Закупівля Симулятори бойових дій. Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України" від Яготинський ліцей № 3 Яготинської міської ради.
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Відповідь на вимогу
Значення
Так
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Відповідь на вимогу
Значення
Так
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Відповідь на вимогу
Значення
Так
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Строк дії тендерної пропозиції із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій
Тип даних
Ціле число
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Значення, яке очікується
мін. 90
Відповідь на вимогу
Значення
120
Кваліфікований електронний підпис накладено.
Тема
не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей;
Зміст
замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Відповідь на вимогу
Значення
Так
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Відповідь на вимогу
Значення
Так
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
11.07.2025 13:33
Відповідь на вимогу
Значення
Так
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
ФОП Бочков Денис Вадимович (далі – Скаржник) вважає умови процедури закупівлі викладені в тендерній документації такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, в т.ч. Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а також Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Далі - Особливості), з огляду на наступне.
1. Додатком 3 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі - Навчально-тренувальний комплекс «Лазертаг» Код ДК 021:2015 - 35740000-3 Симулятори бойових дій» Замовник вимагає, щоб планшет постачався з попередньо встановленим Освітнім програмним забезпеченням (учасник вказує конкретне найменування програмного забезпечення та його правовласника):
«Електронний освітній ресурс (далі ЕОР), з терміном дії ліцензії не менше 1-го року. ЕОР – являє собою мультимедійний застосунок з он-лайн доступом до посібника «Мінна безпека» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти, що має містити навчальні матеріали про найбільш поширені в Україні види вибухонебезпечних предметів, їх тактико-технічні ознаки й відмінності, а також характеристики їхніх загроз. Посібник ознайомлює з попереджувальними знаками про вибухонебезпечні предмети та алгоритмом дій цивільного населення при виявленні вибухонебезпечних предметів. Для кращого сприйняття інформації на сторінках посібника мають бути вміщені світлини, відеофайли та 3Д-моделі. Посібник має бути розроблено на основі «Довідника ідентифікатора вибухонебезпечних предметів» від Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування ДСНС України. Зміст навчального матеріалу, підібраного у підручнику, має сприяти підготовці учнів до захисту життя та свого здоров’я, а також здоров’я інших під час надзвичайних ситуацій, зменшенню загроз від вибухонебезпечних предметів на території України.
Гарантія: не менше ніж 12 місяців.
Учасник у складі пропозиції має надати лист від правовласника освітнього програмного забезпечення або від його офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні, в якому міститься підтвердження терміну дії ліцензії на таке освітнє програмне забезпечення, унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, у форматі UA-XXXX-XX-XX-XXXXXX-X , а також найменування учасника процедури закупівлі.
У разі надання такого листа від офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні - учасник у складі пропозиції надає документальне підтвердження від правовласника статусу такого офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні.»
Ця вимога є дискримінаційною, оскільки: не існує доказів, що такий ЕОР є комерційно доступним продуктом, який будь-який учасник може вільно ліцензувати та встановити. Опис вказує на унікальний, ймовірно, захищений авторським правом продукт, розроблений для конкретного постачальника.
Провівши аналіз технічного завдання мною встановлено, що до предмету закупівлі Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України" включено додатковий товар, який не має жодного відношення, в тому числі технічного (Комплект обладнання - це сукупність взаємопов'язаних пристроїв, інструментів, апаратів, механізмів та інших елементів, об'єднаних для виконання певного завдання або досягнення конкретної мети) та навчального до зазначеного комплекту.
Зазначений ЕОР жодним чином не входить до комплекту, а і порушує вимоги щодо порядку визначення предмету закупівлі, встановлених Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 року № 708, яким затверджено Порядок визначення предмета закупівлі (надалі - Порядок № 708), пунктом 3 зазначеного Порядку № 708 передбачено, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону № 922- VIII та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Національний класифікатор «Єдиний закупівельний словник» (ЄЗС) призначений для стандартизації опису в договорах (контрактах) предмета державних закупівель, забезпечування більшої прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, створювання ефективного конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також підтримування участі вітчизняних суб’єктів господарювання у торгах за межами України.
Програмне забезпечення описано не як простий додаток, який можна завантажити з Google Play, а як попередньо встановлений компонент поставки. Хоча ДСНС, ЮНІСЕФ та інші організації створюють різноманітні матеріали з мінної безпеки, немає жодних доказів існування єдиного комерційно ліцензованого «ЕОР», що точно відповідає цьому опису та доступний для всіх постачальників обладнання.
Це створює високу ймовірність того, що необхідне програмне забезпечення є пропрієтарним для одного системного інтегратора або постачальника обладнання, який розробив його власними силами. Об'єднуючи це унікальне програмне забезпечення з конкретними апаратними вимогами, Замовник робить практично неможливим для будь-якого іншого постачальника, крім визначеного заздалегідь, участь у торгах, оскільки вони не можуть отримати один із ключових компонентів.
Електронний освітній ресурс – є освітнім програмним забезпеченням згідно Наказу МОН №574, а не програмним забезпеченням для гри в Лазертаг.
Вимоги до даного програмного забезпечення сформовані з урахуванням листа МОН України від 30.07.2014 № 1/9-385 "Методичні рекомендації щодо проведення бесід з учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань уникнення враження мінами і вибухонебезпечними предметами" та методичних рекомендацій МОН України щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайній ситуації. Відповідно до Єдиний закупівельний словник ЕОР віноситься до ДК 021:2015: 48190000-6 Пакети освітнього програмного забезпечення.
Однак, Замовником визначено предмет закупівлі - Симулятор бойових дій (35740000-3 Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України), що логічно передбачає програмне забезпечення, яке забезпечує його діяльність і не потребує іншого ЕОР.
