Звернення:
За тендером : Зернові культури та картопля
Тема:
Звернення щодо невідповідності вимог замовника чинному законодавству
Зміст:
Шановний замовнику! Просимо прибрати з Додатку 3 вимоги, що суперечать законодавству України та можуть містити ознаки дискримінації учасників:
1) Замовник вимагає надати Товарно-транспортна накладна, оформлена належним чином відповідно до вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (зі змінами), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568) «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні».
Відповідно Розділу 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, Товарно-транспортна накладна — єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені Законом України «Про автомобільний транспорт» та цими Правилами.
На етапі проведення спрощеної закупівлі, учасник не має у своєму розпорядженні договору з замовником, згідно якого здійснюється транспортування та відвантаження товару, не має адреси розвантаження, не має відомостей про кількість товару, його остаточну ціну (оскільки вона буде сформована за результатами аукціону). У учасника відсутні фактично усі дані, необхідні для заповнення товарно-транспортної накладної відповідно до вимог Прави перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, а отже дану вимогу неможливо виконати.
2) Замовник вимагає Оригінал або засвідчена відповідно до ДСТУ 4163:2020 копія протоколу дослідження (випробувань) чи експертного висновку про відповідність запропонованої до поставки партії харчового продукту вимогам нормативного документа: ДСТУ, ТУ, ТУ У, виданого державною лабораторією, яка може проводити лабораторні дослідження (випробування) для цілей державного контролю за показниками: органолептика, мікотоксини, пестициди, радіонукліди, токсичні елементи.
При цьому, відповідно до технічних вимог до предмету закупівлі, згідно з Додатком 3, КАРТОПЛЯ СВІЖА ПРОДОВОЛЬЧА пізня, першого класу, 2025 року збору урожаю, повинен відповідати ДСТУ 9221:2023.
Національний стандарт ДСТУ 9221:2023 не містить вимог щодо вмісту мікотоксинів, отже виконати дану вимогу неможливо, оскільки відсутні посилання на референтні значення та методи досліджень.
3) Замовник вимагає Засвідчену, відповідно до ДСТУ 4163:2020 копію документа, що підтверджує впровадження системи НАССР оператором ринку, відповідно до вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 01.12.2012 № 590 «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)». Позитивний Акт, складений за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, виданий в поточному році на ім’я виробника або учасника.
Відповідно до частини першої статті 21 Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», Оператори ринку розробляють, запроваджують та використовують постійно діючі процедури, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках.
Відповідно до другої четвертої статті 21 Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», Вимоги частини першої цієї статті не поширюються на операторів ринку, що здійснюють первинне виробництво, а також провадять пов’язану з первинним виробництвом діяльність, зокрема транспортування, зберігання та обробку первинної продукції в місці первинного виробництва, за умови, що при цьому не змінюється суттєво стан таких продуктів, а також на транспортування живих тварин, призначених для споживання людиною, транспортування з місця первинного виробництва до потужності продуктів рослинного походження, продуктів рибальства, а також продуктів полювання.
Виробники агропродукції, що провадять діяльність з первинного виробництва картоплі та овочів, не розробляють та не впроваджують постійно діючі процедури, засновані на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів, не зобов’язані та не мають ані відповідного документа, ані позитивного (чи негативного) акта, складеного за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР.
4) Замовник вимагає надати Позитивний Акт, складений за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, виданий в поточному році на ім’я виробника або учасника.
Відповідно до ПКМУ від 13 березня 2022 р. № 303, планові заходи щодо перевірок Держпродспоживслужбою в Україні на час воєнного стану не проводяться.
Також, переважна більшість постачальників харчових продуктів, які не є виробниками, класифікуються Держпродспоживслужбою як потужності з низьким або незначним ступенем ризику, оскільки не приймають участі у заготівлі та зберіганні сировини, тари та виробничому процесі – а отже фактично не впливають на продукцію.
Відповідно до Порядку визначення періодичності здійснення планових заходів державного контролю відповідності діяльності операторів ринку (потужностей) вимогам законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин, які здійснюються Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, та критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від її провадження, затвердженого ПКМУ від 31 жовтня 2018 р. № 896, планові заходи з аудиту проводяться на потужностях з низьким ступенем ризику – не більше одного разу на два роки, на потужностях з незначним ступенем ризику – не проводяться.
