Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 12 серпня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості №1178), оприлюднення інформації про закупівлю, розгляд тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю, його оприлюднення та відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Кременецько-Почаївського державного історико-архітектурного заповідника (далі - Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 23.06.2025 №116, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХБУД+» (далі – ТОВ «ТЕХБУД+»), протокол щодо прийнятого рішення уповноваженою особою від 04.07.2025, повідомлення про намір укласти договір від 04.07.2025, договір про надання послуг від 11.07.2025 №68 б/н на суму 399 999,60 грн, пояснення Замовника від 01.08.2025, від 07.08.2025 та від 08.08.2025, отримані через електронну систему закупівель.
Аналізом відповідності пропозиції ТОВ «ТЕХБУД+» вимогам тендерної документації виявлено наступне.
Замовником під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ТЕХБУД+» виявлено невідповідності у поданій пропозиції та оприлюднено повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, а саме, окрім іншого, щодо:
« 8. Відповідно до Додатку 4. Пункту 4.7 замовником вимагалося надати у складі тендерної пропозиції чинні посвідчення про проходження навчання та перевірки знань з електробезпеки на усіх працівників, які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі. Проте при вивченні тендерної пропозиції було виявлено що учасник надав документ «Посвідчення Іглін електрик pdf» та «Посвідчення на Одейчук.pdf» посвідчення про проходження та перевірку знань з електробезпеки на інших працівників які залучатимуться до надання послуг з предметом закупівлі відсутні, у зв’язку з чим просимо надати посвідчення на усіх працівників на яких не було надано посвідчення відповідно до вимог тендерної документації.
9. Відповідно до Додатку 4. Пункту 4.8 замовником вимагалося надати у складі тендерної пропозиції чинні посвідчення та/або протоколи про проходження навчання та перевірки знань з питань охорони праці на усіх працівників, які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі. Підчас вивчення тендерної пропозиції учасника виявлено що учасник надав документ «Посвідчення Кондратюк охорона праці.pdf» проте на інших працівників які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі не надав, у зв’язку з чим просимо надати чинні посвідчення та/або протоколи про проходження навчання перевірки знань з питань охорони праці відповідно до вимог тендерної документації…».
Аналізом поданої пропозиції ТОВ «ТЕХБУД+» встановлено, що на виконання вимоги про усунення невідповідностей учасником завантажено:
- на виконання пункту 8 вимоги про усунення невідповідностей, довідку про працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні та знання досвід (Довідка працівники нова редакція.pdf), інформаційний лист (Інформаційний лист про працівників.pdf), інформаційний лист (Інформаційний лист працівники нова редакція.pdf).
Так, у довідці про працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід учасник зазначає про наявність чотирьох працівників (Кондратюк О.В., Іглін Д.О., Грицюк І.А., Божемський Я.О.).
У інформаційному листі учасником зазначено, що у довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для надання послуги працівники, а саме - Кондратюк О.В., Грицаюк І.А., Божемський Я.О. виконуватимуть адміністративні функції та не будуть брати участь у виконанні електромонтажних робіт. Здійснювати поточний ремонт системи електропостачання та електромережі безпосередньо буде Іглін Д.О. з відповідною кваліфікацією (посвідчення №1 від 17 грудня 2015 року).
Однак, згідно пункту 4.7. додатку 4 тендерної документації, Замовником зазначено вимогу «У складі тендерної пропозиції надати чинні посвідчення про проходження навчання та перевірки знань з електробезпеки на усіх працівників, які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі».
ТОВ «ТЕХБУД+» цієї вимоги не виконано та не подано у складі пропозиції посвідчення про проходження навчання та перевірки знань з електробезпеки на усіх працівників які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі;
- на виконання пункту 9 вимоги про усунення невідповідностей учасником надано інформаційний лист (Лист про охорону праці.pdf) та наказ «Про організацію роботи з питань охорони праці» від 03.01.2025 №2-од (Наказ Кондратюк.pdf).
Так, у інформаційному листі учасником зазначено, що відповідно до наказу №2-од від 03.01.2025 «Про організацію роботи з питань охорони праці» та Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, відповідальною особою проводитиметься інструктаж з веденням журналу з техніки безпеки безпосередньо перед виконанням робіт.