Виробники предмету закупівлі, наприклад ТОВ «АРТПРАЙЗ» (офіційний виробник НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ «Лазертаг» (ТМ «FALCON») та ФОП Середа (Ігровий набір для командної гри «Лазертаг») оснащують його власним програмним забезпеченням, яке дає можливість безперебійної роботи товару, для прикладу:
Навчально-тренувальний комплекс
"Лазертаг" (бездротовий комплект
"FALCON" для гри в лазертаг) ТОВ «АРТПРАЙЗ» Ігровий набір для командної гри "Лазертаг"
ФОП Середа С. О.
Комплектується власною програмою LASERTAG OPERATOR, яка знаходиться у вільному доступі на Play Market. Мобільний додаток Lasertag Operator використовується для налаштування обладнання, керування грою та отримання статистики. Мобільний додаток дозволяє поєднати всі ігрові комплекти та сценарні пристрої в одну екосистему та проводити гру з любого
куточка майданчика. Дає можливість індивідуально налаштовувати все обладнання, створювати свої унікальні сценарії та отримувати онлайн статистику гри. Додаток вже містить безліч готових сценаріїв які можна адаптувати під потрібну цільову аудиторію, є можливість створити та зберегти свої унікальні сценарії та налаштування обладнання.
Ніяке інше програмне забезпечення чи програмні комплекси для використання навчально-тренувального комплексу "Лазертаг" (бездротовий комплект "FALCON" для гри в лазертаг) не потрібні та не можуть поліпшити чи модернізувати гру. Набір ігровий для командної тактичної
гри "Лазертаг" комплектується власною програмою G4B_Base, яка надається у вигляді архівного файлу для встановлення. Програма G4B_Base призначена для налаштування комплектів лазертагу (ТТХ зброї), запуску/зупинки гри та збору статистики гри у реальному часі.
Програма G4B_Base поєднує все
ігрове обладнання для проведення
гри, налаштування обладнання,
створення сценаріїв та отримання статистики
гри.
Іншого програмного забезпечення для роботи
не потрібно
Наголошуємо: код ДК 021:2015 35740000-5 чітко визначає фізичні засоби моделювання бойових ситуацій, а не цифрові освітні продукти.
Тобто, постає питання у логічності об’єднання різних товарів у один лот, що в свою чергу є порушенням вимог закупівельного законодавства.
Такий підхід грубо порушує:
- принцип пропорційності, оскільки встановлено вимоги, які не відповідають меті закупівлі;
- принцип доцільності та економії, оскільки йдеться про невиправдане навантаження предмета закупівлі.
Антимонопольний комітет України неодноразово наголошував, що необґрунтоване об'єднання різнорідних товарів є дискримінаційною практикою (№ 12959-р/пк-пз, 826/7327/18). У даній закупівлі Замовник не надав жодного обґрунтування технологічної чи економічної доцільності такого об'єднання. Вимагати від одного учасника можливості поставити ці товари одночасно є неправомірним та дискримінаційним.
Я, як постачальник продукції сертифікований «Комплект лазертаг» який має в наявності вказаний Замовником предмет закупівлі, що повністю відповідає технічним характеристикам тендеру, позбавлений можливості взяти участь у процедурі закупівлі, оскільки Замовник висуває вимогу, яка не ґрунтується на законодавчих чи технічних нормах.
2. Окрім цього, Додатком 3 до тендерної документації встановлено, що Учасники повинні надати: «лист від правовласника освітнього програмного забезпечення або від його офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні, в якому міститься підтвердження терміну дії ліцензії на таке освітнє програмне забезпечення, унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, у форматі UA-XXXX-XX-XX-XXXXXX-X , а також найменування учасника процедури закупівлі. У разі надання такого листа від офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні - учасник у складі пропозиції надає документальне підтвердження від правовласника статусу такого офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні».
Така вимога є дискримінаційною, оскільки виробники часто надають ексклюзивні листи лише одному дистриб'ютору на конкретний тендер, що штучно усуває конкуренцію між іншими постачальниками того ж самого товару. Це прямо суперечить принципам недискримінації учасників та розвитку добросовісної конкуренції (приклади рішень Комісії: № 7195-р/пк-пз; № 4863-р/пк-пз; № 13764 -р/пк-пз; № 11247-р/пк-пз; № 3750-р/пк-пз).
Таким чином, сукупність специфічних вимог тендерної документації не лише обмежує конкуренцію, але й фактично нівелює саму суть тендеру, перетворюючи її на формальність для обґрунтування закупівлі у конкретного, заздалегідь визначеного постачальника. Це є прямим порушенням статті 5 Закону.
Таким чином, дискримінаційні вимоги Замовника не лише обмежують конкуренцію на ринку, але й порушують моє право як потенційного учасника на чесну конкуренцію, захищене Законом. З огляду на зазначене, я вважаю за необхідне захистити мої права та інтереси, а також інтереси інших учасників ринку, шляхом визнання зазначених вимог дискримінаційними та вжиття заходів реагування.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 3 Особливостей встановлено, що Замовники, які зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону публічні закупівлі в Україні здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Проте, як було описано, Тендерна документація складена таким чином, що штучно обмежено конкуренцію при здійсненні закупівлі та не дозволяє Скаржнику, як і багатьом іншим потенційним учасникам, взяти участь в торгах.
Таким чином, аналіз вимог тендерної документації Замовника свідчить про наявність послідовної дискримінаційної логіки та системне порушення принципів публічних закупівель, передбачених ст. 5 Закону. Замовник сформував технічні, якісні та кількісні вимоги до предмета закупівлі з очевидною прив’язкою до конкретної моделі ПК, виключивши можливість участі інших учасників, які пропонують альтернативні, функціонально еквівалентні або навіть переважаючі рішення. Встановлення вимог, які є юридично неможливими до виконання або вимог, які не відповідають змісту предмета закупівлі, свідчить про навмисне обмеження конкуренції та створення переваг окремому учаснику.
