Звернення:
За тендером : Здійснення технічного нагляду за виконанням робіт по об'єкту:«Будівництво загальноосвітньої середньої школи I-III ступенів по вул. Успенській в с. Сокільники Пустомитівського району Львівської області на 660 учнів» Коригування. (код ДК 021:2015: 71520000-9 Послуги з нагляду за виконанням будівельних робіт
Тема:
звіт про проведення технічного обстеження об’єкта
Зміст:
Шановний Замовнику!
Відповідно до пункту 4 розділу V тендерної документації передбачено - З огляду на об’єми робіт та для коректного формування своєї пропозиції учасник повинен провести обстеження фактичного стану даного об’єкта будівництва. За результатами огляду, учасником складається звіт про проведення технічного обстеження об’єкта та ознайомлення з обсягами робіт, який має бути підписаний представником учасником та представником замовника. Даний звіт складається в період уточнень та надається у складі тендерної пропозиції.
Повідомляємо, що така вимога є дискримінаційною та такою, що суперечить чинному законодавству.
Зазначена вимога неодноразово визнавалась Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель неправомірною, зокрема у нещодавніх рішеннях №12428-р/пк-пз від 12.08.2025 (UA-2025-07-23-012134-a) та № 11665-р/пк-пз від 28.07.2025 (UA-2025-07-04-006048-a).
Враховуючи викладене, просимо внести зміни до тендерної документації та виключити незаконну вимогу.
У випадку, якщо зазначена вимога буде проігнорована, ми будемо змушені звернутись за захистом своїх прав до Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та Державної аудиторської служби України.
Дата оприлюднення звернення:
15.08.2025 09:54
Шановний Учаснику, Відповідно до п. 28 Постанови Кабінету Міністрів України «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Так, згідно пункту 31 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (надалі – Закон) тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Відповідно до частини 1 статті 22 Закону тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Частина 2 статті 22 Закону визначає відомості, які повинні міститися в тендерній документації, зокрема у п. 3 зазначено, у тендерній документації зазначаються такі відомості, окрім іншого, як інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі).
Частина 3 статті 22 Закону встановлює, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. При цьому, згідно частини 4 статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Необхідно зазначити, що вимога щодо попереднього огляду об’єкта спрямована на те, щоб потенційні Учасники в першу чергу мали змогу в реальному часі на місці оглянути об’єкт, на якому будуть здійснюватися відповідні роботи, і мати можливість максимально точно скласти свою тендерну пропозицію (договірну ціну) і не допустити в подальшому її безпідставного коригування, що безумовно відповідає принципам максимальної економії та ефективності.
Варто також наголосити, що ні у Законі, ні в будь-якому іншому нормативно-правовому акті немає чіткого визначення, що саме вважати дискримінаційними вимогами. В юридичній практиці поняття дискримінації визначено як умисне обмеження або позбавлення прав певних юридичних та фізичних осіб. Верховний суд у своєму рішенні http://reyestr.court.gov.ua/Review/78715900# дійшов до висновку, що в контексті принципів тендерних закупівель, дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Зважаючи на вищевикладене, не можна стверджувати, що вимога проведення технічного обстеження об’єкта та ознайомлення з обсягами робіт є дискримінаційною, адже жодним чином не дискримінує та не обмежує коло потенційних учасників закупівлі, оскільки будь-хто з потенційних учасників може звернутись до Замовника з запитом на відвідування будівельного майданчика, за результатами якого отримати відповідний звіт.
Звертаємо увагу, що Тендерна документація не містить опису механізму і процедури проведення обстеження, а також порядку доступу до об'єкту, не визначає порядку отримання такого акту обстеження об?єкту, а також не визначено що саме має бути відображено у акті, за яких умов Замовник зобов'язаний його підписати, хто повинен бути представником при обстеженні та ознайомленні, хто має право підписання цього документу, що значно полегшує процес складання звіту та виконання даної вимоги потенційними учасниками.
Дата оприлюднення відповіді:
19.08.2025 10:07