупівлі та договору про закупівлю.
Звертаємо увагу, що отримання таких листів від виробників або їх офіційних дистриб’юторів для нас є проблематичним та фактично неможливим, оскільки ті виробники/дистриб’ютори з якими співпрацює ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» надають їх лише своїм обмеженим комерційним партнерам або офіційним дистриб’юторам, до числа яких не входить ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП».
Крім того, частина товару була закуплена ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» раніше і вже знаходиться на складі Скаржника, отже, ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» не звертається до виробника для кожної окремої Закупівлі і у такій ситуації отримання нового авторизаційного листа від виробника є неможливим, оскільки фактична співпраця з ним може не відбуватися безпосередньо на етапі цієї Закупівлі.
Звертаємо увагу, що у жодному нормативно-правовому акті, законі не передбачена обов’язкова умова для постачальника отримувати листи авторизації. Замовник не обґрунтував необхідність такої вимоги для встановлення її у Тендерній документації.
Таким чином, вимога щодо обов’язкового подання листів авторизації є дискримінаційною для Скаржника та такою, що суперечить принципам рівної конкуренції та недискримінації учасників, передбаченим Законом.
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
4. Крім того, у п.9 та п.10 ДОДАТКУ 2 до тендерної документації Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі», від учасників вимагається:
«9. Учасник надає копію сертифікату, на систему управління якістю, щодо виробництва меблів, у тому числі на металевому каркасі, що відповідає вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2015 “Система управління якістю”, виданого на учасника, якщо він є виробником, чи на виробника товару, що буде поставляться у випадку якщо учасник не є виробником передбаченого товару . Сертифікат повинен бути чинний на дату поставки товару. Якщо Учасник не є виробником – він надає копію сертифікату від виробника Товару, який планується до постачання.
10. Учасник надає копію сертифікату на систему екологічного управління, в якому зазначається, що системи екологічного керування при виробництві меблів у тому числі на металевому каркасі, відповідають чинним в Україні вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління». Сертифікат має бути виданий на учасника, якщо він є виробником, чи на виробника товару, що буде поставляться, у випадку якщо учасник не є виробником передбаченого товару. Сертифікат повинен бути чинний на дату поставки товару. Якщо Учасник не є виробником – він надає копію сертифікату від виробника Товару, який планується до постачання.».
Вважаємо дану вимогу дискримінаційною з таких причин:
Сертифікати ISO 9001 та ISO 14001 є універсальними та застосовуються до систем управління якістю та екологічного менеджменту підприємства загалом. Вони не видаються на окрему категорію меблів («на металокаркасі», «на дерев’яній основі» тощо). Виробники меблів отримують такі сертифікати на всі види меблевої продукції, яку виготовляють, і сертифікати підтверджують дотримання вимог міжнародних стандартів у цілому, а не за окремим різновидом продукції.
Вимога надання сертифікатів саме з уточненням «на металевому каркасі» ставить учасників, зокрема Скаржника у нерівні умови, оскільки виробники з якими планує співпрацювати Скаржник, не можуть отримати такі документи з подібною деталізацією.
Зазначаємо, що Скаржник планує поставити Замовнику товару виробництва ТОВ «АНШАР ГРУП»_, яке не має сертифікатів ДСТУ EN ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) щодо виробництва меблів на металевому каркасі – наявні сертифікати ДСТУ EN ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 14001:2015 ТОВ «АНШАР ГРУП» проте без деталізації «на металокаркасі», оскільки стандарти не передбачають такої класифікації, надаємо як докази до цієї Скарги.
Такими чином, Скаржник не може надати такі сертифікати ДСТУ EN ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) щодо виробництва меблів на металевому каркасі, виданий на виробника товару, оскільки він їх не має і їх в загалом не можливо отримати.
Таким чином, зазначена вимога є неможливою для виконання Скаржником адже виробники з якими він співпрацює, в принципі не отримують сертифікати ISO з конкретизацією «меблі на металокаркасі». Це штучно звужує конкуренцію та надає перевагу окремим суб’єктам – потенційним учасникам, що можуть отримати чи вже мають такі документи, що суперечить принципам недискримінації учасників та рівної конкуренції, визначеним Законом.