Сукупність вказаних умов підтверджує, що тендерна документація Замовника містить дискримінаційні положення, що порушують права Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі та унеможливлюють подання пропозиції без необґрунтованого ризику її автоматичного відхилення.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 5, 8, 16, 18, 22, 23, 24 ЗУ «Про публічні закупівлі», –
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
1.Визнати умови встановлені Тендерною документацією Процедури закупівлі, такими, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель.
2.Зобов’язати Замовника, з метою усунення порушень законодавства з питань публічних закупівель, внести зміни до Тендерної документації, з підстав наведених в описовій частині цієї скарги.
Автор:
3310704554, ФОП "БОЧКОВ ДЕНИС ВАДИМОВИЧ"
27501, Україна, Кіровоградська область, Олександрійський р-н, місто Світловодськ, б.Дніпровський, будинок 3, квартира 80
11 липня 2025 року Яготинський ліцей № 3 Яготинської міської ради (далі – Замовник) було оголошено процедуру закупівлі: Симулятори бойових дій. Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України" ДК 021:2015 35740000-3 Симулятори бойових дій (далі – Процедура закупівлі). Разом з оголошенням про проведення Процедури закупівлі в електронній системі закупівель було оприлюднено тендерну документацію.
25 липня 2025 року рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 11601-р/пк-пз встановлено
« 2. Щодо дискримінаційних (на думку Скаржника) умов Документації.
Додаток 3 Документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічну специфікацію до предмета закупівлі.
Усі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва — читати як вираз "або еквівалент".
Назва обладнання: "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників.
Характеристики обладнання:
Комплект лазертаг на 14 учасників складається, зокрема, з:
- планшет- 1шт;
- освітнє програмне забезпечення (учасник вказує конкретне найменування програмного забезпечення та його правовласника):
Електронний освітній ресурс (далі ЕОР), з терміном дії ліцензії не менше 1-го року.
ЕОР – являє собою мультимедійний застосунок з он-лайн доступом до посібника "Мінна безпека" для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти, що має містити навчальні матеріали про найбільш поширені в Україні види вибухонебезпечних предметів, їх тактико-технічні ознаки й відмінності, а також характеристики їхніх загроз. Посібник ознайомлює з попереджувальними знаками про вибухонебезпечні предмети та алгоритмом дій цивільного населення при виявленні вибухонебезпечних предметів. Для кращого сприйняття інформації на сторінках посібника мають бути вміщені світлини, відеофайли та 3Д-моделі. Посібник має бути розроблено на основі "Довідника ідентифікатора вибухонебезпечних предметів" від Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування ДСНС України. Зміст навчального матеріалу, підібраного у підручнику, має сприяти підготовці учнів до захисту життя та свого здоров’я, а також здоров’я інших під час надзвичайних ситуацій, зменшенню загроз від вибухонебезпечних предметів на території України.
гарантія:
не менше ніж 12 місяців.
Учасник у складі пропозиції має надати лист від правовласника освітнього програмного забезпечення або від його офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні, в якому міститься підтвердження терміну дії ліцензії на таке освітнє програмне забезпечення, унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, у форматі UA-XXXX-XX-XX-XXXXXX-X , а також найменування учасника процедури закупівлі. У разі надання такого листа від офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні - учасник у складі пропозиції надає документальне підтвердження від правовласника статусу такого офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні.
2.1. Щодо визначення Замовником предмета закупівлі та щодо відповідності (на думку Скаржника) умовам Документації продукції лише одного виробника.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 10 травня 2024 року № 659 затверджено "ТИПОВИЙ ПЕРЕЛІК засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета "Захист України" закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти", відповідно до якого зазначено, зокрема:
2. Викладання предмета "Захист України" забезпечується комп’ютерним та мультимедійним обладнанням.
Вимоги до комп’ютерного обладнання, а також для встановлення та використання симулятора управління дронами визначаються відповідно до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2017 року № 1440, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 55/31507. Характеристики комп’ютерного обладнання повинні відповідати оптимальним вимогам для програмного забезпечення викладання предмета "Захист України".
Замовником на розгляд Комісії надано, зокрема:
- порівняльну таблицю, у якій міститься інформація про характеристики товарів:
MineFree (ДСНС), "Mine Safety", "Все про мінну безпеку", ТОВ ЕДПРО Посібник "Захист України" 10-11 класи, ТОВ ЕДПРО Посібник Моделі вибухо-небезпечних предметів з предмету "Захист України", ТОВ Видавництво Розумники Мінна-безпека 10-11 класи, а також посилання на сайти; - знімки екрану;
- лист ТОВ "АРТПРАЙЗ", у якому зазначено, зокрема: "Номер тендеру: UA-2025-04-14-013874-а.
…
Ніяке інше програмне забезпечення чи програмні комплекси для використання НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНОГО КОМПЛЕКСУ "Лазертаг" не потрібні.
Ніяке інше програмне забезпечення чи програмні комплекси не можуть бути використані для поліпшення чи модернізації гри";
- авторизаційний лист від ФОП Середа С.О., у якому зазначено, зокрема: "індифікатор закупівлі UA-2025-06-19-008248-a".
Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 розділу 1 Документації назва предмета закупівлі - "НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНИЙ КОМПЛЕКС "Лазертаг" (ДК 021:2015 35740000-3 Симулятори бойових дій).
Відповідно до пункту 1 розділу 5 "Оцінка тендерної пропозиції" Документації оцінка здійснюється щодо предмета закупівлі в цілому.
