Звернення:
За тендером : Реконструкція з добудовою приміщення Боярської загальноосвітньої школи I-III ступенів №1 (реконструкція), за адресою: Україна, Київська область, Фастівський район, Боярська територіальна громада, м. Боярка, вул. Лисенка, 11/23,
ДК 021:2015 45454000-4 — Реконструкція
Тема:
Обґрунтування необхідності внесення змін до тендерної документації
Зміст:
1. Щодо видалення вимоги про наявність в учасника процедури закупівлі інженера з охорони праці.
Згідно зі статтею 153 Кодексу законів про працю України, забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці покладається на роботодавця; роботодавець повинен впроваджувати сучасні засоби техніки безпеки, що запобігають виробничому травматизму, і забезпечувати санітарно-гігієнічні умови, що запобігають виникненню професійних захворювань у працівників. На роботодавця покладається обов’язок проведення інструктажу (навчання) працівників з питань охорони праці, протипожежної безпеки. Відповідно до статті 13 Закону України «Про охорону праці», роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, зокрема, 1) створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання, 2) розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці,
3) здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Таким чином, при виконанні робіт, що є предметом закупівлі, виключно підрядник (учасник процедури закупівлі) несе відповідальність за додержання вимог щодо охорони праці його працівниками. Саме на підрядника покладається обов’язок щодо належної організації охорони праці при виконанні робіт, для чого підрядник самостійно визначає найбільш доцільний перелік посадових осіб, відповідальних за охорону праці, та їх посадові обов’язки. Замовник не несе відповідальності за додержання умов охорони праці при виконанні договору про закупівлю.
Необхідно зазначити, що чинне законодавство України не містить положень щодо обов’язкової наявності інженера з охорони праці при виконанні робіт з реконструкції. Наявність / відсутність інженера з охорони праці сама по собі не впливає на якість кінцевого результату виконання робіт.
Отже, наявність в учасника процедури закупівлі інженера з охорони праці не є необхідною для забезпечення якісного виконання робіт, що є предметом закупівлі.
2. Щодо видалення вимоги про надання учасником диплома, що підтверджує наявність кваліфікації інженера-будівельника зі спеціальності «Промислове і цивільне будівництво» у інженера-проектувальника.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про архітектурну діяльність», архітектор (інженер), що має кваліфікаційний сертифікат, – фахівець, який за результатами атестації отримав такий сертифікат, що надає йому повноваження ведення особистої діяльності у сфері архітектурної діяльності, і який несе відповідальність за результати своєї роботи. Відповідно до статті 27 Закону України «Про архітектурну діяльність», замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані доручати виконання окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, особам, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат або отримали сертифікат за напрямом професійної атестації в органах з сертифікації персоналу, акредитованих відповідно до Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», та включені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Отже, наявності в учасника дійсного кваліфікаційного сертифіката, виданого інженеру-проектувальнику, цілком достатньо для підтвердження кваліфікації останнього. Крім того, чинне законодавство України не передбачає існування такої спеціальності, як «Промислове і цивільне будівництво».
3. Щодо видалення вимог про надання учасником дипломів про вищу освіту, що підтверджують наявність кваліфікації інженера-будівельника зі спеціальності «Промислове і цивільне будівництво» у виконроба та головного інженера.
Чинне законодавство України не передбачає існування такої спеціальності, як «Промислове і цивільне будівництво», і не містить положень про те, що кваліфікація виконавця робіт і головного інженера має підтверджуватися саме дипломом про наявність кваліфікації інженера-будівельника. Виконавець робіт і головний інженер будуть здійснювати загальний менеджмент процесом виконання робіт, що є предметом закупівлі, і тому підтвердити наявність у них необхідних для цього знань, вмінь і навичок може диплом, який свідчить про здобуття ними вищої освіти технічного напряму.
4. Щодо видалення вимоги про наявність в учасника можливості створення комісії з перевірки знань з питань охорони праці працівників підприємства у складі не менше трьох осіб.
Згідно з пунктом 4.2 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05), що затверджене наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15, спеціальне навчання з питань охорони праці може проводитись як безпосередньо на підприємстві, так і навчальним центром. Отже, чинне законодавство України не передбачає обов’язкового проведення навчання з питань охорони праці саме на підприємстві. Учасник процедури закупівлі (підрядник) несе повну відповідальність за забезпечення охорони праці під час виконання робіт, що є предметом закупівлі, і може самостійно визначити найбільш ефективну форму організації навчання з питань охорони праці з урахуванням специфіки діяльності підприємства. Наявність / відсутність в учасника можливості створення комісії з перевірки знань з питань охорони праці працівників підприємства не впливає на якість кінцевого результату виконання робіт.
5. Щодо редагування вимоги про надання учасником документів, які підтверджують проходження особою з керівного складу підприємства учасника навчання з питань охорони праці.
З урахуванням змісту переліку НПАОП, що наведені у тендерній документації, зауважимо, що наявності у особи з керівного складу підприємства учасника знань щодо положень НПАОП 0.00-4.12-05, НПАОП 0.00-1.71-13 і НПАОП 0.00-1.15-07 цілком достатньо для забезпечення належної охорони праці під час виконання робіт, що є предметом закупівлі, враховуючи те, що значна частина положень НПАОП фактично дублюється. Крім того, як вже зазначалося вище, виключно підрядник (учасник процедури закупівлі) несе відповідальність за додержання вимог щодо охорони праці його працівниками. Кількість НПАОП, положення яких знає особа з керівного складу підприємства учасника, ніяк не вплине на якість кінцевого результату виконання робіт.
6. Щодо видалення вимоги про клас наслідків (відповідальності) об’єкта за аналогічним договором.
Відсутність в учасника процедури закупівлі досвіду щодо будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) об’єкта, що належить до об’єктів з певним класом наслідків (відповідальності) будівель і споруд, за умови наявності в учасника досвіду відносно будівництва двох і більше об’єктів протягом останніх 5-ти років, саме по собі не свідчить про те, що учасник здійснить неякісне виконання робіт з реконструкції, що є предметом закупівлі. Зауважимо, що під час реконструкції будівель і споруд здійснюються авторський і технічний нагляд, які гарантують дотримання підрядником змісту проекту будівництва, проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил. Таким чином, наявність вимоги про клас наслідків (відповідальності) об’єкта за аналогічним договором не впливає на якість кінцевого результату виконання робіт.
Дата оприлюднення звернення:
18.08.2025 14:34
Шановний учаснику! Дякуємо Вам за інтерес до нашої закупівлі.
На ваше запитання повідомляємо, що закупівля проводиться в межах Програми з відновлення України. Тендерна документація створена на основі примірної тендерної документації, схваленої робочою групою Мінрозвитку у відповідністю до вимог ЄІБ (Європейського інвестиційного банку). Оприлюднена тендерна документація затверджена Групою управління і підтримки проєктів "Надзвичайної кредитної програми для відновлення України" та "Програми з відновлення України" в такій редакції.
Дата оприлюднення відповіді:
20.08.2025 13:10