Обгрунтування використання процедури
Порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, встановлюється Особливостями, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 зі змінами (далі – Особливості). Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням зазначених особливостей. Особливостями, а саме п. 10 визначено, що Замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених особливостями. Загальна річна вартість послуг з розподілу електричної енергії перевищує зазначений пунктом 10 Особливостей граничний розмір вартості закупівлі, встановлений для проведення закупівель виключно шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу. Одночасно, Постановою 1178 (п.13) встановлені випадки, за яких закупівля може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу, зокрема, пп.5 п.13 - відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником. У зв’язку з набранням чинності Закону України «Про ринок електричної енергії», роздрібний ринок електричної енергії почав функціонувати за новими правилами. Одним із нововведень стало відокремлення функції з розподілу електричної енергії від функцій виробництва, передачі та постачання, тобто створення відповідних окремих юридичних осіб. послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії надають оператори систем розподілу (суб’єкти природних монополій) за тарифами, які встановлюються НКРЕКП. Відповідно до Відповідно до п.78 ч.1 ст.1 Закону України № 2019-VIII від 13.04.2017 «Про ринок електричної енергії» (далі – ЗУ «Про ринок електричної енергії») розподіл електричної енергії (далі - розподіл) - транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії; Згідно ст. 45. ЗУ «Про ринок електричної енергії»: «Розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу. Діяльність з розподілу електричної енергії підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства. Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на недискримінаційних засадах відповідно до цього Закону, кодексу систем розподілу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії» Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470) визначено, що місцем провадження господарської діяльності є територія адміністративно-територіальної одиниці, в межах якої розташовані система розподілу електричної енергії, що перебуває у власності, господарському віданні (щодо державного або комунального майна) або в управлінні на підставі договору управління активами, укладеного з Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, здобувача ліцензії (ліцензіата), та електричні мережі інших власників, які не здійснюють розподіл електричної енергії відповідно до закону та приєднані безпосередньо або через електричні мережі інших власників до системи розподілу електричної енергії здобувача ліцензії (ліцензіата), до якої (яких) приєднано не менше 50000 споживачів (абонентів), а також територія, на якій розташовані електричні мережі інших власників (а також їх субспоживачів), приєднаних до мереж оператора системи передачі, які не здійснюють розподіл електричної енергії відповідно до закону (далі – власники електромереж) та з якими було укладено договір про постачання електричної енергії або договір про спільне використання технологічних електричних мереж до здійснення заходів з відокремлення. Вимога щодо кількості підключених споживачів (абонентів) поширюється виключно на здобувачів ліцензії. Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 р. № 1682-III (далі - ЗУ «Про природні монополії») природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (далі — товари). Відповідно до частини 2 статті 5 ЗУ «Про природні монополії» Зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, - національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій. Порядком складання та ведення зведеного переліку суб'єктів природних монополій, що затверджений розпорядженням Антимонопольного комітету України 28.11.2012 р. №874-р, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.12.2012 р. за № 2119/22431, зокрема, встановлено, що Зведений перелік суб’єктів природних монополій розміщується щомісяця до 20 числа на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (http://www.amcu.gov.ua). Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, «Про затвердження Порядку складання та ведення НКРЕКП реєстру суб'єктів природних монополій» від 19.10.2017 р. № 1268 реєстр суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики, складає та веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Внесення до Реєстру відомостей про суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сфері енергетики відповідно до ліцензій, виданих обласними, Київською міською державними адміністраціями, здійснюється на підставі інформації, наданої до НКРЕКП обласними, Київською міською державними адміністраціями за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку, не пізніше 5 числа кожного місяця. Відомості щодо суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, вносяться НКРЕКП до Реєстру станом на останнє число звітного місяця. Реєстр розміщується щомісяця не пізніше 7 числа на офіційному вебсайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua/), відомості з якого щомісяця до 10 числа на електронних та паперових носіях подаються до Антимонопольного комітету України. Відповідно до інформації зведеного переліку суб'єктів природних монополій, розміщеного на офіційному вебсайті Антимонопольного комітету України, встановлено, що АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО" (код ЄДРПОУ 22767506) включено до зведеного переліку суб'єктів природних монополій, в місць провадження господарської діяльності, на території Хмельницької області, в межах місцезнаходження замовника (позиція №32). Згідно з Реєстром суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сфері енергетики АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО" (код ЄДРПОУ 22767506) включено до Реєстру суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність сфері енергетики, який розміщено на офіційному вебсайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua/) (позиція № 32). Інформацією, що міститься у Ліцензійному реєстрі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) (http://www.nerc.gov.ua/), встановлено, що АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО" має ліцензію №1410 від 13.11.2018 на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії. Мережі Замовника підведені безпосередньо до потужностей АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО", яке, у свою чергу, є суб'єктом природних монополій, альтернатива надання послуг розподілу електричної енергії іншим постачальником відсутня з технічних причин, а підключення до інших джерел розподілу електричної енергії неможливо з технічних причин. У зв'язку з вищевикладеним послуги з розподілу електричної енергії державній установі «Шепетівська виправна колонія (№ 98)» можуть бути надані виключно АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ "ХМЕЛЬНИЦЬКОБЛЕНЕРГО" у зв'язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, що документально підтверджена. Водночас, як передбачено чинним законодавством, під час здійснення закупівель замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель. Варто зазначити, що вартість послуг з розподілу електричної енергії встановлена Постановою НКРЕКП №2222 від 19.12.2024 року. Таким чином, укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу повністю забезпечує дотримання основних принципів проведення публічних закупівель, визначених ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості, недискримінації учасників, запобіганню корупційним діям і зловживанням. Корупційні дії та зловживання, пов‘язані із формуванням ціни на предмет закупівлі є неможливими, оскільки всі складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами та є фіксованими. Враховуючи наведене, Акціонерне Товариство «Хмельницькобленерго» (ЄДРПОУ 22767506) є єдиним надавачем послуг за предметом закупівлі «Послуги з розподілу електричної енергії» згідно коду ДК 021:2015 – 65310000-9 (Розподіл електричної енергії), а тому запланована закупівля характеризується відсутністю конкурентоспроможних пропозицій у зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин.