Звернення:
За тендером : Стрижні, гайки
Тема:
Стосовно процедури закупівлі
Зміст:
Звернення щодо спрощеної закупівлі №UA-2025-08-15-010663-a
Кому: ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЗАПОРІЗЬКИЙ ЕЛЕКТРОВОЗОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД" (код ЄДРПОУ:01056273)
Обґрунтування: 15.08.2025 р на ProZorro ПрАТ "ЗЕРЗ" було розміщено оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі (UA-2025-08-15-010663-a) на закупівля товару за ДК 021:2015:34620000-9: Рейковий рухомий склад, бюджет закупівлі 3 988 100 UAH (без ПДВ).
Відповідно до пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених ЗУ «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості), замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 000 грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями.
Згідно із пунктом 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Пунктом 3 ч.1 ст. 2 ЗУ «Про публічні закупівлі» визначено, що до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать: юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
Аналіз наведених норми дає підстави дійти висновку, що замовниками у розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі» є суб`єкти, які створені державою або територіальною громадою для забезпечення потреб суспільства, яких має забезпечувати держава та, які витрачають для здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг публічні фінанси.
При цьому, ЗУ «Про публічні закупівлі», спрямований на врегулювання правовідносин, що виникають при здійсненні публічних закупівель із метою задоволення потреб держави та територіальної громади.
Відповідно до п.1.2 Статуту ПрАТ «Запорізький електровозоремонтний завод» утворене (засновано відповідно до наказу Міністерства транспорту України від 23.04.2001 № 237) шляхом перетворення державного підприємства «Запорізький електровозоремонтний завод» у відкрите акціонерне товариство «Запорізький електровозоремонтний завод» відповідно до Указу Президента України від 15.06.1993 № 210/93 «Про корпоратизацію підприємств» (із змінами) та перейменоване на приватне акціонерне товариство «Запорізький електровозоремонтний завод» відповідно до Закону України «Про акціонерні товариства», та згідно з пунктом 1.3 Статуту є правонаступником усіх прав та обов`язків державного підприємства «Запорізький державний електровозоремонтний».
Крім зазначеного, відповідно до цього Статуту вищий орган Позивача - загальні збори. Повноваження загальних зборів, здійснюються єдиним акціонером товариства, який володіє 100 відсотками голосуючих акцій товариства, одноосібно. Єдиним акціонером товариства є акціонерне товариство «Українська залізниця» (ідентифікаційний код 40075815) у статутному капіталі якого державна частка акцій складає 100% та яке відповідно до зазначених вимог Закону є замовником у окремих сферах.
Основним видом діяльності ПрАТ «ЗЕРЗ» є 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів, який включає в себе ремонт і технічне обслуговування залізничних локомотивів і рухомого складу (крім їх капітального ремонту і реконструкції, ремонт сидінь для залізничних та трамвайних вагонів).
Тобто, основний характер діяльності ПрАТ «ЗЕРЗ» свідчить про те, що останній здійснює таку діяльність з метою задоволення потреб держави.
Крім того, ПрАТ «ЗЕРЗ» є підприємством у статутному капіталі якого частка державної власності становить 100 % та більшістю голосів у вищому органі управління володіє інший замовник - акціонерне товариство «Українська залізниця».
Таким чином, засновником ПрАТ «ЗЕРЗ» є інший Замовник в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі», а отже закупівля UA-2025-08-15-010663-a товарів за ДК 021:2015:34620000-9: Рейковий рухомий склад повинна здійснюватися шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, оскільки очікувана вартість товарів, що ж предметом закупівлі перевищує 100 000 грн
Враховуючи вищевикладене, просимо надавати роз’яснення:
чому закупівля UA-2025-08-15-010663-a товарів за ДК 021:2015:34620000-9: Рейковий рухомий склад, здійснюється шляхом застосування спрощеної процедури закупівлі, а не шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, оскільки очікувана вартість товарів, що ж предметом закупівлі перевищує 100 000 грн?
Дата оприлюднення звернення:
19.08.2025 13:05
Доброго дня! У відповідь на Ваше звернення повідомляємо наступне:
Приватне акціонерне товариство «Запорізький електровозоремонтний завод» (надалі ПрАТ «ЗЕРЗ») проводить процедури закупівель в електронні системі закупівель за процедурою «Спрощена закупівля» згідно з внутрішнім нормативним документом: Порядком проведення закупівлі товарів, робіт та послуг, який затверджений рішенням акціонера ПрАТ «ЗЕРЗ» № 4/3/24 від 13.02.2024р. так як ПрАТ «ЗЕРЗ» не є Замовником у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі Закон).
Так ПрАТ «ЗЕРЗ» не є Замовником у розумінні Закону України “Про публічні закупівлі”, надалі Закон, (ст.2 Закону). Тобто, норми Закону не регулюють діяльність товариства в процесі закупівель.
У відповідності до ч.1 ст. 2 Закону до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать:
1) органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об'єднання територіальних громад;
2) Пенсійний фонд України, Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, їх територіальні органи (далі - органи соціального страхування);
3) юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об'єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:
юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;
у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків;
4) юридичні особи та/або суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, визначених частиною другою цієї статті, та відповідають хоча б одній з таких ознак:
органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування або іншим замовникам належить частка у статутному капіталі юридичної особи та/або суб'єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи чи інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі юридичної особи та/або суб'єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради юридичної особи та/або суб'єкта господарювання;
наявність спеціальних або ексклюзивних прав - прав, наданих у межах повноважень органом державної влади або органом місцевого самоврядування на підставі будь-якого нормативно-правового акта та/або акта індивідуальної дії, що обмежують провадження діяльності у сферах, визначених цим Законом, однією чи кількома особами, що істотно впливає на здатність інших осіб провадити діяльність у зазначених сферах. Не вважаються спеціальними або ексклюзивними права, що надані за результатами конкурсів (тендерів, процедур закупівель), інформація про проведення яких разом з критеріями відбору попередньо оприлюднювалася та була наявна у публічному доступі, можливість участі у таких конкурсах (тендерах, процедурах закупівель) не була обмежена та якщо надання таких прав здійснювалося на основі об'єктивних критеріїв.
Відповідно до статуту товариства, ПрАТ «ЗЕРЗ» є юридичною особою приватного права (господарським товариством) за законодавством України, що діє відповідно до положень Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, законів України «Про акціонерні товариства», «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», а також інших нормативно-правових актів України та Статуту.
Тобто, ПрАТ «ЗЕРЗ» не є юридичною особою публічного права.
Більш того, ПрАТ «ЗЕРЗ» здійснює свою діяльність на промисловій та комерційній основі. Метою діяльності товариства є отримання прибутку.
ПрАТ «ЗЕРЗ» не отримує фінансування з бюджету для ведення господарської діяльної, не здійснює діяльність у окремих сферах, які зазначені у ст.2 Закону, не є органом державної влади або місцевого самоврядування, акції ПрАТ «ЗЕРЗ» не належать Державі, при цьому, ПрАТ «ЗЕРЗ», як зазначено вище, здійснює свою діяльність на промисловій та комерційній основі.
За таких обставин, ПрАТ «ЗЕРЗ» не відповідає ознакам Замовника, згідно Закону.
В зв’язку з викладеним, закупівля UA-2025-08-15-010663-a здійснюється шляхом застосування Спрощеної процедури закупівлі.
Дата оприлюднення відповіді:
20.08.2025 16:26