Таким чином, навіть у плановому порядку, більшість потенційних учасників не зобов’язана проходити аудит Держпродспоживслужби щодо впровадження та функціонування системи НАССР.
В позаплановому порядку, за зверненням оператора ринку, Держпродспоживслужба зобов’язана провести аудит, термін проведення якого складає, відповідно до технологічних карток, розміщених на офіційних сайтах головних управлінь Держпродспоживслужби в областях, до 14 днів, що не відповідає строкам проведення спрощеної закупівлі, а саме з 18.08 по 27.08 (00:00) що складає 9 календарних днів. Таким чином дану вимогу неможливо виконати.
Описані нами вимоги неможливо виконати учаснику, який заздалегідь не знав про умови закупівлі та заздалегідь не підготував необхідні документи, що є беззаперечною дискримінацією по відношенню до інших потенційних учасників.
Дата оприлюднення звернення:
21.08.2025 21:59
Шановний учаснику! У відповідь на Вашу звернення повідомляємо наступне: По-перше:
Відповідно до Вашого звернення:
«Замовник вимагає надати Товарно-транспортна накладна, оформлена належним чином відповідно до вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (зі змінами), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568) «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні». Відповідно Розділу 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, Товарно-транспортна накладна — єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені Законом України «Про автомобільний транспорт» та цими Правилами. На етапі проведення спрощеної закупівлі, учасник не має у своєму розпорядженні договору з замовником, згідно якого здійснюється транспортування та відвантаження товару, не має адреси розвантаження, не має відомостей про кількість товару, його остаточну ціну (оскільки вона буде сформована за результатами аукціону). У учасника відсутні фактично усі дані, необхідні для заповнення товарно-транспортної накладної відповідно до вимог Прави перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, а отже дану вимогу неможливо виконати.»
Для виконання даної вимоги Оголошення, на етапі подання пропозиції Учасник зазначає дані відповідно до наявної інформації, а саме: Місце поставки товарів – Україна, Київська обл., Бориспільський р-н, * відповідно документації; Кількість: Картопля свіжа продовольча – 160 000,00 кг. Ціна зазначається учасником відповідно до Цінової пропозиції.
По-друге.
Відповідно до Вашого звернення:
«Замовник вимагає Оригінал або засвідчена відповідно до ДСТУ 4163:2020 копія протоколу дослідження (випробувань) чи експертного висновку про відповідність запропонованої до поставки партії харчового продукту вимогам нормативного документа: ДСТУ, ТУ, ТУ У, виданого державною лабораторією, яка може проводити лабораторні дослідження (випробування) для цілей державного контролю за показниками: органолептика, мікотоксини, пестициди, радіонукліди, токсичні елементи.
При цьому, відповідно до технічних вимог до предмету закупівлі, згідно з Додатком 3, КАРТОПЛЯ СВІЖА ПРОДОВОЛЬЧА пізня, першого класу, 2025 року збору урожаю, повинен відповідати ДСТУ 9221:2023. Національний стандарт ДСТУ 9221:2023 не містить вимог щодо вмісту мікотоксинів, отже виконати дану вимогу неможливо, оскільки відсутні посилання на референтні значення та методи досліджень.»
Сама норма, щодо вмісту мікотоксину патулін визначена в Таблиці 2 Допустимий вміст токсиних елементів у продовольчій картоплі. На сторінці 1 ДСТУ 9221:2023 у розділі 2 Нормативні посилання, прямо зазначено поисилання на документ, який передбачає метод дослідження на визначення вмісту мікотоксину патуліну, а саме: ДСТУ 4947:2008 Фрукти, овочі та продукти їх перероблення. Методи визначення вмісту мікотоксину патуліну.
По-третє.
