Зміст
Відповідно до пункту 36 Особливостей, якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначених замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкриває всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, крім інформації, визначеної пунктом 40 цих особливостей, не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною.
Частиною 1 статті 29 Закону визначено, що оцінка тендерних пропозицій / пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону.
Відповідно до частини 9 статті 29 Закону після оцінки тендерних пропозицій / пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
Згідно з частиною 10 статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Додатком № 1 до тендерної документації, зокрема, було встановлено вимогу, а саме: для підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі учасник у складі тендерної пропозиції має надати:
- порівняльну таблицю відповідності запропонованого товару технічним вимогам замовника (в тому числі зазначити інформацію про виробника, модель та країну походження кожного запропонованого товару);
- паспорт або інший документ від виробника на кожен запропонований товар.
Учасником ТОВ «ЗАВОД «АРМА» у складі тендерної пропозиції надано інформацію, яка не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та не є невідповідностями у інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей, а саме:
1) у Порівняльній таблиці відповідності запропонованого товару технічним вимогам замовника Вих. № ЗА-0409-100/2 від «04» вересня 2025 р. (файл «4. Порівняльна таблиця.pdf») учасником ТОВ «ЗАВОД «АРМА» запропоновано «Фрезерний верстат для різання металу Orion 7.5 – 2 шт.» замість «Універсального-фрезерного верстату – 2 шт.»
2) в Інструкції з експлуатації Фрезерного верстату для різання металу Orion 7.5 Electron (файл «5.1. Верстат Orion 7.5 Electron (інструкція).pdf») зазначено:
- «Максимальний діаметр свердління в сталі» замість «Діаметр фрезерування сталі»;
- «Кількість механічних швидкостей шпинделя» замість «Діапазон швидкостей обертання шпинделя»;
- «Швидкість обертання шпинделя» замість «Діапазон швидкостей обертання шпинделя»
3) в Інструкції з експлуатації Фрезерного верстату для різання металу Orion 7.5 (файл «5.2. Верстат Orion 7.5 (інструкція).pdf») зазначено:
- «Максимальний діаметр свердління в сталі» замість «Діаметр фрезерування сталі»;
- «Кількість механічних швидкостей шпинделя» замість «Діапазон швидкостей обертання шпинделя»;
- «Швидкість обертання шпинделя» замість «Діапазон швидкостей обертання шпинделя»
4) в Інструкції з експлуатації Свердлильного верстату DMTC 4132 (файл «5.3. Свердлильний верстат DMTC 4132 (інструкція).pdf») зазначено:
- «Хід шпинделя» замість «Хід пінолі»;
- «Розміри робочого столу» замість «Затискна поверхня столу»;
- «Тип» замість «Напруга».
Незважаючи на те, що самі значення відповідають вимогам замовника, у зв’язку з невідповідністю назв технічних характеристик замовник не має можливості в повній мірі перевірити відповідність запропонованого учасником товару.
Абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Керуючись абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію ТОВ «ЗАВОД «АРМА».
Окрім зазначеного, звертаємо увагу на те, що перелік відомостей, які повинні обов’язково міститися в тендерній документації визначає частина 2 статті 22 Закону.
В свою чергу, абзац 1 частини 3 статті 22 Закону передбачає, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отож, у відповідності до даної норми замовники можуть визначати в тендерній документації певну іншу інформацію, яка не передбачена пунктами 1-19 частини 2 статті 22 Закону.
Так, пунктом 13 Додатку № 1 до тендерної документації визначено, що під час використання електронної системи закупівель з метою подання пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» («Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» - назва Закону в редакції Закону № 2801-IX від 01.12.2022). Замовник не вимагає від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням удосконаленого електронного підпису або кваліфікованого електронного підпису.
Учасник під час подання тендерної пропозиції має накласти кваліфікований електронний підпис особи уповноваженої на підписання тендерної пропозиції учасника.
У разі подання у складі тендерної пропозиції електронного(их) документа(ів) учасник має накласти удосконалений електронний підпис або кваліфікований електронний підпис особи уповноваженої на підписання тендерної пропозиції учасника на кожен електронний документ.
Тобто, подаючи електронні документи у складі тендерної пропозиції учасник має право накласти як удосконалений так і кваліфікований електронний підпис, проте учасник під час подання тендерної пропозиції має накласти виключно кваліфікований електронний підпис.
