Обгрунтування використання процедури
Застосування виключення: положеннями Особливостей встановлено, що придбання замовниками товарів i послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить aбo перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним cyб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником/існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності, тобто замовник застосовує виняток i укладає прямий договір. За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу Х Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про публічні закупівлі» в редакції Закону від 19.09.2019 № 114-IX (зі змінами) (далі — Закон), договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей. Дотримуючись принципу ефективності закупівлі, якнайшвидшого забезпечення наявної потреби замовника, прийнято рішення щодо здійснення Закупівлі без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі послуг та застосування під час здійснення Закупівлі, як виняток, підстави підпункту 5 пункту 13 Особливостей. Відповідно до статті 151 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у судах, Вищій раді правосуддя, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Державній судовій адміністрації України, їх органах та підрозділах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. На виконання вимог Закону України «Про судоустрій і статус суддів», положень Кримінального процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України та рішення Ради суддів України від 02.04.2015 № 25 (зі змінами і доповненнями, внесеними рішеннями Ради суддів України), затверджено Положення про автоматизовану систему документообігу суду. Для функціонування автоматизованої системи документообігу в судах Державним підприємством «Інформаційні судові системи» впроваджено заходи щодо забезпечення можливості використання автоматизованої системи документообігу суду (далі - АСДС ) у місцевих та апеляційних судах, а саме: розроблена комп’ютерна програма «Д-3» (свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 44023, видане 29.05.2012 Державною службою інтелектуальної власності України). Для функціонування автоматизованої системи документообігу та інших підсистем адміністратор ДП «Інформаційні судові системи» здійснює: технічний супровід та підтримку працездатності АСДС та інших підсистем в цілому, згідно з вимогами Положення; створення, вдосконалення та супроводження АСДС та інших підсистем; адміністрування централізованих ресурсів судів та органів системи правосуддя, надання до них доступу; забезпечення зберігання та захисту даних централізованих ресурсів, у тому числі шляхом визначення концепції захисту від несанкціонованого доступу та засобів і методів забезпечення цілісності їх баз даних; координацію і супроводження створення комплексної системи захисту інформації інформаційно-телекомунікаційної системи в органах, що використовують АСДС та інші підсистеми, як складову інформаційно- телекомунікаційної системи; затвердження єдиної політики безпеки використання АСДС, обов’язкових до застосування цими органами; підтримку сервісу обміну обліково-статистичними та реєстраційно - контрольними картками, електронними документами суду, органу системи правосуддя з ЦБД у відповідності до протоколів обміну, затверджених адміністратором; виконання цих та інших функцій, передбачених Положенням та взятими на себе договірними зобов’язаннями. З 01 жовтня 2013 року у всіх місцевих та апеляційних загальних судах було запроваджено порядок щодо надсилання судами учасникам судового процесу (кримінального провадження) текстів судових повісток у вигляді SМS - повідомлень (згідно з наказом Державної судової адміністрації України від 20 вересня 2013 року № 119 «Про реалізацію проекту щодо надсилання судами SМS - повідомлень учасникам судового процесу (кримінального провадження) у місцевих та апеляційних загальних судах»), що робить більш оперативним надходження інформації до учасника судового процесу, 23.01.2023 року наказом № 28 Державної судової адміністрації України було затверджено новий порядок надсилання судових повісток, повідомлень і викликів учасникам судового процесу в електронній формі. Надсилання учасникам судового процесу повісток у вигляді електронних повідомлень за допомогою АСДС розроблено відповідно до частини першої статті 135 Кримінального процесуального кодексу України, частини тринадцятої статті 128 Цивільного процесуального кодексу України, частини шостої статті 120 Господарського процесуального кодексу