Звернення:
За тендером : код ДК 021:2015 24530000-8 Стиролові полімери у первинній формі (іонообмінні смоли сильнокислотний катіоніт та сильноосновний аніоніт)
Тема:
Стосовно вимог Тендерної документації
Зміст:
Замовником у тендерній документації, зокрема, Додатку 2 – технічна специфікація встановлено технічні вимоги, які є дискримінаційними та створюють перевагу наперед визначеному учаснику.
Технічна специфікація містить посилання на конкретну торгову марку продукту – Tulsion T42 (катіоніт) та Tulsion A23 (аніоніт), які належать конкретному виробнику Indian Resin Limited (Індія), без об'єктивного обґрунтування виключності. Попри формальне зазначення словосполучення «або еквівалент» технічні характеристики фактично копіюють параметри конкретної продукції одного виробника Indian Resin Limited (Індія). Замовник не допускає жодних відхилень або альтернативних норм, властивих іншим виробникам, що фактично унеможливлює участь виробників інших брендів (Purolite, Dowex, Lewatit тощо).
Це призводить до того, що порушується такий принцип здійснення публічних закупівель, як відкритість і прозорість на всіх стадіях закупівель, а тендерна документація містить вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників та є порушенням п.3 ч.1 ст.5 та ч.4 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» та ст. 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
У п. 6 Додатку 2 – технічна специфікація встановлено, що продукція, запропонована як «еквівалент», обов’язково повинна пройти попередні лабораторні дослідження та стендові випробування на установках водопідготовки Чернігівської ТЕЦ ще до визначення переможця торгів. При цьому така вимога: не поширюється на продукцію Tulsion, що порушує принцип рівного ставлення до учасників; вимагає значних витрат учасника ще на етапі подання тендерної пропозиції, що є непропорційним та штучно обмежує коло потенційних учасників.
Останній абзац цього п. 6 Додатку 2 містить положення, що у разі якщо товар не відповідає вимогам або учасник не в змозі виконати умови поставки – тендерна пропозиція буде відхилена як така, що не відповідає вимогам тендерної документації. Вказане положення суперечить п.44 Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022, яким прямо передбачено право учасника на усунення невідповідностей. Наявність такого положення в тендерній документації суперечить ч.16 ст. 29 Закону України «Про публічні закупівлі» та п.44 постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Про ризик ознак змови або упередженості також свідчать таки формулювання: «особливості виробничого процесу Замовника», «супроводження фахівцями». Викладення тендерної документації в таких формулюваннях, як і зазначення для «еквіваленту» обов’язку пройти попередні лабораторні дослідження та стендові випробування, є ознаками надання необґрунтованих переваг, замовлення від конкретного постачальника, який має історію співпраці з Чернігівською ТЕЦ.
Крім цього Додаток 2 містить приховану закупівлю послуг, хоча предметом закупівель є товари. Так в тому самому п. 6 зазначено, що Постачальник за рахунок власних коштів та засобів здійснює інженерно-технічне супроводження. Інженерно-технічне супроводження включає в себе технічну допомогу, надання рекомендацій, приїзд фахівців для налагодження процесу експлуатації іонообмінних смол в фільтрах водопідготовчих установках (ВПУ), в які будуть завантажені іонообмінні смоли. Вказані вимоги призводять до того, що Постачальник має не тільки поставити продукцію, а і власними силами надати послуги не пов’язані з її постачанням, а фактично пов’язані з виконанням інженерно-технічних робіт Чернігівською ТЕЦ. Така вимога передбачає наявність інженерно- технічного персоналу, який має прибути у відрядження для надання послуг/виконання робіт, що тягне за собою додаткові витрати, а формулювання «за вимогою замовника» надає можливості останньому усувати на власний розсуд учасників і збільшувати витрати, які вони мають понести.
За таких обставин, наполягаю на внесення Замовником змін до тендерної документації, виключивши дискримінаційні положення, зокрема:
1) Відмовитися від вимоги обов’язкового попереднього лабораторного дослідження та стендових випробувань в тому числі на установках водопідготовки Чернігівської ТЕЦ;
2) дозволити допуск до участі «еквівалентів» зі схожими, але не ідентичними характеристиками, з належною перевіркою після укладення договору;
3) привести у відповідність до положень п. 44 Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 останній абзац п.6 Додатку 2, зокрема, в частині права учасника на усунення невідповідностей.
4) відмовитися від вимоги щодо за вимогою Замовника здійснення Постачальником інженерно-технічного супроводження за рахунок власних коштів.
5) вжити інші заходи спрямовані на забезпечення рівних умов всім учасникам.
Дата оприлюднення звернення:
28.07.2025 18:19
Згідно технічної документації закупівлі Замовник має намір придбати фільтруючі матеріали сильнокислотний катіоніт Tulsion T-42 та сильноосновний аніоніт Tulsion А-23. Це обгрунтовується наступним:
Вказані фільтруючі матеріали засипані в фільтри хімводоочищення ТЕЦ, тобто на даний час очищення води для виробничих потреб замовника здійснюється саме цими фільтрами.
Для визначення сумісності інших фільтруючих матеріалів з тими, що на даний час використовуються замовником, необхідно проводити попередні лабораторні дослідження та стендові випробування на воді установки водопідготовки Чернігівської ТЕЦ, і тільки після підтвердження можливості їх сумісності починати експлуатацію.
З цих причин в технічних характеристиках закупівлі вказано посилання на конкретну торгову марку, фірму, код виробника, назву Товару або джерело його походження або «еквівалент» (аналогічний Товар (рівноцінний і рівнозначний), який повністю відповідає технічним та якісним характеристикам, зазначеним у Специфікації);
а також, відповідно до вимог СОУ-Н МПЕ 40.1.37.305:2005 "Вхідний та експлуатаційний контроль іонообмінних матеріалів на ТЕС та інших промислових підприємств", необхідність проведення попередніх лабораторних досліджень та стендових випробувань.
Щодо «прихованої» закупівлі послуг разом товаром зазначаємо наступне:
Відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. Згідно з п. 34 ч.1 ст.1 Закону товари — це продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
З врахуванням Ваших зауважень до тендерної документації внесено зміни, а саме виключено останній абзац Додатку 2 до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
31.07.2025 15:15