Звернення:
За лотом №1 позицією №1: Нагрудний відеореєстратор
Тема:
Дискримінаційна вимога щодо ДСТУ
Зміст:
У тендерної документації Замовник вимагає:
«Оригінал сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, виданий на ім’я учасника закупівлі органом з сертифікації, який акредитований НААУ…»
Зазначене положення є дискримінаційним з наступних причин:
1. Вимога сертифіката саме за ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 є необґрунтованою
За інформацією з офіційного ресурсу https://online.budstandart.com, документ ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 оприлюднений виключно англійською мовою, з позначкою: «Не є офіційним виданням».
Таким чином, цей стандарт не введений в дію як національний стандарт у вигляді офіційного перекладу та не підлягає обов’язковому застосуванню.
Натомість чинним та офіційно затвердженим стандартом є ДСТУ EN IEC 62368-1:2017, який діє на території України.
2. Обмеження у виборі сертифікаційного стандарту суперечить принципам Закону України «Про публічні закупівлі»
Вимога сертифіката саме за версією 2022 року, і саме з конкретними пунктами, звужує коло потенційних учасників і прямо порушує принцип недискримінації (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Відповідність товару вимогам безпеки може бути підтверджена сертифікатом за іншим рівнозначним чинним ДСТУ, наприклад, ДСТУ EN IEC 62368-1:2017.
3. Порушення права учасника на вільний вибір сертифікаційного органу та шляху оцінки відповідності
У відповідності до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» та чинних технічних регламентів, Учасник має право:
самостійно обирати схему оцінки відповідності;
подавати сертифікат на аналогічну версію стандарту, якщо він є чинним, діючим і не суперечить вимогам нормативно-правових актів.
Висновок:
Вимога Замовника щодо надання сертифіката виключно за ДСТУ EN IEC 62368-1:2022:
є дискримінаційною,
суперечить чинному законодавству щодо технічного регулювання,
не ґрунтується на обов’язковому до застосування нормативно-правовому акті,
позбавляє права Учасників на вільне підтвердження відповідності товару через альтернативні, але офіційно чинні документи.
Пропозиція:
Просимо Замовника внести зміни до тендерної документації та надати можливість підтвердження відповідності товару або за ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, або за ДСТУ EN IEC 62368-1:2017, залежно від наявного у учасника сертифіката, виданого акредитованим органом.
Дата оприлюднення звернення:
10.07.2025 12:27
Шановний Учаснику! За результатами розгляду Вашого звернення повідомляємо що, тендерну документацію розроблено у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема, відповідно до ч.3 ст. 22 Закону та з урахуванням особливостей, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (із змінами) (далі - Особливості). Пунктом 31 частини першої статті 1 Закону передбачено, що тендерна документація розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Відомості, які мають зазначатися замовником у тендерній документації установлені статтею 22 Закону. Водночас відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Разом з тим, технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги. Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз "або еквівалент". Ураховуючи викладене, вимоги в тендерній документації, а також перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність зазначеним критеріям, встановленим у тендерній документації, визначається замовником самостійно згідно із законодавством, виходячи зі специфіки предмета закупівлі з урахуванням частини четвертої статті 5 Закону та дотриманням принципів, закріплених у статті 5 Закону. Так, відповідно до Додатку 1 до Тендерної документації та Додатку 3 до Тендерної документаціїна підтвердження відповідності запропонованого предмету закупівлі вимогам тендерної документації Учасник повинен надати оригінал сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, виданий на ім’я учасника закупівлі органом з сертифікації, який акредитований Національним агентством з акредитації України. Наданий документ повинен бути діючим на момент подачі тендерної пропозиції. Дана вимога зазначена з метою забезпечення заходів безпеки щодо впливу на здоров’я людини протягом всього життєвого циклу та обґрунтовується тим, що Замовник повинен бути впевненим, що запропонований товар безпечний для здоров`я людини. Звертаємо увагу, що Державний Стандарт України ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 «Обладнання аудіо/відео, інформаційних та комунікаційних технологій. Частина 1. Вимоги щодо безпеки» (EN IEC 62368-1:2020, IDT; IEC 62368-1:2018, IDT), прийнятий наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (ДП «УкрНДНЦ») від 28.12.2022 № 285 «Про пакетне прийняття європейських нормативних документів CEN/CENELEC» та введений в дію на території України з 31.12.2023, є більш новою версією стандарту, ніж ДСТУ EN IEC 62368-1:2017 і містить більш актуалізовані вимоги безпеки для аудіо-, відео-, інформаційного та комунікаційного обладнання, що відповідають сучасним технологіям. Принагідно звертаємо увагу, що документи, розміщені на сайті https://online.budstandart.com на який Ви посилаєтесь, можуть бути використані виключно як інформаційно-довідковий матеріал та не мають офіційного характеру, тому перевіряти будь-яку інформацію щодо відповідності встановленим вимогам не доречно. Офіційний каталог національних стандартів і кодексів усталеної практики розміщено лише на сайті Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (ДП «УкрНДНЦ»), яке на виконання Закону України «Про стандартизацію» виконує функції національного органу стандартизації, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1163 «Про визначення державного підприємства, яке виконує функції національного органу стандартизації». Відповідно до всього вищезазначеного у Замовника відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
12.07.2025 18:01