Звернення:
За тендером : Електрична енергія з розподілом
Тема:
Дискримінаційна вимога надання сертифікатів ISO
Зміст:
Доброго дня. Щодо дискримінаційної вимоги надання сертифікатів ISO у процедурі закупівлі електричної енергії Звертаємо Вашу увагу, що предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту. Відповідно до наказу Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №?179, чинним національним стандартом, що встановлює технічні параметри якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025 року. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює допустимі фізико-технічні характеристики електричної енергії, зокрема межі відхилення напруги в межах 207–253 В. Саме ДСТУ EN 50160:2023 є єдиним чинним нормативним документом, що прямо регламентує вимоги до якості електричної енергії як товару. При цьому він не містить жодних положень про необхідність наявності у постачальника сертифікатів відповідності ISO (наприклад, ISO 9001 чи ISO 14001). Крім того, відповідно до офіційної позиції НКРЕКП, викладеної в публічному повідомленні від 24 квітня 2024 року, у відповідь на численні звернення постачальників та споживачів, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії для цілей публічних закупівель. Також відсутні вимоги щодо обов’язкової сертифікації ISO в ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії. Згідно з частиною другою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» , замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законодавством. Установлення додаткових вимог, які не ґрунтуються на положеннях закону або чинних національних стандартах щодо предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та недискримінації учасників. Така практика обмежує коло потенційних учасників, оскільки участь у процедурі можуть взяти лише ті, хто вже має відповідні сертифікати, або ті, хто змушений понести додаткові витрати на їх отримання виключно для участі в конкретній закупівлі. Це створює нерівні умови конкуренції та суперечить основним принципам здійснення публічних закупівель, визначеним статтею 5 Закону, а саме — добросовісній конкуренції, недискримінації учасників та максимальної економії бюджетних коштів. У разі ігнорування нашого зауваження залишаємо за собою право звернутися з офіційною скаргою до Антимонопольного комітету України.
Дата оприлюднення звернення:
11.08.2025 11:07
Шановний Учаснику, ознайомившись, із Вашим зверненням щодо сертифікатів ISO, повідомляємо наступне: Дана закупівля проводиться відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» №1178 від 12.10.2022 року (далі – Особливості). Відповідно до пункту 1 Особливостей, Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі” (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Згідно з пунктом 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною 2 статті 22 Закону містить невичерпний перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Відповідно до пункту 31 Особливостей, Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: На виконання вимог Третього енергетичного пакету щодо інтеграції суб’єктів у сфері закупівлі електричної енергії України до загальноєвропейських стандартів та загальноєвропейського ринку, учасники зобов’язані документально підтвердити у складі своєї пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги»
Беручи до уваги той факт що предметом закупівлі є ДК 021:2015 : 09310000-5-Електрична енергія (електрична енергія), що наразі перебуває на межі дефіцитності, з метою забезпечення хоча б мінімальної стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації, адже остання складена у повній відповідності до вимог чинного законодавства. Окрім цього, правомірність наявності ISO сертифікатів підтверджена практикою Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема у рішеннях № 13161-р/пк-пз від 10.06.2021 року (щодо сертифікату ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування»), № 16218-р/пк-пз від 15.07.2021 року (щодо сертифікату ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги»), № 5362-р/пк-пз від 09.08.2022 року (щодо сертифікату ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання»), № 19485-р/пк-пз від 27.08.2021 (щодо сертифікатів у ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги») та ISO/ІЕС 27001:2015 "Інформаційні технології. Методи захисту. Системи менеджменту інформаційної безпеки. Вимоги"). Зважаючи на усе вищевикладене, беручи до уваги той факт що предметом закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5-Електрична енергія (електрична енергія), що перебуває на межі дефіцитності, з метою забезпечення стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Отже, підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
12.08.2025 19:59