Обгрунтування використання процедури
Згідно з підпунктом 4 пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі – Положення № 228), основним завданням Мін’юсту є здійснення захисту інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземних суб’єктів та України.
Підпункт 61 пункту 4 Положення № 228 регламентує, що Мін’юст відповідно до покладених на нього завдань залучає юридичних радників, зокрема іноземних, для захисту прав та інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Окрім Положення № 228, Мін’юст у своїй діяльності керується Порядком здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України і заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, затвердженим Указом Президента України від 25.06.2002 № 581/2002 (далі – Порядок № 581).
Відповідно до підпункту 5 пункту 5 Порядку № 581 Мін’юст для забезпечення захисту прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України здійснює згідно із законодавством України закупівлю за кошти Державного бюджету України послуг юридичних радників, наданих у зв’язку із представництвом прав та інтересів держави Україна у закордонних юрисдикційних органах.
Підпунктом 10 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель визначено, що придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Згідно з пунктом 14 Особливостей здійснення публічних закупівель, запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Відповідно до пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону та цих особливостей.
Абзацом другим пункту 41 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання бюджетних коштів» від 11.10.2016 № 710 встановлено, що головним розпорядникам бюджетних коштів з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів потрібно забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
Станом на сьогодні наявна потреба в закупівлі юридичних послуг на 2025 рік
у справі за позовом «Misen Enterprises A.B.» до держави Україна (далі – Справа).
Закордонний юрисдикційний орган: Міжнародний центр по врегулюванню інвестиційних спорів (далі – трибунал).
Сума позовних вимог: 810 300 000,00 дол. США.
07.10.2024 – Україною отримано процесуальний наказ трибуналу, яким поновлено розгляд Справи.
06.01.2025 – відбулась процесуальна конференція для вирішення процесуальних питань та визначення наступних кроків.
31.03.2025 – Україною подано відзив на позовну заяву (Respondent`s Counter-Memorial).
25.04.2025 – Україною подано запити на розкриття документів та отримано від позивача запити на розкриття документів (Parties` Requests for document production).
16.05.2025 – Україною подано заперечення на запити позивача на розкриття документів (Respondent`s Objections to Climant`s Requests for the Production of Documents) та отримано заперечення позивача на запити України на розкриття документів (Climant`s Objections to Respondent`s Requests for the Production of Documents).
30.05.2025 – Україною подано відповідь на заперечення позивача на запити на розкриття документів від 16.05.2025 (Respondent`s Replies to Claimant’s Objections to Requests for the Production of Documents).
30.05.2025 – Україною подано графік розкриття документів.
20.06.2025 – строк розкриття сторонами документів, щодо яких відсутні заперечення, та прийняття трибуналом рішення щодо нерозкритих документів.
18.07.2025 – строк розкриття сторонами документів, відповідно до рішення трибуналу.
03.10.2025 – строк подання позивачем відповіді на відзив України від 31.03.2025 (Claimants’ Reply).
06.02.2026 – строк подання Україною заперечень на відповідь позивача від 03.10.2025 (Respondent’s Rejoinder).
Відтак, по Справі у 2025 році наявна потреба у таких юридичних послугах:
- підготовка до та участь у процесуальній конференції для вирішення процесуальних питань та визначення наступних кроків (відбулась 06.01.2025);
- завершення підготовки та подання Україною відзиву на позовну заяву (Respondent`s Counter-Memorial) (подано 31.03.2025);
- підготовка та подання Україною запитів на розкриття документів позивачем (Parties` Requests for document production) (подано 25.04.2025);
- юридичний аналіз запитів позивача на розкриття документів (Claimant’s Requests for document production) (отримано 25.04.2025), підготовка та подання Україною заперечень на такі запити (подано 16.05.2025);
- юридичний аналіз заперечень позивача на запити України на розкриття документів (отримано 16.05.2025), підготовка та подання відповіді України на заперечення позивача (подано 30.05.2025);
- розробка, узгодження та подання трибуналу графіку розкриття документів (подано 30.05.2025);
- підготовка документів щодо яких відсутні заперечення, і участь у їх розкритті (розкриття документів, щодо яких відсутні заперечення заплановано на 20.06.2025, розкриття документів відповідно до рішення трибуналу заплановано на 18.07.2025);
- юридичний аналіз відповіді позивача на відзив (Claimant`s Reply) (має бути подано 03.10.2025);
- початок підготовки Україною заперечень на відповідь позивача на відзив (Respondent’s Rejoinder) (має бути подано 06.02.2026);
- участь у дзвінках та листуванні у Справі.
Для забезпечення захисту прав та інтересів України у цій Справі з 2021 року по 2024 рік забезпечувалось залучення юридичного радника – міжнародної юридичної фірми «Hogan Lovells International LLP» (далі – юридичний радник). Юридичний радник володіє повною інформацією щодо матеріалів та фактичних обставин Справи, не має конфлікту інтересів та відомий суду як офіційний представник України.
Відтак заміна юридичного радника призведе до таких негативних наслідків, як додаткові витрати бюджетних коштів на оплату послуг нового юридичного радника з входження в курс Справи, побудови стратегії захисту України тощо. Окрім того, протилежна сторона може скористатись відсутністю юридичного радника України в період пошуку нового юридичного радника та його залучення шляхом укладення відповідного договору про закупівлю юридичних послуг, входження новим юридичним радником в курс Справи, що з високою ймовірністю вплине на погіршення правової позиції України у Справі.
У зв’язку із зазначеним, рішенням міжвідомчої робочої групи з питань, пов’язаних із забезпеченням належного захисту прав та інтересів України у справі за позовом «Misen Enterprises A.B.» до держави Україна від 17.01.2025, було визнано за доцільне залучення у 2025 році в межах наявного бюджетного фінансування міжнародної юридичної фірми «Hogan Lovells International LLP» у якості юридичного радника, та закупівлі її послуг, для забезпечення належного представництва та захисту інтересів держави у цій Справі, в порядку застосування переговорної процедури або у порядку застосування Особливостей здійснення публічних закупівель, або у іншому порядку, що може бути у подальшому встановлений відповідним законодавством.
З огляду на специфіку Справи, її характер, складність та ризики, які постають перед Україною, є наявна потреба у здійсненні Мін’юстом у 2025 році закупівлі послуг юридичного радника України для забезпечення захисту прав та інтересів України в цій Справі, та недопущення прийняття закордонним юрисдикційним органом рішення проти України, яким буде покладено на Україну зобов’язання щодо сплати, присуджених до стягнення сум на користь позивача.
Варто зазначити, що відсутність юридичного радника по Справі може призвести до:
- винесення рішення проти України, в ході та в наслідок виконання якого можуть бути завдані збитки Державному бюджету України, накладено арешт на майно держави за кордоном;
- погіршення іміджу України на міжнародній арені;
- обмеження доступу України до міжнародних фінансових інструментів запозичення.
Фінансування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів держави Україна під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, регулюється Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, під час здійснення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, а також забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.082003 № 1198
(далі – Порядок № 1198), та у межах виділених бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний рік за бюджетною програмою КПКВК 3601150.
Відтак, наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 № 275 не застосовується до зазначеної закупівлі, оскільки до розрахунку очікуваної вартості закупівлі застосовується Порядок № 1198.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 Порядку № 1198 бюджетні кошти спрямовуються на закупівлю робіт і послуг юридичних радників, у тому числі іноземних, які мають знання, необхідні для здійснення заходів щодо захисту прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, володіють відповідною іноземною мовою та належним чином атестовані (за наявності в законодавстві держави місця арбітражу (суду) вимог щодо атестації у відповідних державних установах, органах).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1198 планування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України (далі – витрати), за рахунок коштів державного бюджету, Мін’юст здійснює на підставі поданих юридичними радниками розрахунків витрат, на відповідний бюджетний період згідно з вимогами Бюджетного кодексу України.
На запит Мін’юсту юридичним радником було надано розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 3 182 505,00 дол. США.
26.05.2025 затверджено Кошторис видатків по справам за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Кошторис видатків по справам) та Перелік спорів, щодо яких здійснюється урегулювання, і справ, які розглядаються у закордонних юрисдикційних органах, на бюджетний період 2025 року, що фінансуються за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Перелік спорів/справ) на бюджетний період 2025 року.
Згідно із Кошторисом видатків по справам допустимий обсяг видатків відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» на ведення Справи у 2025 році складає 33 749 550,00 гривень (далі, відповідно, розмір бюджетного призначення, бюджетні асигнування).
Під час здійснення планування видатків у Кошторисі видатків по справам використовувався прогнозований курс гривні по відношенню до долару США:
1 USD = 45,0 грн.
В частини першій статті 47 Бюджетного кодексу України зазначено, що відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Згідно з частиною першою статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Отже, наданий юридичним радником розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 3 182 505,00 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 143 212 725,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам: 1 дол. США=45,0 грн), перевищує на 76,4% бюджетні асигнування, які встановлені у Кошторисі видатків по справам на ведення Справи у 2025 році.
У зв’язку із значним дефіцитом видатків за бюджетною програмою КПКВК 3601150, відсутня можливість укласти договір про закупівлю усіх необхідних юридичних послуг у Справі відповідно до наданого юридичним радником розрахунку витрат на 2025 рік.
Враховуючи вказане, юридичним радником по Справі на запит Мін’юсту було надано розрахунок витрат у загальному розмірі 749 990,00 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 33 749 550,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам за КПКВК 3601150: 1 дол. США=45,0 грн), та є ідентичним розміру бюджетного призначення. Вказаний розрахунок витрат покриває вартість юридичних послуг у Справі на період з 01.01.2025 по 03.10.2025.
Обсяг юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 03.10.2025, які Мін’юст в межах розміру бюджетних призначень має змогу наразі профінансувати, включає:
- підготовка до та участь у процесуальній конференції для вирішення процесуальних питань та визначення наступних кроків (відбулась 06.01.2025);
- завершення підготовки та подання Україною відзиву на позовну заяву (Respondent`s Counter-Memorial) (подано 31.03.2025);
- підготовка та подання Україною запитів на розкриття документів позивачем (Parties` Requests for document production) (подано 25.04.2025);
- юридичний аналіз запитів позивача на розкриття документів (Claimant’s Requests for document production) (отримано 25.04.2025), підготовка та подання Україною заперечень на такі запити (подано 16.05.2025);
- юридичний аналіз заперечень позивача на запити України на розкриття документів (отримано 16.05.2025), підготовка та подання відповіді України на заперечення позивача (подано 30.05.2025);
- розробка, узгодження та подання трибуналу графіку розкриття документів (подано 30.05.2025);
- підготовка документів щодо яких відсутні заперечення, і участь у їх розкритті (розкриття документів, щодо яких відсутні заперечення заплановано на 20.06.2025, розкриття документів відповідно до рішення трибуналу заплановано на 18.07.2025);
- юридичний аналіз відповіді позивача на відзив (Claimant`s Reply) (має бути подано 03.10.2025);
- участь у дзвінках та листуванні у Справі в межах зазначеного періоду.
Відтак в подальшому існуватиме необхідність у пошуку додаткового фінансування та проведення додаткової закупівлі юридичних послуг по Справі, потреба у яких уже наявна, проте не покривається за рахунок розміру бюджетних призначень, а також інших юридичних послуг, потреба у наданні яких з високою ймовірністю може виникнути упродовж 2025 року.
Наразі уже відомо про наявну потребу в закупівлі юридичних послуг на 2025 рік по Справі, яка не покривається за рахунок розміру бюджетного призначення, а саме:
- початок підготовки Україною заперечень на відповідь позивача на відзив (Respondent’s Rejoinder) (має бути подано 06.02.2026).
Враховуючи вищевикладене, наразі очікувана вартість предмета закупівлі юридичних послуг в межах наявного фінансування по Справі за бюджетною програмою КПКВК 3601150 становить 33 749 550,00 грн, що є еквівалентом загальної вартості юридичних послуг, яка визначена у розрахунку витрат міжнародної юридичної фірми «Hogan Lovells International LLP» на період з 01.01.2025 по 03.10.2025.
Відтак, наразі наявна потреба у закупівлі юридичних послуг у справі за позовом «Misen Enterprises A.B.» до держави Україна для забезпечення захисту прав та інтересів України шляхом укладення договору про закупівлю юридичних послуг з міжнародною юридичною фірмою «Hogan Lovells International LLP» на суму
749 990,00 дол. США зі строком дії, який поширюється на взаємовідносини сторін такого договору з 01.01.2025 по 20.12.2025 включно, та на строк надання юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 03.10.2025 включно, згідно зі статтею 631 Цивільного кодексу України та Особливостями здійснення публічних закупівель.