Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 21 серпня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, в редакції від 17.05.2025 (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору, відповідності умов тендерної документації, проєкту договору та договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ліцею № 3 Охтирської міської ради Сумської області (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 30.06.2025 (протокол №32), зі змінами, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 15.07.2025, тендерну пропозицію приватного підприємства «ГОЛЬФСТРІМ» (далі – ПП «ГОЛЬФСТРІМ»), вимогу про усунення невідповідностей до 25.07.2025, протокол/повідомлення продовження строку розгляду тендерної пропозиції/пропозиції від 21.07.2025, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 25.07.2025 № 42, повідомлення про намір укласти договір від 25.07.2025, договір про закупівлю від 08.08.2025 № 25, додаткові угоди від 15.08.2025 №1 та від 20.08.2025 №2, пояснення та документи Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 15.08.2025.
З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з Постановою Кабінету України від 15 листопада 2024 року № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Під час моніторингу встановлено, що закупівля за номером UA-2025-06-30-007376-a здійснюється за рахунок субвенції з державного бюджету місцевому бюджету на реалізацію публічного інвестиційного проекту на придбання обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 120 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на придбання обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів освіти, зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою»).
Розподіл коштів зазначеної субвенції здійснено на виконання індикатору Плану «Інвестиція 1. Інвестиції в освіту» Міністерством освіти і науки України, відповідальним за впровадження вказаної інвестиції.
Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2025-06-30-007376-a поширюються умови Рамкової угоди.
Під час моніторингу встановлено, що тендерна документація розроблена, зокрема, відповідно до вимог Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України № 3786-ІХ від 06.06.2024 (пункт 1 розділу І).
Зокрема, у пункті 5 розділу 1 тендерної документації Замовником визначено, що усі товари які закуповуються повинні походити із прийнятних країн та наведено посилання на Перелік прийнятних країн, який оприлюднений на офіційному сайті Міністерства економіки України (https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=99515de8-4512-4941-afaa-ca5887a9b4f4&title=PerelikPriiniatnikhKrain).
Також, у пункті 3 Додатку 2_1 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі»» (далі – Додаток 2_1) тендерної документації Замовник, зокрема, зазначив, що матеріали і комплектуючі, які використовуватимуться при виконанні робіт повинні бути новими, походженням з прийнятних країн.
У складі тендерної пропозиції ПП «ГОЛЬФСТРІМ», якого визначено переможцем торгів, зокрема міститься Довідка від 14.07.2025 №14-02 (файл «17.Довідка про виконання заходів ПУ про товари.pdf») з інформацією про те, що «всі товари, товари та/або матеріальні ресурси в складі закупівель робіт і послуг, незалежно від їх вартості у рамках виконання заходів Плану України, що схвалений для реалізації інстументу Ukraine Facility, повинні надходити з прийнятних країн».
Однак, відповідно до Підсумкової відомості ресурсів (файл «Кошторис.pdf», яка також міститься у складі тендерної пропозиції учасника ПП «ГОЛЬФСТРІМ», установлено, що ним у позиціях 451 та 452 пропонуються товари походженням з Південної Кореї, у позиціях 463-467, 484-485, 540 – товари походженням з Туреччини, що не відповідає вимогам пункту 5 розділу 1 тендерної документації та пункту 3 Додатку 2_1 тендерної документації Замовника, оскільки Південна Корея та Туреччина, не входять до Переліку прийнятних країн відповідно до статті 11 Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/792 від 29 лютого 2024 року та статті 5 Рамкової угоди.
З огляду на викладене, у межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п’ятої статті 8 Закону, Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – Управління) 12.08.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень.
На зазначений запит Управління Замовник 15.08.2025 надав пояснення, в якому не спростував виявленого порушення та, зокрема, зазначив: «…З метою недопущення розірвання договору та забезпечення належного виконання зобов’язань Учасником було надано гарантійний лист під час укладання договору про недопущення поставки обладнання з країн, які підпадають під обмеження».
Слід зазначити, що відповідно до абзацу п’ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Окрім того, за результатами моніторингу установлено, що Замовник у розділі «Вимоги до якості капітального ремонту» Додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі» (далі – Додаток 2) до тендерної документації установив вимогу, що учасник закупівлі на підтвердження технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі під час подання тендерної пропозиції повинен надати Замовнику, зокрема, договірну ціну та пояснювальну записку до договірної ціни, а також визначив, що договірна ціна учасника повинна бути розрахована відповідно до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 №281 (далі - Настанова).
Відповідно до Пояснювальної записки до договірної ціни, складеної в поточних цінах станом на 11.07.2025 (файл «Кошторис.pdf»), що міститься у складі тендерної пропозиції ПП «ГОЛЬФСТРІМ», учасником при розрахунку договірної ціни використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу в режимі повної занятості 166,67 люд. год, в той час, як з 19.04.2025 середньомісячна норма тривалості робочого часу становить 171,75 люд. год у зв’язку із продовженням воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 15 квітня 2025 року № 235/2025 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 16 квітня 2025 року № 4356-IX.