Однак, згідно пункту 9 вимоги про усунення невідповідностей Замовником зазначено вимогу надати чинні посвідчення та/або протоколи про проходження навчання та перевірки знань з питань охорони праці на усіх працівників, які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі. Учасником цієї вимоги не виконано.
З огляду на зазначене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області (далі - Управління) звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснення з даного питання.
Замовник у відповіді від 01.08.2025 зазначив: «…- пунктом 8 невідповідностей зазначалося, що у Пункті 4.7 Додатку 4 замовником вимагалося надати у складі тендерної пропозиції посвідчення з перевірки знань з електробезпеки на усіх працівників, які будуть залученні до надання послуг за предметом закупівлі.
Під формулюванням «які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі» ми мали на увазі працівників, які будуть безпосередньо виконувати роботи з поточного ремонту електромережі та виконання електромонтажних робіт, у зв’язку із чим їм необхідно володіти необхідними знаннями…
- пунктом 9 невідповідностей зазначалося, що Пунктом 4.8 у Додатку 4 замовником вимагалось надати у складі тендерної пропозиції чинні посвідчення та/або протоколи про проходження навчання та перевірки знань питань охорони праці на усіх працівників які будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі.
Згідно до пункту 2 розділу 5 тендерної документації учасник направив файл «лист по охороні праці.pdf», де вказано, що відповідно до наказу №2-oд-від 03.січня 2025 року «Про організацію з питань охорони праці», що додається файлом «Наказ Кондратюк.pdf» та типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці відповідальною особою проводиться інструктаж з ведення журналу з техніки безпеки безпосередньо перед виконанням робіт. У зв’язку із чим уповноважена особа заповідника вважала усунутими вимоги пункту 9 невідповідностей, що було достатньою підставою вважати тендерну пропозицію учасника закупівлі такою, що відповідає вимогам тендерної документації та дозволяє визнати учасника переможцем закупівлі…».
Надані пояснення не спростовують факт порушення та суперечать вимозі про усунення невідповідностей.
Таким чином, Замовником, на порушення вимог підпункту 1 пункту 44 Особливостей №1178, не відхилено пропозицію ТОВ «ТЕХБУД+» як такого, що не виправив виявлені Замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Згідно пункту 5 додатку 4 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» тендерної документації Замовником зазначено, що на підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним вимогам, учасник у складі тендерної пропозиції має надати розрахункові кошторисні документи відповідно до заявлених технічних вимог у складі: договірної ціни з пояснювальною запискою, зведеного кошторисного розрахунку вартості робіт з пояснювальною запискою; локального кошторису; відомість ресурсів до локального кошторисного розрахунку; дефектний акт.
Також, в пункті 5 додатку 4 тендерної документації зазначено, що кошторисні документи повинні бути складені з урахуванням вимог законодавства України, ДСТУ, КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» тощо.
При цьому, відповідно до пояснювальної записки, що міститься у складі тендерної пропозиції ТОВ «ТЕХБУД+», при розрахунку договірної ціни, учасником використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу в режимі повної занятості 169,58 людино-годин, в той час, як з урахуванням продовження воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента від 15.04.2025 №235/2025, з 09.05.2025 до 07.08.2025, норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні - 171,75 людино-годин.
Отже, учасником при розрахунку ціни пропозиції (договірної ціни) застосовано недіючий, станом на дату подання пропозиції, (30.06.2025) показник середньомісячної норми тривалості робочого часу.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 1.1 Настанови, ця настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти).
Відповідно до пункту 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.
Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою.
Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII, діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-ІХ (далі - Закон №2136-ІХ).
Відповідно до частини шостої статті 6 Закону №2136-ІХ у період дії воєнного стану не застосовуються норми статті 53, частини першої статті 65, частин третьої - п’ятої статті 67, статей 71, 73, 78-1 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) та частини другої статті 5 Закону України «Про відпустки». Зокрема, не застосовуються норми, які встановлюють святкові, неробочі і вихідні дні та тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів. Згідно з пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону №2136-ІХ цей Закон діє у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», та втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану.
Тобто, на період дії воєнного стану положення КЗпП щодо скорочення роботи на одну годину напередодні святкових і неробочих днів, перенесення вихідного дня на наступний після святкового або неробочого, перенесення вихідних та робочих днів відповідно до рекомендації Кабінету Міністрів України, заборони залучення до робіт у вихідні, святкові і неробочі дні, не застосовуються.
