Звернення:
За тендером : Електрична енергія (без розподілу) на 2025 рік
Тема:
Щодо дискримінаційної вимоги надання сертифікатів ISO
Зміст:
Доброго дня
Щодо дискримінаційної вимоги надання сертифікатів ISO у процедурі закупівлі електричної енергії
Звертаємо Вашу увагу, що предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту.
Відповідно до наказу Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №?179, чинним національним стандартом, що встановлює технічні параметри якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025 року. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює допустимі фізико-технічні характеристики електричної енергії, зокрема межі відхилення напруги в межах 207–253 В.
Саме ДСТУ EN 50160:2023 є єдиним чинним нормативним документом, що прямо регламентує вимоги до якості електричної енергії як товару. При цьому він не містить жодних положень про необхідність наявності у постачальника сертифікатів відповідності ISO (наприклад, ISO 9001 чи ISO 14001).
Крім того, відповідно до офіційної позиції НКРЕКП, викладеної в публічному повідомленні від 24 квітня 2024 року, у відповідь на численні звернення постачальників та споживачів, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії для цілей публічних закупівель. Також відсутні вимоги щодо обов’язкової сертифікації ISO в ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» на яку ви посилаєтесь у відповіді на попереднє звернення, замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законодавством.
Установлення додаткових вимог, які не ґрунтуються на положеннях закону або чинних національних стандартах щодо предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та недискримінації учасників. Така практика обмежує коло потенційних учасників, оскільки участь у процедурі можуть взяти лише ті, хто вже має відповідні сертифікати, або ті, хто змушений понести додаткові витрати на їх отримання виключно для участі в конкретній закупівлі.
Це створює нерівні умови конкуренції та суперечить основним принципам здійснення публічних закупівель, визначеним статтею 5 Закону, а саме — добросовісній конкуренції, недискримінації учасників та максимальної економії бюджетних коштів.
У разі ігнорування нашого зауваження залишаємо за собою право звернутися з офіційною скаргою до Антимонопольного комітету України
Дата оприлюднення звернення:
10.07.2025 12:29
Шановний учасник! Дякуємо за Ваше звернення та у відповідь повідомляємо наступне.
Наявність сертифікації ISO служить підтвердженням належного функціонування систем якості, екології, енергоефективності, антикорупції, безпеки постачання та управління об’єктами.
У випадку закупівлі електроенергії як критичного ресурсу ці стандарти забезпечують належний рівень управління, мінімізують ризики зриву постачання та невиконання договору.
Вимога викладена чітко та однаково для всіх учасників. Вона врахована та виправдана предметом закупівлі, що відповідає статті?22 Закону «Про публічні закупівлі» та пункту?28 «Особливостей».
Мінекономіки у листі №?3323-04/64919-06 від 30.08.2024 чітко визначає, що вимоги до підтвердження відповідності мають формуватися з урахуванням специфіки закупівлі в межах «Особливостей» і бути пропорційними до предмета контракту .
Разом з цим, АМКУ не вважає вимогу сертифікатів автоматично дискримінаційною, якщо вона співмірна з предметом закупівлі.
Так, у 2025 році АМКУ зазначав, що ISO?сертифікація систем управління якістю є прийнятною, якщо викладена коректно (касе №?5706?р/пк?пз від 10.04.2025) .
Водночас, Комітет наголошує: неправомірним є встановлення вимог, що виходять за межі релевантного предмета закупівлі (наприклад ISO 22000 для харчової безпеки) або обов’язковість акредитації виключно українських органів сертифікації.
Таким чином, вимоги про сертифікацію ISO за зазначеними в тендерній документації стандартами є законними, мотивованими та унiверсальними. Вони враховують предмет закупівлі — постачання електроенергії, та дозволяють забезпечити надійний рівень управління ризиками. Мають підтримку актуальної позиції Мінекономіки та відповідають практиці АМКУ.
Тож підстав для виключення цих вимог із тендерної документації у замовника немає.
Дата оприлюднення відповіді:
11.07.2025 13:42