Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
незаконні вимоги документації
Зміст:
Шановна уповноважена особа Замовника!
Знову ваша документація наскрізь пронизана незаконними, дискримінаційними вимогами, як от у додатках 10 та 8 ТД, де ви вимагаєте надати довідку та підтвердження знаходження робочого місця учасника на території Рівненської області. Зрозуміло що ваш діючий постачальник має місце реєстрації на Рівненщині, проте для чого таким чином віддавати перевагу обраним учасникам за територіальним принципом, якщо у своїй службовій діяльності потрібно керуватись тільки принципами визначеними законодавством. Адже, неодноразово такого роду дискримінаційні вимоги визнавались незаконними органами АМКУ, зокрема, погляньте на РІШЕННЯ № 14947-р/пк-пз від 06.09.2024
Вкотре для Вас констатуємо, що чинним законодавством в жодній нормі не обумовлено необхідності створення електропостачальниками в конкретно визначених адміністративно-територіальних одиницях якихось власних центрів обслуговування споживачів (клієнтів) чи власних окремих структурних підрозділів на які покладаються забезпечення дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів.
Постачальники не зобов'язані сворювати свої структурні підрозділи в кожній області України де зареєстрована установа споживача. Постачальники отримують відповідну ліцензію, згідно з якою мають право здійснювати господарську діяльність по всій території України.
Ви ж всупереч вищезазначеному, свідомо та безпідставно допускаєте у своїй діяльності дискримінацію усіх учасників які розташовані поза межами території Рівненської області, вочевидь йдучи назустріч своєму діючому постачальнику.
Враховуючи вищенаведене, просимо повністю прибрати з документації вищезгадану вимогу як таку що істотно обмежує конкуренцію на ринку електричної енергії та є явно дискримінаційною по відношенню до інших учасників які не розміщені на території Рівненської області. Дякуємо заздалегідь!
Дата оприлюднення звернення:
10.07.2025 16:32
Шановний Учаснику! Визначення правових та економічних засад здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад здійснюється відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості). Метою Закону та Особливостей є, зокрема, створення конкурентного середовища та розвиток добросовісної конкуренції. При цьому закупівлі здійснюються за принципами, визначеними статтею 5 Закону, серед яких добросовісна конкуренція серед учасників. Також звертаємо увагу, що однією з передумов успішного проведення публічних закупівель та виконання договору є підготовка якісної тендерної документації. Відсутність у ній дискримінаційних умов сприяє високому рівню конкуренції на ринках торгівлі, а положення тендерної документації захищають інтереси замовників та постачальників. Процес постачання електричної енергії є складним та суттєво відрізняється від процесу постачання звичайних товарів повсякденного споживання. Порядок постачання електричної енергії споживачу врегульовано рядом нормативно-правових актів, в тому числі «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» які затверджені Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312. Пункт 8.3.6. «Правил роздрібного ринку електричної енергії» передбачає, що «Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником». Пункт 8.3.17. цих Правил передбачає, що «Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку». Таким чином, у відповідності до вимог вищезазначених положень п. 8.3.6 та п.8.3.17 «Правил роздрібного ринку електричної енергії» електропостачальник зобов‘язаний проводити особистий прийом споживачів. А споживач в свою чергу має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору про постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії, оскільки реалізація права споживача на оперативне отримання інформації та документів від електропостачальника потребуватиме виїзду у відрядження на значні відстані, значних витрат робочого часу та коштів. При цьому, будь-який електропостачальник має право та можливість відкрити свій територіальний підрозділ на території будь-якої області України. Як бюджетна установа, ми у своїй діяльності керуємось Бюджетним кодексом України від 08.07.2010 № 2456-VI, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, Законом України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» від 19.11.1992 № 2801-XII, Статутом закладу та іншими нормативними документами. Відповідно до наказу №309 від 02.03.2012 «Про затвердження Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України», для реєстрації бюджетних зобов’язань розпорядником бюджетних коштів, у строк протягом 7 робочих днів, необхідно надати до органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов’язань і оригінали документів або їх копії засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання. У разі порушення бюджетного законодавства, такі зобов’язання не реєструються, а також можуть застосовуватись до замовника заходи впливу за порушення бюджетного законодавства. Як наслідок, замовником не буде здійснена вчасна оплата за поставлений товар, нараховуватимуться пеня та штрафні санції, що для нашої установи не припустимо. Також наголошуємо, що за несвоєчасне надання інформації або надання недостовірної інформації електропостачальники несуть відповідальність згідно із законодавством та договором (п.9.1.7 ПРРЕЕ). Тому замовником встановлено критерій, що унеможливить виникнення таких випадків. Крім цього повідомляємо, що на території Рівненської області мають власні центри обслуговування споживачів, офіси, представництва понад 10 юридичних осіб, які отримали ліцензію з постачання електричної енергії споживачу. Що свідчить про можливість учасниками виконати вимоги встановлені тендерною документацією щодо наявності центру обслуговування споживачів, або наявності власного окремого структурного підрозділу на території Рівненської області, або посадової особи з робочим місцем на території Рівненської області. Вважаємо, що наш намір, як замовника торгів, реалізувати свої законодавчо закріплені права на проведення особистого прийому посадовими особами постачальника електричної енергії та оперативний розгляд і вирішення звернень, скарг і заяв, отримання необхідної передбаченої законодавством інформації безпосередньо у електропостачальника під час особистого прийому, не може вважатись дискримінаційною вимогою та жодним чином не порушує вимоги статті 5 Закону і не суперечить вимогам законодавчих актів України. Також вважаємо, що електропостачальник не має права позбавляти споживача можливості у зручний для споживача спосіб реалізувати свої права, передбачені «Правилами роздрібного ринку електричної енергії», а навпаки зобов’язаний вжити усіх необхідних заходів для реалізації цих прав. В тому числі шляхом створення на територіях, де він має намір обслуговувати споживачів електричної енергії, власних структурних підрозділів. Крім того, ураховуючи вимоги пункту 31 частини першої статті 1 Закону, тендерна документація розробляється та затверджується замовником і містить відомості, визначені частиною другою статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до частини третьої статті 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством, та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Таким чином,Замовник не вважає встановлену вимогу дискримінаційною та такою, що обмежує коло учасників, а також те, що вимоги тендерної документації порушують законодавство у сферу публічних закупівель.
Дата оприлюднення відповіді:
14.07.2025 15:12