Відповідно до Вашого звернення:
«Замовник вимагає Засвідчену, відповідно до ДСТУ 4163:2020 копію документа, що підтверджує впровадження системи НАССР оператором ринку, відповідно до вимог Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 01.12.2012 № 590 «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)». Позитивний Акт, складений за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, виданий в поточному році на ім’я виробника або учасника. Відповідно до частини першої статті 21 Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», «Оператори ринку розробляють, запроваджують та використовують постійно діючі процедури, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках.» Відповідно до другої четвертої статті 21 Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», «Вимоги частини першої цієї статті не поширюються на операторів ринку, що здійснюють первинне виробництво, а також провадять пов’язану з первинним виробництвом діяльність, зокрема транспортування, зберігання та обробку первинної продукції в місці первинного виробництва, за умови, що при цьому не змінюється суттєво стан таких продуктів, а також на транспортування живих тварин, призначених для споживання людиною, транспортування з місця первинного виробництва до потужності продуктів рослинного походження, продуктів рибальства, а також продуктів полювання.» Виробники агропродукції, що провадять діяльність з первинного виробництва картоплі та овочів, не розробляють та не впроваджують постійно діючі процедури, засновані на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів, не зобов’язані та не мають ані відповідного документа, ані позитивного (чи негативного) акта, складеного за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР.»
У даному випадку оголошення містить альтернативу, та даний документ може бути надано на ім’я учасника. Ви посилаєтесь на ч.2 статті 21. Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», якою чітко визначено, що вимоги частини першої не поширються на операторів ринку, що здійснюють первинне виробництво, а також провадять пов’язану з первинним виробництвом діяльність, зокрема транспортування, зберігання та обробку первинної продукції в місці первинного виробництва, але нічого не вказано про продаж/реалізацію/ торгівлю або ін. Тому, учасник, який буде реалізовувати товар, у будь-якому випадку має впроваджувати систему НАССР.
По-четверте.
Відповідно до Вашого звернення:
«Замовник вимагає надати Позитивний Акт, складений за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, виданий в поточному році на ім’я виробника або учасника. Відповідно до ПКМУ від 13 березня 2022 р. № 303, планові заходи щодо перевірок Держпродспоживслужбою в Україні на час воєнного стану не проводяться. Також, переважна більшість постачальників харчових продуктів, які не є виробниками, класифікуються Держпродспоживслужбою як потужності з низьким або незначним ступенем ризику, оскільки не приймають участі у заготівлі та зберіганні сировини, тари та виробничому процесі – а отже фактично не впливають на продукцію. Відповідно до Порядку визначення періодичності здійснення планових заходів державного контролю відповідності діяльності операторів ринку (потужностей) вимогам законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин, які здійснюються Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, та критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від її провадження, затвердженого ПКМУ від 31 жовтня 2018 р. № 896, планові заходи з аудиту проводяться на потужностях з низьким ступенем ризику – не більше одного разу на два роки, на потужностях з незначним ступенем ризику – не проводяться. Таким чином, навіть у плановому порядку, більшість потенційних учасників не зобов’язана проходити аудит Держпродспоживслужби щодо впровадження та функціонування системи НАССР. В позаплановому порядку, за зверненням оператора ринку, Держпродспоживслужба зобов’язана провести аудит, термін проведення якого складає, відповідно до технологічних карток, розміщених на офіційних сайтах головних управлінь Держпродспоживслужби в областях, до 14 днів, що не відповідає строкам проведення спрощеної закупівлі, а саме з 18.08 по 27.08 (00:00) що складає 9 календарних днів. Таким чином дану вимогу неможливо виконати. Описані нами вимоги неможливо виконати учаснику, який заздалегідь не знав про умови закупівлі та заздалегідь не підготував необхідні документи, що є беззаперечною дискримінацією по відношенню до інших потенційних учасників.»
Дана вимога, не містить нічого, що б зобов’язувало учасника отримувати Акти обстеження після публікації оголошення, адже він між отримати його протягом 8 місяців, які передували закупівлі, або може надати документ, який видано виробнику. Якщо Учасник вважає, що він не повинен надати, будь-який документ, він може надати лист-роз’яснення з посиланням на діючі норми чинного законодавства, та його буде розглянуто.
Дата оприлюднення відповіді:
22.08.2025 13:52