Обгрунтування використання процедури
Згідно з підпунктом 4 пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 02.07.2014 № 228 (далі – Положення № 228), основним завданням Мін’юсту є здійснення захисту інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземних суб’єктів та України.
Підпункт 61 пункту 4 Положення № 228 регламентує, що Мін’юст відповідно до покладених на нього завдань залучає юридичних радників, зокрема іноземних, для захисту прав та інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Окрім Положення № 228, Мін’юст у своїй роботі керується Порядком здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України і заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, затвердженим Указом Президента України від 25.06.2002 № 581/2002 (далі – Порядок № 581).
Відповідно до підпункту 5 пункту 5 Порядку № 581 Мін’юст для забезпечення захисту прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України здійснює згідно із законодавством України закупівлю за кошти Державного бюджету України послуг юридичних радників, наданих у зв’язку із представництвом прав та інтересів держави Україна у закордонних юрисдикційних органах.
Підпунктом 10 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості здійснення публічних закупівель), визначено, що придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Згідно з пунктом 14 Особливостей здійснення публічних закупівель, запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Відповідно до пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону та цих особливостей.
Абзацом другим пункту 41 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання бюджетних коштів» від 11.10.2016 № 710 встановлено, що головним розпорядникам бюджетних коштів з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів потрібно забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
Станом на сьогодні наявна потреба в закупівлі юридичних послуг на 2025 рік у справі за позовом компанії «Sinohydro Corporation Limited» до Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України (далі – Справа).
Закордонний юрисдикційний орган: Міжнародний арбітражний суд Міжнародної торгової палати (далі – трибунал).
Сума позовних вимог до України становить: 12 170 237,90 євро, а також арбітражні витрати, витрати на правничу допомогу, включаючи пеню на вказані витрати.
14.10.2024 – трибуналом направлено сторонам запит про надання додаткових пояснень щодо питання:
i. якою є позиція застосовного права до контракту (законодавство України) та права місця арбітражу (законодавство Франції) щодо необхідності трибуналу перевіряти чинність Рішення Ради з врегулювання спорів (далі –РВС) № 3 для розгляду позовної вимоги позивача про зобов’язання відповідача негайно виконати Рішення РВС № 3;
ii. чи є допустимим та доцільним трибуналу розглядати питання щодо застосування доктрини процесуального естопелю (procedural estoppel) у цьому арбітражному провадженні;
iii. питань правового регулювання публічного порядку та процесуального естопеля правом України (застосовне право) та правом Французької Республіки (право місця арбітражу) (далі - запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля).
10.12.2024 – сторонами подано пояснення у відповідь на запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля.
13.02.2025 – позивачем (в рамках другого раунду) подано пояснення у відповідь на запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля.
15.02.2025 – відповідачем (в рамках другого раунду) подано пояснення у відповідь на запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля разом з експертним висновком від професора з французького права, зокрема, щодо питань процесуального шахрайства і порушення публічного порядку рішенням Ради з врегулювання спорів № 3 і потенційним рішенням трибуналу щодо примусового виконання такого рішення РВС № 3 (далі - Висновок експерта).
26.02.2025 – позивачем подано трибуналу клопотання щодо неврахування Висновку експерта, або, в якості альтернативи, надання позивачу можливості подати свої коментарі стосовно Висновку експерта.
07.03.2025 – відповідачем подано трибуналу коментарі на клопотання позивача від 26.02.2025, з клопотанням прийняти Висновок експерта як належний доказ, який подано з додержанням всіх процесуальних правил у цій Справі, а також, у разі надання трибуналом можливості позивачу подати свої коментарі стосовно Висновку експерта, надати можливість відповідачу прокоментувати аргументацію і доводи, викладені в таких коментарях позивача стосовно Висновку експерта.
13.04.2025 – трибуналом видано процесуальний наказ № 3, яким:
- долучено до матеріалів справи додатки, долучені до Висновку експерта, разом із рештою поданих відповідачем пояснень від 15.02.2025;
- надано сторонам можливість до 23.04.2025 зробити остаточні подання обсягом не більше 2 500 слів (включаючи виноски та додатки), які обмежуються розглядом наслідків виключення Висновку експерта для аргументів, викладених у поясненнях відповідача від 15.02.2025.
23.04.2025 – сторонами подано письмові пояснення щодо питання визначення прийнятності доказів долучених до Висновку експерта в контексті їх оцінки на підтвердження аргументів наведених в другому раунді пояснень відповідача щодо питань естопеля та публічного порядку.
Наразі очікується рішення трибуналу щодо питання визначення прийнятності доказів долучених до Висновку експерта, після чого трибунал визначить наступні кроки у Справі.
Відтак, по Справі у 2025 році наявна потреба у таких юридичних послугах:
- юридичний аналіз пояснень позивача (в рамках другого раунду) у відповідь на запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля (подано 13.02.2025);
- підготовка та подання відповідачем (в рамках другого раунду) пояснень у відповідь на запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля правом України (застосовне право) та правом Франції (право місця арбітражу) разом з Висновком експерта (подано 15.02.2025);
- юридичний аналіз клопотання позивача щодо неврахування Висновку експерта, або, в якості альтернативи, надання позивачу можливості подати свої коментарі стосовно Висновку експерта (подано 26.02.2025);
- підготовка та подання відповідачем трибуналу коментарів на клопотання позивача від 26.02.2025, з клопотанням прийняти Висновок експерта як належний доказ, який подано з додержанням всіх процесуальних правил у цій Справі, а також, у разі надання трибуналом можливості позивачу подати свої коментарі стосовно Висновку експерта, надати можливість відповідачу прокоментувати аргументацію і доводи, викладені в таких коментарях позивача стосовно Висновку експерта (подано 07.03.2025);
- підготовка та подання відповідачем письмових пояснень щодо питання визначення прийнятності доказів долучених до Висновку експерта в контексті їх оцінки на підтвердження аргументів наведених в другому раунді пояснень відповідача щодо питань естопеля та публічного порядку (подано 23.04.2025);
- участь у дзвінках та листуванні у Справі.
Для забезпечення захисту прав та інтересів України у цій Справі у 2021-2024 роках було залучено юридичного радника – міжнародну юридичну фірму «Foley Hoag LLP» (далі – юридичний радник). Юридичний радник володіє повною інформацією щодо матеріалів та фактичних обставин Справи, не має конфлікту інтересів та відомий суду як офіційний представник України.
Відтак заміна юридичного радника призведе до таких негативних наслідків, як додаткові витрати бюджетних коштів на оплату послуг нового юридичного радника з входження в курс Справи, побудови стратегії захисту України тощо. Окрім того, протилежна сторона може скористатись відсутністю юридичного радника України в період пошуку нового юридичного радника та його залучення шляхом укладення відповідного договору про закупівлю юридичних послуг, входження новим юридичним радником в курс Справи, що з високою ймовірністю вплине на погіршення правової позиції України у Справі.
У зв’язку із зазначеним, рішенням міжвідомчої робочої групи з питань, пов’язаних із забезпеченням належного захисту прав та інтересів України у справі за позовом компанії «Sinohydro Corporation Limited» до Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України від 17.01.2025, було визнано за доцільне залучення у 2025 році в межах наявного бюджетного фінансування міжнародної юридичної фірми «Foley Hoag LLP» у якості юридичного радника, та закупівлі її послуг, для забезпечення належного представництва та захисту інтересів держави у цій Справі, в порядку застосування переговорної процедури або у порядку застосування Особливостей здійснення публічних закупівель, або у іншому порядку, що може бути у подальшому встановлений відповідним законодавством.
З огляду на специфіку Справи, її характер, складність та ризики, які постають перед Україною, є наявна потреба у здійсненні Мін’юстом у 2025 році закупівлі послуг юридичного радника України для забезпечення захисту прав та інтересів України в цій Справі, та недопущення прийняття закордонним юрисдикційним органом рішення проти України, яким буде покладено на Україну зобов’язання щодо сплати, присуджених до стягнення сум на користь позивача.
Варто зазначити, що відсутність юридичного радника по Справі може призвести до:
- винесення рішення проти України, в ході та в наслідок виконання якого можуть бути завдані збитки Державному бюджету України, накладено арешт на майно держави за кордоном;
- погіршення іміджу України на міжнародній арені;
- обмеження доступу України до міжнародних фінансових інструментів запозичення.
Фінансування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів держави Україна під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, регулюється Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, під час здійснення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, а також забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2003 № 1198 (далі – Порядок № 1198), та у межах виділених бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний рік за бюджетною програмою КПКВК 3601150.
Відтак, наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 № 275 не застосовується до зазначеної закупівлі, оскільки до розрахунку очікуваної вартості закупівлі застосовується Порядок № 1198.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 Порядку № 1198 бюджетні кошти спрямовуються на закупівлю робіт і послуг юридичних радників, у тому числі іноземних, які мають знання, необхідні для здійснення заходів щодо захисту прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, володіють відповідною іноземною мовою та належним чином атестовані (за наявності в законодавстві держави місця арбітражу (суду) вимог щодо атестації у відповідних державних установах, органах).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1198 планування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України (далі – витрати), за рахунок коштів державного бюджету, Мін’юст здійснює на підставі поданих юридичними радниками розрахунків витрат, на відповідний бюджетний період згідно з вимогами Бюджетного кодексу України.
На запит Мін’юсту юридичним радником було надано розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році
707 640,00 дол. США.
