Звернення:
За тендером : Фарба
Тема:
Щодо умов договору
Зміст:
У п.9.3 зазначено, що Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є сертифікат який видається Торгово-промисловою палатою України або регіональними торгово-промисловими палатами.
Законом України про ТПП визначається не лише право ТПП видавати подібні документи. При цьому, жоден нормативно-правовий акт України не встановлює, що документи ТПП (регіональних ТПП) є єдиними та виключними документами, що можуть засвідчувати такі обставини, такі обставини можуть засвідчуватися будь-якими доказами. Аналогічна правова позиція наведена у Постанові Верховного Суду у складі колегій судів Касаційного господарського суду від 21 липня 2021 року, справа N 912/3323/20. До того Сертифікат ТПП для більшості учасників є платним. Вартість сертифікату становить наразі при нетерміновому оформленні 6405.00 грн. з ПДВ (інформація з офіційної сторінки ТПП України https://ucci.org.ua/tarifi-rakhunok-akti), при терміновому оформленні 12810.00 грн.з ПДВ. Отже, вартість сертифікату ТПП є неспівмірною з очікуваною вартістю Закупівлі.
Також наводимо практику Верховного Суду (Постанова ВС від 07.06.2023 у справі 906/540/22) :
«Сертифікат ТПП не є єдиним доказом існування форс-мажорних обставин; обставини форс-мажору мають оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами (подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 19.08.2022 у справі №908/2287/17, від 21.07.2021 у справі №912/3323/20, від 25.11.2021 у справі № 905/55/21)».
Просимо внести наступні зміни до пункту п.9.3 проєкту договору:
9.3. Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є сертифікат який видається Торгово-промисловою палатою України або регіональними торгово-промисловими палатами або іншого компетентного органу
Дата оприлюднення звернення:
03.07.2025 16:48
Доброго дня! У відповідь на Вашу пропозицію щодо внесення змін до пункту 9.3 проєкту договору, повідомляємо, що вважаємо за необхідне залишити зазначений пункт у чинній редакції, з огляду на таке.
Частиною першою статті 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» передбачено право Торгово-промислової палати України та регіональних палат засвідчувати форс-мажорні обставини шляхом видачі відповідного сертифіката. Цей сертифікат є офіційним документом, спеціально призначеним для підтвердження настання обставин непереборної сили, що забезпечує об'єктивність і єдність у підходах до такого засвідчення.
Звертаємо увагу, що хоча судова практика дійсно визнає можливість надання інших доказів у межах судового процесу (зокрема, відповідно до правових висновків Верховного Суду), договірне регулювання може встановлювати чіткий механізм підтвердження форс-мажору, аби уникнути правової невизначеності та спірності оцінки доказів.
Установлення вимоги саме щодо сертифіката ТПП не суперечить нормам законодавства України, а навпаки — відповідає принципам правової визначеності та рівності сторін у зобов’язанні. Такий підхід дозволяє сторонам мати однозначний і достовірний підтверджуючий документ, визнаний як в досудовому, так і в судовому порядку.
Щодо вартості отримання сертифіката ТПП, зазначимо, що оформлення даного документа не є обов’язковим у звичайному режимі — його отримання є винятковим механізмом лише на випадок виявлення обставин непереборної сили, тобто ситуацій непередбачуваних і надзвичайних. При цьому сторона, яка вважає такі обставини наявними, несе відповідальність за підтвердження своїх заяв у спосіб, визначений договором.
Таким чином, включення до договору виключного джерела доказу у вигляді сертифіката ТПП України або регіональних палат є обґрунтованим, законним та таким, що забезпечує юридичну визначеність у відносинах між сторонами.
У пункті 1 частини першої статті 263 Цивільного кодексу України наведено ознаки непереборної сили та визначено, що непереборна сила це надзвичайна або невідворотна за даних умов подія. Отже, непереборною силою є надзвичайна і невідворотна подія, що повністю звільняє від відповідальності особу, яка порушила зобов’язання, за умови, що остання не могла її передбачити або передбачила, але не могла її відвернути.
За змістом частини другої статті 218 Господарського кодексу України підставою для звільнення від відповідальності є тільки непереборна сила, що одночасно має ознаки надзвичайності та невідворотності.
Так, норма частини другої статті 218 Господарського кодексу України передбачає, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов’язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб’єкт господарювання за порушення господарського зобов’язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов’язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
В статті 14-1 Закону України «Про Торгово-промислові палати в Україні» вказано, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб’єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Ознаками форс-мажорних обставин є наступні елементи: вони не залежать від волі учасників цивільних (господарських) відносин; мають надзвичайний характер; є невідворотними; унеможливлюють виконання зобов’язань за даних умов здійснення господарської діяльності.
З огляду на викладене, повідомляємо, що зміни до пункту 9.3 договору в запропонованій редакції не можуть бути внесені.
Дата оприлюднення відповіді:
04.07.2025 15:25