Звернення:
За тендером : Послуги лікувальних закладів та супутні послуги (попередній (періодичний) медичний огляд.
Тема:
Про негайне усунення грубих порушень законодавства та ліквідацію очевидних дискримінаційних умов у тендерній документації
Зміст:
Провівши детальний юридичний аналіз тендерної документації (далі – ТД), ми змушені констатувати, що її зміст є кричущим прикладом нехтування нормами чинного законодавства, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі» та профільного Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 18.04.2022 № 651 (далі – Наказ № 651).
Встановлені вимоги свідчать або про абсолютну некомпетентність особи, відповідальної за їх розробку, або, що є значно більш імовірним, про умисне та цілеспрямоване створення штучних, неправомірних бар'єрів для обмеження конкуренції та забезпечення перемоги заздалегідь визначеного, "зручного" учасника.
І. Щодо незаконної, абсурдної та дискримінаційної вимоги про наявність хроматографа.
Пунктом 2 Додатку 1 до ТД встановлено безальтернативну вимогу щодо наявності у учасника хроматографу. Ця вимога є неправомірною, оскільки прямо суперечить чинному законодавству, і дискримінаційною, оскільки безпідставно обмежує коло потенційних учасників.
1) Пряме ігнорування легальної альтернативи, передбаченої на час воєнного стану.
Пункт 4 Порядку, затвердженого Наказом № 651, чітко визначає обсяг лабораторних досліджень. Водночас другий абзац цього ж пункту ПРЯМО ВСТАНОВЛЮЄ:
«...у разі відсутності технічної можливості здійснити лабораторне визначення в крові карбогідрат-дефіцитного трансферину методом капілярного електрофорезу на період дії воєнного стану в Україні та шести місяців після припинення або скасування такого стану, дозволяється проведення лабораторного дослідження активності гамма-глутамілтрансферази сироватки крові (далі – ГГТ).»
Проведення аналізу на активність ГГТ, як відомо будь-якому медичному фахівцю, НЕ ВИМАГАЄ використання хроматографа. Таким чином, Замовник свідомо ігнорує пряму норму Наказу МОЗ, яка дозволяє використовувати альтернативний, легальний метод діагностики, та висуває надмірну вимогу, що не є обов’язковою.
2) Підміна вимоги до послуги вимогою до володіння обладнанням.
Навіть якщо припустити, що хроматограф потрібен для тестування сечі на наркотичні речовини, вимога про його наявність в учасника є неправомірною. Законодавство вимагає від учасника забезпечити надання послуги відповідної якості, а не обов'язково володіти усім парком обладнання. Медичний заклад має повне право залучати для проведення специфічних високотехнологічних досліджень (як-от газова хроматографія) спеціалізовані лабораторії на підставі договору.
Встановлюючи вимогу про наявність обладнання, а не про можливість проведення дослідження, Замовник грубо порушує статтю 22 Закону "Про публічні закупівлі", створюючи дискримінаційний бар'єр, який обмежує конкуренцію лише тими суб'єктами, хто володіє цим дороговартісним приладом.
ІІ. Щодо злочинної недбалості та повного ігнорування ключових кваліфікаційних вимог до надавача медичних послуг.
Вершиною некомпетентності та безвідповідальності при підготовці ТД є те, що Замовник, вигадавши незаконну технічну вимогу, ПОВНІСТЮ ПРОІГНОРУВАВ імперативні вимоги до самого суб’єкта господарювання, встановлені Наказом № 651.
Згідно з пунктом 2 Порядку, затвердженого Наказом № 651, психіатричні огляди можуть проводити ЛИШЕ заклади, які відповідають вичерпному переліку критеріїв, а саме:
- Мають ліцензію на медичну практику за спеціальністю «психіатрія»;
- Уклали договір з НСЗУ за відповідними психіатричними пакетами;
- Лікарі-психіатри, які працюють у закладі, пройшли відповідне тематичне навчання.
ЖОДНОЇ З ЦИХ ЗАКОНОДАВЧО ВСТАНОВЛЕНИХ, ОБОВ'ЯЗКОВИХ ВИМОГ ВАША ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ НЕ МІСТИТЬ! Це є свідченням того, що Замовник не здатен або не бажає визначити, чи має учасник взагалі законне право надавати послуги, що закуповуються. Такий підхід створює ідеальні умови для корупційних зловживань та укладання договору з некваліфікованим або "своїм" учасником в обхід закону.
ВИСНОВОК
Поєднання абсурдної, дискримінаційної вимоги щодо обладнання з повною відсутністю ключових кваліфікаційних вимог, прямо встановлених профільним законодавством, не залишає жодних сумнівів у тому, що умови закупівлі прописані упереджено, непрофесійно та з очевидними ознаками змови на торгах.
