Звернення:
За тендером : Обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
Просимо прибрати вимоги, які містяться в Додатку 1 та є дискримінаційними, а саме:
Надати копію документа, що підтверджує рейтинг фінансової стійкості (надійності) та кредитний рейтинг страховика чинний на момент подання тендерної пропозиції, не нижче рівня uaАА, підтверджений уповноваженим рейтинговим агентством
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі мають здійснюватись за такими принципами, як: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка пропозицій конкурсних торгів; запобігання корупційним діям і зловживанням. При цьому учасником процедури закупівлі могла бути будь-яка фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, юридична особа (резидент або нерезидент), яка письмово підтвердила намір взяти участь у процедурі закупівлі та/або подала пропозицію конкурсних торгів, або цінову пропозицію, або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Що стосується наявності у страховика встановленого Замовником критерію щодо рейтингу фінансової стійкості (надійності) та кредитного рейтингу страховика чинного на момент подання тендерної пропозиції, не нижче рівня uaАА повідомляємо, що оцінка рейтинговими агентствами діяльності страхових компаній ніяк не врегульовано законодавчо. Тобто, страхова компанія по власному бажанню може звернутись до рейтингового агентства для отримання сертифікату щодо оцінки платоспроможності та кредитного рейтингу.
Тоді як Національний банк встановив вимоги щодо платоспроможності страховиків, формування технічних резервів, обліку договорів страхування та захисту інформації. Зазначені вимоги відповідають нормам Закону України «Про страхування», які базуються на принципах Директиви 2009/138/ЄС (Solvency IІ) і МСФЗ 17 «Страхові контракти».
Положення про встановлення вимог щодо забезпечення платоспроможності та інвестиційної діяльності страховика (затверджене постановою Правління НБУ від 29 грудня №201) визначає порядок розрахунку регулятивного капіталу та його складові, що є прийнятними для виконання вимог до капіталу платоспроможності й мінімального капіталу, а також вимоги до прийнятних активів страховика, зокрема на покриття технічних резервів.
Положення про порядок формування страховиками технічних резервів (затверджено постановою Правління НБУ від 29 грудня №203) встановлює вимоги до якості даних, що використовуються страховиком для розрахунку технічних резервів, правил агрегування договорів, переліку та методів формування технічних резервів, перевірки страховиком адекватності сформованих технічних резервів та достатності резервів збитків.
Національний банк України, може надати довідку будь-якій страховій компанії за результатами оцінювання відповідно до Положення про встановлення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення діяльності учасниками ринку небанківських фінансових послуг, їх суспільна важливість, затвердженого Постановою Правління НБУ № 143 від 08.11.2023 та присвоїти їй ступінь ризику.
Нашим Товариством дотримано вимог частин другої та третьої статті 38 Закону України від 18.11.2021 № 1909-ІХ “Про страхування”, а саме станом на дату проведення закупівлі розмір прийнятного регулятивного капіталу Товариства для виконання вимог до капіталу платоспроможності перевищує розмір капіталу платоспроможності , а також розмір прийнятного регулятивного капіталу Товариства для виконання вимог до мінімального капіталу перевищує мінімальний капітал, проте через встановлені Вами обмеження наша компанія не може взяти участь в закупівлі.
Крім того, наша компанія є фінансово надійною (стійкою) страховою компанією, але через встановлені Замовником дискримінаційні вимоги ми не можемо взяти участь в закупівлі. Впевнені, що маємо можливість надати послуги страхування за вказаним в закупівлі видом страхування та для вказаної в технічному завданні кількості застрахованих транспортних засобів, а також відшкодувати збитки у разі настання страхового випадку. Тим більше, що маємо великий досвід в страхуванні автопарків з великою кількістю ТЗ.
Зазначаючи вказані вимоги в ТД, Замовник штучно суттєво обмежує коло учасників закупівлі. Згідно ч. 4 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Вважаємо, що Замовник свідомо встановив вищезазначені вимоги до учасників Процедури закупівлі, які є надмірними порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору страхування. Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівлі, перешкоджаючи іншим страховикам, які спроможні виконати умови договору страхування, що є предметом Процедури закупівлі, взяти участь у конкурсі.
Отже, дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують положення п. 4 ч. 1 ст. 5 та ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», а також права та законні інтереси Учасників, пов’язані з їх неможливістю прийняти участь у процедурі закупівлі.
Також вважаємо дискримінаційною вимогою надання довідки, складеної у довільній формі, яка містить відомості про наявність акредитації в державних банках України Ощадбанк та Укргазбанк, що повинно підтверджуватися інформацією на сайтах відповідних банків. Це знову ж таки штучно звужує коло учасників.