26.05.2025 затверджено Кошторис видатків по справам за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Кошторис видатків по справам) та Перелік спорів, щодо яких здійснюється урегулювання, і справ, які розглядаються у закордонних юрисдикційних органах, на бюджетний період 2025 року, що фінансуються за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Перелік спорів/справ) на бюджетний період 2025 року.
Згідно із Кошторисом видатків по справам допустимий обсяг видатків відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» на ведення Справи у 2025 році складає 21 924 000,00 гривень (далі, відповідно, розмір бюджетного призначення, бюджетні асигнування).
Під час здійснення планування видатків у Кошторисі видатків по справам використовувався прогнозований курс гривні по відношенню до долару США:
1 USD = 45,0 грн.
В частині першій статті 47 Бюджетного кодексу України зазначено, що відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Згідно з частиною першою статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Отже, наданий юридичним радником розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 707 640,00 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 31 843 800,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам: 1 дол. США=45,0 грн), перевищує на 31,1% бюджетні асигнування, які встановлені у Кошторисі видатків по справам на ведення Справи у 2025 році.
У зв’язку із значним дефіцитом видатків за бюджетною програмою КПКВК 3601150, відсутня можливість укласти договір про закупівлю усіх необхідних юридичних послуг у Справі відповідно до наданого юридичним радником розрахунку витрат на 2025 рік.
Враховуючи вказане, юридичним радником по цій Справі на запит Мін’юсту було надано розрахунок витрат у загальному розмірі 418 382,00 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 18 827 190,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам за КПКВК 3601150: 1 дол. США=45,0 грн), та не перевищує розмір бюджетного призначення. Вказаний розрахунок витрат покриває вартість юридичних послуг у Справі на період з 01.01.2025 по 30.04.2025.
Обсяг юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 30.04.2025, які Мін’юст в межах розміру бюджетних призначень має змогу наразі профінансувати, включає:
- юридичний аналіз пояснень позивача (в рамках другого раунду) у відповідь на запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля (подано 13.02.2025);
- підготовка та подання відповідачем (в рамках другого раунду) пояснень у відповідь на запит трибуналу про надання додаткових пояснень щодо питань порядку регулювання публічного порядку та процесуального естопеля правом України (застосовне право) та правом Франції (право місця арбітражу) разом з Висновком експерта (подано 15.02.2025);
- юридичний аналіз клопотання позивача щодо неврахування Висновку експерта, або, в якості альтернативи, надання позивачу можливості подати свої коментарі стосовно Висновку експерта (подано 26.02.2025);
- підготовка та подання відповідачем трибуналу коментарів на клопотання позивача від 26.02.2025, з клопотанням прийняти Висновок експерта як належний доказ, який подано з додержанням всіх процесуальних правил у цій Справі, а також, у разі надання трибуналом можливості позивачу подати свої коментарі стосовно Висновку експерта, надати можливість відповідачу прокоментувати аргументацію і доводи, викладені в таких коментарях позивача стосовно Висновку експерта (подано 07.03.2025);
- підготовка та подання відповідачем письмових пояснень щодо питання визначення прийнятності доказів долучених до Висновку експерта в контексті їх оцінки на підтвердження аргументів наведених в другому раунді пояснень відповідача щодо питань естопеля та публічного порядку (подано 23.04.2025);
- участь у дзвінках та листуванні у Справі в межах зазначеного періоду.
Проте з високою ймовірністю упродовж 2025 року може виникнути потреба у надані інших юридичних послуг по Справі, а відтак у подальшому існуватиме необхідність у пошуку додаткового фінансування та проведення додаткової закупівлі юридичних послуг по Справі.
Враховуючи вищевикладене, наразі очікувана вартість предмета закупівлі юридичних послуг в межах наявного фінансування по Справі за бюджетною програмою КПКВК 3601150 становить 18 827 190,00 грн, що є еквівалентом загальної вартості юридичних послуг, яка визначена у розрахунку витрат міжнародної юридичної фірми «Foley Hoag LLP» на період з 01.01.2025 по 30.04.2025.
Відтак, наразі наявна потреба у закупівлі юридичних послуг у справі за позовом компанії «Sinohydro Corporation Limited» до Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України для забезпечення захисту прав та інтересів України шляхом укладення договору про закупівлю юридичних послуг з міжнародною юридичною фірмою «Foley Hoag LLP» на суму 418 382,00 дол. США, який набирає чинності з моменту його підписання і скріплення печатками сторін та діє по 01.12.2025, а в частині фінансових зобов’язань – до їх повного виконання, із розповсюдженням дії умов договору на взаємовідносини (які за своєю суттю є предметом договору), що виникли між сторонами з 01.01.2025 та діяли до моменту укладення договору відповідно до частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, та зі строком надання юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 30.04.2025.