Звернення:
За тендером : Розроблення місцевого плану управління відходами Охтирської міської територіальної громади
Тема:
Щодо невиконання рішення амку
Зміст:
Шановний Замовник.
Просимо виконати рішення АМКУ № 12221-р/пк-пз від 07.08.2025 року.
1. Зокрема, у п.1.1 Додатку 2 до ТД вимагається наступне. До розробки документів залучаються фахівці, зокрема зі спеціалізацією екологічного спрямування:
1. інженер-проектувальник (інженерно-будівельне проектування у частині забезпечення безпеки життя і здоров'я людини, захисту навколишнього природного середовища), що підтверджується кваліфікаційним сертифікатом не менше 1 особи;
2. фахівець з екології та охорони навколишнього природного середовища (еколог) не менше 1 особи;
3. юрисконсульт не менше 1 особи.
Вичерпні вимоги стосовно суб’єктів, які здійснюють діяльність запредметом закупівілі встановлені: Порядком розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 р. № 947, Наказом Міндовкілля № 288 від 15.03.2024, Законом України «Про управління відходами».
Разом з цим вищезазначені нормативно-правові акти не встановлюють обов’язку щодо наявності цих спеціалістів.
Вищезазначене законодавство взагалі не містить переліку посад працівників, які повинні бути наявні у суб’єкта господарювання, який надає послуги за даним предметом закупівлі. І відповідно законодавство залишає такий перелік посад на власний розсуд суб’єкта господарювання.
Тому наявність вищезазначених спеціалістів не є обов’язковою, оскільки наявність таких не вимагається відповідно до чинного законодавства. Це підтверджено і рішенням АМКУ.
Просимо видалити конкретні посади працівників, які вимагаються відповідно до вищезазначеного пункту, і викласти пункт в редакції, відповідно до якого учасник може надати довідку в довільній формі стосовно працівників, які будуть залучені до надання послуги, залишаючи перелік посад на розсуд учасника.
2. У п.2.1 Додатку 2 до ТД вимагається підтвердити наявність такого МТБ: офісне приміщення, комп’ютерне та/або інше обладнання/устаткування; транспортний засіб для забезпечення візуального обстеження окремих об’єктів поводження з відходами.
Вичерпні вимоги стосовно суб’єктів, які здійснюють діяльність запредметом закупівілі встановлені: Порядком розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 р. № 947, Наказом Міндовкілля № 288 від 15.03.2024, Законом України «Про управління відходами» (додаються як докази).
Разом з цим вищезазначені нормативно-правові акти не встановлюють обов’язку щодо наявності обладнання, яке вимагається даною вимогою тендерної документації. Це підтверджено і рішенням АМКУ.
Просимо видалити конкретні позиції МТЮ, які вимагаються відповідно до вищезазначеного пункту, і викласти пункт в редакції, відповідно до якого учасник може надати довідку в довільній формі стосовно МТБ, яке буде залучене до надання послуги, залишаючи перелік МТБ на розсуд учасника.
3. У п.3 Додатку 2 до ТД вимагається наступне. На підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Учасник має надати:
1.1.1. довідку в довільній формі за власноручним підписом уповноваженої особи Учасника та завірену печаткою (за наявності) з підтвердженими відгуками про належне виконання робіт з розробки документів у сфері управління відходами особами, що задіяні для надання послуги (в довідці вказати не менше 1-го виконаного договору).
Відгуки (не менше 1-го відгуку), від замовника (контрагента), з якими укладено аналогічний договір, зазначений в довідці.
1.1.2. довідку в довільній формі за власноручним підписом уповноваженої особи Учасника та завірену печаткою (за наявності) з підтвердженими відгуками про належне виконання робіт стратегічної екологічної оцінки особами, що задіяні під час надання послуги, (в довідці вказати не менше 1-го виконаного договору).
Вимагаються договори з розробки документів у сфері управління відходами та виконання робіт стратегічної екологічної оцінки. Такі роботи виконуються взагалі іншими суб’єктами, ніж ті, які надають послуги у сфері містобудування. Суб’єкти, які надають послуги у сфері містобудування не зобов’язані також надавати послуги суб’єктами, ніж ті, які надають послуги у сфері містобудування та розробки документів у сфері управління відходами.
Крім цього, ці договори повинні бути виконані особами, що задіяні для надання послуги, що також є прямо дискримінаційною вимогою і такою, що не базується на вимогах законодавства. Оскільки відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей виконавцем аналогічного договору повинен виступати учасник процедури закупівлі, а не особи, які працевлаштовані в нього.