України, частини першої статті 129 Кодексу адміністративного судочинства України, частини п’ятої статті 153 Закону України «Про судоустрій і статус судів». Протягом останніх років Державним підприємством «Інформаційні судові системи» на договірних засадах надаються послуги з доставки електронних судових повісток засобами автоматизованої системи документообігу суду для Територіальних управлінь Державної судової адміністрації України в областях та м. Києві. Слід зауважити, що забезпечення надсилання судом повісток у вигляді електронних повідомлень потребувало від Державного підприємства «Інформаційні судові системи» створення відповідних організаційних і технічних передумов: - учасник справи повинен попередньо надати письмову згоду на отримання повісток у вигляді електронних повідомлень; - для забезпечення надійного процесу передачі повідомлень/отримання підтверджень між судом та провайдером пакетної розсилки повідомлень необхідно налагодити закритий VPN-канал; - пакетна відправка повідомлень потребує наявності погодженого протоколу обміну між АСДС суду та базою даних провайдера. Таким чином, можна зробити висновок про те, що ДП «Інформаційні судові системи» є первинним постачальником послуг з доставки електронних судових повісток засобами автоматизованої системи документообігу суду, крім цього, у КП «Д-3» підприємством реалізовано повний набір механізмів, що забезпечує надання зазначених послуг. Крім цього, відповідно до вимог Закону України «Про авторське право і суміжні права» від 01.12.2022 року № 2811-IX авторське право становлять особисті немайнові права автора і майнові права суб’єктів авторського права. Первинним суб’єктом авторського права є автор твору. Суб’єктами майнових авторських прав можуть бути також інші фізичні або юридичні особи, до яких перейшли майнові права на твір на підставі правочину або закону. Суб’єкт авторського права має право використовувати твір будь-яким способом (способами), а також виключне право дозволяти або забороняти використання твору іншими особами. Майнові права на твір, передбачені частиною першою статті 12 Закону України «Про авторське право і суміжні права» від 01.12.2022 року № 2811-ІХ, може бути передано (відчужено) іншій особі на підставі закону чи правочину повністю (на всі способи використання твору на території всіх держав світу) або частково (на окремі способи використання твору на території всіх держав світу або на окремі способи використання твору на території окремих держав світу, або на всі способи використання твору на території окремих держав світу). Особа, до якої перейшли майнові права на твір у повному складі або частково, є суб’єктом авторського права у межах набутих прав. Суб’єкт авторського права має право надати дозвіл на використання твору або розпоряджатися майновими правами на твір в інший спосіб, що не суперечить закону. Отже, жодна особа без дозволу державного підприємства «Інформаційні судові системи» не може використовувати комп’ютерну програму «Д-3» у тому числі, з метою надсилання судових повісток (викликів) у вигляді електронних повідомлень, оскільки майнові права інтелектуальної власності на які належать цьому державному підприємству. Пунктом 1 наказу ДСА України від 22.09.2022 № 333 (зі змінами від 10.11.2023 наказ № 523) державне підприємство «Інформаційні судові системи» визначено адміністратором таких функціональних підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та (або) інших інформаційних систем і сервісів судової влади: єдиний державний реєстр судових рішень; автоматизована система документообігу суду та її центральна база даних; сервіс обміну обліково-інформаційними картками, електронними документами суду з центральною базою даних автоматизованої системи документообігу суду; захищена телекомунікаційна мережа, яка забезпечує передавання інформації між судами та центрами обробки даних; сервіс доставки участникам судового процесу судових повісток в електронній формі; структура доменних імен court.gov.ua та сервіс електронної пошти ДСА України, судів, органів і установ у системі правосуддя в цьому адресному просторі; модуль автоматизованої взаємодії з іншими автоматизованими системами Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи; система та сервіси, власником яких є ДСА України: локальної мережі, сервіс служби каталогів Active Directory, сервіс спільного доступу та збереження файлів, автоматизована інформаційна система «Фінанси», інформаційно-правова система ЛІГА:ЗАКОН, система «Кадри-WEB», сервер