Обгрунтування використання процедури
Згідно з підпунктом 4 пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 02.07.2014 № 228 (далі – Положення № 228), основним завданням Мін’юсту є здійснення захисту інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземних суб’єктів та України.
Підпункт 61 пункту 4 Положення № 228 регламентує, що Мін’юст відповідно до покладених на нього завдань залучає юридичних радників, зокрема іноземних, для захисту прав та інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Окрім Положення № 228, Мін’юст у своїй роботі керується Порядком здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України і заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, затвердженим Указом Президента України від 25.06.2002 № 581/2002 (далі – Порядок № 581).
Відповідно до підпункту 5 пункту 5 Порядку № 581 Мін’юст для забезпечення захисту прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України здійснює згідно із законодавством України закупівлю за кошти Державного бюджету України послуг юридичних радників, наданих у зв’язку із представництвом прав та інтересів держави Україна у закордонних юрисдикційних органах.
Підпунктом 10 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості здійснення публічних закупівель), визначено, що придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Згідно з пунктом 14 Особливостей здійснення публічних закупівель, запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Відповідно до пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону та цих особливостей.
Абзацом другим пункту 41 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання бюджетних коштів» від 11.10.2016 № 710 встановлено, що головним розпорядникам бюджетних коштів з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів потрібно забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
Станом на сьогодні наявна потреба в закупівлі юридичних послуг на 2025 рік у справі за позовом компанії «CTF Holdings S.A.» (Велике Герцогство Люксембург) до держави Україна (далі – Справа).
Закордонний юрисдикційний орган: Міжнародний центр по врегулюванню інвестиційних спорів (далі, відповідно, МЦВІС, трибунал).
Сума позовних вимог до України становить: не менше 160 млн. дол. США.
31.07.2024 – МЦВІС повідомлено Мін’юст про запит про арбітраж від компанії «CTF Holdings S.A.» (Велике Герцогство Люксембург) до держави Україна, поданий позивачем до МЦВІС 28.07.2024, у зв’язку із нібито порушенням Україною його прав як інвестора відповідно до Угоди між Урядом України та Бельгійсько-Люксембурзьким Економічним Союзом про взаємне заохочення і захист інвестицій від 26.02.1997.
16.08.2024 – МЦВІС зареєстровано запит про арбітраж, після чого почався перебіг процесуальних строків у Справі, а також процес формування трибуналу.
05.10.2024 – призначено боковим арбітром від позивача Гураб Банержі, кандидатуру якого позивач визначив у запиті про арбітраж.
02.09.2024 – Мін’юстом направлено лист до МЦВІС щодо організаційних питань (строк призначення арбітра від України, представників України у справі, мови та місця арбітражу, конфіденційності).
17.09.2024 – П’єром Майер (Французька Республіка) повідомлено про згоду бути призначеним арбітром від України.
09.10.2024 – Україною повідомлено МЦВІС про кандидатуру арбітра від України.
14.10.2024 – Україною заявлено про призначення П’єра Майер своїм арбітром у Справі.
13.11.2024 – сторонами повідомлено МЦВІС про досягнення згоди щодо продовження строків для погодження процедури призначення головуючого арбітра по Справі.
13.01.2025 – сторонами повторно повідомлено МЦВІС про досягнення згоди щодо продовження строків для погодження процедури призначення головуючого арбітра по Справі.
09.05.2025 – сторонами погоджено процедуру призначення головуючого арбітра та направлено відповідне повідомлення до МЦВІС.
14.05.2025 – позивачем направлено до МЦВІС критерії щодо головуючого арбітра.
15.05.2025 – Україною направлено до МЦВІС критерії щодо головуючого арбітра.
20.05.2025 – Україною подано заперечення щодо головуючого арбітра до критеріїв запропонованих позивачем.
Наразі ведеться підготовча робота, здійснюється формування трибуналу, опрацьовуються матеріали Справи.
Відтак, по Справі у 2025 році наявна потреба у таких юридичних послугах:
- продовження перемовин з представником позивача щодо процедури призначення головуючого арбітра по Справі;
- опрацювання кандидатур головуючих арбітрів, наданих МЦВІС;
- прийняття участі в процесуальній конференції № 1 (протягом 60 днів з моменту формування трибуналу);
- опрацювання процесуального наказу № 1 за результатом проведення процесуальної конференції № 1 (має бути затверджений протягом 15 днів з моменту проведення процесуальної конференції № 1);
- аналіз запиту про арбітраж з метою визначення обсягу доказової бази та переліку потенційних свідків, що буде використано під час формування позиції у відзиві на позовну заяву;
- робота з потенційними свідками;
- опрацювання позовної заяви (у випадку встановлення трибуналом строків подання позовної заяви в межах 2025 року);
- підготовка відзиву на позовну заяву (за можливості, надання частини послуг буде перенесено на 2026 рік).
