Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Щодо усунення дискримінаційних вимог ТД
Зміст:
Шановний Замовнику, ознайомившись із умовами тендерної документації за процедурою закупівлі, звертаємося до Вас щодо необхідності усунення дискримінаційних вимог (ДОДАТОК 1 до тендерної документації), які суперечать принципам публічних закупівель, визначеним Законом України «Про публічні закупівлі».
Зокрема, вважаємо дискримінаційними наступні положення тендерної документації:
1. Вимога щодо надання сертифіката ISO 27001:2013 «Інформаційні технології. Методи захисту. Системи управління інформаційною безпекою. Вимоги».
Обґрунтування дискримінаційності: Вимога щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема:
• Закон України «Про публічні закупівлі»;
• Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану);
• ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання.
Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифіката дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації.
Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO.
Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі. Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом.
Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства.
Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог. Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії.
2. Вимога про надання довідки/акта/листа НКРЕКП щодо відповідності функціонування веб-сайту
Обґрунтування дискримінаційності: Законодавство не встановлює обов'язку для учасників отримувати такий документ для здійснення діяльності або участі у закупівлях; Замовник має можливість самостійно перевірити наявність актуальної інформації на веб-сайті учасника у відкритому доступі; Порушуються принципи, встановлені частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме принцип недискримінації учасників, добросовісної конкуренції та пропорційності.
3. Вимога щодо наявності у учасника статусу ППКО з функцією ОЗД
Обґрунтування дискримінаційності: Відповідно до законодавства, наявність статусу ППКО (ОЗД) не є обов’язковою для здійснення діяльності з постачання електричної енергії. Комерційний облік організовується окремими операторами системи або операторами ринку відповідно до чинних правил ринку електричної енергії. Така вимога не відповідає принципу пропорційності (ч. 1 ст. 5 Закону) та обмежує коло потенційних учасників, що порушує принцип добросовісної конкуренції.
4. Вимога щодо надання листа з інформацією про статус «дефолтного» або «переддефолтного»
Тендерною документацією встановлено вимогу: "Для підтвердження добросовісного виконання своїх фінансових зобов’язань, учасник у складі пропозиції повинен надати лист з інформацією про те, чи за період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції, учасник набував чи не набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного»."
Обґрунтування дискримінаційності: Законодавство України у сфері публічних закупівель не передбачає визначення понять «дефолтний» або «переддефолтний» учасник, що створює правову невизначеність та можливість довільного трактування цієї вимоги. Встановлення такої вимоги виходить за межі передбаченого законом переліку критеріїв кваліфікації учасників. Дана вимога не базується на офіційних джерелах або загальновизнаних механізмах перевірки фінансової надійності. Це порушує принципи об'єктивності, прозорості, рівного доступу та недискримінації, закріплені у статті 5 Закону.
На підставі викладеного, відповідно до частини першої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі»,
звертаємося з наполегливим проханням внести зміни до тендерної документації, виключивши вищезазначені дискримінаційні вимоги.
У разі невнесення змін залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту своїх прав та законних інтересів у сфері публічних закупівель.
Дякуємо за розгляд звернення.
Дата оприлюднення звернення:
11.07.2025 16:03