Зміст
11.09.2025 р.
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
м. Свободи, 5, Держпром, 4 під., 10 пов., м. Харків, 61022
Пояснення
на Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі
№ UA-2025-07-10-009190-a від 08.09.2025 року та інформація про здійснення заходів, направлених на недопущення встановлених порушень у подальшому
Відповідно до наказу Північно-східного офісу Держаудитслужби від 18.08.2025 № 249 було розпочато моніторинг закупівлі по предмету код ДК 021:2015 – 45230000-8 - будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь (роботи по проекту «Реконструкція водопроводу від свердловини до приватного сектору та по вул. Олімпійська, Миру, Садова, Маяковського, Вишнева, Дружби, Гагаріна, Ювілейна в с. Донець Зміївського району Харківської області. Коригування»), інформацію в електронній системі закупівель оприлюднено за номером UA-2025-07-10-009190-a.
За результатами проведення моніторингу 08 вересня 2025 року в електронній системі закупівель було оприлюднено висновок про його результати. В пункті 2 констатуючої частини висновку встановлено наявність порушень а саме:
1. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ "СТАН" встановлено порушення вимог 43 Особливостей.
2. За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення (порушень) законодавства: закупівлю встановлено порушення пункту 10 частини першої статті 10 Закону та абзацу четвертого частини першої статті 41Закону.
3. За результатами аналізу питання відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм Закону встановлено порушення вимог пункту 84 Постанови № 668, частини другої статті 840 Цивільного кодексу України.
4. За результатами моніторингу з питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до умов договору та їх оприлюднення, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі - порушень не встановлено.
По-перше, у Висновку вказано: «У складі тендерної пропозиції ТОВ «Стан» надано Довідку про наявність в Учасника працівників відповідної кваліфікації, за даними якої монтажником санітарно-технічних систем і устаткування є Шайнюк Іван Володимирович. Однак, цивільно-правовий договір з монтажником санітарнотехнічних систем і устаткування Шайнюк Іван Володимирович відсутній. При цьому, у складі тендерної пропозиції ТОВ «Стан» надано цивільно-правовий договір з монтажником санітарно-технічних систем і устаткування — Шанюк Іван Володимирович».
Замовник не погоджується із даним пунктом з наступних підстав:
Відповідно до пункту 2 Додатку № 2 до тендерної документації для підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати:
2.1. Довідку, складену в довільній формі і завірену підписом уповноваженої особи Учасника, яка містить інформацію про наявність в Учасника працівників відповідної кваліфікації (інженерно-технічних працівників, а також працівників робочих професій), які мають необхідні знання та досвід і будуть залучені для виконання умов договору про закупівлю. Довідка повинна містити відомості щодо працівників, які будуть залучені учасником до виконання умов відповідного договору, із зазначенням: їх прізвища, імені, по батькові та посади (або професії); інформації про взаємовідносини з Учасником (штатний працівник учасника (за основним місцем роботи) та/або працівник, що працює в учасника за сумісництвом та/або працівник, що працює в учасника за суміщенням та/або працівник, що працює в учасника за трудовим договором (або договором підряду) та/або працівник, що працює з учасником за цивільно-правовою угодою та/або працівник є працівником субпідрядної організації та/або працівник працює з субпідрядною організацією за цивільно-правовою угодою).
2.2. Сканкопію з оригіналу або копії документа, який підтверджує цивільно-правові відносини працівника з Учасником чи субпідрядною організацією (у випадку, якщо останній є працівником субпідрядної організації) або трудові відносини працівника з Учасником чи субпідрядною організацією (у випадку, якщо останній є працівником субпідрядної організації). У складі тендерної пропозиції учасник повинен надати сканкопію штатного розпису.
На виконання вищезазначеного, у складі тендерної пропозиції надано Довідку про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід № 6/2507 від 25.07.2025 року, де зазначено Шайнюк Івана Володимировича – монтажника санітарно-технічних систем і устаткування. На підтвердження надано цивільно-правовий договір від 23 липня 2025 року, укладений з Шанюк Іваном Володимировичем в якості монтажника санітарно-технічних систем і устаткування.
Водночас, відповідно до пункту 1.5. Розділу 3 тендерної документації в тендерних пропозиціях допускаються формальні (несуттєві) помилки. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, зокрема:
- помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп'ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа);
Враховуючи вищезазначене, Замовником визначено дану помилку (зайву літеру «й»), як формальну помилку, яка не впливає на зміст пропозиції, оскільки всі інші дані повністю співвпадають.
