Обгрунтування використання процедури
Згідно з Положенням про Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (далі – Положення), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 212, Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства.
Відповідно до абзацу двадцять сьомого підпункту 12 пункту 4 Положення Адміністрація судноплавства, згідно із покладеними на неї завданнями у сферах морського транспорту та торговельного мореплавства, здійснює відповідно до законодавства, зокрема, видачу посвідчень особи моряка. Зазначаємо, що оформлення посвідчення особи моряка є адміністративною послугою та надається Адміністрацією судноплавства за зверненням особи.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20.11.2012 № 5492-VI зі змінами та доповненнями (далі – Закон) Посвідчення особи моряка належить до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України. Відповідно до пункту 8 статті 15 Закону уповноважені суб’єкти, передбачені пунктами 1, 2, 5, 6 і 8 частини першої статті 2 цього Закону, здійснюють закупівлю бланків відповідних документів у державних підприємств, що належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації та контролю за виготовленням бланків цінних паперів, документів суворої звітності.
Крім того, відповідно до пункту 2 статті 18 Закону України «Про адміністративні послуги», органи виконавчої влади, інші державні органи здійснюють закупівлю бланків для оформлення результатів надання адміністративних послуг (крім власних бланків цих органів) у державних підприємств, що входять до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації та контролю за виготовленням бланків цінних паперів, документів суворої звітності.
Відповідно до пункту 16 частини 5 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є бланки документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, паспорти, бланки документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, бланки інших документів, що відповідно до законодавства України потребують використання спеціальних елементів захисту, виборчі бюлетені з виборів Президента України та/або народних депутатів України, марки акцизного податку, що виготовляються підприємствами, що належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації та контролю за виготовленням бланків цінних паперів, документів суворої звітності, а також товари і послуги, необхідні для їх виготовлення.
Відповідно до Положення про Міністерство економіки України (далі – Мінекономіки), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 124) головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації та контролю за виготовленням цінних паперів, документів суворої звітності є Мінекономіки. Водночас Державне підприємство «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» є єдиним державним підприємством, що відноситься до сфери управління Мінекономіки та здійснює виготовлення бланків документів, які відповідно до законодавства потребують використання спеціальних елементів захисту.
В зв’язку з вищевикладеним послуги можуть бути надані тільки одним суб'єктом господарювання, у зв'язку з чим виникають підстави для застосування абзацу четвертого підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 471), а саме відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником.