Звернення:
За тендером : Електрична енергія (з розподілом)
Тема:
Дискримінаційність та незаконність
Зміст:
Доброго дня! У складі тендерної документації щодо закупівлі Електричної енергії за ДК 021:2015 09310000-5 Вами висунуто вимогу щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема: • Закон України «Про публічні закупівлі»; • Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану); • ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання. Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації. Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі. Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства. Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог. Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії. Така практика є неприпустимою та буде предметом розгляду контролюючих органів. Практика АМКУ підтверджує незаконність подібних дій. Зокрема: • Рішення АМКУ №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (UA-2023-04-26-009178-a); • Рішення №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (UA-2023-08-17-012915-a); • Рішення №9405-р/пк-пз від 27.06.2023 (UA-2023-06-01-002051-a); • Рішення №10240-р/пк-пз від 05.07.2023 (UA-2023-06-12-000599-a) — у цьому рішенні АМКУ вкотре визнав вимогу щодо ISO для постачальників електроенергії дискримінаційною, зазначивши, що вона не пов’язана з предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію. Додатково звертаємо Вашу вагу на офіційне роз`яснення посилання НКРЕКП, розміщене за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel У ньому чітко зазначено: «Законом України “Про ринок електричної енергії” не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.» Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
18.07.2025 14:49
Шановний потенційний Учасник процедури закупівлі.
Ознайомившись, із вищевикладеним зверненням, Замовник вважає за необхідне повідомити про наступне:
такою, що не узгоджується з вимогами законодавства, на думку Учасника, є умова Додатку 1 до тендерної документації, відповідно до якої, Учасник в складі тендерної пропозиції має надати: «Учасники зобов’язані документально підтвердити у складі своєї пропозиції успішне проход-ження сертифікації системи управління кібербезпекою та захистом при забезпеченні функціонування веб-сайта ліцензіата вимогам ДСТУ ISO/ІЕС 27001:2023) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», щляхом надання оригіналу або копії відповідного сертифікату. Сертифікат, окрім інших видів, має включати: веб-портали (ДКПП 63.12). Сертифікат повинен бути, виданий на ім‘я учасника закупівлі, бути дійсним на момент подання пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами технічного нагляду або наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію.» та «На підтвердження виконання систем управління якістю, Учасник повинен надати оригінал або копію сертифікату управління якістю ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги». Сертифікат повинний бути виданий Учаснику органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності), який був акредитований Національним агентством з акредитації України (далі - НААУ) на момент видачі сертифікату в частині ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» на кодом напрямку галузі економіки (25) – Постачання електроенергії.
Зазначений сертифікат, окрім інших видів, має включати:
- розподілення електроенергії (ДКПП 35.13);
- торгівля електроенергією; (ДКПП 35.14);
Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами технічного нагляду або наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював сертифікацію.
Організація, що видала вищезазначені документи повинна входити до переліку органів з сертифікації систем менеджменту, акредитованих на відповідність вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1:2017 (EN ISO/IEC 17021-1:2015, IDT; ISO/IEC 17021-1:2015, IDT;) та ДСТУ ISO/TS 22003:2019 (ISO/TS 22003:2013, IDT), ISO 50003:2021, на підтвердження чого надати скановану копію чинного Атестату про акредитацію, виданого НААУ з додатками. Акредитація в частині ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», повинна розповсюджуватися на код напрямку галузі економіки (25) – постачання електроенергії, про повинно бути зазначено у відповідному додатку до атестата про акредитацію».
Учасник посилається на пункт 29 Особливостей, яким визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
ПРЕДМЕТОМ закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія.
В Україні ВІДСУТНІЙ національний стандарт «Електрична енергія».
Відповідно до пункту 3.6. розділу ІІІ тендерної документації, вимоги до предмету закупівлі встановлені Додатком 2 «Технічна специфікація Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі Електрична енергія без розподілу(код за ДК 021:2015 - 09310000-5 Електрична енергія) до тендерної документації.
Зокрема, в пункті 4 додатку 2 до тендерної документації «2. Особливі вимоги до предмету закупівлі» зазначено:
«…
Відносини між енергопостачальною організацією та споживачем електричної енергії регулюються наступними документами:
- Постанова КМУ 1178;
- Законом України "Про публічні закупівлі";
- Законом України від 13.04.2017 № 2019-VIII "Про ринок електричної енергії";
- Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії";
- Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 "Про затвердження Правил ринку";
- Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу"»;
- Іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії».
Постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 затверджено «ПОРЯДОК забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання» (далі – Порядок) та відповідно до пункту 1.1. глави 1, цей Порядок визначає перелік загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання і регулює відносини, пов’язані з електропостачанням відповідно до загальних та гарантованих стандартів якості, захистом прав споживачів та наданням електропостачальником або оператором системи розподілу (далі - ОСР), або оператором системи передачі (далі - ОСП) компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості електропостачання споживачам або замовникам (у випадку недотримання гарантованих стандартів якості під час приєднання до електричних мереж електроустановок, призначених для споживання електричної енергії). Порядком визначено 22 гарантовані стандарти для оператора системи розподілу (далі – ОСР), 17 гарантованих стандартів для оператора системи передачі (далі – ОСП) та 6 гарантованих стандартів для електропостачальника.
Підпунктом 1 пункту 2.3 глави 2 Порядку, визначено 22 гарантовані стандарти для ОСР, в тому числі:
«2.3. До гарантованих стандартів якості надання послуг ОСР належать:
1) дотримання показників змінення напруги, встановлених Кодексом систем розподілу;»
Відповідно до пункту 11.4.6. глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення» (далі - ДСТУ EN 50160:2014).