…
Разом з тим, Замовником не надано документи на підтвердження наявності щонайменше двох виробників, продукція яких відповідає усім в сукупності умовам Документації за технічними характеристиками.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведених вище технічних характеристик у вказаній редакції, а також не спростував інформацію, наведену Скаржником у Скарзі.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які запропонують продукцію конкретного виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
та зобов’язано Замовника усунути наведені невідповідності щодо дискримінаційних умов тендерної документації, пов’язаних з програмним забезпеченням, шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
04 серпня 2025 року Замовником опубліковано в системі нову редакцію Додатку 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі - Навчально-тренувальний комплекс «Лазертаг» Код ДК 021:2015 - 35740000-3 Симулятори бойових дій ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
При цьому звертаю увагу Комісії, зміни до тендерної документації, порівняльної таблиці, а також рішення щодо затвердження публікації нової редакції Додатку 3 до електронної системи внесено не було, що є порушенням пункту 54 Особливостей.
Ознайомившись з новою редакцією вказаного документу Скаржник вважає, що внесені Замовником зміни у вимоги тендерної документації сформульовані таким чином, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель та вимушений повторно звернутися зі скаргою на дискримінаційні умови тендерної документації.
1. Новою редакцією (04.08.2025) Додатку 3 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі - Навчально-тренувальний комплекс «Лазертаг» Код ДК 021:2015 - 35740000-3 Симулятори бойових дій» Замовник вимагає (п. 8 Додатку 3), щоб планшет постачався з попередньо встановленим Освітнім програмним забезпеченням:
«Єдиний програмний комплекс для створення, перегляду та програвання навчального вмісту, cумісний з операційною системою:
-підтримує імпорт створених файлів різних форматів;
-містить функціонал створення та зміни (рухати, клонувати, перевертати, змінювати розмір, блокувати, редагувати, робити прозорим) об’єктів за допомогою стандартних засобів програмного забезпечення;
містить вбудований інструмент запису екрану з функцією запису та збереження робочого стола або його обраної зони;
-містить функціонал автоматичного оновлення;
-містить не менше 1200 вбудованих 3D моделей освітньої тематики українською мовою;
-містить інтерактивні інструменти для створення тестів;
-містить вільний доступ користувачів до не менше 100-та україномовних ліцензійних цифрових підручників 1-11 класів (Учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати посилання на перелік таких підручників та копію договорів або сертифікатів про передачу прав розробнику або офіційному дистриб’ютору на території України спеціалізованого програмного забезпечення навчального призначення, видавництвом підручників, або інших документів на надання прав на використання навчальних видань (підручників), які належать видавництву, з метою їх розміщення та надання вільного доступу користувачам спеціалізованого програмного забезпечення навчального призначення. Такий документ повинен містити повний перелік підручників які є предметом цього документу);
-містить готову бібліотеку цифрових уроків українською мовою у кількості не менше 300 уроків (Учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати посилання на перелік таких уроків);
-містить інструменти створення та поширення власних цифрових уроків та інтерактивного контенту.
Зберігання та обробка інформації користувачів ПЗ повинна здійснюватися в хмарному центрі обробки даних (ХЦОД), що забезпечує комплексну систему захисту інформації (КСЗІ) відповідно до вимог законодавства України.
Підписка (ліцензія) – не менше 1-го року
Учасник повинен надати лист про надання висновку (схвалено/рекомендовано для використання в ЗНЗ) на запропонований програмний комплекс виданий відповідним органом Міністерства освіти України (ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»).
Учасник в складі тендерної пропозиції має надати Копію чинного на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований програмний комплекс(у разі якщо заявником експертизи є не учасник то в складі пропозиції необхідно надати дозвіл від заявника експертизи щодо використання зазначеного сертифікату).
Учасник повинен зазначити посилання на сайт виробника запропонованого Учасником програмного комплексу для перевірки вказаних характеристик вимогам Замовника та надати авторизаційний лист від виробника або офіційного дистриб’ютора на території України із зазначенням ідентифікатора закупівлі та найменування Замовника (статус офіційного дистриб’ютора на території України підтверджується листом або сертифікатом від виробника).
У разі якщо учасник на виконання пункту щодо Єдиного програмного комплексу для створення, перегляду та програвання навчального вмісту пропонує до постачання декілька навчальних програмних забезпечень, кожне із них має відповідати зазначеним вимогам до єдиного програмного комплексу.
Комплект програмного забезпечення з пакетом функцій:
•Можливість обирати режими гри
•Широкий діапазон налаштувань для адаптації ігрового комплекту згідно вимогам клієнта
•Можливість керування ігровим процесом
•Ведення статистики по команд, гравців та раундах
•Можливість використовувати платформи Android і Windows.
Для можливості перевірки відповідності вищезазначеним характеристикам, спеціалізоване програмне забезпечення навчального призначення повинно мати функцію безкоштовного пробного періоду - не менше 10 днів.».
Звертаємо увару на те, що дана вимога ТД оскаржується вперше, оскільки попередня редакція ТД містила вимогу щодо іншого (Мінна безпека) Електронного освітнього ресурсу.
1. Щодо відповідності умовам Документації продукції лише одного виробника
Звертаю увагу Комісії, що незважаючи на внесені Замовником зміни, під зазначені в технічній документації вимоги, підходить лише одне конкретне програмне забезпечення, з обмеженим набором характеристик, які збігаються виключно з можливостями програмного комплексу mozaBook (офіційний веб-сайт: https://www.mozaweb.com/uk).