Отже, учасником при розрахунку ціни пропозиції (договірної ціни) застосовано недіючий станом на дату складання договірної ціни (11.07.2025) показник середньомісячної норми тривалості робочого часу.
З огляду на викладене, Управління 12.08.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень.
На зазначений запит Управління Замовник 15.08.2025 надав пояснення, в якому не спростував виявленого порушення та, зокрема, зазначив: «… Відповідно до вимог тендерної документації вид договірної ціни – тверда. Розділом 5 Настанови «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» складання пояснювальної записки не передбачено, тому замовником цей документ у тендерній документації не вимагається і не перевіряється…».
Однак, слід зазначити, що тендерна документація Замовника (Додаток 2) містить пряму вимогу щодо надання учасниками пояснювальної записки до договірної ціни у складі тендерної пропозиції.
Відповідно до пункту 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.
Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою.
Пунктом 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 124) визначено, що Міністерство економіки України (Мінекономіки) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, та є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну політику у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального діалогу.
Відповідно до офіційного сайту Мінекономіки (https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=00e9e1b4-5537-42f3-8fe3-9d6b600e956e&title=ProRozrakhunokNormiTrivalostiRobochogoChasuNa2022-Rik), 19.08.2021 було встановлено норми тривалості робочого часу на 2022 рік, зокрема, при 40-годинному робочому тижні - 1987 годин (середньомісячна норма відповідно становила 165,58 людино-годин).
23.03.2022 на сайті Мінекономіки (https://me.gov.ua/Documents/ Detail/10d196f4-2218-45bd-a6df-34048ce35032?lang=uk-UA&title=VidpovidiNa PoshireniPitanniaZiSferiTrudovikhVidnosinVUmovakhVonnogoChasu) опубліковано роз’яснення, що під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-ІХ (далі - Закон № 2136-ІХ).
Відповідно до частини шостої статті 6 Закону № 2136-ІХ у період дії воєнного стану не застосовуються норми статті 53, частини першої статті 65, частин третьої - п’ятої статті 67, статей 71, 73, 78-1 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП) та частини другої статті 5 Закону України «Про відпустки».
Зокрема, не застосовуються норми, які встановлюють святкові, неробочі і вихідні дні та тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів.
Згідно з пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону № 2136-ІХ цей Закон діє у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», та втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану.
Отже, з урахуванням продовження воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України № 235/2025, з 19.04.2025 норма тривалості робочого часу при 40 годинному робочому тижні на 2025 рік складала 2061 годин, відповідно середньомісячна норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні становила 171,75 людино-годин на місяць.
Таким чином, застосування учасником у розрахунках договірної ціни показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, який не відповідає діючому законодавству, порушує вимоги пункту 5.3 Настанови, а отже, не відповідає вимогам Додатку 2 до тендерної документації Замовника.
Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
При цьому, невідповідності у розрахунках договірної ціни стосується випадків відсутності інформації та/або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, а отже, не є невідповідностями, які можуть бути усунені учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Отже, з огляду на вищевикладене, Замовник на порушення вимог абзаців другого та п’ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію ПП «ГОЛЬФСТРІМ» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а також не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, визначив його переможцем торгів та уклав з ним договір від 08.08.2025 № 25 (далі – Договір).
В свою чергу, аналізом укладеного Договору установлено, що в Додатку 4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси» до Договору зазначено, що країною походження деяких товарів є Південна Корея (позиції 451-452) та Туреччина (позиції 463-467, 484-485, 540).
Водночас, вказані країни не входять до Переліку прийнятних країн відповідно до статті 11 Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/792 від 29 лютого 2024 року та статті 5 Рамкової угоди.
Отже, Замовником планується закупівля товарів у складі робіт, країною походження яких є Південна Корея та Туреччина, що не узгоджується із вимогами статті 5 Рамкової угоди, якою визначено, що усі поставки та матеріали, які фінансуються та закуповуються Україною або суб’єктами під її контролем для реалізації заходів Плану, повинні походити із прийнятних країн.
Враховуючи наведене, за результатами закупівлі між Замовником та переможцем ПП «ГОЛЬФСТРІМ» було укладено договір про закупівлю з порушенням пункту 3 статті 5 Рамкової угоди.
При цьому, під час здійснення моніторингу Замовник 20.08.2025 оприлюднив в електронній системі додаткову угоду від 20.08.2025 №2 до Договору, згідно з якою викладено в новій редакції Додаток 4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси» до Договору (у колонці «Країна походження товару» змінено «Південна Корея» на «Україна» та «Туреччина» на «Іспанія», а також змінено найменування та характеристики відповідних матеріальних ресурсів).
Окрім того, за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник на порушення абзацу четвертого пункту 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 11 червня 2020 року № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 р. за № 610/34893, (далі – Порядок №1082), не розмістив в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі текстових даних (TXT, RTF, MD, ODT, DOC(X), (X)HTML) зміни до договору про закупівлю, а саме додаткові угоди від 15.08.2025 №1 та від 20.08.2025 №2.