На підставі вищевикладеного, керуючись правом, наданим Постановою КМУ № 1178, ВИМАГАЄМО НЕГАЙНО:
1. Внести зміни до тендерної документації, привівши її у повну відповідність до Наказу МОЗ України № 651 та статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
2. Виключити з Додатку 1 до ТД незаконну та дискримінаційну вимогу щодо наявності у учасника хроматографа, натомість дозволивши підтвердження можливості проведення відповідного дослідження шляхом надання чинного договору із залученою ліцензованою (акредитованою) лабораторією.
3. Доповнити тендерну документацію ОБОВ'ЯЗКОВИМИ кваліфікаційними вимогами до учасника, які прямо випливають із Наказу № 651, а саме вимогою про надання підтверджуючих документів щодо:
- Наявності чинної ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю «психіатрія».
- Наявності чинного договору з НСЗУ за відповідними пакетами послуг.
- Проходження лікарями-психіатрами, що будуть залучені до оглядів, відповідного тематичного навчання.
4. Оприлюднити відповідні зміни до ТД у встановленому законом порядку.
Окремо попереджаємо: у разі ігнорування цієї законної та обґрунтованої вимоги, ми будемо змушені негайно звернутися зі скаргою до Антимонопольного комітету України з вимогою зупинити процедуру закупівлі та зобов'язати вас усунути дискримінаційні умови. Крім того, інформація про виявлені ознаки грубого порушення законодавства та можливої змови на торгах буде направлена до Державної аудиторської служби України для ініціювання відповідної перевірки вашої діяльності.
Розраховуємо, що здоровий глузд та інстинкт самозбереження візьмуть гору, і ви негайно виправите допущені порушення, не доводячи справу до офіційних розглядів.
Дата оприлюднення звернення:
16.07.2025 15:27
Шановний учаснику! Керуючись ч.1, 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (надалі - Закон України «Про публічні закупівлі») та п.48 постанови КМУ «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 р. №1178 (надалі – Особливості) замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. А також, замовник установлює один або декілька кваліфікаційних критеріїв.
Відповідно до Додатку 2 тендерної документації «технічна специфікація» передбачено послугу щодо аналізу біологічного матеріалу (сеча+кров) на вміст етанолу.
Вказаний аналіз визначення етанолу здійснюється шляхом хроматографічного аналізу на алкоголь біологічних рідин (крові, сечі тощо).
Швидкісні тести, що в більшій мірі використовують сьогодні, дозволяють виявити або спростувати факт вживання людиною алкоголю, але вони не можуть використовуватися, як докази. Для цього потрібні підтверджуючи дослідження, які є більш ґрунтовними, тривалими та вимагають специфічного обладнання.
Таким чином, для якісного надання послуги замовнику з проведення досліджень (аналізу) біологічного матеріалу (сеча+кров) на вміст етанолу Замовником визначено у Додатку 1 тендерної документації кваліфікаційний критерій, наявність відповідного обладнання, а саме: хроматографу який точно вимірює концентрацію етанолу в крові.
Слід вказати, що вищевказана вимога ніяким чином не носить дискримінаційний характер, а лише підтверджує спроможність учасника надати якісну послугу замовнику.
Також, керуючись Законом України «Про публічні закупівлі» та Особливостями Замовником визначено вимогу для учасника наданням відомості з Ліцензійного реєстру МОЗ де значиться спеціальність Психофізіологія (витяг або наказ МОЗ або посилання на сайт (у випадку наявності інформації у вільному доступі)).
Медичний огляд з психофізіології є частиною медичних оглядів, що проводяться для оцінки психологічного та фізіологічного стану працівників, особливо тих, хто працює на роботах з підвищеною небезпекою або має професії, що вимагають особливої уваги до психічного здоров'я та визначений Порядком проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21 травня 2007р.№ 246.
Вказана вимога свідчить, що учасник правомірно може надавати послуги з Психофізіології, чим допоможе Замовнику встановити фізіологічні основи психічної діяльності та поведінки працівника.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Вимога Замовника до Учасника щодо надання відомості з Ліцензійного реєстру МОЗ де значиться спеціальність Психофізіологія (витяг або наказ МОЗ або посилання на сайт (у випадку наявності інформації у вільному доступі)), не є дискримінаційною, а лише підтверджує про якісне надання послуги Замовнику.
Крім того, повідомляємо що учасник вправі здійснити оскарження рішення Замовника в Антимонопольному комітеті України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Дата оприлюднення відповіді:
18.07.2025 19:18