Таким чином Порядком чітко визначено, що дотримання вимог ДСТУ EN 50160:2014 належить виключно до зони відповідальності та відноситься до гарантованих стандартів якості надання послуг ОСР, який не є учасником процедури закупівлі та не відноситься до зони відповідальності електропостачальника, якими є Учасники процедури закупівлі.
Більше того, відповідно до частини 6 статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії», ОСР не має права здійснювати діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на ринку електричної енергії, тобто не може бути навіть потенційним учасником процедури закупівлі за предметом – Електрична енергія.
Пунктом 4.3 глави 4 Порядку визначено перелік Стандартів якості надання послуг електропостачальника, а саме:
«4.3. До гарантованих стандартів якості надання послуг електропостачальником належать:
1) надання даних про споживання електричної енергії у строк 5 робочих днів з дня отримання звернення споживача;
2) розгляд звернень/скарг/претензій споживачів з дня отримання звернення/скарги/претензії споживача:
у строк 30 днів;
у строк 45 днів, якщо під час розгляду звернення необхідно здійснити технічну перевірку або провести експертизу засобу комерційного обліку;
3) розгляд звернень споживачів щодо перевірки правильності рахунка за електричну енергію у строк 5 робочих днів з дати отримання звернення;
4) урахування суми відповідної компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг оператором системи в кінцевому рахунку споживача за електричну енергію (якщо постачання електричної енергії споживачу здійснюється постачальником універсальних послуг або якщо відповідно до комерційної пропозиції електропостачальника плату за надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії забезпечує електропостачальник) у строк 30 днів з дня отримання повідомлення від оператора системи щодо виплати компенсації;
5) виставлення рахунка електропостачальником (у паперовій або електронній формі) у строки, визначені договором про постачання електричної енергії та/або ПРРЕЕ;
6) виставлення рахунка електропостачальником з правильними даними про ціну, вартість та обсяг спожитої електричної енергії.
З вищевикладеного видно, що до зони відповідальності електропостачальника віднесено стандарти, які стосуються обліку та інформаційного обміну, а не забезпечення виконання технічних стандартів.
Учасник аргументує посиланням на норми пункту 29 Особливостей, неможливість встановлення вимог, щодо надання зазначеного в скарзі сертифікату, наявністю ДСТУ EN 50160:2014.
Але з вищевикладеного видно, що ДСТУ EN 50160:2014 не є національним стандартом, який стандартизує процес постачання предмету закупівлі – Електричної енергії електропостачальниками, якими є Учасники процедури закупівлі, а визначає та стандартизує виключно технічні параметри НАПРУГИ електропостачання за дотримання яких несе відповідальність ОСР, який не є і не може бути учасником процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Враховуючи вищевикладене, встановлення Замовником вимоги, яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації, що, на думку Учасника не узгоджується з вимогами законодавства, норми пункту 29 Особливостей не порушує.
Пунктом 8 підпункту 2.2. глави 2 Постанови НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу», вимагається, що:
«2.2. При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог:
8) забезпечити функціонування веб-сайту ліцензіата в мережі Інтернет, в якому, зокрема, вказати засоби комунікації (поштову адресу, номер телефону для звернення споживачів, адреси та телефони центрів обслуговування споживачів, електронну пошту для прийому електронних повідомлень від споживачів), розмістити нормативно-правові акти, що регулюють діяльність на ринку електричної енергії, згідно з якими електропостачальник здійснює ліцензовану діяльність, інформацію щодо порядку подання споживачами звернень, скарг, претензій, надання повідомлень про загрозу електробезпеці та їх розгляду;»
Таким чином, регулятор НКРЕКП встановлює ІМПЕРАТИВНУ вимогу до електропостачальника, щодо не просто факту наявності веб-сайту на момент отримання ліцензії, а і забезпечення його функціонування під час здійснення ліцензійної діяльності.
Оскільки мережа Інтернет є потенційно вразливим засобом комунікації, особливо в умовах воєнної агресії проти України, що підтверджується періодичними атаками на веб-сайти, веб-портали, сервери та інше мережеві ресурси органів державної влади, банків, операторів зв’язку, інформаційні ресурси електропостачальника (веб-сайт ліцензіата та інше з ним пов’язане) з, в тому числі, інформацією про його споживачів може опинитись під загрозою викрадення/знищення/компрометації.
З урахуванням, що виток інформації про споживача може нести загрозу безпеці Замовника (в тому числі національній безпеці) їм встановлено умову, яка на думку Учасника є необґрунтованою і дискримінаційною: надати підтвердження проходження сертифікації системи управління інформаційною безпекою діяльності з забезпечення функціонування веб-сайта ліцензіата вимогам ДСТУ ISO/ІЕС 27001:2023 «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги» (веб-портали (ДКПП 63.12)
Зазначений вище нормативний документ ДСТУ ISO/ІЕС 27001:2023 як і ДСТУ EN ISO 9001:2018, є затвердженими діючими Державними стандартами України, а система сертифікації є загальнодоступною для будь яких суб’єктів господарювання і добровільна сертифікація залежить виключно від бажання таких суб’єктів вдосконалювати власні бізнес-процеси, до яких можуть бути застосовані вимоги вищезазначених ДСТУ, що спростовує твердження Учасника щодо дискримінаційності вимог зазначених в зверненні.
Таким чином, положення тендерної документації закупівлі повністю відповідають чинному законодавству та не потребують коригування.
Дата оприлюднення відповіді:
21.07.2025 14:01