Наприклад, вимоги щодо наявності не менше 1200 3D моделей українською мовою, готової бібліотеки не менше 300 уроків українською мовою, доступу до понад 100 ліцензійних підручників, а також необхідність надати копії договорів про передачу прав на використання підручників у своїй сукупності - є специфічними і виключними, які інші виробники програмного забезпечення на ринку України не можуть їх виконати (порівняльна таблиця додається до цієї скарги). Це створює ситуацію, коли фактично лише один постачальник - компанія ТОВ «ЕДПРО ДИСТРИБЮШН» (посилання на офіційний веб-сайт: https://edpro.ua/mozaik) - офіційний дистриб’ютор mozaBook в Україні, може відповідати цим умовам.
Такі вимоги не мають об’єктивного виправдання з точки зору потреби Замовника. Вони не забезпечують досягнення мети закупівлі, яка полягає у забезпеченні освітнього процесу належним програмним забезпеченням. Більшість відомих на ринку програмних рішень для освіти мають значну функціональність, що дозволяє ефективно використовувати їх в освітньому процесі, але вони не відповідають всім у сукупності вимогам щодо кількості україномовного контенту, наявності ліцензійних підручників чи прив’язаних до конкретного контенту угод. Це штучно звужує коло можливих учасників і прямо порушує частину першу статті 5 Закону, яка забороняє встановлення дискримінаційних умов та створення бар’єрів для доступу до ринку.
Крім того, вимога щодо обов’язкового надання авторизаційного листа від офіційного дистриб’ютора на території України - при тому, що в Україні лише ТОВ «ЕДПРО ДИСТРИБЮШН» (Код ЄДРПОУ 41253974) має такий статус для mozaBook - є ще одним підтвердженням того, що умови тендерної документації сформовані виключно під одного конкретного постачальника та відповідно, продовженням тієї послідовної дискримінаційної логіки. Це грубе порушення принципу відкритості та добросовісної конкуренції, закріпленого в законодавстві про публічні закупівлі.
2. Щодо надання висновку (схвалено/рекомендовано для використання в ЗНЗ) на запропонований програмний комплекс, виданого органом Міністерства освіти України (ДНУ "Інститут модернізації змісту освіти") або грифу "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України", виданого органом "Український інститут розвитку освіти" на запропонований програмний комплекс, або грифу "Схвалено для використання в освітньому процесі", виданого органом "Український інститут розвитку освіти" на запропонований програмний комплекс, або посилання на відповідний реєстр / офіційний сайт (на сторінку яка містить підтвердження надання грифу/ висновку) уповноваженого органу, на якому міститься інформація про надання вищезазначеного висновку/ грифу на запропонований програмний комплекс.
Відповідно до Порядку здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 05.06.2023 № 675 "Про затвердження Порядку здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам":
4. Гриф надається такій навчальній літературі:
1) електронним підручникам - електронним навчальним виданням із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію;
2) електронним навчальним посібникам - електронним навчальним виданням, що доповнюють або частково замінюють підручники, містять практичні завдання та/або вправи із певного навчального предмета (інтегрованого курсу) (далі - навчального предмета).
5. Гриф надається таким навчальним програмам:
1) програмам у сфері дошкільної освіти - навчальним виданням, що визначають єдиний комплекс (один чи декілька) освітніх компонентів, спланованих та організованих для набуття вихованцями компетентностей;
3) навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти – навчальним виданням, що визначають орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання здобувачів освіти, зміст навчального предмета (інтегрованого курсу) та види навчальної діяльності учнів та можуть бути рекомендовані для використання в освітньому процесі як модельні відповідно до законодавства;
4) навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти – навчальним виданням, розробленим не на основі модельних навчальних програм, що визначають послідовність досягнення результатів навчання учнів з навчального предмета (курсу за вибором), опис його змісту та видів навчальної діяльності із зазначенням орієнтовної кількості годин, необхідних на їх впровадження (окрім навчальних програм релігійного спрямування);
5) навчальним програмам із позашкільної освіти - навчальним виданням, що визначають мету, завдання, зміст, обсяг, способи організації освітнього процесу та вимоги до його результатів за напрямами позашкільної освіти.
7. Гриф "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" надається об’єктам грифування:
- навчальним програмам, визначеним підпунктами 1, 3 пункту 5 цього розділу;
- електронним підручникам та підручникам.
МОН визначає установу, що належить до сфери його управління (далі - Установа), відповідно до статті 75 Закону України "Про освіту", якою готуються та вносяться пропозиції щодо надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України".
Рішення щодо визначення Установи оформлюється наказом МОН.
Гриф "Схвалено для використання в освітньому процесі" надається всім іншим об’єктам грифування, що визначені цим Порядком.
10. З метою обліку надання грифів об’єктам грифування ведеться Каталог надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам (далі - Каталог), до якого вносяться відомості про об’єкт грифування, його назву, вид, автора (авторів), найменування видавця (виробника, постачальника), вид грифа та підставу його надання, строк дії грифа, призначення.
11. Безоплатний і вільний доступ осіб до інформації, що міститься в Каталозі, здійснюється через вебсайти МОН та Установи.
13. Електронні версії (копії, аналоги) об’єктів грифування, а також об’єкти грифування, що перекладені мовами корінних народів і національних меншин, надруковані збільшеним або рельєфно-крапковим шрифтом (за умови отримання позитивної експертної оцінки про відповідність перекладу їх змістових частин змісту оригінальних об’єктів грифування, адаптації завдань та ілюстративної частини об’єкта грифування до психофізичних особливостей сприймання осіб з порушенням зору), мають грифи оригінальних об’єктів грифування.
