Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 27 серпня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог законодавства та оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі – постанова № 710), повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю, відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції чинній на момент проведення закупівлі (далі – Особливості), розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей, своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, правомірності внесення змін до договору, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом, відповідності умов тендерної документації, проєкту договору та договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Менського опорного закладу загальної освіти І-ІІІ ступенів ім. Т. Г. Шевченка Менської міської ради (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи від 17.07.2025 № 55 (далі – тендерна документація), реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Товариства з обмеженої відповідальності «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» (далі – ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 05.08.2025 № 63, повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 05.08.2025, договір підряду від 13.08.2025 № 2, укладений Замовником з ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» (далі – Договір), звіт про результати проведення процедури закупівлі, оприлюднений в електронній системі закупівель 13.08.2025, додаткову угоду від 14.08.2025 № 1 та від 25.08.2025 № 2, пояснення та документи Замовника на запити Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, оприлюднені в електронній системі закупівель 15.08.2025 та 26.08.2025.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог законодавства встановлено наступне.
Пунктом 3 Особливостей визначено, що Замовники, які зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 17 Особливостей визначено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону, та цих Особливостей.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Згідно з пунктом 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 (далі - Положення № 835) машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини. Згідно з пунктом 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати: Текстові дані TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*; Структуровані дані RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Крім цього, зазначаємо, що згідно з пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 11.06.2020 № 1082 (далі – Порядок № 1082), договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в ЕСЗ у форматі PDF.
Таким чином, у разі розміщення замовником в ЕСЗ договору про закупівлю, додатків до договору про закупівлю, змін до договору про закупівлю (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машиночитному форматі, наприклад, DOC(X), XML тощо.
Моніторингом установлено, що Замовником 13.08.2025 оприлюднено договір підряду від 13.08.2025 № 2, з додатком № 2 «План фінансування по об’єкту» до нього, які завантажені у форматі PDF.
Проте, Замовником не оприлюднено в електронній системі закупівель Договір та додаток № 2 «План фінансування по об’єкту» до нього у машинозчитувальному форматі, чим порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей встановлено наступне.
Відповідно до вимог пункту 3 розділу 1 «Загальні положення» та додатку 1 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації Замовником передбачено, що «Вартість робіт визначається з урахуванням наказу Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» та Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва»».
Згідно з пунктом 5.31 «Визначення коштів на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням будівельних робіт» Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі: 1) стадії проектування; 2) виду будівництва; 3) технічної та технологічної складності об’єкта будівництва, складності виконання будівельних робіт; 4) тривалості будівництва; 5) способів фінансування будівництва; 6) виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів.
Зазначені кошти враховуються у розмірі, визначеному на підставі обґрунтовувальних розрахунків підрядника, виходячи з перелічених факторів. При цьому за твердої договірної ціни – в розмірі до 1,5%.
Учасником ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» у тендерній пропозиції надано Договірну ціну на будівництво, в якій зазначено суму коштів на покриття ризиків всього 172,11869 тис. грн (у тому числі будівельних робіт 98,09326 тис. грн), що становить 1,99…%, тобто більше ніж 1,5%, що є порушенням вимог пункту 3 розділу 1 «Загальні положення» та додатку 1 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації Замовника та не дотриманням вимог Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (далі – Наказ № 281).
Відповідно до додатку 3 до тендерної документації Замовником передбачено, що Учасник має надати копію аналогічних договорів з усіма додатками до нього.
У тендерній пропозиції ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» надано додаткову угоду від 08.11.2022 № 4 до договору підряду від 12.08.2022 № 42-Б, укладеного з Управлінням капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації, без додатку № 3 – підсумкова відомість ресурсів та додатку № 1 а саме, локальних кошторисів до договірної ціни, чим не дотримано вимоги додатку 3 до тендерної документації Замовника.
Також, у тендерній пропозиції ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» надано додаткову угоду від 07.11.2022 № 4 до договору підряду від 12.08.2022 № 43-Б, укладеного з Управлінням капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації, без додатку № 3 – підсумкова відомість ресурсів та додатку № 1 а саме, локальних кошторисів до договірної ціни, чим не дотримано вимоги додатку 3 до тендерної документації Замовника.
Згідно з додатком 3 до тендерної документації Замовником передбачено, що «Учасник повинен підтвердити наявність робітників (будівельників, монтажників, робітників інших професій) у загальній кількості не менше 8 осіб, необхідних для виконання . Для виконання будівельних робіт Учасник повинен мати: монтажник – мінімум 4 чол.; маляр – мінімум 4 чол.; штукатур – мінімум 4 чол.; електрослюсар – мінімум 1 чол.;
Учасник повинен підтвердити фах працівників наданням відповідного посвідчення на кожного робітника, а саме: - група з електробезпеки (не менше ІІ групи електробезпеки); - результати перевірки знань з охорони праці; - результати перевірки знань з технології робіт (правила експлуатації, виробничі інструкції); - результати перевірки знань правил пожежної безпеки; - результати перевірки знань правил НПАОП під час виконання спеціальних робіт - робота з інструментом».
У тендерній пропозиції ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» надано цивільно-правовий договір від 03.01.2024, укладений з Заєць Миколою Григоровичем на виконання робіт тесляра, цивільно-правовий договір від 15.07.2025 з Пановиковим Олегом Анатолійовичем на виконання робіт бетоняра, цивільно-правовий договір від 03.01.2023 з Костюченко Олександром Сергійовичем на виконання підсобних робіт.
Проте, у тендерній пропозиції учасника не надано посвідчення на зазначених працівників, а саме: - група з електробезпеки (не менше ІІ групи електробезпеки); - результати перевірки знань з охорони праці; - результати перевірки знань з технології робіт (правила експлуатації, виробничі інструкції); - результати перевірки знань правил пожежної безпеки; - результати перевірки знань правил НПАОП під час виконання спеціальних робіт - робота з інструментом», чим не дотримано вимоги додатку 3 до тендерної документації Замовника.
Крім того, у тендерній пропозиції ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» надано цивільно-правовий договір від 03.01.2023, укладений з Павленко Юрієм Валерійовичем на виконання підсобних робіт. При цьому, у пункті 10 вказаного цивільно-правового договору зазначено, що виконавець Павленко Юрій Володимирович.
Також, у тендерній пропозиції ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс» надано цивільно-правовий договір від 15.07.2025, укладений з Бідою Олександром Миколайовичем на виконання робіт за напрямком монтажника. Проте, вищезазначені посвідчення, які підтверджують фах працівника видані на Беду Олександра Миколайовича.
Згідно з інформацією, оприлюдненою в електронній системі закупівель Замовником надано відповідь, яка не спростовує суті порушень.
Відповідно до вимог абзацу першого пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Проте, Замовником під час розгляду тендерної пропозиції не надано вимогу про виправлення вищезазначених невідповідностей до ТОВ «Будівельно-виробнича фірма «Кратос Плюс», чим недотримано вимоги абзацу першого пункту 43 Особливостей.
За результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації, умов проєкту договору та договору про закупівлю умовам Рамкової угоди встановлено наступне.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами:
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиція яких не містить інформації про найменування підрядника та субпідрядника (імен, прізвищ та дат народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника), як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункти ii. та iii. пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Проте, Замовником у додатку 2 «Проект договору підряду» до тендерної документації та як наслідок у Договорі не враховано вимоги визначені статтею 7 Рамкової угоди.
Згідно з інформацією, оприлюдненою в електронній системі закупівель, Замовником на запит Управління у ході моніторингу повідомлено про внесення змін до Договору додатковою угодою від 25.08.2025 № 2.