Вищезазначене свідчить, що Замовником не було допущено порушення вимог пункту 43 Особливостей при проведенні процедури закупівлі по предмету код ДК 021:2015 – 45230000-8 - будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь (роботи по проекту «Реконструкція водопроводу від свердловини до приватного сектору та по вул. Олімпійська, Миру, Садова, Маяковського, Вишнева, Дружби, Гагаріна, Ювілейна в с. Донець Зміївського району Харківської області. Коригування»), інформацію в електронній системі закупівель оприлюднено за номером UA-2025-07-10-009190-a, а тому, як наслідок, у Замовника відсутні підстави для притягнення до відповідальності осіб, якими допущені дані порушення.
По-друге, у Висновку вказано: «На виконання вимог Додатку 2 «ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» (далі — Додаток 2) тендерної документації у складі тендерної пропозиції ТОВ «СТАН» надано договірну ціну, в якій не враховано окремим розділом кошти на покриття витрат, пов’язаних з придбанням та доставкою на об’єкт будівництва устаткування, меблів та інвентарю, забезпечення яким покладається на учасника процедури закупівлі (підрядника)».
Відповідно до підпункту 2.1. пункту 2 Розділу 5 тендерної документації ціна пропозиції учасника повинна бути розрахована відповідно до Кошторисних норм України, затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021р. №281 та з урахуванням Порядку застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення при визначенні вартості будівництва, який затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 25.06.2021 р. №162. Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проектних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них.
Ціну тендерної пропозиції слід визначати відповідно до вимог щодо термінів закінчення робіт, технології виконання робіт, використання конкретних матеріалів і конструкцій, якості будівельно-монтажних робіт, з дотриманням діючих норм і правил виконання будівельно-монтажних робіт, технічної експлуатації будівельної техніки, безпечних умов праці.
Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів. Кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених Кошторисними нормами України, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами – не включаються до договірної ціни.
У ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) окремим розділом враховуються також кошти на покриття витрат, пов’язаних з придбанням та доставкою на об’єкт будівництва устаткування, меблів та інвентарю, забезпечення яким покладається на учасника процедури закупівлі (підрядника).
Ціна пропозиції, за яку учасник згоден виконати замовлення, розраховується виходячи з обсягів робіт, передбачених Додатком 2 цієї тендерної документації за винятком матеріалів, які будуть передані Підряднику після укладання договору.
Відповідно до Додатку № 2 до тендерної документації для підтвердження інформації про відповідність запропонованих робіт технічним, якісним і кількісним вимогам предмету закупівлі учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати наступні документи:
1) договірну ціну за формою, яка наведена в Настанові з визначення вартості будівництва;
2) локальні кошториси на будівельні роботи (мають бути складені відповідно до технічної специфікації з урахуванням будівельного технологічного процесу) за формою, яка наведена в Настанові з визначення вартості будівництва;
3) відомості ресурсів до наданих локальних кошторисів за формою, яка наведена в Настанові з визначення вартості будівництва.
4) проект календарного графіку виконання робіт в якому помісячно визначаються види робіт.
На виконання вищезазначене, у складі тендерної пропозиції ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «СТАН» (ТОВ «СТАН») надано:
- Договірну ціну;
- Локальні кошториси
- Відомості ресурсів до наданих локальних кошторисів
- Проект календарного графіку.
Відповідно до наданих локальних кошторисів та відомостей ресурсів до даних локальних кошторисів, кошти на покриття витрат, пов’язаних з придбанням на об’єкт будівництва устаткування, меблів та інвентарю включають в себе доставку (позначка «(з доставкою»), в тому числі до Локального кошторису на будівельні роботи № 2-1-2 монтаж гідротехнічного обладнання та Відомості ресурсів до даного локального кошторису зазначено, що монтаж даного обладнання включає в себе також його доставку, а саме:
- Поплавковий датчик рівня води 1.1 (з доставкою) – 2 шт. – 1 082, 40 грн.
- Поплавковий датчик рівня води 2.1 (з доставкою) – 1 шт. – 1 540, 00 грн
- Сигналізатор рівня ОВЕН САУ-М6 (з доставкою) – 1 шт. – 2 828, 00 грн.
