Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 15 серпня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, оприлюднення інформації про закупівлю, дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі - Постанова № 710) в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення, відповідності вимог тендерної документації зі змінами вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 17.05.2025, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі – Особливості), відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода), розгляду тендерних пропозицій на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, наявності підстав для відхилення тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ "ХУСТСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ КОЛЕДЖ" ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію на закупівлю товару «Стенд розвал сходження 3D»; тендерні пропозиції товариств з обмеженою відповідальністю «ТОПТУЛ» та «Автомеханіка» (далі – ТОВ «ТОПТУЛ» та ТОВ «Автомеханіка»); протокольне рішення уповноваженої особи про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ТОПТУЛ» від 03.07.2025 року №2; протокольне рішення уповноваженої особи про визначення переможця та про намір укласти договір з ТОВ «Автомеханіка» від 03.07.2025 року №3; повідомлення про намір укласти договір від 03.07.2025 року; договір від 11.07.2025 №37; пояснення Замовника, надані через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 05 та 11 серпня 2025 року.
З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода. Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План). Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів. Під час моніторингу встановлено, що закупівля за номером UA-2025-06-19-005580-a здійснювалась у тому числі за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проєктів у рамках Програми з відновлення України (Постанова Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 року № 925 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору» зі змінами від 24.01.2025). Розподіл коштів зазначеної субвенції здійснено на виконання індикатору Плану «Інвестиція 1. Інвестиції в освіту» Міністерством освіти і науки України, відповідальним за впровадження вказаної інвестиції. Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2025-06-19-005580-a поширюються умови Рамкової угоди.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами: участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, проект договору та договір, укладений з ТОВ «Автомеханіка» від 11.07.2025 №37 не містять інформації про найменування підрядника та субпідрядника, зокрема, дат народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника, як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункти ii. та iii. пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Статтею 17 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо зберігання документів:
- Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів (пункт 1 статті 17 Рамкової Угоди).
Разом з тим, Замовником в тендерній документації та проєкті договору про закупівлю (додаток 5 до тендерної документації) не враховані визначені вимоги, встановлені статтями 7, 17 Рамкової угоди.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922-VIII.
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону № 922-VIII та Особливостей встановлено наступне.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону № 22-VIII з урахуванням Особливостей.
Так, згідно з абзацом десятим пункту 28 Особливостей тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Під час моніторингу установлено, що в порушення пункту 28 Особливостей Замовником в електронній системі закупівель 19 червня 2025 року оприлюднено тендерну документацію на закупівлю товару, яка не містить окремого додатку з переліком документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
З огляду на зазначене, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 11 серпня 2025 року звернулось до Замовника із запитом про надання інформації щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, у відповідь на який Замовником 12 серпня 2025 року повідомлено наступне: «Додаток 2 містить перелік документів які подає учасниник. Додаток 3 містить перелік документів які подає переможець».
Проте, надані пояснення не спростовують вищезазначене порушення, оскільки Додаток 2 «Кваліфікаційні критерії до учасника відповідно до статті 16 Закону та спосіб їх документального підтвердження.» тендерної документації, позаяк перелік документів та/або інформації, визначений для подання учасником процедури закупівлі у Додатку 2, не містить всіх вимог, визначених Замовником до учасника в інших положеннях/складових тендерної документації.
Враховуючи викладене за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час складання та затвердження тендерної документації встановлено порушення абзацу десятого пункту 28 Особливостей.
В ході аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Автомеханіка» та визначення його переможцем процедури закупівлі встановлено наступне.
Замовником у пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації визначено, що тендерна пропозиція учасника повинна бути підписана кваліфікованим електронним підписом (КЕП). Замовник перевіряє КЕП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify. Під час перевірки КЕП повинні відображатися: прізвище та ініціали особи, уповноваженої на підписання тендерної пропозиції (власника ключа).
Отже, Замовником самостійно у тендерній документації визначено, що на тендерну пропозицію учасника повинен бути накладений саме кваліфікований електронний підпис.
Водночас, проведеною під час моніторингу перевіркою накладеного учасником ТОВ «Автомеханіка» електронного підпису (за посиланням https://czo.gov.ua/verify) встановлено, що на тендерну пропозицію вказаного учасника накладено удосконалений електронний підпис, який з врахуванням норм Закону України від 05.10.2017 №2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (із змінами) не є кваліфікованим електронним підписом (тип носія особистого ключа – незахищений, тип підпису – удосконалений, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня).
Враховуючи вищенаведене, учасником ТОВ «Автомеханіка» при поданні тендерної пропозиції недотримано вимог пункту 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника.