Збільшення кількості годин роботи, що мають відпрацювати працівники у період воєнного стану у порівнянні з мирним часом, не призводить до збільшення нормальної тривалості робочого часу на тиждень, встановленого частиною першою статті 50 КЗпП, відповідно до якої нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень.
Крім того, слід зазначити, що у спеціалізованому щомісячному періодичному виданні «Ціноутворення у будівництві» (Збірник офіційних документів та роз’яснень), розробленого товариством з обмеженою відповідальністю «Наукововиробнича фірма «Інпроект», яке є базовою організацією у будівництві та здійснює науково-технічне, дослідне, методичне та інформаційне забезпечення нормування з питань економіки та ціноутворення у будівництві відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28.08.2021 №215 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 30.11.2023 №1088), на регулярній основі публікуються інформаційні повідомлення щодо норми тривалості робочого часу на поточний рік з урахуванням терміну дії воєнного стану, наводяться дані щодо норми тривалості робочого часу в залежності від тривалості робочого тижня та повідомляється, що у випадку продовження воєнного стану можна перерахувати норму тривалості робочого часу з урахуванням терміну його дії.
Таким чином, застосування учасником у розрахунках договірної ціни показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, який не відповідає діючому законодавству, порушує вимоги пункту 5.3 Настанови, а отже, не відповідає вимогам Додатку №4 тендерної документації Замовника. Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/ або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Однак, на порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178, Замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «ТЕХБУД+», визначив його переможцем торгів та уклав з ним договір від 11.07.2025 №68 б/н.
Під час проведення моніторингу Замовнику було надано запит про надання пояснення (інформації) з даного питання.
Замовник у відповіді від 07.08.2025 зазначив, що: «…У своїх поясненнях переможець процедури зазначив що ним було прийнято рішення про надання працівникам права на вихідні дні та скорочення тривалості робочого часу у передсвяткові дні, передбачені діючим трудовим законодавством, не враховуючи обмеження передбачені пунктом 6 статті 6 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» починаючи з 5 травня 2025 року. Таким чином при складані тендерної пропозиції використовувався показник середньомісячної норми тривалості робочого часу 169.58 люд. Год.»
Відповідно до наявного в електронній системі закупівель річного плану UA-P-2025-06-23-001377-a джерелом фінансування закупівлі є кошти державного бюджету, а також згідно Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, розміщеного на вебпорталі Open Budget – Державний вебпортал бюджету для громадян (https://openbudget.gov.ua/spending-agencies/graphic) Замовник є розпорядником бюджетних коштів.
Під час проведення моніторингу Замовнику було надано запит про надання пояснення (інформації) щодо посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Замовник у відповіді від 01.08.2025 зазначив, що: «…на офіційному веб сайті було встановлено відсутність її на веб-сторінці Заповідника у розділі публічні закупівлі. У зв’язку із чим Багнюк Н. А. надав пояснення щодо не опублікованої інформації на сайті від 31.07.2025 року. В пояснювальній записці вказано, що інформація про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі була опублікована на веб-сайті «https://krem-reserve.te.ua», проте не відображається для загального доступу, у зв’язку з тим що сайт перебуває на етапі активної розробки та налагодження. (пояснювальна додається).На підставі вище викладеного Заповідником буде вжито в подальшому всіх необхідних заходів щодо недопущення не публікування на веб сайті відповідної інформації...».
Отже, Замовник на порушення вимог пункту 4-1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 №710 (із змінами, далі – Постанова №710) не оприлюднив обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Під час моніторингу процедури закупівлі Замовником оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю, відповідно до якого сума оплати за договором від 11.07.2025 №68 б/н склала - 399 999,60 гривень.
Під час проведення моніторингу Замовнику було надано запит щодо стану виконання договору.
Замовник у відповіді від 08.08.2025 зазначив, що: «У Відповідь на ваш запит, Кременецько-Почаївський державний історико архітектурний заповідник, повідомляє що на монет отримання запиту про виконання зобов’язання по договору №68 б/н від 11.07.2025 року повідомляємо, що вище вказаний договір виконаний в повному обсязі зауважень до якості виконання робіт (надання послуг) у заповідника до виконавця немає. Оплата за наданні послуги здійснена відповідно до наданого виконавцем акту приймання передачі, що додається. Варто звернути увагу, що надання послуг відбувалося на частині пам’ятки».