Звернення:
За тендером : Кондиціонери із монтажем
Тема:
вимоги щодо наявності сертифікатів ISO 14001:2015, ISO 9001:2015
Зміст:
Шановний Замовнику! При вивченні умов тендерної документації було виявлено, що Додаток 2 («ІНФОРМАЦІЯ ПРО ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА ІНШІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» Кондиціонери із монтажем) мають дискримінаційні вимоги, а саме: 7. Система управління якістю Учасника повинна відповідати вимогам стандарту ДСТУ ISO 9001:2015 (або еквівалент). На підтвердження учасник у складі пропозиції повинен надати сертифікат виданий на ім’я учасника, дійсний на дату подання пропозиції.
8. Система екологічного управління Учасника повинна відповідати вимогам стандарту ДСТУ ISO 14001:2015 (або еквівалент). На підтвердження учасник у складі пропозиції повинен надати сертифікат виданий на ім’я учасника, дійсний на дату подання пропозиції.
Сертифікація ISO 9001:2015; ISO 14001:2015, як і сам стандарт, є добровільною, тобто не зобов'язує всі компанії та організації впроваджувати систему управління якістю та отримувати сертифікат.
Вимога про наявність сертифіката ДСТУ ISO 14001:2015 (або еквівалент) є неправомірною, оскільки не має прямого зв’язку із закупівлею кондиціонерів. Тобто постачальники кондиціонерів в Україні не займаються їх виробництвом і не впливають на екологічні аспекти виробництва. ІSO 9001 – це система управління якістю, сертифікація за якою гарантує, що підприємство може випускати продукцію на стабільному рівні якості та постійно його підвищувати. В Україні аналогом цього стандарту є ДСТУ ISO 9001:2015. Робота за принципами ISO 9001 означає, що компанія контролює якість на виробництві. Виробником кондиціонерів є Китай, в нашій країні їх не виробляють і ми, як постачальники не можемо контролювати якість на виробництві в Китаї!
Дана вимога дискримінує учасників та суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі. Наприклад, невеликі постачальники можуть не мати потреби у впровадженні системи екологічного управління, адже, сертифікація за стандартом є добровільною та не є обов'язковою в Україні! Дана вимога є незаконною та дискримінаційною по відношенню до Учасників. Оскільки жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язкової наявності сертифікатів ISO для здійснення господарської діяльності.
Сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 8 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України “Про публічні закупівлі”.
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Замовник порушив вимоги частини 4 статті 22, частини 4 статті 23 та принципи публічних закупівель викладені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимоги щодо Система управління якістю Учасника, Система екологічного управління Учасника не сприяє добросовісній конкуренції серед учасників та ставить їх у нерівні умови. Отже, порушено принципи публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону. Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Із практики оскаржень АМКУ: Рішення №5922-р/пк-пз від 02.04.2024. Антимонопольний комітет визнав дискримінаційною вимогу тендерної документації, яка зобов’язувала учасників надати сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001:2015.
Основні аргументи Антимонопольного комітету України, який систематично визнає встановлення вимоги щодо наявності сертифікатів ISO 14001:2015, ISO 9001:2015 у закупівлях дискримінаційними:
1. Відсутність зв’язку між сертифікатами та предметом закупівлі: ISO 14001:2015 (Екологічне управління). АМКУ зазначає, що сертифікат підтверджує систему екологічного управління учасника, але не впливає на якість чи характеристики товару.
Якість товару повинна відповідати діючим ГОСТ, ДСТУ, ТУ виробника, технічним вимогам та підтверджуватися відповідними документами, що підтверджують якість товару, а саме:
- Декларація про відповідність продукції вимогам Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання, затвердженого ПКМУ вiд 16 грудня 2015 р. № 1067;
- Декларація про відповідність продукції вимогам Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання, затвердженого ПКМУ вiд 16 грудня 2015p. № 1077;
- Декларація про відповідність продукції вимогам Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні, затвердженого ПКМУ вiд 10 березня 2017p. № 139;
- Сертифікат або Висновок санітарно-епідеміологічної експертизи.
Отже, враховуючи вищевказане, просимо внести зміни до ТД та прибрати вимоги п.7 та п.8 в Додатку 2, які б збільшили коло потенційних учасників. У разі відмови Замовника, будемо звертатися до АМКУ.
Дата оприлюднення звернення:
01.07.2025 21:50