Звернення:
За тендером : Капітальний ремонт покрівлі адміністративної будівлі за адресою: вул. Республіканська, 73а, місто Запоріжжя
Тема:
СОУ-С-001:2016
Зміст:
Шановний Замовнику!
Додатком 1 до Тендерної Документації вимагається від Учасника наступне: "На підтвердження наявності в учасника сертифікованого згідно з вимогами стандарту СОУ-С-001:2016 інженера з охорони праці в будівництві учасниками у складі тендерних пропозицій надається чинний сертифікат фахівця будівельної галузі, що засвідчує сертифікацію згідно з вимогами стандарту СОУ-С-001:2016 інженера з охорони праці в будівництві не нижче другої категорії, виданий органом сертифікації (або органом з оцінки відповідності), компетентність якого підтверджена Національним агентством з акредитації України шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством, а також документ, що підтверджує акредитацію або інший спосіб, визначений законодавством, органу сертифікації (або органу з оцінки відповідності), що видав сертифікат фахівця будівельної галузі.".
Вважаємо цю вимогу дискримінаційною, з огляду на те, що дана сертифікація є добровільною, її може отримати будь-яка особа, і складається враження, що дана вимога прописана під якогось «конкретного» підрядника, якого Замовник вже обрав.
В той же час, обов’язкових документів для інженера по охороні праці Ви вимагаєте тільки один, а саме: посвідчення про перевірку знань з охорони праці, яке передбачене Типовим положенням про проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затверджене наказом Держкомітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15.
Підсумуємо: Ви вимагаєте чинний сертифікат, виданий відповідним органом із сертифікації персоналу будівельної галузі акредитованим НААУ, хоча дана акредитація не є обов’язковою згідно з законодавством.
Вбачаємо тут пряму дискримінацію учасників, порушення принципів публічних закупівель і вимагаємо внесення змін у тендерну документацію у наступній редакції:
«Довідка повинна містити інформацію про інженерно-технічних працівників та кваліфікованих робітників, серед яких обов'язково має бути:
- інженер з охорони праці (будівництво) або особа, що виконує його функції – не менше 1особи;
Інженер з охорони праці або особа, що виконує його функції повинна мати знання з охорони праці, на підтвердження чого надається його посвідчення, видані уповноваженими органами (підприємствами), встановленого зразка.».
У разі відсутності реакції на нашу вимогу, ми будемо змушені звернутися до відповідних контролюючих органів.
Дата оприлюднення звернення:
30.07.2025 15:47
Шановний Учаснику!
Закупівля проводиться відповідно до Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 «Про особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (зі змінами) та враховуючи Закон України «Про публічні закупівлі». Відповідно до чинного законодавства України - Замовник має право встановлювати в тендерній документації вимоги, які не передбачені Законом України «Про публічні закупівлі», зокрема:
– додаткові вимоги до предмета закупівлі та учасників;
– вимоги щодо подання документів, не передбачених законом, якщо такі вимоги обґрунтовані специфікою предмета закупівлі, умовами безпеки чи особливостями виконання робіт.
Таким чином, Замовник законно встановив вимогу про надання сертифіката інженера з охорони праці в будівництві, виданого відповідно до СОУ-С-001:2016, не нижче другої категорії.
Додатково Замовник прямо вказав у тендерній документації:
«Документи, що не передбачені законодавством для учасників, не подаються ними у складі тендерних пропозицій. Відсутність таких документів не є підставою для відхилення».
Учасник має право надати лист пояснення враховуючи законодавство України. Це означає, що в разі відсутності такого сертифіката Учасник має право подати інший еквівалентний документ чи пояснення, і не буде відхилений.
Щодо доцільності залучення інженера з охорони праці другої категорії
Роботи з капітального ремонту покрівлі адміністративної будівлі відносяться до робіт підвищеної небезпеки, оскільки передбачають:
- перебування працівників на висоті,
- використання вантажопідіймальної техніки,
- роботу з електроінструментом на відкритих ділянках,
- підвищені ризики для життя в умовах повітряних тривог і воєнного стану.
Згідно зі ст. 13 Закону України «Про охорону праці», роботодавець зобов’язаний: «вжити заходів для забезпечення здорових і безпечних умов праці, у тому числі шляхом залучення кваліфікованих фахівців з охорони праці».
Наявність у такого фахівця сертифіката другої категорії (відповідно до СОУ-С-001:2016) є підтвердженням відповідного рівня компетенції, зокрема:
- знання законодавства в частині будівельної галузі;
- практичний досвід в організації безпеки на будівельному майданчику;
- здатність реагувати на надзвичайні ситуації в умовах воєнного стану.
Щодо недискримінаційної вимоги. В тендерній документації передбачено, що:
«Сертифікат може бути виданий органом з оцінки відповідності, «компетентність якого підтверджена Національним агентством з акредитації України або іншим способом, визначеним законодавством».
Таким чином, Замовник не обмежує перелік органів сертифікації, і вимога не спрямована на просування конкретного учасника, що виключає порушення принципів рівного доступу (відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови №1178).
Усі учасники, які не мають сертифіката за СОУ-С-001:2016, мають право подати:
- лист-пояснення з описом рівня кваліфікації залученого фахівця,
- посвідчення про перевірку знань з охорони праці,
- інші документи, які, на думку учасника, підтверджують компетентність.
Така альтернатива прямо передбачена тендерною документацією і відповідає принципу доступності та недискримінації.
Вимога щодо сертифіката інженера з охорони праці другої категорії є законною, обґрунтованою і пропорційною. Вона встановлена з урахуванням Постанови КМУ №1178, воєнного стану, характеру робіт та безпекової ситуації в місті Запоріжжя. Учасник не підлягає відхиленню, якщо надасть пояснення або інший підтверджувальний документ, якщо це прямо передбачено законодавством України.
Дата оприлюднення відповіді:
31.07.2025 09:10