Вищезазначене свідчить, що у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі враховано кошти на покриття витрат, пов’язаних з придбанням та доставкою на об’єкт будівництва устаткування, меблів та інвентарю, забезпечення яким покладається на учасника процедури закупівлі (підрядника) відповідно до Додатку № 2 до тендерної документації.
Водночас, відповідно до пункту 1.5. Розділу 3 тендерної документації в тендерних пропозиціях допускаються формальні (несуттєві) помилки. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції. Замовник залишає за собою право віднесення допущених учасниками в своїх тендерних пропозиціях помилок до формальних (несуттєвих) помилок, при цьому Замовник гарантує дотримання усіх принципів, визначених статтею 5 Закону.
Не зазначення даних витрат, окремим розділом договірної ціни, визначено Замовником, як формальна помилка.
Вищезазначене свідчить, що Замовником не було допущено порушення вимог пункту 43 Особливостей при проведенні процедури закупівлі по предмету код ДК 021:2015 – 45230000-8 - будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь (роботи по проекту «Реконструкція водопроводу від свердловини до приватного сектору та по вул. Олімпійська, Миру, Садова, Маяковського, Вишнева, Дружби, Гагаріна, Ювілейна в с. Донець Зміївського району Харківської області. Коригування»), інформацію в електронній системі закупівель оприлюднено за номером UA-2025-07-10-009190-a, а тому, як наслідок, у Замовника відсутні підстави для притягнення до відповідальності осіб, якими допущені дані порушення.
По-третє, у Висновку вказано: «Відповідно до даних електронної системи закупівель Замовником оприлюднено Договір з Додатками до нього та Додаткову угоду до Договору в електроній системі закупівель виключно у форматі PDF. Крім того, в порушення пункту 10 частини першої статті 10 Закону України Замовником 27.08.2025 оприлюднено Підсумкову відомість ресурсів, що містить інформацію про ціни на матеріальні ресурси без зазначення вартості транспортування та заготівельно-складських витрат щодо кожної номенклатурної позиції».
На виконання вищезазначеного, Замовником оприлюднено Договірну ціну з усіма розрахунками, Договір з Додатками до нього та Додаткову угоду до Договору в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі, документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси із зазначенням відпускної ціни, вартості транспортування та заготівельно-складських витрат, окремо, щодо кожної номенклатурної позиції.
Також, Замовником оприлюднено Підсумкову відомість ресурсів, що містить інформацію про ціни на матеріальні ресурси без зазначення вартості транспортування та заготівельно-складських витрат щодо кожної номенклатурної позиції у сумі 00,00 грн., чим виконано вимоги абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону в повному обсязі.
По-четверте, у Висновку вказано: «Однак, на порушення частини другої статті 840 Цивільного кодексу України, умовами договору не передбачено строки повернення залишку матеріалу та основних відходів, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов’язків».
На виконання вищезазначеного, було внесено відповідні зміни до договору та оприлюднено в електронній системі закупівель.
Відповідно до Висновку, з огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує оприлюднити Договірну ціну з усіма розрахунками, Договір з Додатками до нього та та Додаткову угоду до Договору в електроній системі закупівель у машинозчитувальному форматі, документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси із зазначенням відпускної ціни, вартості транспортування та заготівельно-складських витрат, окремо, щодо кожної номенклатурної позиції, здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення таких порушень в подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Відповідно до частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
В першу чергу, Замовник зобов’язується неухильно дотримуватись вимог пункту 43 Особливостей, пункту 10 частини першої статті 10 Закону, абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону, вимог пункту 84 Постанови № 668, частини другої статті 840 Цивільного кодексу України, зокрема при перевірці тендерних пропозицій учасників, при оприлюдненні інформації про закупівлю, а саме договору про закупівлю та додатків, Замовником розроблено відповідні форми даних додатків у відповідності до абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону, вимог пункту 84 Постанови № 668.
Також, з метою недопущення встановлених Висновком порушень у подальшому, було прийнято рішення про притягнення осіб, якими допущені порушення до дисциплінарної відповідальності, шляхом накладення на відповідальних осіб, чиї дії спричинили встановлені Висновком порушення, дисциплінарні стягнення у вигляді зауваження, проведено відповідну роз’яснювальну роботу. Окрім цього, Замовником було здійснено заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, а саме шляхом проведення внутрішнього навчання працівників (службовців), у тому числі, відповідальних за допущені порушення, щодо покращення знань законодавства у сфері публічних закупівель, договірної роботи та економічних знань.
Уповноважена особа ______________ __________________