Складається враження, що всі вимоги може виконати лише ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВА "УКРАЇНСЬКА ПОЖЕЖНО-СТРАХОВА КОМПАНІЯ".
Враховуючи наведене, вважаємо, що всі зазначені вище обов’язкові вимоги Тендерної документації є дискримінаційними та незаконними та порушують права і законні інтереси потенційних учасників, пов’язаних із участю у процедурі закупівлі та мають бути видалені Замовником. Виходячи з вищесказаного, просимо Вас внести зміни та усунути дискримінаційні вимоги, що встановлені в Тендерній документації. Заздалегідь вдячні!
Дата оприлюднення звернення:
15.08.2025 10:33
Відповідь на вимогу щодо усунення дискримінаційних умов тендерної документації
Розглянувши звернення Учасника щодо вимог, викладених у Додатку 1 до тендерної документації, повідомляємо наступне.
1. Щодо вимоги надати копію документа, що підтверджує рейтинг фінансової стійкості (надійності) та кредитний рейтинг страховика, чинний на момент подання тендерної пропозиції, не нижче рівня uaАА.
Дана вимога встановлена Замовником з метою забезпечення належного та своєчасного виконання договору страхування, що є предметом даної закупівлі, та мінімізації фінансових ризиків, пов’язаних із можливим невиконанням або неналежним виконанням зобов’язань страховиком.
Враховуючи, що предмет закупівлі передбачає страхування транспортних засобів, у тому числі спеціальної техніки, що використовується у виконанні завдань ДСНС, важливим є захист інтересів держави та гарантія виплати страхового відшкодування у випадку настання страхових випадків.
Фінансова надійність страхової компанії насамперед визначається її рівнем платоспроможності, який має підтримуватись постійно. Платоспроможність страховика – це об’єктивний показник його поточного фінансового стану з прогнозом на найближчу перспективу, що означає здатність страховика відповідати за своїми зобов’язаннями вчасно та в повному обсязі.
Фінансова стійкість страховика передбачає, у першу чергу, виконання прийнятих на себе зобов’язань за договорами страхування незалежно від зовнішніх та внутрішніх чинників, у тому числі змін економічної кон’юнктури. Аналіз фінансової стійкості страхової компанії здійснюється з урахуванням таких елементів, як: власний капітал, тарифна політика, збалансованість страхового портфеля, страхові резерви, інвестиційна політика та перестрахування.
Наявність рейтингу фінансової стійкості не нижче uaАА, підтвердженого уповноваженим рейтинговим агентством, є поширеною міжнародною та національною практикою при виборі контрагента у сфері страхування та є додатковим підтвердженням платоспроможності та надійності страхової компанії.
Хоча отримання рейтингу не є обов’язковою вимогою законодавства, Замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії та інші вимоги до предмета закупівлі, якщо вони пов’язані з його особливостями (ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
При цьому рейтинг не є єдиним документом, що підтверджує відповідність вимогам, а є лише одним із способів перевірки фінансової стійкості, що дозволяє зменшити ризики невиконання договору.
2. Щодо вимоги надання довідки про наявність акредитації в державних банках України Ощадбанк та Укргазбанк.
Дана вимога обумовлена тим, що розрахунки за договором страхування, а також потенційні виплати страхового відшкодування можуть здійснюватися через вказані державні банки, які є обслуговуючими банками Замовника.
Наявність акредитації у цих банках спрощує та прискорює процес проведення фінансових операцій, виключає ризики додаткових затримок, комісій чи відмов у платежах та забезпечує безперервність виконання договору.
Відсутність такої акредитації може призвести до необхідності додаткового часу та витрат на узгодження банківських операцій, що є критично небажаним для оперативної діяльності служби цивільного захисту.
3. Відсутність дискримінаційної мети.
Замовник підкреслює, що вказані вимоги не мають на меті обмежити конкуренцію або надати перевагу конкретному учаснику, а встановлені виключно для забезпечення безперебійного виконання зобов’язань за договором та мінімізації фінансових ризиків.
Згідно з ч. 4 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовник має право самостійно визначати вимоги до предмета закупівлі та учасників, якщо вони є обґрунтованими та пов’язаними з предметом закупівлі.
Вимоги щодо фінансової стійкості та акредитації у банках безпосередньо пов’язані з особливостями та критичною важливістю предмета закупівлі для діяльності ДСНС.
Враховуючи вищевикладене, Замовник вважає, що зазначені умови тендерної документації є пропорційними, обґрунтованими та такими, що не порушують принципи добросовісної конкуренції, а отже підстав для внесення змін до тендерної документації немає.
Дата оприлюднення відповіді:
15.08.2025 15:57