Звернення:
За тендером : Засоби радіоелектронного захисту (РЕБ) (код ДК 021-2015: 35730000-0 «Електронні бойові комплекси та засоби радіоелектронного захисту»)
Тема:
Звернення щодо усунення дискримінаційних вимог до ТУ та сертифікатів відповідності в тендерній документації
Зміст:
Шановний Замовнику!
У тендерній документації до предмета закупівлі виявлено дискримінаційну вимогу, а саме:
«Надання першої (титульної) сторінки технічних умов (ТУ), за якими виготовлений запропонований засіб РЕБ, що затверджені виробником та внесені до головного фонду технічних умов України та електронної бази даних «Технічні умови України» державним підприємством, що належить до сфери управління Мінекономіки, а також надання сертифіката відповідності, виданого сертифікованою лабораторією».
Вважаємо, що дана вимога є такою, що суперечить чинному законодавству України та порушує принципи здійснення публічних закупівель, виходячи з наступного:
1. Вимога не передбачена Законом України «Про публічні закупівлі»
Згідно зі статтею 22 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право вимагати документи, що підтверджують відповідність технічним, якісним або кількісним характеристикам предмета закупівлі.
Технічні умови (ТУ), зареєстровані у фонді технічних умов, не є єдиним або обов’язковим способом підтвердження відповідності виробу. Багато виробників, особливо у сфері оборонних технологій та засобів РЕБ, виготовляють продукцію за власними технічними регламентами чи конструкторською документацією, які не підлягають державній реєстрації з міркувань безпеки та конфіденційності.
2. Сертифікація у сертифікованій лабораторії не є обов’язковою
Законодавство України не встановлює обов’язкової сертифікації для більшості видів РЕБ-продукції. Сертифікація є добровільною, якщо інше прямо не передбачено законами або технічними регламентами.
Тому вимога надання сертифіката відповідності, виданого виключно сертифікованою лабораторією, звужує коло потенційних учасників та створює необґрунтовані бар’єри для участі у закупівлі.
3. Вимога суперечить принципу недискримінації учасників (ст. 5 Закону)
Стаття 5 Закону чітко визначає принципи здійснення закупівель:
добросовісна конкуренція серед учасників;
максимальна економія та ефективність;
відкритість і прозорість;
недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Встановлення вимоги щодо наявності саме титульної сторінки ТУ, внесених до електронної бази даних Мінекономіки, автоматично усуває з конкуренції виробників, які не мають зареєстрованих ТУ або з міркувань державної таємниці/безпеки не можуть їх оприлюднювати.
Аналогічно, вимога обов’язкового сертифіката відповідності створює перевагу лише тим виробникам, які вже пройшли сертифікацію, хоча вона не є обов’язковою для участі у торгах.
Висновок
Дана вимога:
не ґрунтується на законодавстві України,
порушує принципи ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»,
обмежує конкуренцію та дискримінує учасників, які виготовляють продукцію за іншими технічними регламентами.
Вимагаємо
Внести зміни до тендерної документації та виключити вимогу щодо надання:
титульної сторінки ТУ, внесених до бази даних Мінекономіки,
сертифіката відповідності, виданого сертифікованою лабораторією.
У разі відмови залишаємо за собою право подати скаргу до Антимонопольного комітету України відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення звернення:
17.07.2025 12:45
Шановний Учаснику.
Так як Замовник має на меті придбати достатньо специфічний Товар від роботи якого залежить життя та здоров'я людей, то він, природно, хотів би мати хоч якесь підтвердження його якісних характеристик.
Зважаючи ж на достатньо широкий перелік документів, які можуть їх підтверджувати, то Замовник, поставивши вимогу надати лише їх невелику частину (яка, разом з тим підтверджує, що виробник Товару хоча б мінімально подбав про організацію виробництва), не вважає такі вимоги дискримінаційними і надмірними.
Дата оприлюднення відповіді:
18.07.2025 20:02