Крім того, за інформацією, розміщеною у аналогічній справі (рішення № № 10401-р/пк-пз від 01.07.2025) Комісією було направлено 12.06.2025 № 20-29.1/12-150-П запит Міністерству освіти і науки України про надання наступної інформації:
1) Чи поширюється дія Порядку здійснення експертизи, надання навчальній літературі та навчальним програмам грифів "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" та "Схвалено для використання в освітньому процесі", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 05.06.2023 № 675, на предмет закупівлі - "комплект лазертаг для облаштування навчального кабінету "Захист України";
2) Надати перелік суб’єктів господарювання яким надані грифи за ідентичним/еквівалентним предметом закупівлі відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 05.06.2023 № 675 "Про затвердження Порядку здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам";
3) Роз’яснити порядок та необхідність грифування об’єктів, які не відносяться до навчальної літератури та навчальних програм (зокрема: програмне забезпечення, інтерактивні мультимедійні панелі та ін.);
4) Чи передбачено чинним законодавством надання грифа "Схвалено/рекомендовано для використання в ЗНЗ", якщо так, то що є об’єктами такого грифування;
5) Якими нормативно-правовими актами регулюється використання симуляторів бойових дій та подібного обладнання у закладах загальної середньої освіти для викладання предмета "Захист України".
Листом від 17.06.2025 № 1/12650-25 Міністерство освіти і науки України повідомило наступне: "відповідно до частини З статті 75 Закону "Про освіту" в освітньому процесі не може використовуватися навчальна література, що містить академічний плагіат, фабрикацію та/або фальсифікацію, твердження, що суперечать визначеним цим Законом засадам державної політики у сфері освіти та принципам освітньої діяльності, а також навчальна література, що має ознаки дискримінації, крім випадків, якщо відповідні матеріали використовуються для ілюстрування чи пояснення явищ дискримінації.
Згідно часиною 4 статті 75 визначено, що для забезпечення якості навчальної літератури, її відповідності принципам та вимогам, визначеним законодавством, здійснюється експертиза навчальної літератури у випадках та порядку, визначених центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки відповідно до цього Закону і спеціальних законів.
Порядок проведення експертизи навчальної літератури визначається Порядком здійснення експертизи, надання навчальній літературі та навчальним програмам грифів "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" та "Схвалено для використання в освітньому процесі", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 05.06.2023 № 675 (далі - Порядок). Згідно з пунктом 4 розділу 1 Порядку гриф надається такій навчальній літературі: електронним підручникам - електронним навчальним виданням із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію; електронним навчальним посібникам - електронним навчальним виданням, що доповнюють або частково замінюють підручники, містять практичні завдання та/або вправи із певного навчального предмета (інтегрованого курсу) (далі - навчального предмета).
Якщо "комплект лазертаг для облаштування навчального кабінету "Захист України" підпадає під визначення електронного підручника чи електронного навчального посібника, то проходити таку експертизу потрібно, в інакшому випадку - ні. Відповідно до наказу МОН від 13.05.2024 року № 667 з 02.09.2024 року Державне підприємство "Український інститут розвитку світи" (далі-УІРО) визначено експертною установою. Із вказаної дати до 16.06.2025 року УІРО не забезпечувало проведення експертизи для "комплект лазертаг для облаштування навчального кабінету "Захист України". Об’єкти, які не визначені пунками 4 та 5 Розділу 1 Порядку, експертизі не підлягають. До них встановлюються загальні вимоги законодавства.
Станом на 16.06.2025 року чинним законодавством передбачено лише надання двох грифів: "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" та "Схвалено для використання в освітньому процесі". Гриф "Схвалено/рекомендовано для використання в ЗНЗ" чинним законодавством не передбачений.
Перелік засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета "Захист України" закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 26.06.2024 № 919 "Про затвердження Зміни до таблиці 1 Типового переліку засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета "Захист України" закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти".
Враховуючи інформацію, наведену в листі Міністерства освіти і науки України від 17.06.2025 № 1/12650-25, надання грифів "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" та "Схвалено для використання в освітньому процесі" передбачено для виключно для електронного підручника чи електронного навчального посібника, а не для навчального обладнання для оснащення навчального кабінету "Захист України".
Слід зазначити, що Замовник закуповує саме навчальне обладнання для оснащення навчального кабінету "Захист України", у зв'язку з чим наведені вище вимоги Документації не узгоджуються з нормами чинного законодавства.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть надати висновок (схвалено/рекомендовано для використання в ЗНЗ) на запропонований програмний комплекс, виданий органом Міністерства освіти України (ДНУ "Інститут модернізації змісту освіти") або гриф "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України", виданий органом "Український інститут розвитку освіти" на запропонований програмний комплекс, або гриф "Схвалено для використання в освітньому процесі", виданий органом "Український інститут розвитку освіти" на запропонований програмний комплекс, або посилання на відповідний реєстр / офіційний сайт (на сторінку яка містить підтвердження надання грифу/ висновку) уповноваженого органу, на якому міститься інформація про надання вищезазначеного висновку/ грифу на запропонований програмний комплекс, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
3. Щодо вимоги про надання учасниками висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи (СЕС)
Згідно з чинним законодавством України, вимога замовника щодо надання учасниками тендеру висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи (СЕС) на програмний комплекс є неправомірною та дискримінаційною. Це обумовлено тим, що така процедура більше не передбачена законодавством, а також відсутністю нормативно встановленої процедури отримання подібного висновку для програмного забезпечення.
Раніше процедура проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи регулювалася Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.1994 № 4004-XII. Однак, цей закон втратив чинність з 1 жовтня 2023 року на підставі Закону України «Про систему громадського здоров’я» від 06.09.2022 № 2573-IX. Новий закон не передбачає проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі відповідних висновків. Таким чином, з жовтня 2023 року процедура отримання висновку СЕС є недоступною та не передбачена чинним законодавством.