Зазначене підтверджено і рішенням АМКУ.
Просимо зазначити, що на підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Учасник має надати договір на виконання аналогічних до предмету закупівлі послуг. А також прибрати вимогу, що такий договір має бути виконаний особами, що задіяні для надання послуги.
У випадку невиконання вимоги щодо виконання рішення АМКУ, нами буде подана повторна скарга в АМКУ щодо внесення змін до ТД.
Дата оприлюднення звернення:
19.08.2025 15:21
Шановний учаснику, щодо вашого звернення повідомляємо наступне:
Пункт 1 Додатку 2
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 р. № 947 «Про затвердження Порядку розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами»:
- місцевий план управління відходами - документ державного планування, що містить комплекс взаємозв’язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма заінтересованими виконавцями, спрямованих на забезпечення сталого управління відходами в населених пунктах в межах території територіальної громади з урахуванням принципів співробітництва органів місцевого самоврядування, сформованих на підставі оцінки поточного стану сфери управління відходами та вже розроблених моделей;
- розробниками місцевого плану є виконавчі органи сільських, селищних, міських рад;
- суб’єктами місцевого розвитку є органи місцевого самоврядування, суб’єкти господарювання, заклади вищої освіти та науково-дослідні установи, агенції місцевого та регіонального розвитку, асоціації органів місцевого самоврядування та громадські організації.
Місцевий план розробляється на довгостроковий термін, а саме: 10 років.
Враховуючи вищевказане, з метою отримання документа, який би повністю відповідав чинним нормативним, законодавчим актам та вимогам міжнародного співробітництва в тендерній документації до Учасника Замовником були висунуті вимоги щодо працівників відповідної кваліфікації, необхідні знання та досвід.
Відповідно до пунктів 1 та 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі»:
1. Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
2. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до вищевикладеного встановлення кваліфікаційних критеріїв виключне право Замовника передбачене Законом України «Про публічні закупівлі».
Проаналізувавши Порядок розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 р. № 947, Наказ Міндовкілля № 288 від 15.03.2024, Законом України «Про управління відходами», відповідно до яких відсутній чіткий перелік спеціалістів, яких необхідно залучати до виконання розроблення місцевого плану управління відходами, Замовник залишив за собою право встановити наступні вимоги щодо наявності працівників відповідних спеціальностей:
- інженер-проектувальник (інженерно-будівельне проектування у частині забезпечення безпеки життя і здоров'я людини, захисту навколишнього природного середовища), оскільки інженер-проектувальник займається технічною стороною проектування, розробкою креслень, розрахунками, забезпеченням відповідності будівельним нормам та стандартам. Розробляє детальні креслення, розраховує конструкції, інженерні системи (електрика, водопостачання, опалення тощо), забезпечує відповідність проекту технічним вимогам та будівельним номам).
- фахівець з екології та охорони навколишнього природного середовища (еколог), оскільки фахівець з екології потрібен для розробки місцевого плану управління відходами, щоб забезпечити його відповідність екологічним нормам, ефективність та сталий розвиток. Його знання допомагають уникнути негативного впливу на навколишнє середовище, оптимізувати процеси поводження з відходами та сприяти циркулярній економіці. Екологи мають глибоке розуміння вимог щодо поводження з відходами на місцевому та національному рівнях, що дозволяє розробити план, який відповідає всім нормативам. Еколог може оцінити потенційний негативний вплив різних методів поводження з відходами на ґрунт, воду, повітря та здоров'я людей, і запропонувати рішення для мінімізації цього впливу. Екологи можуть допомогти інтегрувати принципи циркулярної економіки в план управління відходами, сприяючи повторному використанню ресурсів та зменшенню кількості відходів, що потрапляють на полігони. Екологи можуть запропонувати ефективні рішення для збору, транспортування, переробки та утилізації відходів, враховуючи місцеві умови та потреби громади. Екологи можуть допомогти визначити, які відходи підлягають біологічному розкладанню, та розробити стратегії для їх компостування або іншої форми утилізації.
Пунктом 4.2 Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 288 від 15.03.2024 зазначено: «У частині "Проблеми та загрози" на основі проведеного аналізу за кожним з видів відходів рекомендується наводити перелік основних проблем, які потребують особливої уваги при розробленні МПУВ, та загроз виникнення проблем у майбутньому, зокрема:
- санітарно-екологічні (пов'язані з впливом конкретних об'єктів на довкілля та людину);
- соціально-економічні (пов'язані з виникненням соціальної напруги та з обмеженням діяльності галузей господарства чи окремих суб'єктів тощо);
- інституційні (пов'язані з функціонуванням системи управління, у т.ч. з технологічними аспектами функціонування об'єктів управління відходами).»