Для забезпечення захисту прав та інтересів України у цій Справі у 2024 році було залучено юридичного радника – міжнародну юридичну фірму «Foley Hoag LLP» (далі – юридичний радник). Юридичний радник володіє повною інформацією щодо матеріалів та фактичних обставин Справи, не має конфлікту інтересів та відомий арбітражу як офіційний представник України.
Рішенням міжвідомчої робочої групи з питань, пов’язаних із забезпеченням належного представництва та захисту інтересів держави Україна у справі за позовом компанії «CTF Holdings S.A.» (Велике Герцогство Люксембург) до держави Україна від 17.01.2025, було визнано за доцільне залучення у 2025 році в межах наявного бюджетного фінансування міжнародної юридичної фірми «Foley Hoag LLP» у якості юридичного радника, закупівлі її послуг, для забезпечення належного представництва та захисту інтересів держави у цій справі в порядку застосування переговорної процедури або у порядку застосування Особливостей здійснення публічних закупівель, або у іншому порядку, що може бути у подальшому встановлений відповідним законодавством.
З огляду на специфіку Справи, її характер, складність та ризики, які постають перед Україною, є наявна потреба у здійсненні Мін’юстом у 2025 році закупівлі послуг юридичного радника України для забезпечення захисту прав та інтересів України в цій Справі, та недопущення прийняття закордонним юрисдикційним органом рішення проти України, яким буде покладено на Україну зобов’язання щодо сплати, присуджених до стягнення сум на користь позивача.
Варто зазначити, що відсутність юридичного радника по Справі може призвести до:
- винесення рішення проти України, в ході та в наслідок виконання якого можуть бути завдані збитки Державному бюджету України, накладено арешт на майно держави за кордоном;
- погіршення іміджу України на міжнародній арені;
- обмеження доступу України до міжнародних фінансових інструментів запозичення.
Фінансування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів держави Україна під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, регулюється Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, під час здійснення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, а також забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2003 № 1198 (далі – Порядок № 1198), та у межах виділених бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний рік за бюджетною програмою КПКВК 3601150.
Відтак, наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 № 275 не застосовується до зазначеної закупівлі, оскільки до розрахунку очікуваної вартості закупівлі застосовується Порядок № 1198.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 Порядку № 1198 бюджетні кошти спрямовуються на закупівлю робіт і послуг юридичних радників, у тому числі іноземних, які мають знання, необхідні для здійснення заходів щодо захисту прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, володіють відповідною іноземною мовою та належним чином атестовані (за наявності в законодавстві держави місця арбітражу (суду) вимог щодо атестації у відповідних державних установах, органах).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1198 планування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України (далі – витрати), за рахунок коштів державного бюджету, Мін’юст здійснює на підставі поданих юридичними радниками розрахунків витрат, на відповідний бюджетний період згідно з вимогами Бюджетного кодексу України.
На запит Мін’юсту юридичним радником було надано розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 1 600 000,00 дол. США.
26.05.2025 затверджено Кошторис видатків по справам за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Кошторис видатків по справам) та Перелік спорів, щодо яких здійснюється урегулювання, і справ, які розглядаються у закордонних юрисдикційних органах, на бюджетний період 2025 року, що фінансуються за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Перелік спорів/справ) на бюджетний період 2025 року.
Згідно із Кошторисом видатків по справам допустимий обсяг видатків відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» на ведення Справи у 2025 році складає 13 027 500,00 гривень (далі, відповідно, розмір бюджетного призначення, бюджетні асигнування).
Під час здійснення планування видатків у Кошторисі видатків по справам використовувався прогнозований курс гривні по відношенню до долару США:
1 USD = 45,0 грн.
В частині першій статті 47 Бюджетного кодексу України зазначено, що відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Згідно з частиною першою статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Отже, наданий юридичним радником розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 1 600 000,00 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 72 000 000,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам: 1 дол. США=45,0 грн), перевищує на 81,9% бюджетні асигнування, які встановлені у Кошторисі видатків по справам на ведення Справи у 2025 році.
У зв’язку із значним дефіцитом видатків за бюджетною програмою КПКВК 3601150, відсутня можливість укласти договір про закупівлю усіх необхідних юридичних послуг у Справі відповідно до наданого юридичним радником розрахунку витрат на 2025 рік.
Разом з тим, листом від 06.06.2025 юридичний радник повідомив Мін’юст про те, що з 20.06.2025 партнер міжнародної юридичної фірми «Foley Hoag LLP» Юрій Пархоменко (Yuri Parkhomenko), відомий арбітражу як офіційний представник України, та який володіє повною інформацією щодо обставин та суті Справи залишає роботу у вказаній юридичній фірмі та розпочинає працювати у іншій міжнародній юридичній фірмі (інформація щодо нового місця роботи офіційного представника України у Справі буде надана згодом).
Прийняття рішення щодо продовження співпраці із міжнародною юридичною фірмою «Foley Hoag LLP» (новою командою юристів), або з офіційним представником України у Справі потребує проведення засідання МРГ. Після отримання листа, Мін’юстом було надано інструкції юридичному раднику зупинити роботу над Справою до наступних вказівок.
У зв’язку з викладеним, є доцільним забезпечити закупівлю та оплату послуг, які були фактично надані юридичним радником за період з 01.01.2025 по 31.05.2025.
Враховуючи вказане, юридичним радником по цій Справі на запит Мін’юсту було надано розрахунок витрат у загальному розмірі 77 022,50 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 3 466 012,50 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам за КПКВК 3601150: 1 дол. США=45,0 грн), та не перевищує розмір бюджетного призначення. Вказаний розрахунок витрат покриває вартість мінімально необхідних юридичних послуг у Справі на період з 01.01.2025 по 31.05.2025.
Обсяг юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 31.05.2025, які Мін’юст в межах розміру бюджетних призначень вбачає за доцільне наразі профінансувати, включає:
- продовження перемовин з представником позивача щодо процедури призначення головуючого арбітра по Справі;
- опрацювання кандидатур головуючих арбітрів, наданих МЦВІС;
- прийняття участі в процесуальній конференції № 1 (протягом 60 днів з моменту формування трибуналу);
- опрацювання процесуального наказу № 1 за результатом проведення процесуальної конференції № 1 (має бути затверджений протягом 15 днів з моменту проведення процесуальної конференції № 1);
- аналіз запиту про арбітраж з метою визначення обсягу доказової бази та переліку потенційних свідків, що буде використано під час формування позиції у відзиві на позовну заяву;
- робота з потенційними свідками;
- опрацювання позовної заяви (у випадку встановлення трибуналом строків подання позовної заяви в межах 2025 року);
- підготовка відзиву на позовну заяву (за можливості, надання частини послуг буде перенесено на 2026 рік).
Проте, існує вірогідність виникнення упродовж 2025 року потреби у наданні інших юридичних послуг по Справі на 2025 рік. Виникнення такої потреби залежить від процесуального розгляду Справи та дій, яких може вжити по Справі протилежна сторона, а відтак таку потребу наразі передбачити не вбачається за можливе.
Враховуючи вищевикладене, наразі очікувана вартість предмета закупівлі юридичних послуг в межах наявного фінансування по Справі за бюджетною програмою КПКВК 3601150 становить 3 466 012,50 грн, що є еквівалентом загальної вартості юридичних послуг, яка визначена у розрахунку витрат міжнародної юридичної фірми «Foley Hoag LLP» на період з 01.01.2025 по 31.05.2025.
Відтак, наразі наявна потреба у закупівлі юридичних послуг у справі за позовом компанії «CTF Holdings S.A.» (Велике Герцогство Люксембург) до держави Україна для забезпечення захисту прав та інтересів України шляхом укладення договору про закупівлю юридичних послуг з міжнародною юридичною фірмою «Foley Hoag LLP» на суму 77 022,50 дол. США, який набирає чинності з моменту його підписання і скріплення печатками сторін та діє по 01.12.2025, а в частині фінансових зобов’язань – до їх повного виконання, із розповсюдженням дії умов договору на взаємовідносини (які за своєю суттю є предметом договору), що виникли між сторонами з 01.01.2025 та діяли до моменту укладення договору відповідно до частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, та зі строком надання юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 31.05.2025.