Звернення:
За тендером : «Електрична енергія» ДК 021:2015 09310000-5 – Електрична енергія
Тема:
Щодо встановлення дискримінаційних вимог у пунктах 7 та 8 Додатку 2 до ТД
Зміст:
Шановні колеги,
Звертаємо Вашу увагу, що встановлені у пунктах 7 та 8 Додатку 2 до тендерної документації вимоги щодо подання інформації про статус «дефолтного» та/або «переддефолтного» учасника, а також вимога щодо наявності статусу чинного постачальника послуг комерційного обліку з функцією оператора зчитування даних з лічильників (ОЗД) із відповідним внесенням до реєстру ППКО, супроводжуються положеннями про безумовне відхилення тендерної пропозиції у разі невідповідності.
Разом з тим, згідно з п. 43–47 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на 05.07.2024), встановлено вичерпний перелік підстав, за яких тендерна пропозиція може бути відхилена. Жодна з вимог, викладених у пунктах 7 та 8 Додатку 2 до тендерної документації, не віднесена до передбачених законом підстав для обов’язкового або дискреційного відхилення тендерної пропозиції.
Згідно з частиною 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити дискримінаційних вимог, а умови закупівлі мають забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників.
Просимо пояснити, на підставі яких положень чинного законодавства (Закону України «Про публічні закупівлі», постанови КМУ № 1178, підзаконних нормативно-правових актів тощо), Замовником встановлено вказані вимоги, а також передбачено їх як умови безумовного відхилення тендерної пропозиції.
У разі ненадання обґрунтованої відповіді, а також у разі відмови внести відповідні зміни до тендерної документації, залишаємо за собою право звернутись зі скаргою до Антимонопольного комітету України відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також повідомити інших уповноважених контролюючих органів з метою перевірки дотримання принципів законності, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників.
Дата оприлюднення звернення:
16.07.2025 17:45
Доброго дня. У відповідь на ваше звернення повідомляємо, що тендерна документація складена у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулює здійснення публічних закупівель, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Відповідно п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником згідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. У п. 3. ст. 22 Закону вказано: У тендерній документації зазначаються такі відомості: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Замовником встановлена така вимога з метою забезпечення належного комерційного обліку споживання електричної енергії відповідно до вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018. Наявність у учасника статусу ППКО з функцією ОЗД свідчить про його здатність не лише здійснювати комерційний облік електроенергії, але й забезпечувати безпеку та цілісність даних, що пов'язані з цим процесом. Статус Постачальника Послуг Комерційного Обліку (ППКО) з функцією ОЗД, означає, що він відповідає за комерційний облік електроенергії, зокрема за облік спожитої електроенергії на об'єкті. Функція ОЗД, відноситься до "Об'єкту Захисту Даних", що вказує на те, що учасник може бути відповідальним за забезпечення безпеки та цілісності даних, пов'язаних з комерційним обліком. Це може включати в себе захист даних від несанкціонованого доступу, зміни або видалення. Учасник може отримати статус ППКО з функцією ОЗД (постачальника послуг комерційного обліку з функцією організації збору даних), необхідно виконати ряд кроків, пов'язаних з реєстрацією та отриманням відповідних дозволів від регуляторних органів та операторів ринку. При цьому вимога не суперечить законодавству і не є дискримінаційною, оскільки отримання статусу ППКО (ОЗД) є процедурою, відкритою для всіх постачальників, та не потребує надмірних зусиль чи затрат. Враховуючи вище сказане, ця умова не є дискримінаційною для учасників закупівлі. ЩОДО НАЯВНОСТІ СТАТУСУ ДЕФОЛТНОГО/ПЕРЕДДЕФОЛТНОГО Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу. Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку не забезпечив своєчасно, у строки, визначені цими Правилами, на рахунку ескроу ППБ/СВБ наявність коштів, вільних від інших зобов’язань з оплати поточної заборгованості ППБ/СВБ та погашення простроченої заборгованості ППБ/СВБ, в обсязі, достатньому для оплати відповідно до декадного звіту ППБ, місячного звіту ППБ, декадного звіту СВБ, місячного звіту СВБ, позапланового звіту СВБ та звіту про коригування, з урахуванням вимог цих Правил; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансову гарантію в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуги з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання! Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Звертаємо Увагу, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче з 01.01.2021 року по день подання пропозиції Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити. Отже, замовником при складанні цієї тендерної документації дотримано вимоги чинного законодавства, тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи вищезазначене, у замовника відсутні підстави та обов’язок внесення змін до тендерної документації. Враховуючи зазначене, Замовник торгів не вбачає необхідності у внесенні зазначених Вами змін.
Дата оприлюднення відповіді:
18.07.2025 12:20