Звернення:
За тендером : ДК 021:2015 код 71330000-0 Інженерні послуги різні (Науково-технічний супровід експлуатації, обстеження та паспортизації конструкцій мостового переходу через гідротехнічні споруди Дніпровської ГЕС філії "Дніпровська ГЕС" ПрАТ "Укргідроенерго")
Тема:
Щодо вимоги до підтвердження наявної МТБ, вимоги до підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, вимоги до підтвердження наявності аналогічних договорів.
Зміст:
Шановний Замовнику! Вивчивши умови тендерної документації, повідомляємо, що окремі встановлені вимоги носять ознаки дискримінаційних та не відповідають принципам, визначеним ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також можуть призвести до необґрунтованого обмеження добросовісної конкуренції.
1. Замовник встановлює у п. 1.1. Таблиці 1 Додатка №1 до тендерної документації як вимогу до підтвердження наявної МТБ наявність лабораторії, яка має сертифікат визнання вимірювальних можливостей, виданий акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Відповідно до п. 6 Розділу V. Особливості проведення окремих етапів обстеження «Методики проведення обстеження та оформлення його результатів» затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 06 серпня 2022 року № 144 «Визначення складу робіт із основного (детального) обстеження, види інструментальних досліджень та вибір необхідних приладів вимірювальної техніки здійснюється виконавцем із урахуванням мети досліджень, специфіки об’єкта та характеру наявних дефектів і пошкоджень». Звертаємо увагу, що зазначена норма встановлює, що виконавець може вільно визначати, яку матеріально-технічну базу використовувати під час виконання робіт.
Таким чином, вимога щодо наявності лабораторії штучно обмежує коло потенційних учасників, що суперечить принципу недискримінації та може призвести до необґрунтованого звуження конкуренції.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
2. Замовник встановлює у п. 2.1. Таблиці 1 Додатка №1 до тендерної документації як вимогу до підтвердження наявності в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для надання послуг (доктора технічних наук зі спеціальності будівельні конструкції, будівлі та споруди, кандидат технічних наук зі спеціальності будівельна механіка та ін.).
Вважаємо, що така вимога є надмірною, необґрунтованою та дискримінаційною, оскільки вона значно звужує коло потенційних учасників процедури закупівлі та не відповідає вимогам чинного законодавства щодо кваліфікаційних критеріїв виконавців робіт.
Відповідно до п. 2 «Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва» затвердженого Постановою КМУ від 12 квітня 2017 р. №257, проведення обстеження об’єкта або пошкодженого об’єкта забезпечується відповідним власником або управителем, уповноваженим органом шляхом залучення фахівців, що мають відповідну кваліфікацію, а саме: відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію та мають кваліфікаційний сертифікат на право виконання робіт з обстеження у будівництві об’єктів класу наслідків (відповідальності), що визначені кваліфікаційними вимогами (виконавці), або шляхом залучення підприємств, установ та організацій, у складі яких є такі виконавці.
Жоден нормативно-правовий акт, у тому числі зазначений Порядок, не встановлює обов’язку залучення до таких робіт доктора чи кандидата технічних наук. Достатньою умовою є наявність виконавців, які мають чинні кваліфікаційні сертифікати, що підтверджують їх право виконувати відповідні роботи.
Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкової наявності в учасника працівників саме з науковими ступенями є непропорційною предмету закупівлі та такою, що створює невиправдані бар’єри для участі у процедурі, порушуючи принципи недискримінації учасників та добросовісної конкуренції, передбачені ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
3. Замовник встановлює у п. 3.1. Таблиці 1 Додатка №1 до тендерної документації як вимогу до підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного (аналогічних) договору (договорів) з обстеження та паспортизація мостового переходу через гідротехнічні споруди гідроелектростанції та розробка проектів нормативно-правових документів у сфері будівництва або стандартизації зокрема державних будівельних норм (ДБН) та/або державних стандартів України (ДСТУ).
Дана вимога значно звужує коло потенційних виконавців, оскільки більшість фахових підприємств мають досвід виконання робіт з обстеження та паспортизації інших типів будівель і споруд, що за своєю суттю та складністю є аналогічними.
Відповідно до постанови ВС від 15.08.2023 у справі № 922/4852/21, аналогічний договір – це договір, що був виконаний учасником до початку конкретної процедури закупівлі, будь-якій кількості покупців/замовників, за тим самим предметом закупівлі. Зважаючи, на вище зазначене, аналогічним договором до даної закупівлі може вважатися договір з предметом: «Обстеження технічного стану з паспортизацією будівлі та/або споруди», без конкретизації типу споруди.
Відповідно до п. 2 «Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва» затвердженого Постановою КМУ від 12 квітня 2017 р. №257, а також зважаючи на обсяг виконуваних робіт заявлених у технічній специфікації, проведення обстеження об’єкта забезпечується шляхом залучення фахівців що мають відповідну кваліфікацію, а не вузьким переліком попередніх типів робіт.
Просимо Замовника:
1. Виключити вимогу про наявність лабораторії як обов’язкового елементу матеріально-технічної бази.