Водночас, за нормами пункту 43 Особливостей вказана невідповідність підлягала виправленню учасником після розміщення Замовником у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, відповідного повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Проте, Замовником не встановлено наявність невідповідностей в тендерній пропозиції учасника та не розміщено повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, чим не надано можливість учаснику виправити невідповідність стосовно електронного підпису та, як наслідок, тендерна пропозиція учасника ТОВ «Автомеханіка» не відповідає вимогам Замовника та підлягає відхиленню згідно підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Окрім того, під час моніторингу встановлено, що Замовником у пункті 2 Додатку 4 «ІНФОРМАЦІЯ ПРО ТЕХНІЧНІ ЯКІСНІ І КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» тендерної документації встановлена наступна вимога: «Учасник надає інформацію про відповідність запропонованого до поставки товару технічним та якісним вимогам Замовника, шляхом надання під час проведення процедури (завантажені в електронну систему на момент проведення аукціону) закупівлі, сканованих копій наступних документів, завірених печаткою учасника (у разі наявності): - порівняльну таблицю відповідності запропонованого товару технічним вимогам Замовника, які вказані в Додатку 2. В таблиці обов’язково зазначається виробник, модель та артикул для можливості перевірки запропонованого обладнання технічним вимогам Замовника. У разі відсутності зазначених вимог, Замовник залишає право відхилити пропозицію».
Так, у Додатку 4 Замовником зазначені, зокрема, наступні технічні характеристики: «розмір диска 203-610mm (8-24”) та діаметр колеса 406-910mm (16-36”)».
В ході проведення моніторингу встановлено, що учасником ТОВ «Автомеханіка» у складі тендерної пропозиції надано документ «Порівняльна таблиця» (файл: «10 порівняльна табл.pdf.»), у якому зазначено, зокрема такі показники «розмір диска 203-610mm (8-24”) та діаметр колеса 406-910mm (16-36”)».
Разом з тим, учасником ТОВ «Автомеханіка» у складі своєї пропозиції надано документ (файл: «RAVTD3000SP_UA.pdf.»), з інформацією щодо технічних та якісних характеристик предмету закупівлі, а саме запропонованого учасником товару «Стенд розвал/сходження – Ravaglioli RAVTD3000SP», який містить розбіжності в частині зазначення Учасником в поданій на вимогу Замовника «Порівняльній таблиці» наступних показників, а саме: «розмір диска (10-24”) та діаметр колеса 480-910mm (19-36”)», та як наслідок, не підтверджено відповідність пропозиції ТОВ «Автомеханіка» технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі встановлених Замовником в Додатку №4.
До того ж, на встановлену вимогу Замовника в Додатку 4: « … В таблиці обов’язково зазначається виробник, модель та артикул для можливості перевірки запропонованого обладнання технічним вимогам Замовника …» Учасником ТОВ «Автомеханіка» у порівняльній таблиці зазначено, що товар, який він пропонує – «Стенд розвал/сходження – Ravaglioli RAVTD3000SP» (виробник: Vehicle Service Group Italy S.r.l., Бренд: Ravaglioli, Модель: RAVTD3000SP) та зазначено посилання на сайт виробника (https://ravaglioli.com/) у тому числі.
Так, під час проведення моніторингу встановлено що на зазначеному Учасником ТОВ «Автомеханіка» сайті виробника відсутня будь-яка інформація щодо запропонованого учасником товару «Стенд розвал/сходження – Ravaglioli RAVTD3000SP», а натомість аналізом підтвердження відповідності поданого Учасником товару технічним та якісним характеристикам встановлених Замовником в Додатку 4 «Технічна специфікація» на сайті ТОВ «Автомеханіка» (https://autom.com.ua/ru/3d-stend-razval-shozhdeniya-ravtd3000sp) встановлено невідповідність показників «розмір диска та діаметр колес».
При цьому, в Додатку 4 тендерної документації, який містить таблицю з чітко встановленими мінімальними вимогами Замовника зазначено наступне: «…Характеристики повинні відповідати або бути кращими за показники, наведені у даній таблиці. Не виконання вимог цього розділу тендерної документації у тендерній пропозиції Учасника призводить до її відхилення.»
З огляду на вищезазначене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 11.08.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень з приводу не відхилення учасника ТОВ «Автомеханіка», як такого, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Проте надані пояснення не обґрунтовують прийняте рішення про невідхилення пропозиції учасника ТОВ «Автомеханіка» як такого, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Водночас, вищеописані невідповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «Автомеханіка» умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, не є невідповідностями у розумінні пункту 43 Особливостей та, відповідно, не можуть бути виправлені учасником процедури закупівлі.
Виходячи з норм пункту 31 частини першої статті першої Закону №922-VIII тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель, а згідно з пунктом 18 частини першої статті першої цього Закону - переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.
З огляду на викладене, Замовник під час розгляду документів, поданих у складі тендерної пропозиції учасника повинен керуватися вимогами, визначеними ним у тендерній документації та у разі невідповідності поданих учасником документів (або їх відсутності), зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію такого учасника у відповідності до пункту 44 Особливостей.
Отже, внаслідок не виконання учасником ТОВ «Автомеханіка» вимог Додатку 4 «ІНФОРМАЦІЯ ПРО ТЕХНІЧНІ ЯКІСНІ І КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» тендерної документації, Замовник у відповідності до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «Автомеханіка» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Проте, за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Автомеханіка» встановлено, що Замовником на порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено учасника ТОВ «Автомеханіка», тендерна пропозиція якого не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а укладено з ним договір від 11.07.2025 №37 на закупівлю товару «Стенд розвал сходження 3D» на загальну суму 445 320,00 гривень (з ПДВ).