Наведена вимога тендерної документації встановлена на виконання законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» («Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» - назва Закону в редакції Закону № 2801-IX від 01.12.2022) та згідно з абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону, а саме: тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Проте, учасником ТОВ «ЗАВОД «АРМА» на тендерну пропозиції накладено удосконалений підпис замість кваліфікованого, що виявлено під час перевірки електронного підпису на офіційному сайті Центрального засвідчувального органу:
Згідно з пунктом 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
З урахуванням того факту, що вимога щодо накладення кваліфікованого електронного підпису на тендерну пропозицію учасника встановлена на виконання законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» («Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» - назва Закону в редакції Закону № 2801-IX від 01.12.2022) згідно з абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону, за наявності прямої підстави для відхилення тендерної пропозиції згідно із абзацом 5 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Наведене вище підтверджується й Постановою Касаційного Адміністративного суду Верховного Суду по справі № 420/4661/23 від 26.06.2025. Позиція Верховного Суду: Щодо висновку відповідача про невідповідність тендерної пропозиції учасника ФОП ОСОБА_1 вимогам підпункту 1.3 пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД (щодо кваліфікованого електронного підпису), Верховний Суд зазначає наступне.
Основні організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів встановлює Закон України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі — Закон № 851-IV).
Відповідно до статті 6 Закону № 851-IV для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис.
Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги».
Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.
Відносини у сферах надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації врегульовані Законом України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» (далі — Закон № 2155-VIII).
Пунктом 23 частини 1 статті 1 Закону № 2155-VIII визначено, що кваліфікований електронний підпис — це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Щодо висновку відповідача про порушення під час проведення конкурсу вимог частини 3 статті 12 Закону № 922-VIII. Вказаною правовою нормою передбачено, що електронне підписання документів, що подаються через електронну систему закупівель, здійснюється відповідно до вимог Закону № 851-IV та Закону № 2155-VIII, які, у свою чергу, дають визначення понять «електронний підпис» та «кваліфікований електронний підпис» (далі — КЕП). Також приписами вказаних законів визначено, що застосування не КЕП, а іншого виду електронного підпису в електронній систему документообігу здійснюється лише на договірних засадах.
Згідно підпункту 1.3 пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Замовником було встановлено, що всі документи тендерної пропозиції подаються з накладенням КЕП, тобто у будь-якому випадку учасник під час подання тендерної пропозиції має накласти кваліфікований електронний підпис (КЕП) особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції учасника.
Також позивачем у Тендерній документації було зазначено, що він буде здійснювати перевіряння КЕП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify/.
Отже, Замовник у Тендерній документації чітко визначив, що тендерна пропозиція учасника повинна подаватися з накладенням саме КЕП, а не електронного підпису. При цьому Замовник у Тендерній документації зазначив, що наслідком не накладення учасником КЕП буде відхилення пропозиції на підставі абз.3 пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922-VIII.
З матеріалів справи вбачається, що ФОП ОСОБА_1 подав свою тендерну пропозицію із накладенням електронного цифрового підпису, а під час перевірки вказаного підпису на сайті https://czo.gov.ua/verify/ установлено, що тип носія особистого ключа «незахищений» та тип підпису «удосконалений».
Таким чином, електронний підпис, накладений ФОП ОСОБА_1 не є КЕП в контексті вимог Тендерної документації (підпункту 1.3 пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД).
Аналогічний висновок викладено Верховним Судом у постанові від 02.03.2023 у справі № 640/26603/21.
Отже, накладення на тендерну пропозицію учасника електронного підпису, який не є кваліфікованим, що не відповідає вимогам підпункту 1.3 пункту 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» ТД та вказує про невідповідність учасника умовам конкурсу.
Абз. 2, 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі:
не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства;
зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною п`ятнадцятою статті 29 цього Закону.
Відповідно до вимог абзацу 6 підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Таким чином, на порушення вимог абзацу 6 підпункту 2 пункту 41 Особливостей указане порушення було самостійною підставою для того, щоб Замовник відхилив тендерну пропозицію учасника ФОП ОСОБА_1 у зв`язку із невідповідністю вимогам, встановленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Керуючись абзацом 5 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію ТОВ «ЗАВОД «АРМА».