Звернення:
За тендером : Послуги із спостереження за ручними системами тривожної сигналізації, що встановлені на об'єктах Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області з реагуванням наряду охорони
Тема:
Наявність дискримінаційних вимог
Зміст:
Шановний Замовнику! Відповідно до Додатку № 1 та Додатку №2 тендерної документації Ви вимагаєте в Учасника надати скановану копію сертифікату відповідності пункту централізованого спостереження вимогам ДСТУ EN 50518-2019, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції, та копію сертифікату відповідності послуг охорони ДСТУ СLС/ТS 50131-7:2014 Системи тривожної сигналізації. Системи охоронної сигналізації, виданого акредитованим органом сертифікації відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17065, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції.
Вважаємо, що дані вимоги щодо наявності в Учасника сертифікату відповідності пункту централізованого спостереження вимогам ДСТУ EN 50518-2019, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції, та сертифікату відповідності послуг охорони ДСТУ СLС/ТS 50131-7:2014 Системи тривожної сигналізації. Системи охоронної сигналізації, виданого акредитованим органом сертифікації відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17065, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції, є необґрунтованими, безпідставними та дискримінаційними, та такими, що порушують права потенційних учасників та наступні принципи закупівель:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Ми, як потенційний Учасник, маємо намір прийняти участь у даній закупівлі, проте дискримінаційні вимоги Замовника не дозволяють прийняти в ній участь.
Встановивши дані вимоги, Ви, як Замовник, свідомо обмежуєте коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та матимуть змогу бути допущеними до оцінки, так як надання послуг зі спостереження за ручними системами тривожної сигналізації з реагуванням наряду охорони відносяться до охоронних послуг, відповідно до коду ДК 021:2015 – 79710000-4 «Охоронні послуги», та здійснюються відповідно до Закону України «Про охоронну діяльність» від 22 березня 2012 року №4616-VІ зі змінами та доповненнями, «Ліцензійних умов провадження охоронної діяльності», затверджених Постановою КМУ від 18 листопада 2015 року №960 (надалі Ліцензійних умов), на підставі ліцензії МВС України на охоронну діяльність та не містять вимоги про обов’язкове отримання сертифікатів для провадження діяльності на ринку охоронних послуг. Тобто, жодні сертифікати відповідності учасник не зобов’язаний отримувати.
Звертаємо увагу Замовника на те, що процедура отримання сертифікатів є добровільною.
Згідно положення Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі N 93 від 26.01.2018 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів», втратив чинність наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 20 липня 2016 року № 1195 “Про деякі питання реалізації статті 14-1 Декрету Кабінету Міністрів України №46-93 “Про стандартизацію і сертифікацію”, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 15 серпня 2016 року за № 1136/29266.
У зв’язку з чим з 01 січня 2018 року взагалі скасована обов'язкова сертифікація.
Вважаємо, що Ви, як Замовник, свідомо встановили саме такі дискримінаційні вимоги до тендерної документації, щоб участь в закупівлі міг взяти конкретний учасник.
Наголошуємо, що жодним законом України не встановлено вимог до обов’язкової сертифікації та щодо примусового зобов’язання Учасника отримати та оформити сертифікати на відповідність пункту централізованого спостереження вимогам ДСТУ EN 50518-2019 та на відповідність послуг охорони ДСТУ СLС/ТS 50131-7:2014 Системи тривожної сигналізації. Системи охоронної сигналізації. Крім того, для прийняття участі у процедурі відкритих торгів Учаснику потрібно нести непередбачені законодавством додаткові витрати для оформлення вище зазначених сертифікатів, які є необов’язковими для здійснення господарської діяльності у сфері діяльності.
Також, для оформлення вищезазначених сертифікатів потрібен певний час, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі, що унеможливлює виконання вищезазначеної вимоги учасником під час участі у процедурі відкритих торгів.
Таким чином, зазначені вище дискримінаційні вимоги щодо надання вищезазначених сертифікатів суперечать вимогам чинного законодавству.
Вважаємо, що зазначені Вами вище вимоги сформовані на обмежене коло учасників, тобто лише на тих, що можуть надати сертифікат відповідності пункту централізованого спостереження вимогам ДСТУ EN 50518-2019 та сертифікат відповідності послуг охорони ДСТУ СLС/ТS 50131-7:2014 Системи тривожної сигналізації. Системи охоронної сигналізації, виданого акредитованим органом сертифікації відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17065, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції.
Як потенційний Учасник із багаторічним досвідом роботи із надання послуг таких, та подібних до таких, що є предметом даної Закупівлі, переконані у тому, що наявність саме сертифікату відповідності пункту централізованого спостереження вимогам ДСТУ EN 50518-2019 та сертифікату відповідності послуг охорони ДСТУ СLС/ТS 50131-7:2014 Системи тривожної сигналізації. Системи охоронної сигналізації, виданого акредитованим органом сертифікації відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17065, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції, які Ви вимагаєте у тендерній закупівлі, не впливають на можливість надання послуг, що є предметом Закупівлі.
Дані вимоги є неправомірними та можуть призвести до службових зловживань та корупційних проявів з боку Замовника та потенційного одного учасника, під якого прописана дана тендерна документація, а також до неоднакового ставлення до учасників процедури закупівлі. Замовник жодним чином не обґрунтовує необхідність встановлення даних вимог та яким чином зазначені вимоги підтвердять технічні характеристики предмету закупівлі. Також, дані вимоги дискримінують учасників, які не мають даних сертифікатів, проте можуть надати послуги, згідно технічного завдання Замовника.
Відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" мета процедури закупівлі полягає в забезпеченні рівних та недискримінаційних умов для кожного потенційного учасника, а також досягнення найбільшої економічної ефективності та економії витрачання державних коштів. Законом визначено, що учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Дана обставина ставить учасників, у нерівне становище з іншими учасниками, не забезпечує рівне ставлення Замовника до кожного учасника. Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з ч. 4 ст. 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст. 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації.
Ставимо до відома Замовника, що неодноразово предмет наявності та надання сертифікатів був предметом розгляду скарг в Антимонопольному комітеті України, які вирішувалися не на користь Замовника, а на користь Скаржника, і як приклад: рішення комісії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 2987-р/пк-пз від 26.02.2025 у тендерній закупівлі: UA-2025-02-11-009064-a, № 2986-р/пк-пз від 26.02.2025 у тендерній закупівлі: UA-2025-02-11-014827-a та ін.
Тому, просимо, виключити із тендерної документації вимоги про надання Учасником копії сертифікату відповідності пункту централізованого спостереження вимогам ДСТУ EN 50518-2019, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції, та копії сертифікату відповідності послуг охорони ДСТУ СLС/ТS 50131-7:2014 Системи тривожної сигналізації. Системи охоронної сигналізації, виданого акредитованим органом сертифікації відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17065, чинного на кінцевий строк подання тендерної пропозиції, що у своїй сукупності є дискримінаційними, а також просимо привести тендерну документацію до відповідності.
У разі невиконання даних вимог, змушені звертатися із скаргою до АМКУ з відповідною скаргою.
Дата оприлюднення звернення:
04.07.2025 14:38
Шановний Учаснику!
Замовник у результаті закупівлі прагне отримати якісні кваліфіковані
послуги протягом періоду їх надання від надійного постачальника. Враховуючи,
що однією з основних умов для забезпечення охоронних послуг є наявність
пункту централізованого спостереження, що відповідає встановленим до
цього підрозділу суб'єкта охоронної діяльності вимогам, Замовник зазначив
вимогу щодо надання сертифікату ДСТУ EN 50518:2019 «Пункту
централізованого спостереження (ПЦС) в якості центру спостереження та
приймання тривожних сповіщень і послуг з централізованого спостереження
(ЦСПТС) і послуг з централізованого спостереження об’єктів Замовника».
Замовник зазначає, що ним встановлена вимога щодо надання учасником
сертифіката, який підтверджує відповідність ДСТУ EN 50518:2019 «Центр
спостереження та приймання тривожних сповіщень» (EN 50518:2019, IDT)
задля підтвердження відповідності охоронних послуг, які закуповуються,
вимогам щодо якості. На думку Замовника, послуги, які надаються із
використанням несертифікованого обладнання, можуть поступатися
сертифікованим за якістю та характеристиками. Державні стандарти
України (далі- ДСТУ)- це нормативні документи, які діють на території
України і застосовуються усіма підприємствами незалежно від форми
власності та підпорядкування, громадянами- суб'єктами підприємницької
діяльності, міністерствами (відомствами), органами державної виконавчої
влади, на діяльність яких поширюється дія стандартів. В свою чергу, дія ДСТУ
ЕN 50518:2019 поширюється на всі підприємства, незалежно від форми
власності, які займаються охоронною діяльністю. Замовник вважає, що
невпровадження державних стандартів України Скаржником може свідчити
про його неспроможність та/або небажання підвищувати та
підтверджувати рівень якості охоронних послуг на ринку за допомогою
сертифікованого обладнання. Замовник повідомляє, що виконання вимог щодо
відповідності пункту централізованого спостереження ДСТУ EN 50518:2019
повинно бути документально підтверджено. Замовник повідомляє, що
враховуючи вищенаведене, вимога щодо надання учасником сертифіката, який
підтверджує відповідність пункту централізованого спостереження ДСТУ EN
50518:2019, узгоджується з вимогами чинного законодавства України, може
бути отриманий будь-яким підприємством, незалежно від форми власності,
яке займається охоронною діяльністю, тож ця вимога, на думку Замовника, не
може вважатися дискримінаційною. Відповідно до Закону України «Про
публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію,
вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник
вважає за необхідне включити до тендерної документації. Замовник може
вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари,
послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками
відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі
встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги
замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування,
протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити
відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування,
протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки
відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або
іншим способом, визначеним законодавством.
Також повідомляємо що, встановлена у тендерній документації вимога
щодо надання сканованої копії сертифікату відповідності послуг охорони
ДСТУ СLС/ТS 50131-7:2014 Системи тривожної сигналізації. Системи
охоронної сигналізації, виданого акредитованим органом сертифікації
відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17065, чинного на кінцевий строк подання
тендерної пропозиції, відповідає вимогам законодавства та не має
дискримінаційних вимог, що підтверджує лист від ДЕПАРТАМЕНТУ
ВЗАЄМОДІЇ З НАЦІОНАЛЬНОЮ ПОЛІЦІЄЮ УКРАЇНИ МІНІСТЕРСТВА
ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ № 11544/38-2025 від 03.04.2025 (1875589)
отриманий на запит комісії Антимонопольного комітету України з розгляду
скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, який
міститься в складі рішення № 5322-р/пк-пз від 04.04.2025 Комісії
Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення
законодавства у сфері публічних закупівель.
Дата оприлюднення відповіді:
07.07.2025 15:16