Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Дискримінаційні умови участі
Зміст:
Шановний Замовнику!
У складі тендерної документації щодо закупівлі Електричної енергії за ДК 021:2015 09310000-5 Вами висунуто вимогу щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема:
• Закон України «Про публічні закупівлі»;
• Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану);
• ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання.
Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації.
Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі.
Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом.
Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства.
Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог.
Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії.
Така практика є неприпустимою та буде предметом розгляду контролюючих органів.
Практика АМКУ підтверджує незаконність подібних дій. Зокрема:
• Рішення АМКУ №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (UA-2023-04-26-009178-a);
• Рішення №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (UA-2023-08-17-012915-a);
• Рішення №9405-р/пк-пз від 27.06.2023 (UA-2023-06-01-002051-a);
• Рішення №10240-р/пк-пз від 05.07.2023 (UA-2023-06-12-000599-a) — у цьому рішенні АМКУ вкотре визнав вимогу щодо ISO для постачальників електроенергії дискримінаційною, зазначивши, що вона не пов’язана з предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію.
Додатково звертаємо Вашу вагу на офіційне роз`яснення посилання НКРЕКП, розміщене за посиланням:
https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel
У ньому чітко зазначено:
«Законом України “Про ринок електричної енергії” не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.»
Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
27.06.2025 14:32
01.07.2025 року у тендерну документацію були внесені зміни та продовженно термін прийняття пропозицій
Дата оприлюднення відповіді:
01.07.2025 11:56