Звернення:
За тендером : ДК 021:2015: 39150000-8 Меблі та приспособи різні (Меблі для облаштування приміщень бібліотеки)
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику,
У складі тендерної документації до вищезазначеної закупівлі передбачено обов’язкову вимогу щодо надання учасником:
Протоколу випробувань на крайку ПВХ 22/0,6 мм та 22/2; 42/2 мм щодо абсолютної деформації при вдавлюванні, зміни лінійних розмірів під час нагрівання, міцності при розтягуванні та стійкості до удару, виданого органом, акредитованим Національним агентством з акредитації України (НААУ);
Сертифіката відповідності вимогам ДСТУ Б В.2.7-146:2008 на вищевказану крайку, також виданого органом оцінки відповідності, акредитованим НААУ.
Обґрунтування дискримінаційності:
Зазначені вище вимоги суперечать вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» з огляду на таке:
1. Порушення принципу недискримінації учасників
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», під час здійснення закупівель замовник зобов’язаний дотримуватися принципів добросовісної конкуренції серед учасників та недискримінації учасників.
Вимога надати сертифікати та протоколи не на предмет закупівлі (готові меблі), а лише на окремі його складові, зокрема крайку ПВХ, яка не є окремим об'єктом закупівлі, обмежує доступ учасників до процедури, які можуть постачати готову продукцію, що відповідає технічним характеристикам, але не мають окремих сертифікатів саме на використану сировину.
2. Невідповідність предмету закупівлі
Предметом закупівлі є готовий виріб (меблі), а не матеріал (ПВХ крайка). Натомість вимога надання документів виключно на компонент товару не має логічного чи правового обґрунтування, якщо не доведено критичності саме цього елементу у технічному функціонуванні виробу.
Подібна вимога є надмірною, не пропорційною предмету закупівлі та не відповідає положенням частини третьої статті 22 Закону, згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію.
3. Відсутність можливості подати еквівалентні документи
Тендерною документацією не передбачена можливість подання учасником еквівалентних документів, таких як:
сертифікати відповідності або якості на готовий виріб;
технічна документація або декларація виробника, що підтверджує відповідність готового виробу технічним вимогам; випробування продукції в іншій формі, визнаній законодавством. Це прямо порушує положення ч. 3 ст. 22 ЗУ "Про публічні закупівлі".
Практика АМКУ:
Антимонопольний комітет України неодноразово вказував на дискримінаційність подібних вимог у рішеннях:
№?2646-р/пк-пз від 25.02.2021 – встановлено порушення через вимогу документів на компонент товару, а не на предмет закупівлі.
№?1284-р/пк-пз від 09.02.2022 – визнано недопустимою вимогу щодо сертифікації матеріалів, які є лише частиною готової продукції.
№ 8380-р/пк-пз від 06.07.2020 – встановлено, що обмеження щодо виключно документів від органів, акредитованих НААУ, без визнання еквівалентних, є дискримінаційним.
Вимагаємо:
Внести відповідні зміни до тендерної документації шляхом: виключення обов’язкової вимоги надання сертифікатів/протоколів на ПВХ крайку, якщо така не є предметом закупівлі; або надання можливості подати еквівалентні документи, що підтверджують відповідність саме готового виробу технічним вимогам. Забезпечити дотримання принципів добросовісної конкуренції, пропорційності та недискримінації відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»
Дата оприлюднення звернення:
30.06.2025 13:30
Шановний учаснику! Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням цих особливостей.
Ч. 2 ст. 22 Закону визначено перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Ч. 3 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація також може містити іншу інформацію, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
Замовник формує вимоги виходячи зі специфіки предмета закупівлі. Вимоги замовника застосовуються з метою забезпечення максимальної ефективності при здійсненні публічних закупівель. Встановлені замовником у тендерній документації вимоги та критерії не мають на меті дискримінацію або обмеження кола учасників закупівлі.
Замовник вправі вимагати документи, що підтверджують якість та відповідність як самого товару, що закуповується в цілому, так і на окремі його комплектуючі. У даній закупівлі усі індивідуальні вироби, що виготовлені з ДСП мають бути кромковані ПВХ відповідної товщини. Для запобігання зі сторони учасника використання неякісного ПВХ у виробництві виробів, що, в свою чергу, призводить до псування виробів з ДСП, необхідно надати і зазначений у тендерній документації сертифікат відповідності, і протокол випробувань на крайку ПВХ відповідної товщини.
Вимога замовника не є дискримінаційною, оскільки не обмежує учасників у виборі виробників/постачальників ПВХ для виробництва виробів з ДСП, а також не обмежує у виборі органа з оцінки відповідності. Сертифікація готового виробу не відображає важливих для замовника моментів якості щодо кромкування, тому не є як альтернатива. Тому, дані вимоги у тендерній документації безпосередньо є підтвердженням якості технічних характеристик закупівлі.
Враховуючи вищевикладене, в тендерній документації відсутні будь-які дискримінаційні вимоги, які не могли б виконати учасники.
Дата оприлюднення відповіді:
03.07.2025 16:58