Звернення:
За тендером : 42510000-4 Теплообмінники, кондиціонери повітря, холодильне обладнання та фільтрувальні пристрої - настінний кондиціонер
Тема:
Додаток 1 (ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ) містить дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику! При вивченні умов тендерної документації було виявлено, що Додаток 1 (ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ) містить дискримінаційні вимоги, а саме: 5. Учасник у складі тендерної пропозиції надає довідку від екологічного аудитора, що здійснював екологічний аудит учасника, яка містить опис заходів захисту довкілля та навколишнього природного середовища, які впроваджує та застосовує учасник. Крім цього, учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати звіт з екологічного аудиту учасника закупівлі з висновком про те, що учасник здійснює господарську діяльність у відповідності до вимог, зокрема: Водного кодексу України, Земельного кодексу України, Лісового кодексу України, Кодексу України про надра, Закону України «Про екологічний аудит», Закону України «Про оцiнку впливу на довкiлля», Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про охорону земель», Закону України «Про охорону атмосферного повітря», Закону України «Про вiдходи», Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону України «Про природно-заповідний фонд України», Закону України «Про екологічну мережу України», Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та інших нормативно-правових актів природоохоронного законодавства України.
В Україні екологічний аудит регулюється Законом України "Про екологічний аудит" та іншими нормативними актами. Він є добровільним (для внутрішнього контролю), тобто не зобов'язує всі компанії та організації робити цей звіт. Вимога щодо надання довідки від екологічного аудитора та звіту з екологічного аудиту зазвичай виникає у випадках, коли необхідно оцінити екологічний стан об'єкта, наприклад, при приватизації, банкрутстві, передачі у концесію або при здійсненні певних видів діяльності, що можуть мати значний вплив на довкілля. Екологічний аудит є обов'язковим у випадках:
Приватизації державних та комунальних підприємств.
Передачі об'єктів державної та комунальної власності в концесію.
Придбання або передачі у державну/комунальну власність підприємств, що здійснюють небезпечні види діяльності.
Екологічного страхування.
Створення спільних підприємств.
В інших випадках, передбачених законодавством або за рішенням суду
В Україні, наприклад, підприємства, які здійснюють значний вплив на довкілля (хімічна промисловість, енергетика, металургія), зобов’язані регулярно звітувати перед державними органами.
Вимога надання звіту з екологічного аудиту є надмірною, оскільки діяльність із постачання кондиціонерів не пов’язана з використанням надр, земельних ресурсів, водних об’єктів чи іншими аспектами, що регулюються зазначеними законодавчими актами. Такі вимоги більше відповідають закупівлям, пов’язаним із промисловим виробництвом чи діяльністю, що має прямий вплив на навколишнє середовище, а не постачанню обладнання!
Вимога про наявність звіту та довідки з екологічного аудиту є неправомірною, оскільки не має прямого зв’язку із закупівлею КОНДИЦІОНЕРІВ.
Дана вимога дискримінує учасників та суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі. Наприклад, постачальники можуть не мати потреби у отриманні звіту(довідки) з екологічного аудиту, адже, він є добровільним та не є обов'язковим в Україні! Тобто учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого звіту відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 11 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому така вимога Замовника є дискримінаційною по відношенню до Учасників, законодавчо не обґрунтованою та суперечить Закону України “Про публічні закупівлі”. Оскільки жодним нормативно-правовим актом не передбачено отримання звіту та довідки з екологічного аудиту для здійснення господарської діяльності.
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого звіту, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Замовник порушив вимоги частини 4 статті 22, частини 4 статті 23 та принципи публічних закупівель викладені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимоги щодо звіту з екологічного аудиту не сприяє добросовісній конкуренції серед учасників та ставить їх у нерівні умови. Отже, порушено принципи публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону. Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Також, промоніторивши ваші закупівлі кондиціонерів за 2024рік, можна здогадатися під якого ФОП ви робили такі вимоги.
Отже, враховуючи вищевказане, просимо внести зміни до ТД та прибрати вимоги п.5 в Додатку 1 (ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ), які б збільшили коло потенційних учасників. У разі відмови Замовника, будемо звертатися до АМКУ.
Дата оприлюднення звернення:
23.07.2025 16:57
добрий день, на ваш запит повідомляємо наступне:
Замовник самостійно визначає вимоги до потенційних Учасників , враховуючи нарми чинного законодавства. Відповідно до п.28 "Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" , затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 р., тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням особливостей.
Відповідно до ч.3 ст. 22 ЗУ "Про публічні закупівлі" визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Згідно із п.3 ч.2 ст.22 ЗУ "Про публічні закупівлі" визначено, що у тендерній документації зазначаються такі відомості як інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби-плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
У п.5 Загалих вимог Додатку №1 ТД нами встановлено вимогу щодо надання Учасниками у складі тендерних пропозицій звіту про екологічний аудит та висновку екологічного аудитора.
Ми не вважаємо вказану вимогу дискримінаційною, так як вищезазначені документи можуть бути отримані будь-яким учасником.
Враховуючи вищевикладене, наша тендерна документація, в тому числі технічне завдання, складене у відповідності до норм чинного законодавства та в тендерній документації встановлені однакові вимоги для всіх учасників торгів та не порушено принципи здійснення публічних закупівель. В Замовника відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
24.07.2025 16:33