За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі можуть лише ті учасники, які мають виданий на виробника сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2015 та ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) щодо виробництва меблів, у тому числі на металевому каркасі., що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
Аналогічна позиція викладена щодо того, що такі вимоги є дискримінаційними відображена в Рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №6943 -р/пк-пз від 18.04.2024р.
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
5. Крім того, у ДОДАТКУ 2 до тендерної документації Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі», від учасників вимагається:
«Протокол випробувань ЛДСП, HPL, фанерних заготовок на відповідність ДСанПіН 8.2.1-181-2012, виданий компетентною випробувальною лабораторією/центром акредитованою на момент здійснення випробувань Національним агентством з акредитації України на відповідність ДСТУ ISO/IEC 17025».
Закон (ст. 5, 22) прямо забороняє встановлення дискримінаційних умов та обмеження конкуренції. А вимога надання саме протоколу випробувань, виданого акредитованою в Україні лабораторією, фактично звужує коло потенційних учасників до тих виробників/постачальників, які мають попередньо виготовлені матеріали та вже пройшли дорогі та тривалі випробування. Це створює нерівні умови участі у Закупівлі.
За умовами Тендерної документації, колір матеріалів погоджується з Замовником додатково. У технічній специфікації передбачено, що колір меблів має бути узгоджений із Замовником уже після визначення постачальника.
Однак саме на матеріали (ЛДСП, HPL, порошкова фарба, крайки ПВХ тощо), з яких виготовляються меблі конкретного кольору, Замовник вимагає протоколи випробувань (на радіонукліди, стійкість тощо).
Виникає логічне протиріччя: як потенційний учасник може заздалегідь провести випробування та надати протокол на матеріали, колір і фактура яких наразі невідомі? Це ставить учасників у неможливе становище — адже проведення випробувань здійснюється на конкретних зразках, які повинні бути ідентичні майбутнім меблям.
Таким чином, лише учасники, які заздалегідь володіють «правильними» протоколами випробувань, фактично зможуть подати пропозицію для участі у цій Закупівлі. Інші потенційні постачальники, зокрема Скаржник не зможе цього зробити, оскільки спочатку потрібно погодити колір і матеріал із Замовником, а потім уже замовляти дорогі лабораторні дослідження.
Це створює штучні обмеження для участі та звужує конкуренцію, що суперечить ст. 5 Закону, щодо принципів здійснення закупівль.
Отже, встановлення вимоги щодо обов’язкового надання протоколів випробувань від акредитованої лабораторії ще на етапі подання тендерної пропозиції є необгрунтованим та дискримінаційним обмеженням. Така вимога не дає можливості добросовісним учасникам, які готові виготовити меблі з матеріалів належної якості (але колір визначить Замовник згодом), подати свої пропозиції.
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
6. Крім того, у ДОДАТКУ 2 до тендерної документації Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ Меблі для кабінету математики та біології Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (створення сучасного освітнього простору), код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника - 39160000-1 Шкільні меблі», від учасників вимагається:
«- Сертифікат відповідності запропонованого товару ДСТУ ГОСТ 22046:2004, ДСТУ ГОСТ 16371:2016, виданий уповноваженим на це органом сертифікації та протоколи випробувань, на підставі якого їх видано.
- Сертифікат відповідності столів та стільців учнівських ГОСТ 11015-93, ГОСТ 11016-93, ДСТУ ГОСТ 22046:2004, ДСТУ prEN 1729-1:2004, виданий уповноваженим на це органом сертифікації та протоколи випробувань, на підставі якого їх видано.».
Замовником у Тендерній документації одночасно встановлено вимогу надання сертифікатів відповідності за ГОСТ 11015-93, ГОСТ 11016-93, ДСТУ ГОСТ 22046:2004 та ДСТУ prEN 1729-1:2004. Така вимога є дискримінаційною, оскільки містить дублювання нормативних документів, які регламентують одні й ті самі функціональні параметри учнівських меблів. Зокрема, ГОСТ 11015-93 та ГОСТ 11016-93 визначають функціональні розміри парт і стільців, однак ті ж самі вимоги закріплені у європейському стандарті EN 1729-1:2004, адаптованому в Україні як ДСТУ EN 1729-1:2004. При цьому у документації помилково зазначено «prEN 1729-1:2004», хоча позначення prEN означає «проект стандарту», тоді як в Україні чинним є саме ДСТУ EN 1729-1:2004.
Одночасне посилання на радянські ГОСТи та європейський стандарт є взаємовиключним і ставить учасників, зокрема Скаржника у неможливе для участі у Закупівлі становище, оскільки сертифікаційні органи та випробувальні лабораторії фактично не працюють за застарілими ГОСТами, а сертифікати відповідності видаються відповідно до чинного ДСТУ EN 1729-1:2004.
У ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП» наявний сертифікат відповідності (додається, як доказ до Скарги), виданий за чинним в Україні стандартом ДСТУ EN 1729-1:2004, однак у тендерній документації вимагається надання документів ще й за застарілими радянськими ГОСТами 11015-93 та 11016-93, які дублюють ті ж самі функціональні параметри та фактично не застосовуються уповноваженими лабораторіями, що ставить нас у дискримінаційні умови і штучно обмежують в участі у Закупівлі.
ТАКИМ ЧИНОМ, ЗАЗНАЧЕНА ВИМОГА НОСИТЬ ДИСКРИМІНАЦІЙНИЙ ХАРАКТЕР І ПОВИННА БУТИ ВИЛУЧЕНА З ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
Керуючись п. 59 Особливостей, зазначаємо, що скарги, які стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Згідно з ч. 4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» дискримінація - ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними (далі – «певні ознаки»), зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.
При цьому, непряма дискримінація - ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за їх певними ознаками виникають менш сприятливі умови або становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб, крім випадків, коли їх реалізація чи застосування має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.
Згідно зі ст. 6 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», відповідно до Конституції України, загальновизнаних принципів і норм міжнародного права та міжнародних договорів України всі особи незалежно від їх певних ознак мають рівні права і свободи, а також рівні можливості для їх реалізації. Форми дискримінації з боку державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, юридичних осіб публічного та приватного права, а також фізичних осіб, визначені ст. 5 цього Закону, забороняються.
Звертаємо увагу, що головною ознакою умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних - це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників.
Тобто, Замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими у порівнянні з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об`єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у закупівлі.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації зазначених вимог порушують вимоги Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у процедурі Закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Дискримінаційні вимоги, які містяться в Тендерній документації порушують права та законні інтереси ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП», як потенційного Учасника цієї процедури Закупівлі. Через порушення Замовником ч.4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону, ТОВ «МФ ТРЕЙД КОРП», не може прийняти участь цій Закупівлі.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
1. Прийняти цю Скаргу до розгляду та розглянути в порядку Закону та Особливостей;
2. Зобов’язати Замовника надати докази наявності не менше двох виробників, продукція яких повністю відповідає всім в сукупності вимогам Тендерної документації, а саме, стосовно: ««№ 1,Назва обладнання: Стіл письмовий з шухлядами праворуч, Технічні характеристики: Матеріали виготовлення: ЛДСП 16мм, Металевий каркас: труба прямокутного перетину 50х25 мм, листовий метал 1 мм, ніжки на регульованих опорах. Екран на всю висоту столу. Стіл обладнаний тумбою з шухлядами ШхГхВ: 1200х600х750мм, Колір остаточно узгоджується з Замовником при укладанні договору»;
3. Встановити наявність порушень допущених Замовником по процедурі Закупівлі UA-2025-08-18-010137-a.
4. Зобов'язати Замовника усунути дискримінаційні вимоги Тендерної документації шляхом внесення змін до Тендерної документації у Закупівлі UA-2025-08-18-010137-a у відповідності до обставин, викладених у цій Скарзі.
Автор:
44864817, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МФ ТРЕЙД КОРП»
01135, Україна, м. Київ, пр.Перемоги, будинок 11-Б, ПРИМІЩЕННЯ 7