Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Неправомірність вимоги в Додатку № 2 до тендерної документації.
Зміст:
Доброго дня!
Відповідно до пункту 5.16 Додатку 2 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо надання листа за підписом керівника та підписанта тендерної пропозиції про ознайомлення з положеннями статей 358 та 366 Кримінального кодексу України, а також гарантування, що всі документи, подані для участі в процедурі закупівлі, не мають ознак підробки або службового підроблення.
Зазначена вимога є необґрунтованою, такою, що не передбачена чинним законодавством України та не відповідає предмету закупівлі. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка, згідно з чинним законодавством, є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту — ДСТУ EN 50160:2023. Вказаний стандарт не містить жодних положень, які б передбачали необхідність надання таких гарантій або будь-яких додаткових листів, пов’язаних із кримінальною відповідальністю.
Відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, що не мають нормативного підґрунтя, є порушенням принципу законності, визначеного статтею 5 зазначеного Закону, та призводить до необґрунтованого обмеження конкуренції і дискримінації учасників.
Більше того, чинне законодавство України не передбачає обов’язку суб’єктів господарювання — учасників закупівель — надавати окремі гарантійні листи про відсутність у поданих документах ознак складу кримінальних правопорушень, передбачених Кримінальним кодексом України. Таким чином, вимога Замовника є дискримінаційною не лише з огляду на відсутність її передбачення законодавством, але й з позиції створення штучних бар’єрів для участі у процедурі закупівлі.
Окремо наголошуємо, що наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію для закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування. Зазначена примірна тендерна документація не містить жодних положень або вимог, аналогічних тим, що оскаржуються, що додатково підтверджує їхню дискримінаційність, надмірність і правову необґрунтованість.
З огляду на викладене, вимагаємо виключити зазначену вимогу з тендерної документації як таку, що порушує чинне законодавство, дискримінує учасників та суперечить принципам публічних закупівель, установленим статтями 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі». У разі її залишення за собою залишаємо право звернутися зі скаргою до Антимонопольного комітету України.
Дата оприлюднення звернення:
04.08.2025 15:01
Доброго дня, шановний Учаснику ! Дякуємо за зацікавленість закупівлею, щодо вашого питання повідомляємо наступне. Пунктом 28 Особливостей № 1178, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст.22 Закону № 922, з урахуванням цих особливостей. Так, ч.3 ст.22 Закону №922 передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тому, замовником було встановлено вимогу щодо надання листа за підписом керівника та підписанта тендерної пропозиції про ознайомлення з положеннями статей 358 та 366 Кримінального кодексу України, а також гарантування, що всі документи, подані для участі в процедурі закупівлі, не мають ознак підробки або службового підроблення у Додатку 2 тендерної документації. При цьому, слід наголосити, що ваше твердження щодо того, що Замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом не має відношення до встановленої Замовником вимоги, оскільки дана вимога Замовника не відноситься до кваліфікаційних критеріїв, які визначені п.16 Особливостей №1178, а встановлена у відповідності до ч.3 ст.22 Закону №922 – інші вимоги. Відповідно до приписів п. 4 ч. 1, ч. 4 ст. 5 Закону № 922 закупівлі здійснюються у т.ч. за принципом недискримінації учасників та однакового ставлення до них замовником. Як вбачається з ч. 5 ст. 14, ч. 4 ст. 22 Закону № 922, приписів Особливостей № 1178, тендерна документація не повинна містити вимог, що призводять до дискримінації. У Постанові ВС від 29.01.2021р. у справі №640/1042/19 вказано, що дискримінація передбачає створення нерівних умов для конкретної особи або групи осіб серед інших учасників, у т.ч. потенційних. Тому ваше твердження щодо того, що дана вимога призводить до обмеження конкуренції і дискримінації учасників є необґрунтованою та такою, що не відповідає дійсності, оскільки вимога Замовника не створює нерівних умов для Вашої організації серед інших учасників. Ба більше, відсутні вимоги до форми листа керівника та підписанта про ознайомлення з кримінальною відповідальністю, встановленою Ст. 358. Кримінального кодексу України "Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів" та Ст. 366. "Службове підроблення" та гарантування, що всі завантажені для участі у процедурі закупівель документи не мають ознак документів, віднесених до ст.358, 366 КК України, а тому може надаватися у довільній формі та не потребує залучення сторонніх організацій для його, що спростовує ваше твердження щодо створення штучних бар’єрів для участі у процедурі закупівлі. Окрему увагу слід звернути на ваше твердження щодо відсутності такої вимоги у примірній тендерній документації для закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування, затвердженої наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712. Так, 07.05.2024 Мінекономіки наказом № 11712 затвердило методичні рекомендації щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - наказ № 11712) відповідно до статті 9 Закону та положень постанови № 1178. Метою Методичних рекомендацій є підготовка рекомендацій щодо розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації, у тому числі проекту договору про закупівлю (договору про постачання електричної енергії споживачу) (далі – договір). Цими Методичними рекомендаціями визначено механізм та орієнтири для замовників (споживачів), які здійснюють відповідні закупівлі, з метою забезпечення максимальної економії, ефективності та пропорційності, добросовісної конкуренції серед учасників процедури закупівлі (електропостачальників), відкритості та прозорості на всіх етапах процедури закупівлі, недискримінації учасників та однакового ставлення до них, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі та запобігання корупційним діям і зловживанням. Методичні рекомендації складаються з розділів, які містять конкретизовані рекомендації щодо встановлення вимог до учасників та предмета закупівлі, що можуть використовуватися замовниками під час підготовки тендерної документації, ураховуючи очікувану вартість закупівлі електричної енергії, обсяги закупівлі та специфіку закупівлі електричної енергії. З огляду на викладене, використання Методичних рекомендацій є правом замовника, а тому Ваше твердження є таким, що не відповідає дійсності. Додатково хочемо наголосити, що при підготовці вимог тендерної документації Замовником враховано всі принципи публічних закупівель, встановлених ст.5 Закону №922. Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації, адже остання складена у відповідності до вимог законодавства.
Дата оприлюднення відповіді:
06.08.2025 11:03