Звернення:
За тендером : код ДК 021:2015 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (сода каустична)
Тема:
Щодо поставки товару залізницею
Зміст:
Вимога
Відповідно до оголошення про здійснення відкритих торгів з особливостями від 24.06.2025 року, ідентифікатор № UA-2025-06-24-013824-a (надалі-Закупівля/Торги), КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ТЕПЛОКОМУНЕНЕРГО" ЧЕРНІГІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ, (далі – Замовник) здійснює закупівлю, предметом якої є: код ДК 021:2015 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (сода каустична).
Відповідно до преамбули Закону України «Про публічні закупівлі» метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Згідно з нормами ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) принципами здійснення закупівель є: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною 4 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
ТОВ «КАПІТАЛ-РОСТ» (далі – Скаржник), має намір взяти участь у Закупівлі. Проаналізувавши вимоги та умови Тендерної документації, що затверджена Протокол уповноваженої особи КП «ТКЕ» ЧМР від 24.06.2025 року № 650 зі змінами від 25.06.2025, вважає, що містить положення та вимоги, які порушують встановлені Законом принципи здійснення публічних закупівель щодо недискримінації учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
І. Щодо аналогічного договору
Відповідно Додаток 1 до тендерної документації, Замовником визначено перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі за кодом ДК 021:2015 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (сода каустична). Замовником у тендерній документації зазначається один кваліфікаційний критерій відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень Особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Згідно п.п 1.1 п.1 Додатку 1, затверджено, що для підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) учасник повинен надати довідку за формою 1, в якій зазначити не менше 2-х аналогічних за предметом закупівлі договорів, укладених учасником.
Чинне законодавство України з питань проведення публічних не передбачає обов’язку для Замовника встановлювати вимогу щодо наявності мінімум двох аналогічних договорів.
Скаржник повідомляє про те, що має лише один аналогічний договір на поставку товару за предметом код ДК 021:2015 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (сода каустична) (копія додається). Вказаний договір виконано без будь-яких порушень зі сторони Скаржника.
Таким чином, встановлена вимога щодо наявності в учасників не менше 2 -х аналогічних договорів за предметом закупівлі, є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та призводить до неможливості прийняти участь в закупівлі.
Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть не менше двох аналогічних договорів. Отже, Замовник повинен усунути наведені вище дискримінаційні вимоги шляхом внесення відповідних змін до Документації.
ІІ. Щодо поставки товару лише залізницею у залізничних цистернах
Відповідно Додаток 1 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо поставки товару залізницею у залізничних цистернах наливом на умовах DDP –залізнична станція Чернігів, код 325000, Південно-Західної залізниці, код отримувача – 9434.
Скаржник вважає вищезазначену вимогу дискримінаційною, оскільки, вона обмежує коло потенційних учасників торгів. Тобто поставити товар потрібно лише залізницею. Інші альтернативні варіанти поставки товару – відсутні.
Скаржник має спеціалізовані автоцистерни для перевезення соди каустичної (підтверджуючі документи надаємо). У зв’язку із цим, Скаржник має технічну можливість здійснити постачання товару автоцистернами з нержавіючої сталі в обсязі, що необхідна Замовнику.
Встановлення жорсткої вимоги щодо використання лише залізничного транспорту не є обґрунтованим та створює штучне обмеження конкуренції серед учасників.
Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають можливість та відповідну матеріально-технічну базу/договори перевезення, для поставки товару залізницею.
Жоден нормативно-правовий акт не встановлює обов’язковості транспортування соди каустичної лише залізничним транспортом, якщо існують інші рівноцінні за безпекою та технічними характеристиками способи доставки.
Частиною 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
За таких умов, вимога тендерної документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції, в т.ч. Скаржнику. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині, а саме передбачивши можливість транспортування товару автомобільним транспортом (автоцистернами) або залізничним транспортом. Такий підхід буде обґрунтованим, пропорційним та відповідатиме принципам добросовісної конкуренції та недискримінації учасників, встановленим Законом України «Про публічні закупівлі».
Скаржник повідомляє, що у випадку незадоволення вимоги, нами пуде подано скаргу до АМКУ.
Дата оприлюднення звернення:
26.06.2025 21:40
І. В частині Вашої вимоги про усунення в тендерній документації умов щодо наявності в Учасника закупівлі не менше 2х аналогічних за предметом закупівлі договорів до тендерної документації внесено зміни:
«На підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) учасник повинен надати довідку за формою 1, в якій зазначити не менше 1-го аналогічного за предметом закупівлі договору, укладеного учасником».
ІІ. В частині Вашої вимоги про усунення в тендерній документації умов щодо поставки товару залізницею у залізничних цистернах повідомляємо наступне:
Дана вимога обумовлена необхідністю забезпечення безпеки персоналу підприємства критичної інфраструктури, що розташоване в безпосередній близькості до державного кордону з РФ, під час повітряних тривог.
З метою мінімізації ризиків під час зливу каустичної соди та зменшення кількості залученого персоналу, підприємство накопичує соду у відповідній тарі з подальшим зливом в аварійному режимі. Для цього передбачено обмеження поставок до кількох залізничних цистерн.
Також, для уникнення зайвого руху автотранспорту на території підприємства, злив здійснюється із заздалегідь накопиченої продукції. Наявність виробничого майданчика та відповідного механічного обладнання дозволяє забезпечити процес без залучення додаткового транспорту.
Дата оприлюднення відповіді:
27.06.2025 14:55