2. Виключити вимогу щодо обов’язкової наявності у складі учасника доктора технічних наук та кандидата технічних наук за визначеними спеціальностями.
3. Змінити формулювання п. 3.1 Таблиці №1 Додатка №1 так, щоб досвід учасника міг підтверджуватися договорами на «Обстеження технічного стану з паспортизацією будівлі та/або споруди» або іншими договорами на обстеження технічного стану об’єктів будівництва, без додаткової вимоги щодо конкретного підтипу споруди.
Дата оприлюднення звернення:
13.08.2025 17:30
Шановний учасник, на Ваше звернення повідомляємо наступне. 1) У п. 1.1 Таблиці 1 Додатку №1 тендерної документації прописано вимоги щодо вимірювальних можливостей обладнання лабораторії, яке буде використовуватися при виконанні робіт з обстеження конструкцій в рамках науково-технічного супроводу. В той же час Замовник не обмежує потенційного виконавця у виборі приладів вимірювальної техніки (назва, виробник вимірювальної техніки, тощо), яка знадобиться при виконанні робіт. Таким чином, Замовник дотримується вимог «Методики проведення обстеження та оформлення його результатів».
Лабораторні дослідження мають виконуватися в рамках науково-технічного супроводу, результати якого можуть бути впроваджені в подальшій науковій діяльності, зокрема, для узагальнення накопиченого досвіду та розробки пропозицій щодо доцільності, умов та порядку їх застосування в Україні (див. п. 5.5 ДБН В.1.2-5:2007). Достовірність отриманих результатів підтверджується дотриманням загальних вимог і настанов з керування процесами вимірювання та метрологічного підтверджування придатності вимірювального обладнання, яке використовується для підтримання і демонстрування відповідності метрологічним вимогам (див. розділ 1 ДСТУ ISO 10012:2005). Таким чином, лабораторія технічної діагностики повинна мати дієву систему керування вимірюваннями, бути технічно компетентною та здатною виконувати вимірювання з визнаним переліком вимірювальних можливостей. Підтвердженням цього є наявність у лабораторії сертифікату визнання вимірювальних можливостей, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
2) Звертаємо увагу учасника, що дана закупівля, в рамках науково-технічного супроводу, передбачає (див. Додаток №6 тендерної документації) не тільки виконання робіт з обстеження та паспортизації мостового переходу через гідротехнічні споруди гідроелектростанції, але і розроблення нормативного документу – Стандарт організації ПрАТ «Укргідроенерго» «Експлуатація та проведення планових та позапланових обстежень конструкцій мостового переходу через гідротехнічні споруди Дніпровської ГЕС філії «Дніпровська ГЕС» ПрАТ «Укргідроенерго». Згідно п. 2 статті 17 розділу ІІІ Закону України «Про стандартизацію» розроблення Стандарту, зокрема, вимагає урахування «наукових досягнень, знань і практики», а сам Стандарт відповідно п. 1 статті 22 розділу ІІІ Закону України «Про стандартизацію» повинен відповідати, зокрема, рівню розвитку науки і техніки.
Також, доводимо до відома учасника, що науково-технічний супровід, який, зокрема, може містити і роботи з обстеження (але не виключно) (див. п. 3.1.1.9 ДБН В.1.2-5:2007) регламентується вимогами ДБН В.1.2-5:2007 та ДСТУ 3008:2015 (див. Додаток №6 тендерної документації,). При цьому згідно вимог п. 4.2 ДСТУ 3008:2015 в списку авторів звіту з науково-технічного супроводу повинні зазначатися не тільки їхні прізвища і посади, а й наукові ступені та вчені звання.
Таким чином, вимога щодо наявності в учасника працівників-науковців, які мають наукові ступені є цілком обґрунтованою.
3) Доводимо до відома учасника, що аналогічний договір (або договори) повинен містити не тільки досвід з обстеження та паспортизації мостового переходу через гідротехнічні споруди гідроелектростанції, але й досвід розроблення нормативно-правових документів у сфері будівництва або стандартизації зокрема державних будівельних норм (ДБН) та/або державних стандартів України (ДСТУ).
Дана робота передбачає не звичайне планове обстеження, а обстеження у складі науково-технічного супроводу, який, зокрема, містить вирішення проблем, які не обумовлені нормативними документами (див. п.п. 1.1-1.3 ДБН В.1.2-5:2007). Таким чином, дана робота вимагає поглибленого розуміння роботи та експлуатації саме мостових споруд в умовах діючих гідроелектростанцій. Крім цього, звертаємо увагу, що «Методика проведення обстеження та оформлення його результатів» (див. п. 2 розділу VI), затверджена Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 06 серпня 2022 року № 144, також підкреслює наявність галузевої специфіки споруд інженерно-транспортної інфраструктури, які обстежуються з урахуванням положень нормативно-правових актів, а також будівельних норм та національних стандартів у відповідній сфері.
Виходячи з вище викладеного, вимога щодо наявності досвіду обстеження та паспортизації мостового переходу через гідротехнічні споруди гідроелектростанції є цілком обґрунтованою.
Відтак, відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
15.08.2025 15:09