Звернення:
За тендером : Апарат для визначення термоокиснювальної стабільності авіаційних палив для газотурбінних двигунів (методика JFTOT)
Тема:
Арбітражність методу оцінки відкладень
Зміст:
Шановний Замовнику,
Прохання уточнити, чому у переліку нормативних стандартів Ви посилаєтесь на стандарт DEF STAN 91-091, а не на STANAG 3747 Ed. 12 / AFLP-3747 Ed. C? Адже згідно затвердженого Міністерством Оборони України каталогу військових стандартів, прийнятого 15 травня 2025 року, до переліку чинних прийнятих ініціативних стандартів НАТО в Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та інших складових сектору безпеки і оборони для авіаційного палива для газотурбінних двигунів було включено лише стандарт STANAG 3747 Ed. 12 / AFLP-3747 Ed. C, про що є підтвердження на сторінці 23 цього каталогу: «Пально-мастильні матеріали. Авіаційне паливо для газотурбінних двигунів (F-24, F-27, F-34, F-35, F-37, F-40 та F-44). Технічні умови (STANAG 3747 Ed. 12 / AFLP-3747 Ed. C GUIDE SPECIFICATION (MINIMUM QUALITY STANDARDS) FOR AVIATION TURBINE FUELS (F-24, F-27, F-34, F-35, F-37, F-40 AND F-44), IDT)» - https://mod.gov.ua/diyalnist/normativno-pravova-baza/katalog-viiskovikh-standartiv. Стандарт DEF STAN 91-091 у цьому затвердженому каталозі відсутній.
Також окремо хочемо звернути Вашу увагу, що згідно STANAG 3747 Ed. 12 / AFLP-3747 Ed. C арбітражним методом оцінки відкладень на тестовій трубці наразі є виключно метод ETR.
Окрім того, у грудні минулого року відбулося засідання ASTM, на якому підкомітет D02.J01 запустив бюлетень (ballot D02.J01-25-01) щодо проекту перегляду специфікації ASTM D1655 (WK 93519, пункт 2). В бюлетні міститься поправка до Таблиці 1 та А 1.1 , яка встановлює, що у випадку спірних результатів між візуальними та метрологічними методами в якості арбітражного методу приймається метод згідно Додатка 3 (ETR), а за умови його відсутності – А2 (ITR) або А4 (MWETR). Таким чином у найближчий час очікується імплементування зміни до ASTM D1655 специфікації на авіаційне турбінне паливо, відповідно до якої арбітражним методом оцінки відкладень на тестовій трубці стане метод ETR. Таким чином, метод ETR буде вважатися арбітражним не лише згідно вже діючого та затвердженого Міністерством Оборони України стандарту НАТО STANAG 3747 Ed. 12 / AFLP-3747 Ed. C, а й стандартної специфікації ASTM D1655, яка встановлює технічні вимоги, методи випробувань та контрольні параметри для авіаційного палива для газотурбінних авіаційних двигунів.
Зважаючи на все вище викладене щиро радимо Вам переглянути вимоги, викладені у Вашій технічній специфікації до автоматичного приладу для оцінки відкладень та вимагати від учасників пропонувати прилад лише згідно Додатку А3 (метод ETR), який може працювати у поєднанні з будь-яким з основних приладів для випробування авіаційних палив на термоокиснювальну здатність, зазначених у ASTM D3241, виробництва PAC, FALEX Corporation aбо AD Systems тощо. Адже прилад для випробування на термоокиснювальну здатність та автоматичний прилад для оцінки відкладень на трубці працюють не залежно один від одного. Таким чином, придбавши автоматичний прилад для оцінки відкладень за методом ETR, Ви зможете використовувати його для оцінки відкладень на тестових трубках, отриманих в ході експерименту на приладі будь-якого виробника, та при цьому забезпечити себе на довгі роки арбітражним методом проведення оцінки відкладень на тестовій трубці і точно витратите державні кошти з максимальною користю для наших військово-повітряних сил, маючи змогу у будь-якій ситуації оперувати арбітражним методом оцінки відкладень та завжди довести свою правоту у будь-якій спірній ситуації. Зважаючи на те, що вартість автоматичного приладу для проведення оцінки відкладень становить зазвичай половину, а той більше, від вартості основаного приладу для випробування авіаційних палив на термоокиснювальну здатність, то купувати спочатку не арбітражний автоматичний прилад для проведення оцінки відкладень на трубці, щоб потім через деякий час бути вимушеним все рівно купувати і його, вважаємо економічно не доцільним для державного бюджету в наш час.
Враховуючи усе вище викладене, просимо вас внести зміни до технічних вимог – розглядати до закупівлі саме арбітражний метод оцінки відкладень на тестовій трубці ETR згідно затверджених стандартів Міністерством оборони України.
Дата оприлюднення звернення:
22.07.2025 16:09
Шановний учаснику!
Дякуємо за звернення та інформування. Для спрощення процедури закупівлі та введення приладу в облік, прийнято обрати за основу міжнародні стандарти ASTM D3241 та еквіваленти ISO 6249, IP 323 як метод випробування, а ASTM D1655 як специфікація на газотурбінне паливо, на основі яких базуються усі галузеві стандарти та настанови. Використання приладів, що відповідають ASTM D3241 та ASTM D1655 повністю відповідає практиці і вимогам військових стандартів, оскільки такі стандарти в переважній більшості ґрунтуються на вже існуючих, перевірених міжнародних методах випробувань. Це забезпечує сумісність, достовірність результатів та взаємне визнання в країнах-членах НАТО. Крім того, в Україні все ще діє національний стандарт ДСТУ 4796:2007, який базується на ASTM D1655 та DEF STAN 91-91, який також передбачає використання методу ASTM D3241.
Стосовно вашого посилання на засідання підкомітету D02.J01 та бюлетеню (D02.J01-25-01 щодо перегляду специфікації WK93519) щодо змін до специфікації ASTM D1655, ми маємо інформацію що дані зміни прийняті не були та метод вимірювання за Додатком 3 (ETR) не було прийнято як єдиний арбітражний метод.
Дякуємо за розуміння та співпрацю!
Дата оприлюднення відповіді:
24.07.2025 17:16