формування судової статистики, сервіс IP-телефонії, сервіс організації віддаленого доступу, а також інших інформаційних систем, відповідальність за адміністрування яких покладено на державне підприємство «Інформаційні судові системи» наказами або дорученнями ДСА України; комп’ютерних мереж, програмно-технічних комплексів та інформаційної інфраструктури судів, органів і установ у системі правосуддя. Пункт 2 наказу ДСА України від 22.09.2022 № 333 (зі змінами від 10.11.2023 р. наказ №523) встановлює, що адміністратор несе відповідальність за забезпечення безперервного функціонування, супроводження та адміністрування зазначених інформаційних систем і сервісів, забезпечує належний рівень технічної підтримки, обробки запитів і консультування користувачів відповідно до розпоряджень ДСА України та взятих на себе договірних зобов’язань. Водночас, наказ ДСА України від 22.09.2022 № 333 (зі змінами від 10.11.2023 наказ №523) не передбачає можливості забезпечення адміністрування визначених наказом інформаційних систем і сервісів, у тому числі, захищеної телекомунікаційної мережі, будь-яким іншим підприємством, установою чи організацією, окрім державного підприємства «Інформаційні судові системи». Крім цього, відповідно до наказу ДСА України від 22.09.2022 р. № 333 (зі змінами від 10.11.2023 наказ № 523) відповідальність за забезпечення безперервного функціонування, супроводження та адміністрування зазначених у наказі інформаційних систем і сервісів покладається також виключно на державне підприємство «Інформаційні судові системи». Враховуючи викладене, запланована закупівля характеризується саме відсутністю конкурентоспроможних пропозицій як з організаційних і технічних причин, так і з причин необхідності захисту прав інтелектуальної власності на програмне забезпечення. Відповідно до Закону України «Про авторське право і суміжні права», комп’ютерні програми є об’єктами авторського права. Все зазначене вище програмне забезпечення, комп’ютерні програми з вбудованими модулями, права інтелектуальної власності, права на які передано ДП «Інформаційні судові системи», мають ознаки об’єктів авторського права. Це підтверджується тим, що документи мають об’єктивну форму свого вираження, документи не містять інформації, яка б спростовувала наявність творчої праці при їх створенні. Здійснення закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу зумовлено тим, що можлива зміна адміністратора системи скоріш за все унеможливить супровід та технічну підтримку, що в свою чергу призведе до призупинення автоматичного внесення судових рішень, збільшення навантаження на співробітників суду для ведення інформаційно – довідкової роботи у суді, виникнення необхідності в конвертації даних, що накопичувалися в системі, ускладнення роботи з центральною базою даних, яка містить всі документи, що створюються у судовій системи. Керуючись вищевикладеним, оскільки через відсутність конкуренції з технічних причин закупівля, може бути здійснена лише у певного постачальника - Державного підприємства «Інформаційні судові системи», замовник застосовує виключення, підпункту 5, пункту 13 Особливостей без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу укладає прямий договір. Згідно з висновком № 623 комплексного експертного дослідження від 03 січня 2025 року, виконаного Науково-дослідним інститутом інтелектуальної власності обрання процедури закупівлі шляхом укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу при проведенні Територіальними управліннями Державної судової адміністрації України закупівлі послуги із забезпечення доставки електронних судових повісток в електронному вигляді у Державного підприємства «Інформаційні судові системи» відповідно до підпункту 5, пункту 13 Особливостей - відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником/існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності є обґрунтованою. Документами, що підтверджують наявність умов здійснення закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу з підстав відсутності конкуренції, а саме: роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, можуть вважатися Накази Державної судової адміністрації України від 22.09.2022 № 333, від 10.11.2023 №523, від 14.06.2022 № 178, рішення Ради суддів України від 02.04.2015 № 25; Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 44023; Висновок № 623 комплексного експертного дослідження від 03 січня 2025 року, виконаного Науково-дослідним інститутом інтелектуальної власності.