І навіть до скасування зазначеного закону, процедура отримання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи не передбачала порядку для програмного забезпечення. Відповідно до статті 11 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», об'єктами державної санітарно-епідеміологічної експертизи були: проекти нормативних документів, нові технології, продукція, що вперше впроваджується в Україні, тощо. Програмне забезпечення як окремий об'єкт експертизи не згадувалося. Таким чином, навіть за чинності попереднього закону, отримання висновку СЕС на програмне забезпечення не було передбачено.
Враховуючи вищезазначене, вимога замовника щодо надання учасниками тендеру висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на програмний комплекс є незаконною та дискримінаційною.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які запропонують продукцію конкретного виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, в тому числі до Скаржника.
Відповідно до пункту 2 частини 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення про заходи, що повинні вживатися для усунення порушень процедури закупівлі, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або, за неможливості виправити допущені порушення, відмінити процедуру закупівлі.
За частиною 22 статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що Замовником не було виконано в повній мірі рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 11601-р/пк-пз, керуючись ст. ст. 5, 8, 16, 18, 22, 23, 24 ЗУ «Про публічні закупівлі»
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
1. Визнати умови встановлені Тендерною документацією Процедури закупівлі, такими, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель.
2. Зобов’язати Замовника, Яготинський ліцей № 3 Яготинської міської ради (код ЄДРПОУ: 24892138) внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - Симулятори бойових дій. Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України" ДК 021:2015 35740000-3 Симулятори бойових дій, оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-07-11-006246-a, шляхом виключення з тендерної документації вимоги щодо Електронних освітніх ресурсів, конкретного виробника, а саме виключити з вимог ТД наступні вимоги:
Виключити з вимог п. 8 Додатку 3. Персональний комп’ютер форм-фактора планшетний ПК.
Єдиний програмний комплекс для створення, перегляду та програвання навчального вмісту, cумісний з операційною системою:
-підтримує імпорт створених файлів різних форматів;
-містить функціонал створення та зміни (рухати, клонувати, перевертати, змінювати розмір, блокувати, редагувати, робити прозорим) об’єктів за допомогою стандартних засобів програмного забезпечення;
містить вбудований інструмент запису екрану з функцією запису та збереження робочого стола або його обраної зони;
-містить функціонал автоматичного оновлення;
-містить не менше 1200 вбудованих 3D моделей освітньої тематики українською мовою;
-містить інтерактивні інструменти для створення тестів;
-містить вільний доступ користувачів до не менше 100-та україномовних ліцензійних цифрових підручників 1-11 класів (Учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати посилання на перелік таких підручників та копію договорів або сертифікатів про передачу прав розробнику або офіційному дистриб’ютору на території України спеціалізованого програмного забезпечення навчального призначення, видавництвом підручників, або інших документів на надання прав на використання навчальних видань (підручників), які належать видавництву, з метою їх розміщення та надання вільного доступу користувачам спеціалізованого програмного забезпечення навчального призначення. Такий документ повинен містити повний перелік підручників які є предметом цього документу);
-містить готову бібліотеку цифрових уроків українською мовою у кількості не менше 300 уроків (Учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати посилання на перелік таких уроків);
-містить інструменти створення та поширення власних цифрових уроків та інтерактивного контенту.
Зберігання та обробка інформації користувачів ПЗ повинна здійснюватися в хмарному центрі обробки даних (ХЦОД), що забезпечує комплексну систему захисту інформації (КСЗІ) відповідно до вимог законодавства України.
Підписка (ліцензія) – не менше 1-го року
Учасник повинен надати лист про надання висновку (схвалено/рекомендовано для використання в ЗНЗ) на запропонований програмний комплекс виданий відповідним органом Міністерства освіти України (ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»).
Учасник в складі тендерної пропозиції має надати Копію чинного на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований програмний комплекс(у разі якщо заявником експертизи є не учасник то в складі пропозиції необхідно надати дозвіл від заявника експертизи щодо використання зазначеного сертифікату).
Учасник повинен зазначити посилання на сайт виробника запропонованого Учасником програмного комплексу для перевірки вказаних характеристик вимогам Замовника та надати авторизаційний лист від виробника або офіційного дистриб’ютора на території України із зазначенням ідентифікатора закупівлі та найменування Замовника (статус офіційного дистриб’ютора на території України підтверджується листом або сертифікатом від виробника).
У разі якщо учасник на виконання пункту щодо Єдиного програмного комплексу для створення, перегляду та програвання навчального вмісту пропонує до постачання декілька навчальних програмних забезпечень, кожне із них має відповідати зазначеним вимогам до єдиного програмного комплексу.
Комплект програмного забезпечення з пакетом функцій:
•Можливість обирати режими гри
•Широкий діапазон налаштувань для адаптації ігрового комплекту згідно вимогам клієнта
•Можливість керування ігровим процесом
•Ведення статистики по команд, гравців та раундах
•Можливість використовувати платформи Android і Windows.
Для можливості перевірки відповідності вищезазначеним характеристикам, спеціалізоване програмне забезпечення навчального призначення повинно мати функцію безкоштовного пробного періоду - не менше 10 днів.
Автор:
3310704554, ФОП "БОЧКОВ ДЕНИС ВАДИМОВИЧ"
27501, Україна, Кіровоградська область, Олександрійський р-н, місто Світловодськ, б.Дніпровський, будинок 3, квартира 80
Коментар замовника щодо виконання рішення органу оскарження
Рішення АМКУ від 15.08.25 № 12641-р/пк-пз виконано.
Симулятори бойових дій. Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України"
Звернення:
За тендером : Симулятори бойових дій. Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України"
Тема:
Невідповідності щодо діючого законодавства України/Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний замовнику!
Дякуємо за внесені зміни у тендерну документацію з урахування рішення Антимонопольного комітету України.
