Звернення:
За тендером : Щебінь гранітний
Тема:
Щодо дискримінаційної умови в частині права власності на спецтехніку
Зміст:
Відповідно до ч. 1 ст. 24 ЗУ «Про публічні закупівлі» Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
Згідно з ч. 4 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
24 червня 2025 р. КП "Міське комунальне господарство" оприлюднило оголошення про проведення закупівлі ДК 021:2015: 14210000-6 — Гравій, пісок, щебінь і наповнювачі.
• Щодо дискримінаційної умови в частині права власності на спецтехніку
Пунктом 1.2. Додатку №1 до Тендерної документації Замовник зазначає
Обов'язковою вимогою для учасника є наявність у власності:
- вантажний транспортний засіб, вантажопідємністю – не менше 10 тон – в кількості не менше 2 ( двох) одиниць;
- фронтальний навантажувач – не менше 1 (однієї) одиниць.
Учасник повинен підтвердити право власності на транспортні засоби, якими буде здійснюватися поставка товару.
Отже, зазначені умови Тендерної документації можуть виконати лише ті суб’єкти господарювання, які мають власний транспортний засіб та навантажувач, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання (потенційних учасників), у тому числі Скаржника.
Учасник ТОВ «ІЛУ-Л» переконаний, що дана умова є дискримінаційною та перешкоджає участі у закупівлі учасникам, які мають в наявності затребувану техніку на правах оренди.
Відповідно до вимог тендерної документації наявність орендованої техніки є достатнім для виконання предмету закупівлі.
Всі учасники вільні у своїй господарській діяльності обирати прийнятну саме для них підставу користування технікою, обмеження замовником такого права є дискримінаційним.
Замовник не обґрунтував необхідності встановлення в Документації вищевказаної умови саме у наведеній вище редакції. Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону. Виходячи з вищевикладеного, Замовник повинен усунути наведені порушення шляхом внесення змін до Документації в цій частині. (рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ № 2311-р/пк-пз від 14.03.2018 р. https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2018-01-26-000492-c/complaints)
• Щодо дискримінаційної умови в частині наявності трьох водіїв-найманих працівників
Пунктом 2.2. Додатку №1 до Тендерної документації Замовник зазначає
Учасник повинен мати в наявності водіїв у кількості не менше 3 осіб.
Для підтвердження інформації наведеної у довідці учасник має надати накази про призначення працівників або трудові книжки.
Отже, зазначені умови Тендерної документації можуть виконати лише ті суб’єкти господарювання, які мають трьох водіїв в штаті підприємства, тобто тих, які працюють в учасника на умовах трудового договору, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання (потенційних учасників), у тому числі Скаржника.
Дане положення Тендерної документації обмежує можливість залучення працівників на підставі цивільно-правових договорів та/або через договори надання послуг технікою, які значно розширюють можливість учасника щодо залучення необхідних замовнику працівників.
Крім того, наведені вище умови Документації (у разі, зокрема, відмови працівників учасника від оприлюднення персональних даних) можуть стати підставою для відхилення тендерних пропозицій потенційних учасників з причин, що не залежать від них. Такі вимоги є дискримінаційними по відношенню до потенційних учасників Процедури закупівлі, у тому числі Скаржника.
Законодавство передбачає можливість Замовника встановити кваліфікаційний критерій відносно наявності працівників, що мають необхідні знання, однак не передбачає можливості встановлення конкретної кількості працівників по кожній окремій спеціальності.
Замовником жодним чином не обґрунтовано необхідність наявності 3 водіїв, які працюють в учасника на умовах трудового договору.
Так, Замовником у Розділі 1 Тендерної документації визначено, що предметом закупівлі є товар «ДК 021:2015 - 14210000-6 – Гравій, пісок, щебінь і наповнювачі (щебінь гранітний)» у кількості 7900 тон.
Проектом договору (Додаток №5 до Тендерної документації) визначено, що Договір діє з дати підписання Сторонами договору та скріпленням печатками Сторін до 31.12.2025 р. включно.
У Технічній специфікації (Додаток №2 до Тендерної документації) Замовник передбачив, що Поставка товару відбувається партіями, згідно із замовленням в межах від 8-12 тонн, за адресами визначеними замовником по вулицях Городоцької територіальної громади, що підтверджується у складі пропозиції гарантійним листом. Гарантійний лист повинен також містити підтвердження можливості поставки по 100-120 тонн щебеню в день.
Враховуючи наведені дані, у разі замовлення щоденно максимальної кількості Товару (120 тон) (що є малоймовірним у реальній господарській діяльності) Учасник виконає даний Договір за 66 днів (7900 т. / 120 т/день = 65,8 днів). Беручи до уваги строки проведення торгів та укладення договору за його результатами, в Учасника-Постачальника буде як мінімум вдвічі більше часу для поставки такого товару, а відтак необхідність наявності трьох працевлаштованих водіїв є сумнівною.
Утримання в штаті 3 працівників-водіїв, не завантажених трудовою функцією, є нерентабельним для підприємства, а відтак додатково свідчить про дискримінаційну умову Замовника в Тендерній документації.
Отже, Замовником жодним чином не обґрунтовано необхідність встановлення критерію кількості 3 водіїв, що свідчить про дискримінаційну складову і призводить до обмеження конкуренції, позбавляючи потенційних учасників, які мають менше, ніж 3 водіїв або залучають водії на основі цивільно-правових договорів, брати участь у закупівлі.
Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації саме у наведеній редакції.
Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи 8 недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону
Виходячи з вищевикладеного, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині. (рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ № № 14379-р/пк-пз від 07.10.2019 р. https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2019-08-23-000468-a/complaints)
Таким чином, вищенаведеним підтверджується встановлення Замовником штучних перешкод у вигляді створення нерівних умов для учасників закупівлі, а відтак ТОВ «ІЛУ-Л»
вимагає
• внести зміни до тендерної документації та викласти п. 1.2. Додатку №1 до Тендерної документації в наступній редакції
«Обов'язковою вимогою для учасника є наявність:
- вантажний транспортний засіб, вантажопідємністю – не менше 10 тон –в кількості не менше 2 ( двох) одиниць;
- фронтальний навантажувач – не менше 1 (однієї) одиниць.
Учасник повинен підтвердити право власності/право користування на транспортні засоби або надати договір про надання послуг перевезення, на підставі яких буде здійснюватися поставка товару»
• внести зміни до тендерної документації та викласти п. 2.2. Додатку №1 до Тендерної документації в наступній редакції
«Учасник повинен мати в наявності водіїв у кількості не менше 3 осіб. Для підтвердження інформації наведеної у довідці учасник має надати накази про призначення працівників, або трудові книжки, або копії цивільно-правових угод з особами, що будуть задіяні учасником під час виконання договору, або інші документи, які підтверджують наявність правовідносин з відповідними водіями, зазначеними у довідці».
Дата оприлюднення звернення:
27.06.2025 23:02
Дякуємо за Ваше звернення. Згідно ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Законодавство України не містить обмежень щодо неможливості отримання вказаних вами документів та заборони замовникам встановлювати вказані Вами кваліфікаційні критерії. У зв’язку із достатньо великою кількістю товару, Замовник хоче бути впевнений у надійності майбутнього контрагента, вчасності доставки без будь яких затримок з боку постачальника та достатній кількості працівників. Враховуючи вищезазначене, замовник не вбачає дискримінаційності даних вимог, а також необхідності внести зміни до тендерної документації
Дата оприлюднення відповіді:
01.07.2025 15:41