Звернення:
За тендером : Аудит фінансової звітності, складеної відповідно до Міжнародних стандартів фінансової звітності, що полягає у перевірці даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності АТ «ПТІ «КИЇВОРГБУД» за 2024 рік, з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам Міжнародних стандартів фінансової звітності або іншим вимогам, відповідний код ДК 021:2015 – 79212000-3 – код згідно основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року №1749 – 79210000-9 «Бухгалтерські та аудиторські послуги»
Тема:
Порушення законодавства
Зміст:
Додатком 2 тендерної документації закупівлі встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника наступних працівників, які пройшли навчальні курси з аналізу великих масивів даних (Big Data Analysis) і пошуку шахрайства (Fraud Detection) та вимога щодо надання документів, що підтверджують проходження такого навчання.
Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, рівного ставлення до них, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Згідно частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Чинним законодавством України не передбачено положення про наявність у суб’єкта аудиторської діяльності працівників, які пройшли навчальні курси, з аналізу великих масивів даних (Big Data Analysis) і пошуку шахрайства (Fraud Detection).
Так, зокрема, згідно Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» встановлено чіткі вимоги до внутрішньої організації суб’єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності, а саме:
1) незалежність та об’єктивність аудиторів та ключового партнера при наданні аудиторських послуг, зокрема шляхом впровадження відповідних політики та процедур, а також наявність системи контролю за їх виконанням;
2) запровадження системи внутрішнього контролю якості (системи управління якістю), процедур реєстрації та обліку фактів, інформація про які підлягає фіксації та розкриттю відповідно до цього Закону, механізмів внутрішнього контролю, застосування методики оцінки ризиків, заходів та засобів для захисту систем обробки інформації. Такі механізми внутрішнього контролю якості мають забезпечити виконання рішень та дотримання процедур на всіх рівнях суб’єкта аудиторської діяльності;
3) можливість інформування уповноваженої особи суб’єкта аудиторської діяльності про факти порушень вимог цього Закону його працівниками;
4) достатній рівень кваліфікації та досвіду аудиторів і персоналу, який залучається до надання послуг відповідно до міжнародних стандартів аудиту. У суб’єкті аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту за основним місцем роботи має працювати не менше трьох аудиторів. У суб’єкті аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, за основним місцем роботи на умовах нормальної тривалості робочого часу не менше 40 годин на тиждень (крім працівників, яким законодавством встановлено скорочену тривалість робочого часу) має працювати не менше п’яти аудиторів, які залучаються до виконання завдань, із загальної чисельності штатних кваліфікованих працівників, не менше 10 осіб, з яких щонайменше дві особи мають підтвердити кваліфікацію відповідно до статті 19 цього Закону або скласти іспит за напрямом, зазначеним у пункті 7 частини 2 статті 19 цього Закону, або мати чинні сертифікати (дипломи) професійних організацій, що підтверджують високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності.
5) достатній рівень забезпеченості працівниками за основним місцем роботи для виконання завдань з обов’язкового аудиту фінансової звітності. У разі залучення до надання цих послуг аудиторів та інших працівників, які не є працівниками за основним місцем роботи суб’єкта аудиторської діяльності, суб’єкт аудиторської діяльності зобов’язаний вжити заходів для недопущення зниження якості внутрішнього контролю. Участь працівників суб’єкта аудиторської діяльності, які працюють не за основним місцем роботи, у виконанні завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності не впливає на обсяг відповідальності суб’єкта аудиторської діяльності, яка на нього покладається відповідно до законодавства та договору, укладеного з юридичною особою, якій надаються відповідні послуги;
6) запровадження організаційних та адміністративних механізмів для попередження, ідентифікації, усунення або управління і розкриття будь-яких ризиків та загроз своїй незалежності;
7) запровадження внутрішньої політики та процедур виконання завдань з обов’язкового аудиту фінансової звітності, що також мають передбачати обов’язковість інструктажу, нагляду та перевірки роботи аудиторів та інших працівників, вимог до створення і обсягу робочих документів аудитора;
8) запровадження системи внутрішнього контролю якості аудиторських послуг (системи управління якістю). Відповідальність за організацію і ефективне функціонування системи внутрішнього контролю якості (системи управління якістю) несе керівник суб’єкта аудиторської діяльності, при цьому ним може бути призначена відповідальна особа лише з числа аудиторів, яка є працівником суб’єкта аудиторської діяльності за основним місцем роботи;
9) використання вищезазначених внутрішніх процедур, систем, механізмів та ресурсів для забезпечення системного та регулярного надання послуг з обов’язкового аудиту;
10) запровадження механізмів реєстрації та розв’язання нестандартних ситуацій, що мають або можуть мати суттєві наслідки для неупередженості діяльності аудиторів та ключових партнерів, пов’язаної з наданням послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності;
11) застосовування політики оплати праці персоналу, залученого до виконання завдань з обов’язкового аудиту, що передбачала б стимули для забезпечення якості робіт. При цьому винагорода, отримана суб’єктом аудиторської діяльності від юридичної особи за послуги, не пов’язані з обов’язковим аудитом фінансової звітності, не може будь-яким способом враховуватися при визначенні обсягу оплати праці аудиторам та іншим працівникам, залученим до виконання завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності цієї юридичної особи;
12) постійний моніторинг, оцінювання відповідності та ефективності системи внутрішнього контролю якості (системи управління якістю), у тому числі щорічна оцінка системи внутрішнього контролю якості (системи управління якістю) та вжиття відповідних заходів для усунення будь-яких недоліків. Суб’єкт аудиторської діяльності може залучати для незалежного оцінювання системи внутрішнього контролю якості (системи управління якістю) професійні організації аудиторів та бухгалтерів. Суб’єкт аудиторської діяльності має зберігати інформацію про результати оцінки ефективності системи внутрішнього контролю якості (системи управління якістю) та вжиті заходи протягом семи років.