Але все ж таки невідповідності щодо діючого законодавства України присутні й надалі в Додаток 3_Технічка_14_гравців.docx до тендерної документації.
1. Хочемо звернути увагу на наступне, закупівля засобів навчання та обладнання має відбуватися чітко у відповідності до наказу Міністерства освіти і науки України яким затверджено типовий перелік засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета «захист україни» закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти від 10 травня 2024 року № 65, який зареєстрований в міністерстві юстиції та обов’язковий для виконання. Наказ має вичерпний перелік вимог та чітко регламентує перелік документів, які підтверджують якість та безпеку обладнання у складі осередку «Захист України». В наказі зазначено що вимоги до комп’ютерного обладнання визначаються відповідно до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2017 року № 1440. В чинному наказі МОН України №1440 від 02.11.2017 року п.1 абзац 3 вказано, що комп'ютерне обладнання, що поставляється та використовується в освітньому процесі у закладах освіти, повинне мати на момент поставки висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, сертифікат походження продукції та/або технічний паспорт на виріб, декларацію про відповідність вимогам технічних регламентів, гарантійне обслуговування на 12 місяців або більше, бути укомплектоване україномовними інструкціями про використання та зберігання.
У тендерній документації замовник не вимагає жодних документів згідно наказу № 1440 щодо планшетного ПК та WIFi роутеру у складі предмету закупівлі, чим прямо порушує наказ Міністерства освіти і науки України, і таким чином порушує чинні норми діючого законодавства України, наслідком чого може бути адміністративна відповідальність уповноваженої особи Замовника з відповідними наслідками.
2. Окрім того відсутній будь який опис ПЗ для гри в лазертаг. Жодним чином не зрозуміло які саме вимоги для програмного забезпечення, параметри, його функціональні можливості, та сумісність з технічними можливостями планшетного ПК.
3. Хочемо наголосити також, що технічне завдання в оновленій документації сформовано під одного виробника комплекту лазертагів ФОП Середа Сергій Олександрович (РНОКПП 3054111555) (https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-06-12-007936-a, https://izi.trade/tenders/UA-2025-07-03-005700-a), що прямо свідчить про дискримінацію інших учасників та неможливості подання пропозиції відповідно параметрів зазначених в документації тендерної процедури.
Вимагаємо внести зміни та привести тендерну документацію у відповідність до діючого законодавства України.
У разі не внесення змін ми подаємо скаргу до Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Дата оприлюднення звернення:
01.08.2025 22:21
Звернення виконано
Дата оприлюднення відповіді:
04.08.2025 09:47
Звернення:
За тендером : Симулятори бойових дій. Комплект "Навчально-тренувальний комплекс "Лазертаг" на 14 учасників для навчального кабінету "Захист України"
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
Дякуємо за внесені зміни у тендерну документацію з урахуванням рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Згідно Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX зазначено, що безпечне освітнє середовище - це сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди.
Тому звертаємо вашу увагу шановний Замовнику на наступне: в Додатку3_Технічка_14_гравців.docx до тендерної документації п. 2 Технічної специфікації зазначено, що у складі обладнання мають бути тагери для гри в лазертаг з наступними характеристиками - Корпус тагера повинен бути виконаний на базі корпуса гвинтівки АК-74 або М4 (AR15)…….
Наскільки нам відомо виробництво гвинтівки АК-74 або М4 (AR15) відбувається виключно спеціалізованими підприємствами в якості стрілецької зброї, а не в якості засобів навчання. Використання стрілецької зброї в навчальному закладі без відповідних дозвільних документів карається відповідно до Кримінального кодексу України, і Замовник про це не може не знати. Тому не зрозуміло, які саме гвинтівки АК-74 або М4 (AR15) та в якому вигляді збирається Замовник закупляти та використовувати.
Якщо макети масогабаритні стрілецької зброї, то таке формулювання має бути зазначено в тендерній документації. Наразі таке формулювання відсутнє, що не може не викликати питань компетентних органів, що саме купує Замовник.
Окрім того, якщо це макети масогабаритні стрілецької зброї гвинтівки АК-74 або М4 (AR1), то це мають бути нейтралізовані, для виключення можливості пострілу, зразки зброї, котрі повинні зберігати всі функції бойового зразка (збірка, регулювання прицілу, розбирання, зведення, натискання спускового гачка). Товар повинен мати серійний номер та абревіатуру виду нейтралізованої зброї. Такий макет масогабаритний повинен мати також висновок науково-дослідницького експертно-криміналістичного центру МВС Украіни, або дійсний сертифікат відповідності Товару вимогам СОУ 78-19-006:2011 «Зброя стрілецька нейтралізована. Загальні технічні вимоги. Методи контролювання» р.4, що Державним науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України, акредитованим Національним агентством з акредитації України на сертифікацію продукції відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17065:2019, сфера акредитації «Зброя та боєприпаси». Саме наявність такого сертифікату на масогабаритні макети була зазначена у вимогах проекту договору до процедури торгів, яку проводив сам Замовник https://zakupivli.pro/gov/tenders/ua-2025-06-24-013249-a.
Вимагаємо внести зміни до тендерної документації та привести її у відповідність до чинного законодавства України, з огляду на безпеку життя учасників освітнього процесу.
У разі не внесення змін вимушені будемо звертатися до компетентних органів щодо перевірки процедури закупівлі на предмет забезпечення безпеки життя учасників освітнього процесу під час використання обладнання що закуповується Замовником.
Дата оприлюднення звернення:
02.08.2025 09:13
Звернення щодо оголошення виконано
Дата оприлюднення відповіді:
04.08.2025 09:48
На даному тендері відміни не були знайдені.
Перелік вимог порожній. Якщо Ви бажаєте подати вимогу
Увійти
або
Підписатися.