Звернення:
За тендером : Розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду Кіровоградської області
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику, в Тендерній документації містяться вимоги щодо надання учасником наступних сертифікатів: - сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 45001:2018, ІDT), дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій); - сертифікат на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, ІDT) «Системи управління якістю. Вимоги», дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій); - сертифікат на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, ІDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій; - сертифікат на систему управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 37001:2016, ІDT), дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій.
Законодавство України, яке регламентує проведення робіт з розроблення проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду (Земельний кодекс України, ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ЗУ «Про землеустрій», ЗУ «Про державний земельний кадастр», ЗУ «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» і т. д.), не передбачає обов’язковість отримання та наявності сертифіката будь-якого з вказаних в тендерній документації Замовника сертифікату. До того ж, на офіційному вебсайті структурного підрозділу ДП «Укрметртестстандарт» зазначено, яку продукцію віднесено до законодавчо регульованої сфери (наказ Держспоживстандарту України від 01.02.2005 № 28 «Про затвердження Переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні». Сертифікація на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2019, на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, ІDT) «Системи управління якістю. Вимоги», на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, ІDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», на систему управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 37001:2016, ІDT) не віднесені до законодавчо регульованої сфери та не можуть вимагатись замовником від учасника закупівлі в обов’язковому порядку. Вказані сертифікати у вимогах не мають відношення послуг вказаних в даній закупівлі.
Також, хочемо звернути увагу, що за результатами аналізу закупівель Замовника останніх років на інші послуги а також схожу за предметом закупівлі послугу, а саме: Створення проєкту організації території природно-заповідного фонду (номери ID: UA-2025-05-09-009794-a, UA-2025-05-23-009339-a), можна зробити висновок, що вказані сертифікати вимагаються Замовником виключно для закупівлі послуг з розроблення проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду (номери ID: UA-2024-05-02-009986-a, UA-2024-05-30-010284-a, UA-2024-10-15-012965-a, UA-2025-04-01-011060-a, UA-2025-04-08-013589-a, UA-2025-04-09-012893-a)), в яких протягом 2024-2025 років бере участь лише одна фірма що має вказані сертифікати (в 2023 році в аналогічних закупівлях замовника брали участ й інші компанії, але були дсикваліфіковані замовником на користь однієї й тієї ж компнаії).
З метою недопущення дискримінації інших учасників та дотримання вимог антимонопольного законодавства та ЗУ «Про публічні закупівлі», просимо внести зміни та виключити дискримінаційні вимоги щодо надання вказаних в тендерній документації сертифікатів.
Дата оприлюднення звернення:
08.08.2025 14:06
Шановний автор звернення! Незрозуміло, чому своєму зверненні ви вбачаєте вимоги розділу 3 п. 3.5 Додатку 1 до Тендерної документації, щодо надання учасником сертифікатів, дискримінаційними і вимагаєте внести зміни та виключити зазначені вимоги.
По перше, якщо ви є потенційним учасником, або приймаєте участь у тендерних процедурах як учасник, то не могли не помітити, що доволі часто в тендерних документаціях зустрічаються вимоги замовників щодо надання в складі тендерних пропозицій сертифікатів ISO.
В тендерній документації замовника вимагається в розділі 3 п. 3.5 Додатку 1 до Тендерної документації:
- сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 45001:2018, ІDT), дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій);
- сертифікат на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, ІDT) «Системи управління якістю. Вимоги», дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій) ;
- сертифікат на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, ІDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій;
- сертифікат на систему управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 37001:2016, ІDT), дійсного на дату розкриття кваліфікаційних пропозицій.
Надати, стосовно зазначених сертифікатів, документально підтверджену інформацію (копії звітів за результатами перевірок (аудитів)) щодо ефективного впровадження систем управління якістю суб’єкта господарювання, зокрема, проходження перевірок (аудитів) на результативність впровадження та забезпечення функціонування згідно сертифікованим вимогам відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1:2017 Оцінка відповідності. Вимоги до органів, які здійснюють аудит і сертифікацію систем управління. Частина 1. Вимоги (EN ISO/IEC 17021-1:2015, IDT; ISO/IEC 17021-1:2015, IDT).
А тепер стосовно вимог законодавства: ст. 19 Конституції України встановлено: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Частиною 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), замовник може вимагати від учасників, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації.
Закупівля послуг з Розроблення проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду Кіровоградської області за кодом ДК 021:2015:71250000-5 Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги здійснюється для збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; визначення в натурі (на місцевості) меж обмежень у використанні земель.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об’єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об’єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об’єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.
Межі територій та об’єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства.
Статтею 1 Закону України «Про землеустрій» визначено, що проект землеустрою, це сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.
Відповідно до ст. 47 зазначеного закону Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів розробляються з метою:
а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;
б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;
в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об’єктів культурної спадщини;
г) проведення науково-дослідних робіт;
ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;
д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків - пам’яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків можуть розроблятися лише на землях та земельних ділянках, що включаються до складу таких територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.
!!!Зважаючи на зазначене, Департамент як замовник та головний розпорядник бюджетних коштів має ціль отримати якісні послуги щодо розроблення проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду Кіровоградської області, які повністю відповідають вимогам чинного законодавства.
Одним із доказів необхідного рівня якості послуг є підтвердження відповідності технічних характеристик послуги загальновизнаним вимогам шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації. Сертифікати системи управління якістю підтверджують відповідність Учасника вимогам міжнародних стандартів, діючих в Україні, які визначають вимоги до систем менеджменту якості у сфері постачання продукції, надання послуг тощо. !!!!Наявність у підприємства вказаних сертифікатів, свідчить про спроможність підприємства надавати послуги у відповідності з вимогами діючої нормативної-правової документації. Тому вказані в тендерній документації дані вимоги жодним чином не обмежують коло потенційних учасників, не містять жодних дискримінаційних складових та не порушують права та законні інтереси учасників, що пов`язані з участю у процедурі.
До речі: Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню «дискримінація», цитую:
“Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона “не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує “законної мети” або відсутня “розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети”.
Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто “дискримінація” у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.
У Вашому зверненні Ви не довели та документально не підтвердили неможливість виконання наведеної вище вимоги Тендерної документації, а також не надали документального підтвердження, яким чином наведена вимога порушує права та законні інтереси, пов’язані з участю у процедурі закупівлі.
Також існує практика, а саме: відповідно до рішення №19422-р/пк-пз від 27.12.2019 постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель відмовила скаржнику у задоволенні його скарги з аналогічного питання.
І на останнє, замовник вважає, що наявність у переможця закупівлі сертифікатів ISO свідчить про спроможність суб’єкта надавати якісні послуги у відповідності з вимогами діючої нормативної – правової бази і не містить жодних дискримінаційних елементів.
Зважаючи на викладене у Замовника відсутні підстави для задоволення ваших необґрунтованих вимог, щодо внесення змін до Тендерної документації.
З повагою!
Дата оприлюднення відповіді:
08.08.2025 15:20