Таким чином, вимоги тендерної документації є дискримінаційними та такими, що штучно та безпідставно обмежує коло потенційних учасників процедури закупівлі, тим самим порушуючи вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників.
З вказаного вище слідує, що АТ «ПТІ «КИЇВОРГБУД» порушили принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості, передбачені Законом.
Враховуючи вищезазначене, керуючись положеннями статтями 5, 22, 24 Закону
ВИМАГАЄМО:
? усунути порушення законодавства під час проведення Закупівлі та внести зміни до тендерної документації шляхом видалення інформації про наявність працівників, які пройшли навчальні курси з аналізу великих масивів даних (Big Data Analysis) і пошуку шахрайства (Fraud Detection) та вимоги про надання наступних документів:
? договори, акти, платіжні доручення, які підтверджують, що учасник отримав послуги з навчання аналізу великих масивів даних (Big Data Analysis) і пошуку шахрайства (Fraud Detection);
? інформація щодо термінів проведення навчання Big Data Analysis та Fraud Detection, навчальний план, викладачі;
? отримана кваліфікація, серійні номера сертифікатів Big Data Analysis та Fraud Detection, та відповідні накази посадових осіб учасника про навчання даних осіб.
У разі невнесення відповідних змін залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту прав учасника.
Дата оприлюднення звернення:
22.07.2025 17:42
Шановний, учаснику, розглянувши Ваше звернення-вимогу від 22.07.2025 щодо кваліфікаційних вимог, встановлених у тендерній документації на закупівлю «Аудит фінансової звітності, складеної відповідно до Міжнародних стандартів фінансової звітності, що полягає у перевірці даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності АТ «ПТІ «КИЇВОРГБУД» за 2024 рік, з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам Міжнародних стандартів фінансової звітності або іншим вимогам, відповідний код ДК 021:2015 – 79212000-3 – код згідно основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року №1749 – 79210000-9 «Бухгалтерські та аудиторські послуги», повідомляємо наступне.
У тендерній документації дійсно передбачено вимогу щодо наявності у складі персоналу учасника працівників, які пройшли навчальні курси з аналізу великих масивів даних (Big Data Analysis) та виявлення шахрайства (Fraud Detection), а також вимогу щодо надання відповідних документів, які підтверджують проходження такого навчання.
Ця вимога була встановлена на підставі положень статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Згідно з частиною 1 статті 16 Закону, замовник встановлює один або кілька з наступних кваліфікаційних критеріїв:
«3) наявність у учасника необхідного обладнання та матеріально-технічної бази;
4) наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.»
Вимога про наявність у учасника відповідних фахівців, які мають підготовку у сфері Big Data Analysis та Fraud Detection, безпосередньо відповідає критерію, визначеному в пункті 4 частини 1 статті 16, як така, що стосується кваліфікації персоналу учасника.
Закупівля аудиторських послуг передбачає глибокий аналіз фінансової документації, виявлення аномалій, оцінку ризиків, виявлення потенційних ознак шахрайства тощо. Для цього на практиці сьогодні широко застосовуються аналітичні інструменти обробки великих масивів даних, а також методи виявлення шахрайства за непрямими ознаками. Залучення фахівців із відповідними компетенціями прямо впливає на якість аудиту.
Частина 2 статті 16 Закону зобов’язує замовника визначати спосіб підтвердження відповідності учасника встановленим критеріям. У цьому випадку таким підтвердженням є документи про проходження навчання та/або спеціалізованих курсів, що є загальноприйнятою практикою в галузі та не вимагає унікального або виключного доступу.
Відповідно до частини 3 статті 5 Закону, під час здійснення закупівель замовник забезпечує, зокрема, об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, а також уникнення дискримінації учасників.
Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 22 Закону, у тендерній документації можуть зазначатися кваліфікаційні критерії, передбачені статтею 16 цього Закону, та інша інформація, необхідна для здійснення закупівлі.
Крім того, частина 2 статті 23 Закону передбачає, що замовник має право встановлювати інші вимоги до учасників, якщо такі вимоги випливають зі специфіки предмета закупівлі, не суперечать законодавству України та є об’єктивно обґрунтованими.
У нашому випадку, оскільки предметом закупівлі є аудиторські послуги, що передбачають застосування сучасних підходів до аналізу даних та виявлення ризиків і шахрайських схем, відповідна вимога щодо кваліфікації персоналу є функціональною, професійною та такою, що обумовлена характером послуг.
Зазначене не обмежує конкуренцію та не створює переваг для окремих учасників, оскільки:
• відповідне навчання є відкритим і загальнодоступним;
• учасники мають можливість як мати таких працівників у штаті, так і залучити їх за цивільно-правовими договорами;
• вимога є однаковою для всіх без винятку учасників.
Отже, встановлені вимоги відповідають положенням статей 5, 16, 22, 23 Закону України «Про публічні закупівлі», є обґрунтованими та необхідними для досягнення цілей закупівлі, а саме — залучення кваліфікованого виконавця, здатного надати якісні аудиторські послуги із застосуванням сучасних методів аналізу. Відповідно, підстав для внесення змін до тендерної документації у цій частині немає.
Дата оприлюднення відповіді:
29.07.2025 16:30