Що ще раз доводить, що фахівець з екології та охорони навколишнього природного середовища (еколог) є необхідним для надання послуг у даній закупівлі, оскільки його знання та досвід є надзвичайно важливими для ефективної розробки та реалізації місцевого плану управління відходами.
- Юристконсульт, оскільки юрист відіграє важливу роль у розробці місцевого плану управління відходами, забезпечуючи його відповідність законодавству та ефективність. Він допомагає уникнути юридичних ризиків, забезпечити прозорість та законність процесу, а також оптимізувати витрати. Таким чином, юрист є невід'ємною частиною команди, що займається розробкою місцевого плану управління відходами, забезпечуючи його законність, ефективність та прозорість.
Пункт 2 Додатку 2
Вважаємо, що вимоги щодо матеріально-технічної бази та відповідного комп’ютерного та/або іншого обладнання та устаткування для розроблення місцевого плану управління відходами є доречними. Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовникам дозволяється вимагати наявність в учасника обладнання, матеріально-технічної бази та технологій як кваліфікаційний критерій.
Замовником у тендерній документації не зазначено конкретних марок чи моделей комп’ютерного та/або іншого обладнання та устаткування, обов’язкової наявності власної МТБ, відповідно не зрозуміло в чому саме Скаржник вбачає дискримінаційні вимоги.
Стосовно наявності транспортного засобу: Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 15.03.2024 № 288 «Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення місцевих планів управління відходами» визначені розділи, які мають міститися у місцевому плані управління відходами. Якісне та повне наповнення структури МПУВ можливе за умови виїздів до Замовника та вивчення сфери управління відходами громади. Охтирська міська територіальна громада налічує 11 населених пунктів, а Замовник не може забезпечити власним транспортом учасників для виконання наданих послуг, саме тому було зазначено наявність транспортного засобу.
Пункт 3 Додатку 2
Місцеві плани управління відходами (МПУВ) - це стратегічні документи, які розробляються кожною територіальною громадою для організації поводження з відходами на своїй території.
Наявність аналогічних договорів з розробки документів у сфері управління відходами є важливим критерієм оцінки досвіду компаній, що пропонують такі послуги. Перелік таких договорів або згадки про них в тендерній пропозиції учасників свідчать про їх здатність виконувати подібні завдання та про їх знання в цій сфері.
Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 15.03.2024 № 288 «Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення місцевих планів управління відходами» визначені розділи, які мають міститися у місцевому плані управління відходами. Одним із розділів МПУВ є інформація про стратегічну екологічну оцінку. Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) є важливим етапом розробки місцевого плану управління відходами. Вона допомагає виявити потенційні екологічні ризики та врахувати їх на етапі планування. СЕО включає аналіз впливу плану на навколишнє середовище, здоров'я населення та соціально-економічні аспекти, а також розробку заходів щодо пом'якшення негативних наслідків.
Відповідно до технічного завдання Учасник розробляє та погоджує стратегічну екологічну оцінку.
Наявність у Учасника аналогічних договору та відгуку надасть можливість отримати якісну послугу.
Для розроблення місцевого плану управління відходами використовується код ДК 021:2015: 90710000-7 — Екологічний менеджмент. Цей код стосується послуг, пов'язаних з екологічним менеджментом, що включає в себе розробку стратегій та планів управління довкіллям, до яких належить і управління відходами. Відповідно обидва договори які встановлені як вимога аналогічного договору мають пряме відношення до закупівлі з розроблення місцевого плану управління відходами, що відповідає Закону України «Про публічні закупівлі», предмету закупівлі та коду ДК. Що стосується відгуків, то завдяки відгукам до виконаних аналогічних договорів Замовник повинен впевнитися в якості виконаних послуг, що учасник не затягував строки виконання договору.
Відповідно саме повне виконання аналогічних договорів необхідне для впевненості замовника в добросовісному виконанні послуг, що послуги не будуть зроблені частково, або навіть договір може бути розірвано і договір буде невиконано. Саме тому Замовник повинен бути впевнений в тому, що закупівля з очікуваною вартістю в 1 300 000, 00 грн. буде виконана на 100 %.
Щодо виконання рішення АМКУ від 07.08.2025 № 12221, Замовником були внесені зміни до пунктів 1, 2, 3 Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації, які могли бути дискримінаційними стосовно учасників процедури закупівлі, відповідно до частини першої статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них та Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Дата оприлюднення відповіді:
22.08.2025 11:03