Звернення:
За тендером : Аудит фінансової звітності, складеної відповідно до Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, що полягає у перевірці даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності АТ «ПТІ «КИЇВОРГБУД» за 2024 рік, з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або іншим вимогам, відповідний код ДК 021:2015 – 79212000-3
Тема:
Встановлення дискримінаційних вимог
Зміст:
Встановлення дискримінаційних вимог у Додатку 2 до тендерної документації (перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної документації), а саме:
1) п. 1.1.2. містить положення про наявність у складі аудиторської фірми за основним місцем роботи, не менше 15 працівників, які включені до Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності.
Вважаємо таку вимогу протиправною, дискримінаційною та такою, що суперечить принципам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) і позбавляє можливості більшості учасників прийняти участь у процедурі закупівлі.
Статтею 16 Закону Замовникам надано право встановлювати один або декілька кваліфікаційних критеріїв. До переліку таких критеріїв Законом включений кваліфікаційний критерій «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».
Виходячи з системного аналізу норм Закону, такий кваліфікаційний критерій вимагає наявності в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, саме для виконання умов договору, що буде укладений за результатами процедури закупівлі, зокрема поставки товарів, надання послуг, виконання робіт.
Вами в Документації чітко визначено, що достатнім є залучення до надання аудиторських послуг, що є предметом закупівлі, НЕ МЕНШЕ 15 працівників, які включені до Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності.
Звертаємо увагу, що Законом встановлені певні вимоги до мінімальної штатної чисельності працівників, що працюють у суб’єкта аудиторської діяльності, який здійснює аудит підприємства, що становить суспільний інтерес. Відповідно до вимог Закону про аудит кількість таких працівників має бути не менше 10 осіб, однак така кількість є значно меншою, ніж кількість працівників, безпосередньо залучених до надання аудиторських послуг, яка визначена Замовником в Документації.
Враховуючи вищезазначене, встановлення в Документації вимоги щодо саме мінімальної загальної кількості працівників у учасника (не менше 15) не узгоджується з нормами Закону, зокрема нормами частини другої статті 16 Закону та частини четвертої статті 22 Закону (тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників).
На підставі викладеного вище, просимо внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
2) п. 1.1.3. містить положення щодо наявності у аудиторської фірми, не менше 10 (десяти)) працівників, які мають чинні сертифікати (дипломи) однієї з професійних організацій, що підтверджує високий рівень знань з МСФЗ, а саме ACCA, AICPA або ICAEW.
Вважаємо таку вимогу дискримінаційною та такою, що порушує охоронювані Законом права та інтереси Учасників з огляду на наступне.
Пунктом 4 частини першої статті 23 Закону про аудит встановлено, що для проведення аудиту підприємств, що становлять суспільний інтерес, щонайменше дві особи зі складу працівників суб’єкта аудиторської діяльності мають підтвердити кваліфікацію відповідно до статті 19 Закону про аудит або скласти іспит за напрямом, зазначеним у пункті 7 частини 2 статті 19 Закону про аудит, або мати чинні сертифікати (дипломи) професійних організацій, що підтверджують високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності. Перелік професійних організацій, сертифікат (диплом) яких свідчить про високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності, відповідно до статті 23 Закону про аудит, затверджується Радою нагляду за аудиторською діяльністю Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю (далі – Рада нагляду).
Радою нагляду прийнято рішення від 26 квітня 2023 року № 3/5/59 «Про затвердження Переліку професійних організацій, сертифікат (диплом) яких свідчить про високий рівень відповідних знань з міжнародних стандартів фінансової звітності», яким затверджено Перелік професійних організацій, сертифікат (диплом) яких свідчить про високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності , до якого увійшли:
1. Асоціація присяжних сертифікованих бухгалтерів (Association of Chartered Certified Accountants – АССА) – повне членство;
2. Американський інститут сертифікованих громадських бухгалтерів (Association of International Certified Professional Accountants – AICPA) – повне членство;
3. Інститут присяжних бухгалтерів Англії і Уельсу (The Institute of Chartered Accountants in England and Wales – ICAEW) – повне членство.
Звертаємо увагу, що норми пункту 4 частини першої статті 23 Закону про аудит встановлюють вимогу щодо наявності чинних сертифікатів (дипломів) професійних організацій, що підтверджують високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності не як безальтернативну для здійснення аудиту підприємств, що становлять суспільний інтерес, а лише як один з трьох можливих варіантів підтвердження кваліфікації працівників суб’єкта аудиторської діяльності.
Виходячи з норм Закону про аудит, вважаємо завищеною та нічим не обґрунтованою кількість фахівців, які повинні мати дійсне членство в одній із міжнародних організаціях бухгалтерів, встановлену Вами у Додатку 2 до тендерної документації.
Як зазначалось вище, згідно з пунктом 4 частини першої статті 23 Закону про аудит цілком достатнім для проведення аудиту підприємств, що становлять суспільний інтерес, є наявність не менше 2-х фахівців, які мають дійсне членство в одній із міжнародних організаціях бухгалтерів, зазначених в Документації.
Вважаємо наведені вище вимоги до учасників щодо кількості фахівців (не менше 10, які повинні мати дійсне членство в одній з міжнародних організацій бухгалтерів, що визначені Замовником в Документації, не обґрунтованими, дискримінаційними та такими, що порушують права та охоронювані Законом інтереси, оскільки позбавляють учасників можливості прийняти участь у цій процедурі закупівлі.
Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
3) п. 1.1.4. містить положення щодо наявності довідки, завірена оcобою, що надавала навчальні послуги учаснику, з аналізу великих масивів даних (Big Data Analysis) і пошуку шахрайства (Fraud Detection).
Вважаємо таку вимогу дискримінаційною та такою, що порушує охоронювані Законом права та інтереси Учасників, оскільки вимога щодо наявності довідки, завірена оcобою, що надавала навчальні послуги учаснику, з аналізу великих масивів даних (Big Dаta Analysis) і пошуку шахрайства (Fraud Detection) являється не обґрунтованою. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати відповідні підтверджуючі документи визначені п. 1.1.4. Додатку 2 до тендерної документації.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
4) п. 1.2.1. містить положення щодо надання довідки Учасником, що містить перелік договорів з надання учасником послуг, аналогічних предмету закупівлі (аудиторські перевірки фінансової звітності, складеної відповідно до МСФЗ) протягом 2023-2024 років не менше ніж з 10 підприємствами, що становлять суспільний інтерес, які на момент виконання завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності здійснювали господарську діяльність з передачі електричної енергії місцевими локальними мережами або розподілу електричної енергії.
Звертаємо увагу, що основним видом економічної діяльності у АТ «ПТІ «Київоргбуд» є 71.11. – діяльність у сфері архітектури, однак жодним чином не господарська діяльність пов’язана з передачею електричної енергії.
Окрім того, основним предметом послуги є аудит фінансової звітності, складеної відповідно до НП(С)БО, що полягає у перевірці даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності АТ «ПТІ «КИЇВОРГБУД» за 2024 р.
Виходячи з норм Закону про аудит, вважаємо нічим не обґрунтованим надання довідки з переліком договорів щодо виконання обов’язкового аудиту фінансової звітності саме тих підприємств, які здійснювали господарську діяльність з передачі електричної енергії.
Вважаємо наведені вище вимоги до учасників не обґрунтованими, дискримінаційними та такими, що порушують права та охоронювані Законом інтереси, оскільки позбавляють учасників можливості прийняти участь у цій процедурі закупівлі.
Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне внести зміни до Документації в цій частині з метою приведення її у відповідність до норм чинного законодавства України та усунення дискримінаційних вимог.
Дата оприлюднення звернення:
18.07.2025 17:17
Неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель. Тендер скасовується.
Дата оприлюднення відповіді:
21.07.2025 14:53