Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 29 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Ліцею № 277 Деснянського району міста Києва (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 18.08.2025 № 19, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Комунального підприємства «Зеніт» Деснянського району м. Києва (далі - КП «Зеніт»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою про визначення переможця від 27.08.2025 № 20, повідомлення про намір укласти договір від 27.08.2025, договір про закупівлю послуг з організації шкільного харчування за бюджетні кошти від 02.09.2025 № 57.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що відповідно до норм пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. Відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до пункту 44 Особливостей передбачено виключний перелік підстав для відхилення тендерних пропозицій. Так, згідно абзацу 2 підпункту 1 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: учасник процедури закупівлі підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей. Згідно абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування”.
Разом з цим, Замовником у тендерній документації (пункт 3 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції») не зазначено жодних обмежень щодо учасників, які підпадають під підстави, встановлені пунктом 47 особливостей та товарів, які мають належність до Ісламської Республіки Іран. Отже, на дату проведення процедури закупівлі Замовником не враховано зміни, внесені до пункту 44 Особливостей, з урахуванням змін внесених Постановою КМУ № 131 від 09.02.2024.
Також в абзаці восьмому пункту 28 Особливостей визначено, що у тендерній документації зазначаються підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення. Проте, за результатами моніторингу встановлено, що Замовник в тендерній документації (пункт 3 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції»)
зазначив, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, зокрема коли: переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 цих Особливостей.
В редакції Особливостей, які діяли на момент проведення процедури закупівлі відсутня інформація щодо відхилення тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі у разі не надання документів що підтверджують відсутність підстав визначених в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей.
Разом з тим, Замовник у Додатку 2.2 до тендерної документації зазначив перелік документів та інформації для підтвердження відповідності переможця вимогам, визначеним у пункті 47 Особливостей, а саме: «Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні здати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей».
При цьому, на момент проведення процедури закупівлі, абзац чотирнадцятий з пункту 47 Особливостей виключено.
Враховуючи викладене, тендерна документація складена без врахування змін до Особливостей, внесених постановою Кабінету Міністрів України № 382 від 02.04.2024, № 131 від 09.02.2024 та не відповідає нормам встановленим пунктом 44 та пунктом 47 Особливостей, в результаті чого порушено абзац 1 частини третьої статті 22 Закону та пункт 28 Особливостей.
Крім того, відповідно до пунктів 5, 6 та 12 Додатку 2.2 до ТД передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей, а саме: Витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» (далі– Витяг) що містить відомості про те, що фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі /керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів) судимість з якого не знято або не погашено у встановленому законом порядку, не було притягнуто до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми (або до кримінальної відповідальності не притягується, не знятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває), або про наявність судимості, яка знята або погашена у встановленому законом порядку, виданий МВС України.
При досліджені документів, наданих КП «Зеніт», яке визнано переможцем процедури закупівлі встановлено, що на підтвердження вищезазначеної вимоги надано Скорочений витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», в якому відсутня інформація про притягнення до кримінальної відповідальності, або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України, чим не дотримано вимоги пункту 12 Додатку 2.2.
Відповідно до вимог абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель уразі, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих Особливостей.
Постановою Касаційного адміністративного суду Верховного Суду України від 02.03.2023 у справі 640/26603/21 (далі –Постанова) суд визнав, що публічна закупівля здійснюється поетапно, завершальним етапом якого є укладення та виконання договору. Враховуючи те, що принцип прозорості повинен застосовуватись на усіх етапах закупівель, а електронна система закупівель забезпечує, зокрема обмін інформацією і документами саме в електронному вигляді, виключним способом взаємодії між учасниками закупівлі та Замовником є електронна система закупівель. Окрім цього, в цій же Постанові наголошено, що дана правова норма стосується як учасників так і переможця/ів торгів.
Отже, на порушення вищезазначених вимог Замовник не відхилив тендерну пропозицію переможця торгів КП «Зеніт», як такого, що не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпункті 12 пункту 47 Особливостей та уклав з ним договір надання послуг на суму 1 800 000,00 гривень.
Крім того, на порушення вимог частини п’ятої статті 8 Закону, Замовником не надано відповідь на Запит Управління.